Niin siis bensansuodatinta tarkoitin
Ja sähän pystyt testaamaan sen bensapumpun toiminnan vallan helposti. Bensansuodatin pois, bensaletku irti kaasarista ja sitten kone tulille ja katot paljonko sitä bensaa tulee sieltä letkusta koneen käynnissä ollessa. Johonki pulloon tunget sen bensaletkun jne.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Alkuperäisestä pumpusta ei paljon iloa ole, se tuli purettua eikä enää pidä bensoja sisällä.
Eilen jätin sen pumpun ja jopa suodattimen välistä pois. Eli hanalta suora linja kaasareille. Ajelin 250 kilsaa ilman mitään ongelmia. Eli kummasta se nyt johtuu pumpusta vai suodattimesta? suodattimesta kyl tuntui bensa tulevan hyvin läpi. vai onko siel sit jokin roska joka tukkii bensan tulon. Haen uuden suodattimen ja kokeilen silleen viel ilman pumppua.
Heittäkääpä ideoita missä on vika, kun tuota ilmaa tulee bensaletkuihin kokoajan. Ei tuu ajamisesta mitään kun pitää kokoajan olla puristelemassa letkuja, että saa kuplat tankkiin.
Eli kaikki letkut on uusittu ja t-haara myös ennen kaasareita. Pumppu uusi niinkuin myös suodatin eikä tankissa ole mitään ylimääräistä. Kyseessä 1990 vuosimallin pc-23 kone. Korvausilmaakin tankki saa kun bensaa lorottaa kanisteriin tulee koko tankillinen ihan ongelmitta pihalle eikä alipainetta tankkiin pääse syntymään.
Alkaa pikku hiljaa jo masentaa kun ei saa toimimaan ja vika on niinkin "pieni" kuin ilmakuplat. Viimeiset muutama tuhat kilsaa mennyt enenmmän tai vähemmän tapellessa. Joskus saattaa parisataa kilsaa mennä eikä ilmaa pahemmin kerry kun taas toisinaan ei pääse 10kilometriäkään kun taas pitää olla väsäämässä.
Sen verran päivitystä, että tuossa kun taas tutkin vikaa niin sain selville, että kaasareista se ilmakuplat lähtee tulemaan. Olikin oikeastaan ainut vaihtoehto enää.
Eli kun käytin tyhjäkäyntiä tallissa ja olin ilmannut kaikki letkut niin näytti hyvältä. Sitten kun sammutti nii 10sekunnin päästä molemmista kaasarille menevistä bensaletkuista tuli ilmakuplia kaasarilta päin.
Laitoin nyt letkut menemään kaasareilta mahd. suoraan alaspäin jolloin ilmakuplat eivät pääsisi kulkemaan pitemmälle ainakaan pumpulle asti. Nyt siis letkut lähtee kaasareilta lähes suoraa alaspäin ja tekee mutkan alhaalla josta nousee ylöspäin pumpulle. Ennen letkut meni enempi suoraan kaasareilta pumpulle, jolloin ainakin ilmakuplat joita tuli pääsi menemään pumpulle asti ja ongelmat alkoivat. Saa nähdä miten nyt toimii vai jatkuuko oireet samalla tavalla.
Kuitenki ihmetyttää tuo miksi sieltä kaasareilta niitä ilmakuplia ylipäätään tulee bensaletkuun. Jossainhan jotain vikaa siellä täytyy sitten olla. Eihän tuo normaalia missään nimessä voi olla ?
Ei tuo nyt mitenkään outoakaan ole, että parkkiin jättäessä kuuman koneen kaasareissa bensa alkaa kiehua / höyrystyä ja muodostaa kuplia letkuihin. Veikkaisin että taikasana ongelmien välttämiselle on alkuperäistä reittiä kulkevissa alkuperäisen mittaisissa letkuissa sekä toimivassa bensapumpussa, jonka on tarkoitus varmistaa bensan saanti höyrykuplista huolimatta.
Olipas mullakin hassu ongelma joka ratkesi. Keväisen tulppien sekä ilmansuodattimen vaihdon jälkeen, kone röpötti alakierroksilla joka kerta ja tyhjäkäynti hiukan epätasaista. Kaasareihin oli jäänyt jotain mönjää tai ainakin yhtä pyttyä kohden. Nyt kun oli ajettu 1200 km ja ilmat muuttui helteiksi pari viikkoa taaksepäin, kone rupesi laulamaan tasaisesti. Joku pieni roska suli tai irtosi jostain suuttimesta lopullisesti. Ompas ilo ajella kun kone reagoi kaasuun kuten pitää sekä käy wuhwuhwuhwuhwuhwuh
Nyt kovaa ajoa vaan hymy huulilla!![]()
muutaman viikon omistanut vm. 87 600F:n ja johan tässä on ongelma tullu
ensin lakkas bensapumppu lykkäämästä bensaa ulos ja sen jälkeen meni startti hiljaseks. nappulastta ei tapahdu mitään kun painaa edes rele ei naksahda. vaihdoin releen ja sama ongelma....
jos kytkee yli nuo releen navat niin alkaa kyllä starttaamaan.. valot ja kaikki muu kyllä toimii normaalisti...
bensapumppuun vaihdoin tuon katkasimen mutta ei toimi vieläkään eli ei tuu bensaa läpi...
2 viikkoo toimi ja 350km eli perus mun tuuria kun mikään ei toimi ikinä....
Onhan sulakkeet katottu läpi tarkasti ? Itsellä joskus startti meni mykäksi ja "katoin" sulakkeet läpi ja näytti kaikki ehjiltä ja mietin missä vika. Loppujen lopuksi sulakkkeet uudestaan läpi yleismittarin kanssa ja yksihän oli paskana. Itse tuli silloin purettua se startin kytkinki, mutta tuskin se vika siellä on siinä nyt ei paljon vika mahdollisuuksia ole.
Turvakatkaisijat (sivutuki/kytkin) kunnossa? Ja starttinappula ehjä?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Toimii. bensapumpun rele hajalla ja sit hapettumaa johdoissa niin sen takia ei startti toiminu enää..
kaasarit tiputtaa bensaa mutta kaikki paikat on kiinni tiukasti (kohokammion pohjat) niin pitäiskö noihi kammion ja kaasarin väliin laittaa jotai tököttiä kun oletettavasti sieltä välistä vuotaa? mitään tiivistettä niissä ei ollu alunperinkään kun avasin puhistusta varten
Älä tiivistä niitä kaasareita millään massalla!
Jos tiivisteitä ei ole (iso?) niin hommaa oikeat tiivisteet, kyllä niissä tiivisteet pitäisi olla, älä ylikiristä ruuveja.
Oletko varma ettei bensaa tule ylivuoto reijästä, jos tulee niin kohojen neulaventtiilit vuotavat/jumittavat.
Älä korjaa ehjää....
Noni uuden suodattimen laitoin pyörään ja hyvin tuntuu pelaavan. Melkein 2 kesää tapellut pyörän kanssa ja sit vika on noin pienivanhasta suodattimesta tuntui hyvin menevän bensa läpi aina kun kokeili mut ei se sit ajossa aina mennyt.
Kohokammioiden tiivisteeksi käy hyvin myös sopivan kokoiset O-renkaat.
Täältä keskustelua englanniksi, jossa myös oma lusikkani sopassa:
http://cbrforum.com/forum/cbr-600f-1...l-seals-93052/
Suosittelemani O-renkaan koko: sisähalkaisija 62.0 mm ja paksuus 2.5 mm. Vähän kerrallaan venyttelemällä asentelee uraansa. Asennuksessa voi käyttää apuna pikaliimaa (hyvin säästeliäästi urien nurkkakohtiin)
Kohokammioiden kiristys sitten tasaisesti ja varovasti. Kammion pohjan ja kaasarin rungon välille voi jäädä pieni välys näkyviin. Ei tarvitse kiristää metalli-metallia vasten.
Tämä ohje siis koskee PC19 ja PC23 malleja.
Viimeksi muokannut: Wesku79; 09.06.2014 klo 17:09.
Honda CBR600F 1989
Omassa pyörässä CBR 600 -00 on alkanut kuulumaan enemmän ja enemmän naputtava ääni koneesta. Ei saa selvää mistä tulee, nokkaketjunkiristin uusittu ja venttiiliväljykset tarkastettu eli niiltä osin kunnossa. Välillä kuuluu kovemmin ja välillä hiljaisemmin. Ei kuitenkaan kuulosta rallatukselta mitä olen ketjuääniä joskus kuullut vaan enemmän liian isolta venttiiliväljykseltä mutta tosiaan ne pitäisi olla kunnossa. Lämpimänä kuuluu vähemmin.
H.Holappa/041-5459448
Terve vaan kaikille.
Tuli ostettua -89 600 cbr, ja ihmettelin tuota kaasukahvan kääntyvyyttä mielessäni. Pyörä on kuristettu 23kw, rajoittamalla kaasukahvan liikettä. Otteessa asteita on 60, ja mielestäni se on aika paljon eli voiko pitää paikkansa?toisessa pyörässäni ei taida kahva tuon enempää kääntyä vaikka on täysissä tehoissa. Ei taida hirveä homma olla jos pistäisi jonkun toisen pyörän kaasukahvan joka kääntyisi tuon 60 astetta, niin sais "miltein laillisesti" täydet tehot käyttöön...?
Onko kenelläkään muulla vastaavia kääntymiskulmia rajoitettuna? Ja tosiaan mitenkä paljon tuo kuristamattomana kääntyy?
Honda Monkey -82
Yamaha RS 125 -75
Honda CB 125 -84
Kawasaki ZZR 1100 -92
Honda CBF 1000 -06
Juu tuossa on kaasarin päähän myös laitettu, joku vaijeri sieltä tulee mitä saa pyörittämällä säädettyä.. Pitäis tutkia
Banditissahan on vähemmän tehoakin kuristamattomana, ja noin paljon pienemmät asteet, vieläpä isommille tehoille kuristettuna kuin tuossa omassa. Vähän kyllä ihmetyttää :o eikai tuo kaasukahva kuristamattomana voi kuitenkaan täyttä kierrosta pyöriä, vai pitääkö totutella rannetta "hieman" laajempaan liikkeeseen? 8)
Se nuppipäinen vaijeri (jota voi pyöritellä tod näk molempiin suuntiin) on mahdollisesti tyhjäkäynnin säätö.
Kuristukset (siis rajoitin) on yleisimmin kaasuvivustoon lisättävä stoppari rauta joka estää kaasun kokonaan aukeamisen ja samalla kahvan kääntyminen rajoittuu.
Kaasukahvoja ei yleensä ole "kuristettuja" tai "täystehoisia" eli siis kahvaa vaihtamalla et saa kaasua enempää auki kun siellä on se stoppari kaasuttimien (tai ruiskussa läppärungon) yhteydessä.
Unohda siis ne kahvajutut lisätehon toivossa.
Älä korjaa ehjää....
Ei oo tyhjäkäynnin vaijeri, vaan ihan joku millä on kuristettu, ja pyörittämällä sitä saa säädettyä paljonko kaasun kääntyvyyttä rajoittaa. Tyhjäkäynnin säätö ihan erikseen löytyy kyllä. Täytyy tutkia että miten tuo on toteutettu.. Ja ajattelin tosiaan että jos kurit otan pois ja laitan kahvan joka kuristamattomana kääntyy tuon 60 astetta.. Mutta kiinnostaisi tietää että paljonko tuo ilman kuristuksia kääntyy tuo kahva, jos nyt jo sen 60 astetta :o
Puhutaankos nyt muuten sellaisesta kuristuksesta joka on merkitty rek otteeseen?
Nuo käsittääkseni toteutetaan (siis kaikki joita olen asentanut) kiinteällä kuristus sarjalla johon on esim. maahantuojan/valmistajan todistus pudonneesta tehosta ja nämä sitten hyväksytetään asennuksen jälkeen kats konttorilla. Näiden on oltava kiinteitä eikä vapaasti ruuvailtavissa, on siis outoa että se olisi säädettävä.
Oletko kokeillut josko kahva kääntyy enemmän jos tuota ruuvia ruuvaa aukipäin?
Kahvan kääntymisen asteet saatetaan merkitä otteeseen jotta valvova viranomainen pystyy tien päällä toteamaan suht helposti onko kurit paikoillaan.
Tarkoituksesi lienee se että poistat kurin ja hommaat ns pikakaasukahvan joka ei käänny kuin tuon otteessa mainitun 60`(jos käsitin oikein)
Viimeksi muokannut: Maintenanceman; 17.06.2014 klo 00:12.
Älä korjaa ehjää....
Juurikin näin. Saahan sen itekkin väsättyä vaikka kaasukahvaan kuristuksen, ja itsekkin olettanut että kiinteä pitäisi olla. Tuolla se kuitenkin on kuulemma kuristetuksi rekisteröityja pyörittämällä tosiaan saa lisää kääntyvyyttä.
Ja tarkoitus olisi juurikin tuoharvoin taitavat muuten kuin kaasun kääntymisestä testata vai kuinka? Jos tosiaan kaasusta rajoitettu.. mutta ajattelin jonkun muun pyörän vakiokahvaa laittaa, kun ei mielestäni moni vakiokahva tuota 60 astetta enempää välttämättä käänny..? :o
Joten olisi hyvä tietää minkälaisia kääntymiskulmia porukalla on kahvoissaan, edes suurinpiirtein..?
Mulla sepossa pyörähtää ainakin aikast lailla reippaasti. olisko jonku 120astetta tollai pääst heitettyn?
Honda TransAlp XL 600 V -96
ex.CBR 600F -96, Suzuki Bandit GSF 1200S K6
Pyöränä 600 F -02. Mitäs öljyä ootte pistäny etuiskareihin? Tuleeko 10W:llä tarpeeks jämäkkä etupää? Nyt kun vanhat litkut on sisällä (ehkä alkuperäset, ajettu 26 tkm) niin pohjaa todella herkästi. Mietin et pitäiskö laittaa 15W:t ettei pohjais niin herkästi...
Olisko yks vaihtoehto kuitenkin (mieluummin) laittaa öljyä pikkasen enemmän jotta progressiivisuus kasvaisi, säilyis sitten iskunvaimennuskin siinä keulassa vielä…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Itte vaihdoin talvella uudet stefat ja liut ja litkut sisään omani. tuli niilläkin paljon paremmaks. edellinen omistaja kyllä vaihtanu toiset jouset keulaan, mut silti jämäköitty lisää itellä ko noi öljy vaihto uusiin ja laitoin 10w öljyä
Honda TransAlp XL 600 V -96
ex.CBR 600F -96, Suzuki Bandit GSF 1200S K6
Noihin kuristuksiin ja kahvan kääntymiseen... Mulla oli -05 "kahvakuristettu", en ihan tarkkaa kulmaa muista mutta max 30 astetta. Ihan onnettoman pieni liike kuitenki. Ruiskun läppärunkoon(?) laitettiin ruuvi, jota avaamalla/kiristämällä pystyi säätämään sitä kulmaa paljonko kahva kääntyy.
Jos se 60 astetta ja 23kw on rekisteriotteeseen merkitty, niin sitten se on niin... Vaikka -89 ja -05 on tehoissa tietysti eroja, niin 60 astetta jotenki kuulostaa aika paljolta. Kahvakuristushan pitää penkittää ja penkittäjä tekee jonku todistuksen, jossa lukee ne asteet ja tehot. Maahantuojan hyväksymiä settejä ei vissiin tarvi penkittää, vaan riittää että on todistus asennuksesta/pystyy näyttämään että on asennettu (en oo ihan varma, mutta muistelen näin)?