Ei myönnä, jos pelikaani on turbiinissa:
http://yle.fi/uutiset/valtakunnallis...osalle/7316869
Posliinihallitus kirjoitti
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Anteeksi jos nyt välillä kerron tästä meidän reissusta jotain. Oli nimittäin melko tapahtumarikas päivä!
Itse kävin tutustumassa kolmeen huikeaan nähtävyyteen Milanossa ja olen melko lailla mykistynyt!
Ensimmäinen oli Duomo, joka on jotakuinkin Katajanokan kokoinen kirkko. Sitten luonnontieteellinen puisto missä pääsin halaamaan puuta:
Viimeisenä käväsin vielä Lauttasaaren kokoisessa linnassa Castello Sforzesco.
Me ei kuljettu kaupungilla yhtenä isona porukkana vaan jokainen pörräsi vähän omissa jutuissaan.
Yksi porukan jäsen bongasi jopa raitiovaunuun tehdyn saunan!
Loput päivän antimista blogissa...
Viimeksi muokannut: Go-Za; 24.06.2014 klo 23:29.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
1. ajopäivä
Milano - Gardajärvi, Reitin piti olla tämmönen. Mutta hienot syheröt kun noustiin ylös niin tie olikin suljettu!! Sant Antonion ja Adrara San Roccon (Casazza-Sarnico) väliltä ei enää päässyt jatkamaan. No ajettiin samat huikeat syheröt alas ja kohti isoa tietä.
Tankkauspaikalla todettiin että kello on jo sen verran paljon että Autostradaa kohti Venetsiaa ja sieltä isoa tietä kohti Garda järveä. Loppureitti olikin siis tämmöinen.
No majoituspaikan (Hotel Garni Al Poggio) huikea taso ainakin korvaa hieman epäonnistuneen ajopäivän! Josko huomenna sitten onnistuttais paremmin??
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Nää on just näitä etukäteen varaamisen huonoja puolia, aina ei voi onnistua. Pitäkää iltakivaa senkin edestä.
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Me ajettiin etelän kautta ympäri Monte Baldolle. Oli aika huikee pätkä se ylängöllä oleva syherö!!
Mutta sitä ennen oli se Garda järven eteläpään kaupunki... Ihan karsee! Aikaa meni taas pari tuntia semmoseen 60 kilsan pätkään! Sorruttiin lopuksi 6km:n motaripätkään! Mutta sitten alkoi se loivamutkainen serpentiini sinne Monte Baldolle... Huh huh, se oli loistava lämmittely niille syheröille siellä ylhäällä!
Haluaisin nähdä sen vetomiehen joka sitä pätkää ajelee nopeusrajoitusten mukaan... Meillä nopeus oli 40-60km/h (nopeusrajotus 90km/h!).
Sitten ajettiin alas Morin kaupunkiin ja kohta taas ylös jotain syheröserpentiiniä... Tänään sai kyllä riittävästi mutkitella! Jotakuinkin täydellinen ajopäivä!
Reitti oli tämmönen!
Ja päivän lopuksi Manghen pass, 2042m...
Viimeksi muokannut: Go-Za; 26.06.2014 klo 22:40.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
![]()
....ja jarrulevyt punaisena !
Muistakaa että jarrunesteiden kiuhumispiste ei ole kovinkaan kummonen, jos on jäänyt vaihtamatta
Kiehumispiste (kuiva) Kiehumispiste (märkä)
DOT 3 205°C (401°F) 140°C (284°F)
DOT 4 230°C (446°F) 155°C (311°F)
DOT 5 260°C (500°F) 180°C (356°F)
DOT 5.1 270°C (518°F) 191°C (375°F)
Tietenkin piänellä vaihteella mennään, mut silti !
Menghen = Passo Manghen...ja se pohjoispään kaupunki on Mori.....BTW:miten ihmeessä sotkeennuitte Gardaa kiertävältä tieltä motarille...seurasitteko vaan navia vai miten....
![]()
Jos teille tulee reitin varrelle ns. sivulaukuton päivä, niin halukkaiden kannattaa lähteä ylänköpassojen sijaan alankopassoille. Sieltä löytyy kesäisin ne paikalliset vetomiehet. Ei niistä kukaan kesällä sinne ylös tule kun mestat on täynnä ku Tallinnan lautan maihinnousuputki.
Siinä on mahdollista saada tallennettua gopro kameraan sellaiset 30-60 sekuntia peekoota tuplanopeudella ennen kuin se Meranon tai Val di Fassan kilvissä oleva kusiainen katoaa horisonttiin.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Ja vaikka vaihtaisikin, niin kannattaa katsoa mitä vaihtaa...Motul 600 Racing DOT 4 -nesteelle valmistaja lupaa kuivana 312°C ja märkänäkin 205°C. Maksaahan tuo tietysti likemmäs 20e purkki tavallisen 5e verrattuna, mutta aika halpaa mielenrauhaa kuitenkin, kun ottaa huomioon muutkin syyt miksi jarru voi kuumeta kuin alppimutkat.
nyyh! mä haluun takas lämpöiseen Italiaan ajelemaan..
Arvatkaa miltä tuntui tulla takas suomeen juhannuspäivänä, rakeita ja vettä niskaan, näpit jäässä ajaa +9 asteessa kun on monta viikkoa tuolla painellu edestakasin.![]()
Pitäiskö pistää pystyyn joku ilmaston muutos edistys homma.. jätetään mopot tyhjäkäynnille niin saadaan suomeenkin vähän lämpöisempi kesä ja pitempi ajokausi.![]()
ZZR1400
Tuolla pari viikkoa sitten koitettiin ajella Gardan pikkuteitä Peshcierasta Laziseen niin oli niin kökkö hidas pätkä kun joka paikasta tunki ne asuntoautot eteen että ymmärrän hyvin että jos on pitempi siirtymä järven ympärillä niin kannattaa ajaa isompaa tietä ja hieman järven reunaa kiertäen.
ZZR1400
Prätkällä pitää ohittaa ne kaikki, ei se ole sen vaikeempaa. Oon mä siellä Gardalla n. 30 vuotta pyöriny, ja jonkun asuntoauton ohittanu....Tietty kun /jos on porukalla se on hankalampaa koska ei ohitellessa porukka pysy millään yhtenä..
Aikainen aamustartti (n.klo 0900) noilla kulmilla on aina se paras valinta kun on siirtymää edessä.....sillloin niitäkään a-autoja ei ole vielä radalla..
Onhan noilla "bordellialueilla" ihmisen pyörittävä jos kerran on pakottava tarve....
tai ei ole vielä kokeillut......
Kun sitten haluaa nauttia ylittämättömän hienoista, jouheista ja vaihtelevista, mutta silti
haastavista AJOTEISTÄ upeissa maisemissa.....
silloin ihminen hakeutuu hieman sivumpaan kliseisiltä paikoilta.....
ja saattaa löytää ihan uuden ilon ja näkökulman mopoiluun.
Mikään tapa ei ole väärä.... sehän on jo todettu ja näin se on.
Turhan usein vaan kuulee jälkeenpäin juttua.... kun pystytään rehellisesti kertomaan....
että olihan se..... mutta....
Usein tuossa törmätään siihen "lähtökohtaisesti mahdottomaan yhtälöön".....
että se ihanteellinen ajoympäristö yritetään hakea "Tallinnan laivan putkesta" tai
Linnanmäeltä heinäkuisena lauantaina.......
eikä oikein uskalleta luottaa siihen, että maailma on täynnä mahtavia ja kiinnostavia paikkoja......
jotka eivät "tursuile turistioppaista ensimmäisinä silmille".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tuolla muuten kannatta nopsaan opetella paikallisten maakuntien kilvet. Koska jos saa vetomiehksi paikallisen mummon vespalla, niin sen jarrumerkit varmasti pitää paikkansa.
(Tietysti täytyy ensin varmistua, että sen jarruvalo toimii, koska se ei paljoa jarruttele. Ja ehkä juuri siksi ne kymmenen vuotta sitten vaihdetut jarrunesteet ei kiehu).
Mutta jos siinä säätää joku Roman tai Torinon kilvissä, niin äkkiä ohi, se on siellä meinaan ihan yhtä kuutamolla kuin tekin.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
3. ajopäivä. Passot Pordoi, Falzarego ja Grossglockner. Pordoi omasta mielestä melko liikaa syherö. Grossglockner oli kyllä aika huikea kokemus!! Vaikka me saatiinkin 2 kertaa laittaa sadevaatteet päälle (ja parin kilsan päästä taas pois). Majoitus on Zell Am Seessä pieni majatalo pension alpentraum
Meidän nopeus alpeilla on suurinpiirtein tämä:
Päivän ajoreitti: http://goo.gl/maps/Sb7sD
Viimeksi muokannut: Go-Za; 28.06.2014 klo 08:55.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Väli Sillian- Lienz on melko tylsähkö laaksonpohjaveto, sen pystyy hyvin kiertämään, pohjoispuolella menee korkealla Pustertaler Höhenstrasse jonne kyltitys laakso-tieltä (hyvin pienet vihreä-valkoiset kyltit) lähes koko tuon matka. Ylhäällä on jyrkissä rinteissä hämmästyttävä määrä kyliä ja sitä myötä kirkkoja ja taloja. Ja toki aika mukavat maisemat..
Samoin Cortinasta Toblachiin on mukavampi/mielenkiintoisempi veto Passo Tre Trocin kautta Misurina-järvelle ja siitä sitten Cortina-Toblach tielle.....jossa yleensä aivan liikaa matkailuautoja, -vaunuja, rekkoja, henkilöautoja, ym.
Jos reittinne menee Gerloksen kautta ja on aikaa, vetäkää Zillertaler Höhenstrasse, menee siellä ylhäällä, on ihan kiva ajaa ja on varsinainen näköalareitti.....![]()
4. ajopäivä
http://www.kehlsteinhaus.de/en/ &
http://www.gerlosstrasse.at/en/gerlos-alpenstrasse/
Krimml vesiputous Gerloksen alppitiellä
ei paljoa muuta... paitsi helekutin kuuma!
Viimeksi muokannut: Go-Za; 29.06.2014 klo 07:10.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ai niin ja majoitus Zell am Ziller leirintäalueen vierasmaja. http://www.campingdorf.at
Ja ajettu reitti oli http://goo.gl/maps/ygL2Q
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
On ollut eilen ainakin keli kohdallaan Itävallassa. Kotkanpesä on aika yliarvostettu rysä nykyään jo. Siinä olis ollu synkeää turistipäivää piristämään aivan Kotkanpesän parkkiksen läheltä lähtevä hieno maisematie www.rossfeldpanoramastrasse.de..maksuportille on matkaa sieltä parkkikselta pari minuuttia. Kandee käydä kurvaamassa jos on K-pesän nurkilla. Itse asiassa parempaa ajankulua kuin ylhäällä käynti.
No kävipä tuuri että ette menneet siihen kadun toiselle puolelle Pension Alptraumiin.
Siellä olisi saanut aika huonosti nukuttua...
Jos vielä tuossa nurkilla pörräätte ja tulee se ajopäivä ilman kapsäkkejä, niin Brannenburgista lähtee Tatzelwurmstrasse Bayrischzelliin.
Se on privatstrasse josta joutuu maksamaan pienen maksun paikalliseen kunnan katujenhoitokassaan. Jaa miksi?
No tietysti siksi, että koska se on privaatti, niin siellä ei sitten Polizei valvo nopeuksia ja saa sitten oikeasti kokeilla kummassa on enemmän potkua mopossa vai miehessä. Sen voi samaan rahaan vetää pariin kertaan eestaas ja sitten lopuksi lähteä jäähdyttelemään takaisin vallesmannien vartioimaa Tirolerstrassea kohti Kufsteinia ja sieltä majapaikkaan.
Kannatta tuolla myös välillä vilkuilla peileihin, sillä paikalliseen etikettiin kuuluu, että nopeamman menoa ei plokata. Ja mikäs sen parempaa kuin saada paikallinen eteen näyttämään ajolinjat.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
5. ajopäivä, sadetta!
Miedersin kelkkarata oli suljettu. Passot Giovo ja Timmelsjoch molemmat aivan tukossa pilvistä ja näkyvyys nolla.
Illalla taksikuski veti herneen nenään kun luuli saavansa meistä 15km keikan mutta oltiinkin menossa vain 3km:n päähän (eikä ottanut meitä kyytiin). Porukassamme oleva nainen tuli mukaamme Aqua Domeen eli tyypilliseen keskieurooppalaiseen kylpylään missä kaikki ovat alasti... no tämä nainen ei sitä tiennyt ja ihmetys/ yllätys oli suuri kun joka puolella olikin alastomia miehiä!
No ihan kaikki ei mennyt päin peetä, kylpylä oli edelleen hieno, ja majapaikan ruoka oli uskomattoman hyvä 5:n ruokalajin päivällinen!
Reitti tässä.
Majapaikka on http://www.bergfriede.at/
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Stelvion huipulla on runsaasti uutta lunta, hyvät talvirenkaat alle jos sinne on suunta.![]()