Multi kävi merkkimorjaamolla renkaiden ja ketju/ratas sarjan vaihdossa. Huollosta kotiin ajaessaani pyörä tuntui jotenkin jäykemmältä ja täristi enemmän. Tarkistelin kotipihassa ketjuja ja kokeilin Multin työkalupussin mukana tulevalla ketjun kireyden tarkistus mitalla kireyttä. Ketju oli reippaasti kireämmällä kuin mitä huoltokirjan ohjeen mukaan pitäisi olla. Kireys oli niin tiukka että tuntui kuin takajousi ei päässyt toimimaan kunnolla, vaan sen liike oli rajallinen. Hämmästelin tilannetta, löysäsin ketjua ja ajossa pyörä tuntui heti paremmalta. Aavistuksen tuohtuneena pistin kyselyä huoltoon, josta vastattiin, että uusi ketju pistetään aina kireälle, koska uusi ketju aina alussa hakee oikeaa mittaa ja näin ei tarvitse heti olla kiristämässä ketjua. Kovasti kummastuttaa että ketju laitetaan niin kireälle, että se vaikuttaa ajo ominaisuuksiin.
Hieman jäi selittelyn maku toiminnasta. Oli kyllä huollosta muutakin kommentoitavaa, mutta se on toisen jutun aihe.
L-twin rules
Ducati Multistrada 1200 dvt 2015
Mp historia
Ducati Multistrada 1200 abs
Kawasaki gtr 1400 abs
Kawasaki zzr 1400 ABS
Ducati Multistrada ds 1000
Aprilia Futura rst 1000
Yamaha Bulldog 1100
Suzuki rg 125 e
Toi on kyllä niin selittelyä kuin olla ja osaa.
Kaiken lisäksi liika kireillä ketjuilla saa vielä kaikenlisäksi stefat ja laakerit menemään pilalle nopeammin siltä akselilta, jossa etukiekko on.. (hiisi ku ei nyt välähdä mikä sen oikea nimi on....)
- Hullu saa olla muttei tyhmä
Vasta jumppasin omaan kikottimeen uudet zettingit ja rattaat ja suoraan jätin paremminkin hieman liian löysälle kuin kireälle kuten niitä aina olen pitäny. Saahan niitä sitten kirittyä jos vahvistetut venyy mitä ne ei kyllä koskaan ole omassa käytössäni tehnyt. Mutta että liika kireelle niin![]()
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Aika pahan munaus liikeeltä, tuossa minulla kyllä vähän luotto häviäsi liikettä kohtaan.
Kun jos ketjut liian kireät, syöö nopeammin rataat, ketjun, vetoakselin/laakerit, pyörän laakerit jne...
Ja se että saa itse vielä tarkistaa huollon jälkeen onko tehty kunnolla ja vielä oikein.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
aivan 100 varmasti ne vahvistetut ketjut venyy !
mielestäni siinä mielessä oikea asenne puljulta jos asentaa karvan verran kireelle ketjut valmiiksi.
kuskin paino vaikuttaa ketjujen kireyteen joten ei siinä mitkään mittarit auta virallisen kireyden tarkistuksessa![]()
Horo Elää !
Miten kuskin paino vaikuttaa ketjujen kireyden tarkistamiseen?
Kun ihmettelen että oikeaa asennetta on että on karvan verran liian kireellä.
Mutta miksi karvan verran liian kireellä, miksi ei oikea kireys, niin avot....
Tuo HondaCebarin komentti ehkä sarkastinen
En tiedä kanssa miksi vertaa johonkin kuskin painoon, kun ketjujen kireydestä kerrotaan, joko siinä takahaarukassa tai ohjekirjassa. Toiset tietysti kiristää myös oman painon mukaan, niin kuin minä. Katson että se ketju on oikealla kireydellä kun istun siinä, jos ohjeen mukaan kiristän, niin on sen karvan verran liian kireellä silloin kun istun
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
No minäpä käyn pihalla kertomassa ketjuille että älyyvät venyä sen verran että tulet tyytyväiseksi. Ja jos tieten tahdoin haluaa ketjuja venyttää niin toki se silloin kannattaa ne pinkeelle vetästä ja toivoa että hajoaa koko kikotinMinä lähen nyt vetäseen ketjut pinkeellee
Mut eka otan huikan Delvac pullosta ja liivit päälle... tissejäkin kutittaa..
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Toki jos ketjun alunperin laittaa liian kireälle niin varmasti "venyy", mutta jos uusi ketju laitetaan ohjearvojen mukaiseen kireyteen niin ei todellakaan tarvi jälkikiristellä. Itsellä takarenkaan vaihtoväli on ollut n. 8tkm ja samalla laittaa ketjun oikealle kireydelle, siinä välissä ei tarvi kiristellä kunhan pitää ketjun rasvattuna.
Ainakin pitkä joustoisessa pyörässä on syytä pitää mielessä että löysää pitäisi olla siinäkin vaiheessa kun takapään akselit (renkaan, swingin ja eturattaan) on linjassa ja ketju kireimmillään, säätötavasta riippumatta...
Itse ainakin kiellän huoltoa puuttumasta ketjuun mitenkään, edes rasvaamaan. Tuntuu että ottavat ton kiristämisen tosissaan. Ja purkkimoskaa en ketjuihini halua.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Mun ymmärtääksen ketju ei myöskään sanan varsinaisessa merkityksessä veny, vaan pitenee koska sen tapit tai sivulevyjen reiät kuluu. Tiukalla oleva ketju kuluttaa sinne välystä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tämä on muuten niin väärä olettamut kuin vain mahdollista. Ketjujen kireyteen,ei vaikuta kuskin paino tai pituus tai horoskooppi tai mikään muukaan ainoastaan pyörän takahaarukan geometria. Jos ketju venyy uutena niin että pitää kiristää, niin on vain kolme vaihtoehtoa. 1 ketju liian kireällä. 2 ketju väärin mitoitettu pyörän tehoihin. 3 ketju on vai viallinen.
nim. 80 000km samalla ketjulla ja vain 3 kertaa kiristin.
Elämä on onneksi mutkikasta
Juuri näin, ketju kuluu satkun sieltä, täältä ja hupsis, ketjun pituus onkin puoli lenkkiä pidempi. Ketju näyttää "uudelta", mutta on todellisuudessa roskiskamaa.
Minulla ketju menee vaihtoon n. 30tkm kohdalla vaikka näyttäisi ihan hyvältä. Pidentynyt on kun mittaa.
Parempi hieman liian löysällä kun liian kireellä. Jos mutkissa tasakaasulla nykii, niin sitten ketju hieman kireemmälle.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Uudella ketjulla sheivattuna, ja kun karvat kasvaa, on ketjukin taas oikeassa pituudessa?![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Senhän takia siinä ketjussa sitä läysää on ettei ketjut toimi jousituksen stopparina esim töyssyyn ajessa.
Pääsee jousitus liikkumaan sen akselit linjassa kohdan ylikin, jos siis joustot siihen riittää.
Siihen ei kuskin paino vaikuta mitenkään kuinka paljon löysää tuohon tarvitaa...
Tuossa omassa päristimessäkin 12" joustoa takana, jokseenkin löysältä näyttää ketjut esim. keskituella kun joustot täysin ulkona, mutta kiristääkkään ei saa, hajoo paikat sisäänjoustossa...
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Mitä tekemistä jousituksen säädöillä, tai kuskin painolla, on sen kanssa kuinka paljon ketjuissa pitää olla löysää etteivät ne ala rajoittaa jousituksen liikettä kun lähestutään sisäänjoustossa tilannetta että akselit ovat linjassa, eli eturattaan ja takarattaan välimatka suurimmillaan?
Yleensähän tuo löysän määrä kai annetaan ohjekirjassa pyörä josain helposti toistettavassa asennossa, keskituella, sivutuella yms.
Oliskohan juuri se, että ketjut säädetään kuormalla sopivaksi? Mitä enemmän perä menee alas kuski satulassa, sitä löysemmällä pitää olla ilman kuormaa? Mitä läskimpi kuski, sitä enempi ketjut kiristyy "normaaliasennossa".
Edit: Tietty, jos jousitus on säädetty kantamaan läskit, niin ketjun kiristyskin menee ihan ohjearvoilla.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ei varmaan kannata tehdä asiasta sen vaikeampaa kun se on.
Sehän on tasan niin vaikeaa.....
että säätää ketjun ohjekirjan mukaiseen kireyteen, ohjekirjassa
mainitulla tavalla.
Pointtihan on tuossa.... edelleenkin niin yksinkertainen....
että tuo ohje jättää siihen jousituksen liikeradan "tiukimpaan kohtaan"
vielä riittävän määrän löysää ketjuun.
Homma siis tarkoittaa käytännössä sitä, että säätöohjetta ja kireyttä
noudattamalla vältetään paikkojen rikkoutuminen.
Ihan alkuunsa ei tule ongelmia jos ketjut on hieman löysällä, mutta
heti kun mennään ohjeen pohjalta tiukemmaksi.... alkaa paikat olla tiukoilla.
Ohjeissa ilmoitettut mitat..... tai sen pienin arvo.....
on se MINIMI, jonka alle ei kannata mennä.
Ihan yks paskanhailee miten löysältä ne herra asentajan mielestä silloin
säädettäessä syystä tai toisesta vaikuttavat.
Kohtalaista pyöräkohtaista vaihtelua, joka useimmiten liittyy
jousituksen liikeradan pituuteen, toki esiintyy tuon "musta tuntuu" kireyden suhteen on.
Mitä pitempi liikerata.... sen useammin ketjut vedetään ylikireiksi.
Toisaalta..... että homma on "pilkulla", pelivara tahtoo olla suhteellisen
pieni, sillä ylilöysillä ketjuilla ajaminen on aika runkkua.....
varsinkin laitteissa joissa on enemmän moottorijarrua kuin
vanhassa väljässä 2-tahtisessa.
Onko tuo nyt oikeesti niin mahdottoman vaikea rasti..... kun toiset väittävät ?
Turhan harva näyttää kuitenkin ymmärtävän mikä on asian ydin.... kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Näitä kun taas lukee, niin ei kyllä koskaan enää ketjupyörää mulle kiitos.![]()
Retired
Joo, samoilla linjoilla. Mutta näin siinä käy kun maallikot alkavat tehdä yksinkertaisesta asiasta tiedettä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on tästä http://www.savonkonepyorailijat.net/...in_arkeen.html