Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 42:een 42:sta
  1. #31
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Ei!! Ketjut säädetään geometrialle. Mietippä mitä tapahtuu jos jousi ei pääse pohjaamaan kun ketjut ottaa kiinni
    Jos läski istuu satulalla ja ketjussa on löysää, ei ihan varmaan tule mitään geometrisiä ongelmia
    GSX600F -93
  2. #32
    Niin paljon taas potaskaa... ensinnäkin ketjuista puhuttaessa ei pitäisi puhua "kireydestä" vaan mieluummin "löysyydestä" koska puoli senttiä verran kireät kireät ketjut voi aiheuttaa isompia vahinkoja, taas puoli senttiä verran löysät ketjut ei aiheuta mitään haittaa.

    Ainoa oikea tapa säätää ketjun kireys on asettaa eturatas/swingin laakerin keskipiste/taka-akseli samaan linjaan ja jättää tällöin about 10 mm löysää (tai kunhan siinä on löysää)...

    Kaikki muu (ihan minkä tahansa korjaamon taikka muulta taholta) on p... puhetta, vai että jätetään löystymis/venymisvara...
    Viimeksi muokannut: collikka; 15.06.2014 klo 01:58.
    juuri nyt pyörätön
  3. #33
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Ketjujen pitää olla niin kireellä että soi

    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  4. #34
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Ketjujen pitää olla niin kireellä että soi


    Joo, yläpuolelta ...
    Mitään en oo ottanu.
  5. #35
    Tässä vaikka yksi esimerkki, siis supermotoon/crossiin, miksi ei muihin katupyöriin


    - Chain tension and length – Adjust your drive chain on a stand with 30-40mm of play so it will not bind when the rear suspension is fully compressed. Running a longer wheel base will offer more straight line stability while a shorter wheelbase offers improved turning. Running the axle forward lessens the leverage on the shock and stiffens the initial suspension movement. If you want softer suspension in the beginning of the travel, you can move the rear axle rearward to increase leverage on the shock. Gearing you bike higher with less teeth on the back sprocket will give for better traction because of lower engine speed
    Tietysti kun tuota elonpainoa pikkasen tullut, niin pitäisi varmaan pikkaisen jäykempää jousta taakse laittaa.
    Mutta tarkistan ketjun "löysyyden" kun istun päälle, koska sehän on tärkeämpi, kun se että pyörä on tyhjä.
    Jousen esijännitystä on kiristetty ja tietysti tuo takaiskari on säädettävä, niin se on säädetty minulla kadulle.
    Mutta jos kiristäisin ketjut vaikka tehtaan ohjeen mukaan, niin olisi liian tiukalla


    Ps, eiköhän kaikki jolla on pyörä osaa säätää ketjua, jo ei. Niin varmaan löytyy joka osaa
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  6. #36
    [IMG][/IMG]
    [IMG][/IMG]
    Ketjun pultti pitäis olla tossa pykälän välissä.
    Ohjekirjan suositus alla. merkkihuollossa kiristettiin uusi ketju näin ja sanottiin asiaa kysyttäessä, että pistetään kireämmälle koska uusi ketju venyy alussa???
    Viimeksi muokannut: Motohtori; 15.06.2014 klo 11:50.
    L-twin rules

    Ducati Multistrada 1200 dvt 2015

    Mp historia
    Ducati Multistrada 1200 abs
    Kawasaki gtr 1400 abs
    Kawasaki zzr 1400 ABS
    Ducati Multistrada ds 1000
    Aprilia Futura rst 1000
    Yamaha Bulldog 1100
    Suzuki rg 125 e
  7. #37
    Periaatteessa kumpikin tapa (tulkki tai ohjekirja, kumpi sitten loppujen lopuksi on se luotettavampi) on oikea mutta se että laitetaan kireämmälle ja perustellaan se sillä että "se venyy kuitenkin" on väärin.

    Siis, vahinkojen välttämiseksi, ketju pitää olla, alusta lähtien, säädetty niin löysälle ettei se missään swingin asennossa mene tiukalle . Tässä kannattaa huomioida se että, riippuen pyörän rakenteesta, se kaikkein kirein kohta ei välttämättä ole jossain kohtaa sisäänjouston aikana vaan se voi olla ulosjouston aikana verrattuna "perusasentoon" esim. sivuseisontatuen varassa ilman muuta painoa jos vaikka pyörän korkeutta on muutettu koiranluitten pituutta muuttamalla...
    Viimeksi muokannut: collikka; 15.06.2014 klo 20:10.
    juuri nyt pyörätön
  8. #38
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti
    Periaatteessa kumpikin tapa (tulkki tai ohjekirja, kumpi sitten loppujen lopuksi on se luotettavampi) on oikea mutta se että laitetaan kireämmälle ja perustellaan se sillä että "se venyy kuitenkin" on väärin.

    Siis, vahinkojen välttämiseksi, ketju pitää olla, alusta lähtien, säädetty niin löysälle ettei se missään swingin asennossa mene tiukalle . Tässä kannattaa huomioida se että, riippuen pyörän rakenteesta, se kaikkein kirein kohta ei välttämättä ole jossain kohtaa sisäänjouston aikana vaan se voi olla ulosjouston aikana verrattuna "perusasentoon" esim. sivuseisontatuen varassa ilman muuta painoa jos vaikka pyörän korkeutta on muutettu koiranluitten pituutta muuttamalla...
    Siis ketjuhan on kireimillään silloin kun takahaarukka on vaakasuorassa maahan nähden,eli etu- ja takarattaan keskilinja on 90 asteen kulmassa taka-akselin kohdalta vedettyyn pystylinjaan nähden.Se kohta on sisään- ja ulosjouston aikana aina samassa kohdassa.Jos eturatas olisi takahaarukan laakerointipisteen takapuolella, ei jousto/kuormitus vaikuttaisi ketjun kireyteen millään tavalla.
  9. #39
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Jos eturatas olisi takahaarukan laakerointipisteen takapuolella, ei jousto/kuormitus vaikuttaisi ketjun kireyteen millään tavalla.
    Muutamissa BMW ja Husqvarna enduro pyörissä oli takahaarukan laakerointipiste samalla linjalla kun eturattaan akseli. Näissä ketjun kireys oli vakio joustosta riippumatta.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  10. #40
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Siis ketjuhan on kireimillään silloin kun takahaarukka on vaakasuorassa maahan nähden,eli --.
    Maan taso ei kyllä määrittele tuota millään tavalla. Ainoastaan suora joka vedetään eturattaan navan ja takahaarukan akselin navan kautta taka-akselin napaan määrittelee pisimmän etäisyyden missä ketussa on oltava löysää. Muissa harukan asennoissa matka lyhenee, eli ketju löystyy.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  11. #41
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Tässä vaikka yksi esimerkki, siis supermotoon/crossiin, miksi ei muihin katupyöriin
    Tuo ei onnistu ilman Black&Deckeriä.
    Nakkeja on liikaa.
  12.  
  13. #42
    Lainaa Motohtori kirjoitti Katso viesti
    [IMG][/IMG]
    [IMG][/IMG]
    Ketjun pultti pitäis olla tossa pykälän välissä.
    Ohjekirjan suositus alla. merkkihuollossa kiristettiin uusi ketju näin ja sanottiin asiaa kysyttäessä, että pistetään kireämmälle koska uusi ketju venyy alussa???
    Huollon kesäpoikien juttuja Ketjuja säädettäesssä paree tosiaan vaik liinoilla kiristää takahaarukka sille kohtaa jossa etu- ja taka-akseleiden välinen etäisyys suurimmillaan ja sen mukaan tsekkailla ettei ainakaan liian kireelle jää. Tuppaa muuten käymään vähintään veto-akselin lakrujen päälle.
    <p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12