Toinen on sitten se kireydestä huolehtiminen ja linjaaminen - se on tällaiselle perfektionismiin ja pakkotarkistamiseen kallellaan olevalle kanssa melkoinen henkinen stressitekijä. Ja vaihtaakin noita täytyy aina välillä.
Retired
Varsinkaan bemarin peräähän ei tarvitse ikinä huoltaa![]()
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Kokemuksen mukaan ketjut kestää sen 20-40tkm vaikka rasvaisi vaan kerran päivässä satoi tai paistoi. Kardaania joutuu myös huoltamaan ja rikkoutuessaan samalla rahalla saa ketjupaketteja useita. Kun shyhander mainitsi rasvari on pop, esim. OSCOn säiliöllä heittää keskiverto Euroopan reissun ja aika vähän noita joutuu kiristämään (saati linjaamaan), yleensä renkaan vaihdon yhteydessä.Toinen on sitten se kireydestä huolehtiminen ja linjaaminen - se on tällaiselle perfektionismiin ja pakkotarkistamiseen kallellaan olevalle kanssa melkoinen henkinen stressitekijä. Ja vaihtaakin noita täytyy aina välillä.
Jollei menisi ihan OT niin aika outo ilmestys tuo GTS...
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Tohon 86 malliseen olen kerran öljyt vaihtanut ja muun remontin yhteydessä huvikseen boorit rasvannut. 20tkm välein ajattelin jatkossa öljyjä vaihdella, ehkä nuo boorit katsoa 100tkm kohdalla. Enpä muuta. Hiukan eri kuin min. 500km välein rasvaus, muutaman kerran kesässä kiristys ja linjaus ja 20tkm välein kaikki uusiksi.![]()
Retired
Ainakin Scramblerissä orkkisketjua piti kiristää todella usein ja ainakin siinä ne joutui myös linjaamaan joka kerta. Veikkaan jotain 5x / ajamani +7000km.
Edit: Ja täytyy myöntää, että olen kyllä välillä miettinyt jotain Scottoileria ja paluuta rataspeleihin. Ei vaan millään jotenkin viittis.
Retired
Pysy lujana! Oikeassa Reissupyörässä on kardaani. Piste.![]()
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Samaa mieltä aikaisempien kanssa, helpommalla pääsee ketjun kanssa. Viikonloppuna käytin takarenkaan irti kun laitatin siihen tuoreen kumin (ei irronut pistolapion päällä pomppienkaan, liikkeeseen piti mennä). Käsittääkseni kardaanin kanssa pitää ruuvailla enemmän kuin ketjukiristimien löysäys ja akselin irroitus? Ja tosiaan itsekään en koskaan rasvaile ketjua, scottoileriin lisään joskus öljyä. Hyvin se silti rullaa, kuin rasvattuna.
Toisaalta pyörähän pitää ostaa nimenomaan fiiliksellä, eli jos kardaani on se juttu, niin tottahan toki se pitää olla(vrt. sylinterien "oikea" määrä, valmistusmaa, väri yms).
K1200GT & 701Enduro
Kahvinkeitinkin on kyllä ihan kiwaaaa myös.
Erityisesti takapenkillä, Thaimaassa valmistettu..... ottaa myös vaikka nenän alle siinä ohessa.
Kyllä ymmärrän ihmisten lapsuus- sun muut traumat, on niitä itselläkin, (Elannon maggarat jne.)
mutta jos nyt ihan naama näkkärillä ihmetellään tuota ketjujen helvetillistä
työläyttä ja sitä sun tätä..... Ihan täyttä paskaa.
Toisessa päässä on "kardaaniremontti" samassa matkassa kun siten sun täten hoidetut
ketjut/rattaat alkaa antautumaan.
Pari-kolme tonnia ajetut ja asennuksen jälkeen kiristetyt ketjut pyörii 7-9 tonnia kevyesti
ilman huoltokirejä reissussa tuollaisessa 120+Nm/ 2500-7000rpm laitteessa
kerran päivässä (pari tankillista) kunnon ketjuspraylla rasvattuna.
Ihan vitun raskasta ja työlästä.... on kyllä.
Vesisateessa on ihan hyvä (jos on pakko vetää) ruikkasta aina tankatessa.
Mikä on kikka sen.... sekun koittaa pikkasen.... mikä rasva kestää kohtuullisesti märkää.
On meinaan täysin käsittämättömät erot tuon suhteen.
Laatikkoölpät ei ehkä ole tuossa lajissa ihan ykköskamaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Siis jos irroittaa renkaan? Mulla se on 4 pulttia auki ja se on siinä.
Mutta tosi on, ettei tehdä tästä mitään perinteistä vetotapaväittelyä. Itsellä on ollut kaikkea hihnoja myöden ja kaikissa niissä on omat perustellut hyvät puolensa. Kyse on vain ja yksinkertaisesti omalla kohdalla siitä, että haluaisi tällä seuraavalla pyörällä vaan ajaa - ja huoltaa / korjata vain kun on ihan pakko. Silloin mun mielipide osuu keppivetoiseen.
Edit: Nämä viestit siis siirretty ihan muusta ketjusta tähän ketjuun...
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 29.04.2014 klo 15:40.
Retired
Yhtään kardaanipyörää en ole motogp:ssä viivalla nähny.
Sensijaan olen nähnyt miten paljon korjauksia ja huoltoa kardaanit vaativat!![]()
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Pyörässä ei ole ikinä kardaania ollu. Ei kyllä itseä kiinnostavia kardaanipyöriä taida ollakaan![]()
Helpolla ketjujen kans pääsee. Kerran kiristys per vaihtoväli, senkin tarve siinä ja siinä. Rasvaus kun jaksaa (muutaman ajolenkin välein, 500-800km) ja kestää 20-25tkm. Enempi rasvaamalla vois saada pari tonnia lisää, aika sama. Nätisti jos ajais vaikuttaisi enempi. Linjausta ei ole tarvinnu säätää. Välitysten vaihto kans kiva juttu eikä maksa ketjun kanssa kun alle 200.
Nyt kun on laadukas ketju tiedä vaikka kestäisi pidempään kun alkuperäisasennus Regina.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Elämä on onneksi mutkikasta
Seuraava moponi on mitä todennäköisin ketjuvetoinen, nyt kun keppivetoisella mennään. Ja ajeltiin sitä ennen muinoinkin koko suvi hyvällä menestyksellä vitjoilla, eikä ollut O-renkaita, saati X-....
<p>.</p>
Mulla on eka kartaanimopo tuo 1,8 intikka. On se vaan reissussa aamulla mukava vetästä nortti ja kattella ku kaverit hikisenä rapulapäissään konttaa ketjuja rasvaamassa..![]()
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Noinhan tuo on selitettävä..... Että "keppi perseessä" ihminen ei oikein taivu mihinkään
Hmm... olenkin ihmetellyt, miksi noissa keppivetoisissa näyttää olevan usein kumit
hiemat huonoilla paineilla....
Ei vaan taivu tarkistamaan
Sekin selvis tässä nyt, miksi yksi bemumies kerran makas kyljellään mopon vieressä
ilmavehkeet käsissä.
Ilmeisesti hieman sama ongelma kun sillä, joka huitas vahingossa kourallisen viagraa......
Joutui kusemaan viikon verran kylppärin lattiakaivoon kyljellään maaten.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Noh, jos jollakin on heti aamulla mielessä hikiset miehet kepakko perseessä, niin ihan vapaasti mun puolestaOn mullaki toinen mopedi ketjuvetoinen, mut kyllä tuo kepakko vaan on tosi huoleton, talvella vaihtaa 2 desiä öljyä, ja that's it. Siis ainakin toistaiseksi oon tätä mieltä, ku ei oo (vielä) mitään ongelmia ollu.. Ja mitä tulee tohon renkaan irrottamiseen, niin helpompi tuosta intikasta on irrottaa ku esim busasta. Jarrusylinteri irti, akseli irti ja siinäpä se. Eikä ainakaan tommosessa painavassa (350kg) mopossa jollain suuremmalla tehohäviöllä oo mitn merkitystä.
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
tarttee ostaa sellainen puimuri, jossa ajotietokone näyttää ilmanpaineet renkaista, pääsee vähemmällä..
eikö se ole hankalaa tuolla tavalla, kai se nyt töissä kusi (vessan) lavuaariin, ettei tarttenu lattialla maata..
renkaan irrottaminen munkin mielestä helpompaa ja etenkin takaisin laittaminen, nostaa renkaan paikoilleen ja pultit kiinni, helpompaa kuin autoon renkaiden laitto, autosta tahtoo rengas aina pudota alas, pyörän rengas sen verran kevyt että pysyy paikoillaan kun pulttia etsii vierestä..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
No joo, ei kardaani mopossa, vaikka kardinaalivirhe onkin, kaikissa toteutuksissa
ihan toivoton ole.
"Metsätyökoneessa" se olisi ihan loistava jos se löytyisi sen painoisesta laitteesta
jolla oikeita "metsätöitä" pystyy jotenkin edes tekemään. Samoin erilaiset hiekkamaahommat.
Silloin se ero huolettomuudessa (päivittäinen huolto) muuttaisi kokonaissaldon
vahvasti plussan puolelle.
Katuhommissa taas ne kepin kääntöpuolet (hissihommat ja väljät) on aika harvassa
laitteessa saatu minimoitua "siedettävälle tasolle".
Parhaissa tapauksissa homma pelittää kieltämättä jo aika OK.
Sille ei vaan voi mitään, että yhdistelmä, kahvan kääntö ja perän nousu aiheuttaa
kerta toisensa jälkeen vaikean "naurua läpi kyynelten" reaktion.
Vitjan varsin vaivaton hoito on noin pahaan tautiin "halpa ja hyvä, suorastaan hyvän makuinenkin lääke"
Kardaanilla vehje toimii vähän kuin periaatteella "vilkku vasemmalle-käännös oikealle".
Voihan sellaisella ajaa.... ja moni ajan myötä siihen tottuukin.
Tottuuhan ne monet häijyyn akkaankin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
joo, kardaani on ikuinen, paitsi bemarissa, jossa se ei kestä edes sitä mitä hyvät ketjut.
Itse asiassa moni ketjun ongelma ratkeaa yksipuolisella takahaarukalla. Linjausongelmat, kireyden säädön vaihtelu renkaanvaihdoissa yms kypsät ongelmat loistavat poissaolollaan yksipuolisessa haarukassa.
Ei sitä käytännössä tarvitse kiristää edes kerran kesässä, kun ketju on hyvä. Jos kiristää, niin sitten se venyy ja taas kiristetään. Kierre on valmis.
tietysti jäljellä on voitelu, mutta sen voi paikata jollain auto-oilerilla.
customeissa mitä ei keulita, eikä revitetä ja hissi yms ilmiöillä ei ole juuri merkitystä on kardaani hyvä, pysyy kromi kiiltävänä. ja ne on muutenkin niin painavia, että paino ei vaikuta mitään.
Yksi ketjun ongelma ratkeaa mustalla vanteella. Ei näy rasva...
Haluaisin kyllä kardaanin, mutta molemmissa on puolensa. Matkapyörää en ostaisi ketjulla.
joskus aikoinaan ketjut oli kalliita, mutta nykyään ebaysta saa did ketjut ja JT rattaat johonkin 150ekeen, joten ei ole paha nakki vaihtaa ne ketjut 30-40t välein. Kun harva nyt sillä pyörällään edes ikinä ajaa niin paljon. Matkapyörissä ja paljon ajavilla tietysti kardaani on pirun hyvä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
[QUOTE=Bone;6284872]No joo, ei kardaani mopossa, vaikka kardinaalivirhe onkin, kaikissa toteutuksissa
ihan toivoton ole.
Katuhommissa taas ne kepin kääntöpuolet (hissihommat ja väljät) on aika harvassa
laitteessa saatu minimoitua "siedettävälle tasolle".
Parhaissa tapauksissa homma pelittää kieltämättä jo aika OK.
Kaikissa keppipemareissa ,joissa on tuo paralever,mukaanlukien isot gessut,jotka taas ovat jo vuosia keikkuneet rekisteröintitilaston kärjessä,eli aika monessa pyörässä nuo ongelmat ovat *siedettävällä tasolla*kuten tässä asia ilmaistaan.
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Jos ketjuja pitää huoltovälillä kiristää, niin todennäköisesti niitä pidetään liian tiukalla.
Olen muutaman kerran saanut löysentää ketjua huollosta noudon jälkeen. Optimi "kireys" on yllättävän löysä. Jos ketjua edes jonkin verran rasvaa, niin ei pitäisi alle kymppitonnin huolehtia säädöstä. Oilerin kanssa ei tule edes joka vuosi säädettyä, vaikka kilsoja tulee 15-20000.
Tuo termi "ketjun kiristäminen" on minusta harhaan johtava. Pultit kiristetään, ei ketjua. Parempi olisi puhua vain säädöstä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
[QUOTE=Lowkku;6284828]Pyörässä ei ole ikinä kardaania ollu. Ei kyllä itseä kiinnostavia kardaanipyöriä taida ollakaan![]()
Bemarilta,molemmat HP2,Chezzi Brian,Guzzin Daytona RS,Nimbus,olisihan noita.
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Henk. koht. pidän kardaanista ja juurikin huoltohelppouden takia. Ei tarvitse rasvailla, eikä pestä vannetta rasvasta, saati sitten miettiä ketjujen vaihtoa.
Yamahassa mittarissa tuo 133tkm, alkuperäinen keppihän siellä eikä tiettävästi ole ainenkaan viimeiseen 10 vuoteen tiivisteitä tms. vaihdettu *kop kop* (öljyt pari kolme kertaa). Takarenkaan vaihto on niinkin helppoa kuin mutteriauki, ja akseli pois, vähän voi joutua taiteilemaan lokasuojan kanssa mutta se ei kepistä johdu. Takaisin laittaessa hoitaa vaan puslat oikein väliin (sama homma ketjujen kanssa) ja akseli paikoilleen, ei säätöpulttien kanssa kikkailua, rengas on varmasti suorassa(jos ei niin sitten sitä ei säädetäkkään
). Hissiä en ole omissa ajoissa häiritseväksi huomannut, pyörä kun on muutenkin vähän kun junalla menis.
Tietysti meikäläisen ajoilla ketjutkin kestäis 5-10 vuotta jos vain muistaisin rasvailla. Muuten ketjuista kokemusta kevari ajoilta muutamasta värkistä ja jostain crossi vehkeistä. Mieleen vain jäänyt että säädellä sai, ja rasvailla alituiseen. Niin ja kromatun pinnavanteen puhdistaminen ketjurasvasta![]()
Yamaha XJ -89 (58L) aj.133tkm (kevät 2014)
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Mikähän siinä muuten on kun tietääksen kukaan "oikea" valmistaja ei ole tuunannut mopediinsa valmiiksi jotain scottoileria tai vastaavaa. Sopivasti parametrisoituna nykyisenlaisiin ajotietokoneisiin jäisi lähinnä täytön vaiva ja kustannus olisi jotain marginaalista. Ostohinnassa toki satkuja![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä