02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Hmmmm... pari päivää reissussa ja mitä!!? - täällä hempeillään, lievitellään, selitellään, hiireillään ja haetaan jotain sateenkaarikonsensusta duken ominaisuuksista...Onko se - vai eikö se ole?!
Ens Sunnuntaina alkaa kaamos hellittää, saatu vasta n.20+ sivua argumentointia ja miehet on jo samaa mieltä (lähes) kaikesta...![]()
MAD (mean absolute deviation)
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tuo hirviömoottori termi taitaa olla sun keksimä termi Bone ! Taitaa kumminkin olla ominaisuuksia yhteen laskemalla paras naku ajettavaksi minkä saa, sanoit mitä sanoit Bone sillä japanilaisista ei löydy vastaavaa edes niistä vanhoista malleista mitä enää ei valmisteta.
Ultrafast KTM machine .
21 sivua jo. Taitaa köyhällä ja kateellisella olla kypärä täynnä lämmintä oksua heti kun ensimmäinen tulee livenä vastaan![]()
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Noh, osa tykkää, persaukiset ja kateelliset haukkuu. Niin se vaan menee.
Vaan eipä sillä, suurella mielenkiinnolla odotellaan enskesänä millanen vehje se sitten onkaan.
Toki "vanhan" duken omistajana yritänkin vain uskotella itselleni syitä miksi vanha on vielä hyvä, ettei
tule paha mieli siitä kun ei ole uutta isoa dukea tilalle.
Niin ja onnittelut 1290 duken tilanneille!![]()
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Ei kai sitä haukkua voi vaikka kuinka olis "sininen"mutta sun supasta ilman ärrää tulee kyllä sanomista jossain vaiheessa
![]()
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Ihan tarkkaan ottaen taitaa kyllä näin olla tuon hirviö- termin suhteen.
Tiedä sitten miten paljon tuo "hirviö" eroaa siitä, kun tuolla lokakuun alkupäässä aikanaan
kaikki "asiantuntijat" itäisen maan tietäjät mukaanlukien,
puhuivat kuolaten tulossa olevasta MELKOISESTA MÖRKÖMOOTTORISTA !
Noh.... kun ei sitten tullut oikeastaan edes mörkömoottoria,
siirryttiin hetimiten ja jämäkästi aina koneista puhuttaessa
sujuvasti puhumaan kokonaisuudesta ja ajo-ominaisuuksista.....
joita kumpaakaan ei varmaan kukaan ole missään vaiheessa
millään lailla kyseenalaistanut.
Eipä juuri voi välttyä tunteelta että kävisi jotain keskustelua
Kuopion torilla.... jolloin vastuun siirtyminen kuulijalle ei edes riitä....
Siitä kuulijalle siirretystä vastuustakin pitäisi vielä saada
kunnia takaisin itselleen jos sellaista sattuisi ilmaantumaan.
Mutta Hyvää ja Rauhaisaa Joulua kuitenkin kaikille![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Latasin PS:n testin 1290 ja uusi Tuono. Teho renkaalta Apr 152 hv ja SD 161 hv, akselilta 165 ja 172 hv. Painot tankattuna Apr 215 kg ja SD 213 kg. Loppuarvostelun voittaa SD niukasti pisteellä. Osan suorituskykytestistä voittaa Apr ja osan SD, mutta SD on suorastaan laiska 0-200 km/h 8,8s.
Testissä pääasia on kuitenkin se, että Apr todetaan kyykystä tehdyksi nakuksi kun taas SD on tehty nakuksi.
Lainaa:
Tuonolla pitää olla pari pykälää pienempi vaihde päällä, jos meinaa pysyä SD:n kannassa. Se ottaa hermoon ajan mittaan. Dukeen verrattuna Apr tuntuu koko ajan viritetyltä mopolta. SD taas etenee voimakkaan sivistyneesti. SD vetää jo alle 3000 hyvin. Shifterin puute vaivaa. Vääntöä on yli 120 Nm koko ajan 3900 ja 9900 rpm välillä.
SD:tä kehutaan toistaiseksi vaikuttavimmaksi nakuksi, samalla tavalla brutaalisti ei ole vielä mikään naku lähtenyt kurvista. Mutta menee myös pehmeästi mahtavalla V2:lla. Ei haittaa vaikka on väärä vaihde ja vaikka toisiovälitys on tosi pitkä (?).
KTM voittaa ennen kaikkea giganttisen moottorin ansiosta. Apr häviää, koska maantiellä siitä ei tule wow-tunnetta samoin kuin SD:stä.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Minusta KTM markkinointiosasto on perseestä. Tiputellaan speciaalia muutaman päivän tai viikon ajan, valehdellaan paino n. 10 kg ja tehoakin on 7 hv vähemmän. Näinhän on ehkä muillakin pyörillä paitsi BMW on ainakin saksalaislehtien testien perusteella lunastanut lmoitetut lukemat.
Powerparts-hinnastoja ei kuitenkaan ole Suomeen tainnut tulla tai sitä, että tuleeko paketteja vai pitääkö ostaa osat päälle (siltä se vaikuttaa eli BMW on edelläkävijä tässäkin). Oransseista vanteista tai alustan osista ei ole tietoa ulkomaillakaan. Aika heikkoa.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Kyllähän nuita power partseja on ihan normaalisti tilattavissa . Mun osat on ilmeisemmin jo saapuneet maahan,mutta en tiedä kun saan ne sitten mopon kanssa tänne kotitalliin. Oransseja vanteita ei kyllä listalla näkynyt. Tehot varmaan kumminkin tulee riittämään en epäile sitä. Saksalaisissa lehdissä kun on testi missä on mukana BMW niin se on varma voittaja ei sitä lehteä edes tartte lukea silloin.
Ultrafast KTM machine .
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Varmasti hoituu silläkin, samat toki tulisi tehtyä myös SD:hen.. Koska omasta mielestä pakolliset modit lähes kaikkiin pyöriin on vähintään seuraavat:
- Vähintään -2 + 1 välit tehtaan välityksistä
- Nakupyöriin suora stonga
- Ilmaboxi, putket vaihtoon, SAS pois ja dynossa säädätys
- Shifteri ja käännetty kaavio
- Alustan shimmaus ja jousien vaihto omalle painolle
- Ohjausiskari
- Luistokytkin
- Hallintalaitteiden säätö
Rattailla toki pääsee alkuun, mutta miksi ajaa kompromissillä kun voi tehdä kerralla hyvän? Toki osa nuista on makuasioita. Muutama tonttu poikineen nuihin aina uppoaa.
Se mikä itseä ehkä eniten ihmetyttää on se, että porukka harvoin vaivautuu edes alustaa säädättämään omalle painolleen tai ajotyylilleen saati edes painaumia katsomaan, mikä on enemmän kuin olennaista jos haluaa hyvät ajo-ominaisuudet pyörään saati, että se edes käyttäytyisi kuten kuuluu. Parastahan tuossa on että yleensä ilman nuita alustan muutoksia jengi kehuu kuinka hieno pyörä on ajaa ja kuinka mahtava sen alusta on jo vakiona.. p*ska puhetta.
Toinen yleensä tekemättä jätetty säätö on tietenkin nuo hallintalaitteiden säätäminen omaan käteen sopivaksi, mitä en myöskään ymmärrä.
Eli minun neuvo on, että pyörä kuin pyörä niin kaupasta suoraan osaavalle pajalle ja sieltä vasta ajoon.
-Matti
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Tämä on kyllä totta. Itsekin kävin tuota Dukea Bike Worldissa ihmettelemässä, mutta toistaiseksi sai jättää tilaushaaveet sikseen, kun ei kuulema Power Partseille löytynyt hinnastoa. Tuohonkin mopoon joutuu vaihtamaan aika paljon palikkaa, että siitä saa itselle passelin. Mut ehkäpä odottelen, että joku ostaa ja rakentaa tollasen ja ostan sitten vähän ajettuna käytettynä niin säästää jokusen tonnin.
Superbike #7
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Kaikkee pitäis sille tehdä, alustaa säätää ja tehoja lisäillä ...ja kukaan näistä insinööreistä ei oikeastaan ole edes koskenut mopoon vielä . Ps. on ainakin minulla tuo tämänhetkinen 1290 power parts luettelo tässä pöydällä, tosin se ei vissiin ole kaikille tarkoitettu. Siitä ei puutu kuin nuo oranssit vanteet ja race suspension setti.
Ultrafast KTM machine .
Jaahas.... sullakin tuli sitte noihin "ikävuosiin" lisät ihan kuin hyvällä lihatiskikauppiaalla marketissa.
Tilatessa "tonne viidentoista huitteille"..... Täs tuli 20.... saako olla.
Pysytääs nyt taas asiassa, vaikka nostan kyllä hattua ettei alettu ajo-ominaisuuksista
ja kokonaisuudesta puhumaan.
Listaan voi siis laittaa lähtökohtaisesti nuo 2000-luvun vaihteissa valon nähneet isot rivinelkut.
Kawa, Suikka, tekisi vielä heittää hieman nuorempaa polveakin mukaan K1200/1300 heimosta.
Se, että nuo legendaariset "korkealta vinkuvat japsisirkkelit" ovat tuupanneet
alarekisterissä noita uuden, alhalta ja keskeltä äärimmäisen vahvaksi kuvatun uuden
"mörkömoottorin" lukemia..... onkin tässä hypetyksessä lakanut olemasta....
on ihan ymmärrettävvää, mutta ei hyväksyttävää.
Hieman tulee mieleen vanha sanonta.... että kannattaako isäänsä opettaa naimaan
Nuo hienot rivinelkut ovat toki uuteen kotkaan verraten armottomissa malmikasoissa ja
laatikon / toisivälityksen osaltakin lähtökohdat ovat hieman toiset tehtaalta.
Se, että kokonaisuus ratkaisee, on toinen asia. Se, että sillähän ajetaan... ei liioin muuta
moottorien ominaisuuksien ja suorituskyvyn lähtökohtia.
Oikein hyvä ja toimiva uutuus ei lakaise pois luokassa "iänkaiken" joka osa-alueella
vähintään yhtä hyvin tai paremmin potkivia patoja.
Pyörän ja moottorin suorituskyky on kaksi eri asiaa..... vaikka pelkällä koneella
onkin paha ajaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Bonessa on poliitikon vikaa sillä vastaukset on hieman hankalasti luettavissa ja eikä suoraa vastausta tule millään vaan kierretään ketunlenkkiä vaikka loputtomiin .
Ultrafast KTM machine .
Itselle tulee mieleen nakupyöristä yleensäkin (huom. nakupyöristä) vain seuraavat mieleen:
- B-king (ilm. 184 hp / 146 nm / tankkitäynnä 262 kg)
- K1300R (ilm. 175 hp / 140 nm / tankkitäynnä 254 kg)
- K1200R (ilm. 163 hp / 127 nm / tankkitäynnä 237 kg)
- 1290 SD (ilm. 180 hp / 140 nm / tankkitäynnä 213 kg)
- SF 1098 S (ilm. 155 hp / 115 nm / ilman nesteitä ja akkua 167 kg)
Näistäkin siis yksi nakupyörä on japsi. Muuten toki japanilaisissa pyörissä Hayabusan ja ZZR:n moottorit on todella vääntäviä ja tehokkaita, mutta ei nuita motteja silti nakupyöriin ole ainakaan minun tietojen mukaan istutettu kuin B-kingiin ja kuten sanoit pelkällä moottorilla on hankala ajaa.
Junassakin on paljon vääntöä, mutta sitä ei saa sporttiseen saati ajettavaan kulkupeliin tekemälläkään, mutta junan kyydissä matkustaminen on ihan kivaa
-Matti
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Onko hinnatkin? Saksan hinnat ja osat on tiedossa, mutta sieltä puuttuu juuri nuo oranssit vanteet ja race suspension.
Olisin mielellään tilannut ne oranssit vanteet mustien sijaan. Race takaiskarin varmaankin tilaan samoin kuin race-ohjausiskarin, mutta en olisi halunnut niitä vakioita ostaa. Race t-kappaleet taitaa jäädä tilaamatta kun maksavat n. 500 Eur, mikä on iso osa pyörän hinnasta. Jos vakiot olisi valmiina vaihdettu niihin ja lisähinta olisi 200 Eur niin olisin tilannut. Minusta on naurettavaa tarjota style- ja race-setuppeja, kun nehän ovat alkuperäisen pyörän lisäksi vain kasattu luettelosta. Vähän sama asia kuin tilaisi autoon nahkapenkit, mutta auto tulee kangaspenkeillä kotiin.
BMW:tä en ole koskaan ennen arvostanut merkkinä mp-puolella, mutta HP2 sen aloitti ja myöhemmin S1000RR teki selväksi, että osaavathan ne. HP4 oli tehtaalta valmis ja siihen hintaan paras peli toistaiseksi. Ei siis samalla tavalla ylihintainen kuin esim. Panigalen eri versiot. Lisävarustepaketitkin muissa BMW:n malleissa ovat järkeviä. HP4:een ja K1600:een kun asentelin lisäosia niin onhan ne eri planeetalta mm. ohjekirjan, sähköosien ja viimeistelyn puolesta kuin monet muut pyörät eli autoalan osaaminen näkyy. Valitettavasti vain käyttävät halpoja alihankkijoita ja itse osien laadussa on parantamista (vesipumppu, katkaisijoita, ym. K1600:ssa).
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Kauheeta arpomsta vehkeen tehoista ja mökömoottorista.
Kyllä se kulkee ja kuskista kiinni se vauhti on ei moposta.
Uusinpaan malliin on nyt laitettu sähköiset apupyörät ni vähemmän pro kuskitkin pääsee eteenpäin ilman jatkuvaa housuun pissimistä.
Ihan sama millä pelillä ajelet aina joku muu tulee lujempaa paskemmalla vehkeellä ja hymyilee sun mörkömoottorille ja hiilarivanteille.
Aina mutkia matkassa.
Mikäs se on se vuotuinen muoviluotitesti jossa ajavat jollain Euroopan kunnollisella moottoriradalla kaikki kärkikyykyt läpitte? Master Bike tai joku tuollanen? Minusta se testi on ollu aina hyvä perspektiivin antaja. Lähinnä siis niin, että vaikka jollain valmistajalla olisi paperilla kuinka ylivoimainen luoti hyvänsä, niin radalla ne erot saattavat olla yllättävän pieniä. Näin siis jopa testiin osallistuvan "kuninkaan" ja "homosohvan" välillä.
Joku tällanen kunnon testi pitäis ilmeisesti saada isoille nakuillekkin. Muutama päivä, sama rata, kaikki isot nakut paikalle ja sit ajetaan ja kattellaan mitä kello sanoo. Näin toimimalla saatais sellasta aika pitkälle "mussutusvapaata" faktaa, myös ajo-ominaisuuksien osalta... Mut toisaalta, onko moinen objektiivisuus kenenkään intresseissä edes? Mussutus kun tuppaa aiheuttamaan erilaisia tunteita > Tunteilla luodaan mielikuvia ja mielikuvilla taas myydään näitä leikkikaluja.
P.S: Tiedän, ei ole tämäkään kotari radalle suunniteltu... Mutta jos meinataan suorituskykyä & ajo-ominaisuuksia mittailla niin vissiin tuollanen rataympäristö nyt olis ainoo mahdollinen? Vai?
Viimeksi muokannut: Yamaha1; 21.12.2013 klo 15:37.
It´s better to die on your feet than live on your knees...