Mopoilua on takana jo useampi vuosi, mutta silti välillä tulee mieleen asioita, jotka mietityttää kovasti.
Kun hidastatte esim. liikennevaloihin, niin käytättekö moottorijarrutusta eli vaihdatte pienemmälle ja taas pienemmälle vaihteelle? Vai vedättekö vaan kytkimen ajoissa pohjaan tai laitatte vapaalle ja jarrutatte? Mikä on oikea tapa vai onko sellaista? Onko eri tavoilla vaikutusta koneen/vaihteiston/kytkimen tms. kestävyyteen? Entä taloudellisuuteen?
Onko eri tyyppisissä pyörissä eroa? Itsellä kyseessä 600:nen sporttinaku. Entä onko eroa onko ruisku- vai kaasaripyörä?
Mä ainakin käytän moottorijarrua, eli vaihde kerrallaan. Kulutuksen osalta moottorijarrussa kulutus tasan 0. Teknarissa joskus oli mitattu moottorijarrussa säästetty bensan määrä verrattuna sama kytkin pohjassa. Säästö oli henkiläautolla noin litra tai pari/20000 km eli aivan sama. Suurempi säästö varmaan tulee jarrupaloista.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Moottorijarrutan jos voin, V2 himmaa selkeästi nopeutta kun kaasun sulkee, jarruun ei oikeastaan tarvitse normaalisti koskea.
-06 Ducati 999s
Jos ihan normaalista liikennöinnistä puhutaan, vaikka hieman ripeämmästäkin, onhan se
ihan rytmin ja jouhevuudenkin kannalta paras ratkaisi "pitää aina oikea pykälä päällä jatkoa ajatellen".
Eli sitä mukaan kun vauhti putoaa, pykäläkin pienenee.
Koneen perusominaisuuksista/säädöistä/kytkimestä sitten riippuu aika pitkälti, kuinka paljon "jarrua"
tarvitsee mihinkin tilanteeseen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ihan perusjuttuja ajamisessa: Aina veto jompaan kumpaan suuntaan päällä, ei koskaan kytkin pohjassa rullailua. Kun on veto päällä, on pyörä huomattavasti vakaampi kuin vain rullaillessa. Eli vastauksena kysymykseen. Käytän moottorijarrua aina hidastettaessa.
Superbike #7
Aina moottorijarrulla, nokkaketjun kiristäjäkin tykkää kun saa vähän hittiä kunnon moottorijarruissa.
Honda Fireblade HRC 2012
moottorijarrulla, tosin ei huono ajatus vähän jarruvaloakin näyttää, vaikka ei aina himmaukseen jarrua tarvitsekkaan...
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Yleensä moottorijarrulla, jarrua vähän samalla käyttäen. Joskus käytän jarrua vähän voimakkaammin, aika usein pystyy ajaa niin että käyttää jarrua erittäin vähän.
Sopivia kierroksia käyttäen vaihde kerrallaa, niin en usko että se vaihteisto niin kärsii siinä, samalla tulee tuo polttoaine taudellisuus samalla. Tästä ei ole niin sanottua oikeata tyyliä, jokainen omalla tyylillä...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Moottorijarrulla kutoselta kakkoselle asti. Sitten polkaisen vapaalle ja jarrutan loput. Eli ykköstä ei tule enää potkaistua sisään, kun se kolahtaakin niin pirusti![]()
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Eihän pyörässä muuta jarrua tarvitakaan kuin moottorijarru ja jalkajarru.
Siis jalkajarru, ei takajarru.
Moottorijarrulla tietenkin, ja kaasulla auttaen pienemmät pykälät sisään. MIAUUUU-MAUUUU-MOUUU pitäisi kuulua aina valoihin tultuessa![]()
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Aina moottorijarrulla ku veturi paukuttaa niin kivasti pakoputkessa :P Varsinki nää voimakkaasti jarruttavat V2:set varmaan kuluttaa takarengasta aika paljon ja eturenkaat on vieläpä halvempia, mut se vaatii mua fiksumman laskijan kumpi tapa on lopulta halvempi. Kuluuhan ne jarrupalatki. Itsellä kun on kaasarikone ni bensaa menee moottorillakin jarruttaessa...
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Moottorijarrulla liikennevaloihin etc. Pakoputki paukkuu kivasti samalla.Kun on kakkonen pesässä, niin laitan kytkimen pohjaan ja loput vauhdit himmaillen jarruilla.
Kawasaki ZX-9R -99
Poikasena ennen 15v ikää tapasin ajella mökillä mutkaisia sorateitä ja siellä opin etten koskaan anna rullata alamäkeen kytkin pohjassa. Vauhti paappatunturissa kiihtyi varmaan lähelle 40km/hkytkinpohjassa ja kun päästin äkisti kytkimen oli ensimmäinen kaato todella lähellä. Sen jälkeen olen aina himmaillut vaihde silmässä.
Toisaalta radalla ajaessa on hienoa tehdä tuo sama hallitusti mutkaan tullessa...saa perän kivasti pomppimaan
Eli tottakai aina hiljennetään vaihde kerrallaan aina kutoselta ykköselle asti![]()
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Sama virsi.. moottorilla jarrutellaan ja ote säilyy kun on vetoa käytettävissä joka hetki.
ex ER 5
ex GS 500
ex GSXF 750
ex ZR-7
ex XJR1300
ex Aprilia SL Falco
ex Kawa ZZR-1200
ex FZ1-S
Moto Guzzi Griso 1200 8v
Moottorijarru ja etujarru. Takajarrua sitten kun joutuu pysähtymään ylämäkeen..
Tyyli ennen tarkoitusta.
Vähän vaihtelee, mutta enemmän moottorijarrulla kun paloja kuluttamalla. Jos esim. moottorijarru ei olekaan aivan riittävä esim johonki ramppiin tullessa niin takajarrulla ahdistan hieman.
Yamaha FZS600 -> Yamaha FZS1000 -02 -> Suzuki VS800GL -98
joskus pitäis huvikseen kokeila paljonko saa takanakkiin lisää kilsoja jos jättäis kokonaan moottori jarutuksen pois.
zzr1400
Tuota takajarrua oon itekin kevyesti laahannut, koska sitä moottorijarrutusta ei takana ajeleva välttämättä tajua.
Siinävaiheessa kun kierrokset laskee kakkosella 2000 tuntumaan vedän kytkimen pohjaan ja jarrutan tarvittaessa loput vaikka ykkösen yleensä lyön silmään odottamaan. Eli moottorilla.
Moto Guzzi Breva 750
Moottorijarrulla. Jos vauhtia enempi niin etujarrulla ja hitaassa nopeudessa takajarrulla himmaillen mikäli moottorijarru ei yksin riitä![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Just näin! Moottorijarrua tulee pääasiassa käytettyä, moottoripyörissä moottorijarru kun on oikeasti tehokas kun taas auto tykkää rullata ellei sinne runttaa aivan pienintä päälle. Varsinkin kakspyttyset myös jarruttaa oikein mukavasti.
Uskoisin, että oikein kovat moottorijarrutukset kovista vauhdeista, kovilla kierroksilla lisää öljynkulutusta hieman. Näin ainakin vanhassa pyörässä ripeämmällä ajotavalla, nykysellä menty ihan nätisti.![]()
Kyllä käytän, en niinkään kulutuksen vaan jarrujen säästelemiseksi ja sitten se finaali pysäytys molemmilla jarruilla jottei nyt ihan jää käyttämättä ja mene jumiin.
Useamman auton kanssa tämä jarrusylintereiden jumiutuminen jarrujen käyttämättömyyden takia on ollut ongelmana jo pidempäänkin..
Mutta, vastatkaapa mitä 2- tahti tykkää moottorijarrutuksesta, voiteleeko vielä jos kuvitellaan, että tulet moottoritieltä 120km/h vauhdista liittymään ja hoidat liki kokonaan ilman kaasua moottorijarrutuksella ?
Ainakin kulmikkaalla (äkkinäisellä) kytkimen käytöllä saa moottoriin aiheutettua äkillisiä pyörintänopeuden muutoksia, jotka väistämättä tekevät "nykäisyjä" myös nokkaketjulle. Itse kyllä välttäisin tuollaisia rykäisyjä, koska se rasittaa kuitenkin koko voimansiirtoa epänormaalisti verrattuna pelkkään kaasukahvalla temppuiluun.
Niin joo, ja vastataan itse topikkiinkin.
Kyllä itsekin moottorijarrulla menen, tosin aika myöhään pienemmälle nykien. Lähinnä juuri tuosta aiemmin mainitusta syystä, että on ihan jo turvallisuuskysymyskin olla pesässä vaihde jolla pääsee jatkamaan heti yllättävän tilanteen sattuessa. Liian pieni vaihde liian aikaisin ei ole ainakaan isokuutioisessa pyörässä välttämättä hyvä juttu, koska sillä voi saada liukkaalla takapyörän luistamaan jo kytkintä nostaessa, ja toisaalta myös äkillisellä kaasunliikkeellä voi aiheuttaa sutimisyllätyksiä.
Vanhoilla kaasaripeleillä moottorijarrun käyttö on vähän harkinnanvaraisempaa, koska siitä ei aina tiedä mitä koneeseen tuossa tilanteessa menee. Eli seos voi mennä sikamaisen laihalle tai vaihtoehtoisesti hörppäistä bensaa ihan kunnolla.