Perstuntumalla mennään. Ainoat sähköiset apuvälineet mun pyörässäni on akku ja valot. No jaa, sigma, mut se toimii patterilla. Mukavuustekijöistä on karsittu jopa varatankki, kun bensahana on korvattu putkiliikkeen palloventtiilillä. On/Off. Seittemän tonnia tänä kesänä..
Kuulunen samaan kategoriaan sitten. Jarrut kyllä toimii, ja moottorijarru kans.![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
lämpimillä keleillä pistän vapaalle, sammutan moottorin ja rullaan valoihin oottelemaan, muuten aina moottorijarrulla
ZRX1100R
Veikkaan että käy suht lämpimänä^^ kesäkeleillä nostaa lämmöt kaupunkiajossa parissa valoissa +100c.. Joskus harkinuut tuolla omalla Kawalla samaa mutta saanut olla käynissä niin kauan kunnflekti pitää lämmöt kurissa(aina pitänyt) vaikka vähän voi tulla siinä kuuma mutta olkoon. Mutta toisaalta silloin ei kyllä jäähtärikään kiertäisi, hmm..
Z1K -09 Ormu
Täytyypä ensi kesänä kans koitella tuota että sammuttaa valoihin. Sit kun vaihtuu vihreelle niin rupeen potkimaan käyntiin. Toivottavasti takanaolijoilla on kärsivällisyyttä.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Moottorijarrussa on sekin hyvä puoli, että vaihteet menee varmemmin pesään. Lisäksi putki paukkuu ja lapset taputtaa.![]()
Mopoton mies
Moottorin sammuttamisessa risteyksessä eteenkin kuumalla kelillä piilee pieni vaara. Kun moottori sammuu vesi ei myöskään kierrä koneessa jolloin moottoriin sitoutunut lämpöenergia lämmittää seisovaa vettä joka kuumenee entisestään ja jos jo muutenkin ollaan lämmöissä jossa flekti pyörii, eli sadan asteen tuntumassa voi olla että eteenkin pidempään risteyksessä seistessä vesi kuumenee hyvinkin paljon yli sadan asteen. No paineenalaisena veden kiehumispiste tietysti nousee mutta pahimmassa tapauksessa vesi voi alkaa kiehua nopeastikin jos vsei ei koneessa tosian kierrä. Tästä on omakohtaisia kokemuksia vuosien takaa. Pyörän ja miksei autonkin moottorin sammuttamisen jälkeisen moottorin lämpenemisen voi todeta kun pysäyttää moottorin ja jättää virrat päälle jolloin lämpömittari nousee vielä jonkin aikaa vaikka moottori ei enää käykään.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Tuskinpa se moottori sitä tietää sammuttaako sen risteyksessä vai kotipihassa. Eli jos sen kotipihassa uskaltaa sammuttaa niin miksipä ei risteyksessäkin?
Mutta autokoulussa ainakin painotettiin että pitää olla aina "pakoreitti" olemassa. Eli jos on pysähtyneenä, niin ei olla niin puskurissa kiinni että jos joku tulee takaa ylikovaa niin pääsee poistumaan välistä. Tämä on hieman hankalaa jos kone on sammutettuna.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Ei se moottori sitä tiedäkään mutta harvemmin sitä kotipihaan tullaan lämmöt sadassa ja flekti huutaen. Tarkoitin sitä vaan että se moottorin vesi lämpiää vielä sammuttamisen jälkeenkin ja jos lämmöt on muutenkin kiehumisrajoilla voi vesi kiehahtaa ja paisuntasäiliöstä vuotaa vettä ulos jolloin jatkossa jäähdytysteho pienenee eli sama tilanne kuin ajaisi helteellä liian vähällä vesimäärällä. Ei tykkää moottori siitä.
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Ilmajäähyllä tämä jopa korostuu kun lämmöt ovat muutenkin korkeammat ja koneessa kiertävä öljy ainoa jäähdyttäjä seivovalla pyörällä. Guzzin ohjekirja kehottaa käyttämään ajon jälkeen muutamista sekunneista kahteen minuuttiin!
E: About identtinen ohje löytyi muistaakseni VAG-dieseleistä...
Moto Guzzi Breva 750
Usein ilmajäähykoneissa tai i/ö moottoreissa ei ole minkäänlaista flektiä jotenka moottori jäähtyy huonosti paikallaan ollessa. Tosin moottorilla ei ole paljoa kuormaakaan yleensä paikallaan seisoessa. Myös öljyllä on paljon korkeampi kiehumispiste jotenka sen kiehumista on turha pelätä.
Tässä taidetaan nyt sekottaa kaksi eri asiaa. Vaikka öljynlämmöt ois samat ratarääkin ja pitkään ruuhkassa seisoneessa koneessa on ratarääkin kone todennäköisesti paljon kuumempi joltain osin, esim. sylinterinkannesta, jolloinka on hyvä käyttää konetta hetken jotta se öljy tasaa niitä lämpöjä ja vie erittäin kuumilta pinnoilta pois lämpöä.
<p>Suzuki GSX-R1000 K7</p>
Turhaa höpinää tämä ylikuumeminen Suomessa.Samoilla pyörillä ajetaa +45c lämpötiloissa ja
hyvin pelittävät.
Kyllä. Lämpimissä maissa flekti vaan käy useammin ja tehokkaammin. Toisaalta jos moottorin vesi saavuttaa kiehumispisteen se keittää niin Afrikassa kuin pohjois-Lapissakin. Vielä kerran että minä muistutin vain että JOS moottorilla on taipumusta lämmetä liikaa jostain syystä,vika tjn. se saattaa alkaa keittämään vaikka se ei kävisikään. Näin omissa turbo-värkeissä on käynyt parikin kertaa. Lämmöt sadassa risteykseesä, moottori sammuksiin ja vajaan minuutin päästä vettä paisuntasäiliöstä asfaltille. Lämpömittari näytti 111 astetta.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Mitenpaljon sillä sitten on "raudan ja moottorin mielestä" eroa jos on 20° suuntaan tai toiseen…Me ihmiset kun inhimillistämme asioita aika helposti, nahassa ja sormissa kun tuo parikymmentäastetta tuntuu aika dramaattiselta. Moottorille taasen joku 80° astetta ei ole just sen kummempi kun 110°. Joku vois laskea lämpölaajenemisen, mutta tuskin siellä alkaa mäntää sylinterissä kuitenkaan ahdistamaan. Kuskia varmasti ahdistaa kun vesikin kiehuu 100°… Joo…
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Muistan vieläkin kun ajelin kauan sitten 1100R I/Ö-Suzukilla helteisenä kesäpäivänä kaupungin vilinässä. Oli suorastaan korvia raastavaa se "rallatus ja ronksutus" joka kyseisen pyörän moottorista kuului. Oli siinä munat hiessä ja varmaan moottoriöljy yhtä ohkaista kuin vesi mutta niin se vaan toimi ja kävi. No kyseiseen moottoriin kannattaa laittaa pikkasen paksumpaa öljyä joka ei mene ihan litkuksi ääriolosuhteissa. Mukavampi ajella kun mekaaniset äänet ei ole niin suurella voluumilla korvissa.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Mutta sen jälkeen kun moottori on sylkäissyt vedet pihalle niin alkaa se lämpölaajeneminenkin aikas kriittisesti lisääntymään!Normaalikuntoinen ja terve moottori ei niin tietysti tee mutta vaikka pieni huomaamaton vuoto ja sitä kautta liian vähän vettä koneessa niin hankaluuksia voi olla edessä.
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Tulee varmaan käytettyä moottorijarrua enemmän kun itse jarrut.
Vajaatahtisen stumppailut vuonna miekka ja kirves johtuivat pääosin siitä että moottorijarrussa loppui paitsi bensan, niin myös voiteluöljyn tulo koneelle. Oli autokäytössä ja ratapyörissä pääsuoran päässä todellinen ongelma.
Tähän kehitettiin kaksi ratkaisua, Saab ja Warre vapaakytkimen, moottoripyöräpuolella tuoreöljyvoitelun.
Öljypumpusta vaan tehtiin niin epäluotettava, että jokainen Veijo Esson akatemian käynyt tietää, että noista kannattaa öljyletkut tukkia, ja ajaa "riittävän" tuhdilla seosbensalla.![]()