Sivu: 3 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 130:sta
    Myyjä lähestyy:
    Moi Riku

Olen koittanut soittaa sinulle parikin kertaa, muttet ole vastannut.

Juttelin edellisen omistajan kanssa ja hän ihmetteli mistä olet keksinyt sen, että kone olis avattu!

Hän omisti pyörän kolme vuotta /noin 13tkm ja sinä aikana hän käytti sitä huollossa liikkeessä (liikkeen nimen saat huomenna, kun olen takaisin työpaikalla). Ja konetta EI ole avattu kertaakaan tänä aikana eikä myöskään koko pyörän olemassa olon aikana hänen tietääkseni.

Joten tuo syytös että pultti on kiristetty väärin lähiaikoina on väärä syytös.

Joten tuo pultti on ollut siellä alusta asti ja nyt löystynyt sinun ajossasi, kerkesihän se siellä maapallon ympäri jo olemaankin (44tkm).*

Valitettavaa että näin kävi, mutta kymmenen vuotta vanhoissa laitteissa väkisinkin tulee odottamattomia harmeja.*

Järkevintä olisi nyt selvittää rauhassa miten se korjataan edullisemmin, koska ei reilun 4000 euron pyörää kannata korjata 3000 eurolla uusilla osilla.

Ja kuten tein todella reilun tarjouksen että osallistumme sinun pyöräsi kustannuksiin 50%, niin olemme edelleenkin sen takana. Jos pyöräsi olisi ollut esim 2010 vuotinen voisimme jopa maksaa lähes 100%.

Jos se et halua sopia asiaa, niin voit riitauttaa asian kuluttajariita lautakuntaan ja noudatamme kyllä heidän päätöstään.
    Toki meidän osuus voi jäädä pienemäksikin kuin 50% kun uudesta pyörästä emme kuitenkaan enään todellakaan puhu.

Mutta kokemuksesta tiedän että AINA parhaaseen lopputulokseen pääsee sopimalla ja yhdessä miettimällä edullisin korjauskeino. Esim voimme antaa sinulle kertakorvauksen ym. Kun kehuit että osaat itsekkin korjata pyöriä!

Kolleegani laittoi myös että olet kirjoitellut tästä useaan foorumiin, niin mielestäni se on aikas raukkamaista, kun et ole antanut meille aikaa, että voisimme tarkastaa faktat. Ja sinun faktat ovat olleet osittain vääriä. Ja myöskin sinun täytyy ymmärtää että pyörä minkä olet ostanut alle 5te ei voi olla yhtä kestävä kuin uusi mikä maksaa 20te.

Haluaisinkin reiluuden nimissä että julkaiset tämänkin vastauksen julkisesti ettei vaan sinun kantasi pääse esiin tai otat viestiketjut kokonaan pois.*

Sillä me kyllä kannamme vastuumme myös kaupan jälkeen ja pääosinhan myymme uudemia ja kalliimpia autoja mihin ostamme takuun kolmannelta taholta, tämä oli vaan niin vanha etteivät tarjoa sitä enään 2004-vuotisiin.

Rakentavin terveisin:

Auto-Outlet Helsinki Oy
    Harmi että heitä harmittaa kun käsittelen asiaa foorumilla, mutta monesti näistä saa sellaista tietoa mitä itselläni ei ole. En myöskään ole tietääkseni värittänyt juttuja suuntaan enkä toiseen.
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Lainaa D-Iivil kirjoitti Katso viesti
    Myyjä lähestyy:

Harmi että heitä harmittaa kun käsittelen asiaa foorumilla, mutta monesti näistä saa sellaista tietoa mitä itselläni ei ole. En myöskään ole tietääkseni värittänyt juttuja suuntaan enkä toiseen.
    Keskeneräisistä asioista puhuminen ei yleensä ole kenenkään etu ja koska toisena osaspuolena on liikkeenharjoittaja, niin siellä on pelko, että ihmiset lukee ja ymmärtää asioita väärin.
    Monesti jutuilla on tarkoitus värittyä hyvinkin rankasti, kun jutut kulkee kuulijalta toiselle. Ennen vanhaan jutut värittyi tosi rankasti "esson baarissa".
    Mutta koska nykyinen maailma pyörii somessa, niin kaikkien osapuolien on alettava pikkuhiljaa tajuamaan mitä siellä kirjoitettu tarkoittaa, niin osallisten kuin ulkopuolisten lukijoiden ja suhtauduttava asiaan sen vaatimalla tavalla.
    Sitten asiaan.

Avaaja ei ole kertonut mitä pyörästään maksoi. Tuolla on vähän samantapainen: http://www.nettimoto.com/aprilia/rsv/1527140. Tuosta voitaneen päätellä, että D-livil ei ole maksanut ostamastaan noin kymmenen vuotta vanhasta Apriliastaan 5000€ enempää. Myyjän virhevastuu toteutetaan yleisesti hinnanalennuksena, mitä tässäkin tapauksessa osallistuminen korjauskustannuksiin kaiketi edustaa. Kun D-livil vaatiin esittämänsä mukaan noin 2000 euron hinnanalennusta, jää pyörän hinnaksi 3000 €. Meneeköhän tämä nyt ihan näin? Mikään laki ei velvoita korvaamaan mielipahaa, jota tietysti tämänlaisissa tilanteissa syntyy puolin ja toisin.

D-livilin kannattaa mielestäni tässä kohtaa vakavasti miettiä, ottaako vastaan myyjän kädenojennuksen 50/50 vai lähteekö käräjille. Jos hän päättää lähteä käräjille, hänen on hyvä etukäteen miettiä, mitä siellä vaatii ja mitä on voitettavissa. Jos hän ei itse aja asiaansa, avustaja maksaa 150-250 euroa tunti, mikä vähäisessäkin riita-asiassa tarkoittaa vähintään noin 2000 euron kuluja. Ne joutuu itse maksamaan, jos ei voita juttua kokonaan ts. saa vaatimaansa. Osavoitolla usein kulut menee kuittiin eli osapuolet maksavat omansa. Jos vaikka saisi oikeusapua tai olisi oikeusturvavakuutus, vastapuolen kulut joutuu kuitenkin maksamaan, jos häviää.

Sen suppean kuvauksen, mitä edellä on ollut, perusteella on ajateltavissa myös seuraavaa:

- kun asia on nyt tuotu tänne julkisesti reposteltavaksi firmankin nimi mainiten, herrasmiessopimusten aika saattaa olla ohi
    - D-livil joutunee näyttämään toteen, että Aprilian tehtailla laitetaan ruuvilukitetta mutteriin (huoltomanuaalit on huoltomiehiä varten) kuten myös sen, että
    - ruuvien löystyminen ei ole normaalia käytöstä aiheutuvaa kulumista vaan jää myyjän vastuulle noin kymmenen vuotiaan 5000 euron hintaisen Aprilian kohdalla kuten myös sen, että
    - kyseinen noin kymmenen vuotta vanha Aprilia ei ollut kaupantekohetkellä siinä kunnossa kuin sen voi sen ikä ja maksettu kauppahinta huomioon ottaen kohtuudella odottaa olevan

muuten kaupan kohteessa ei liene virhettä, vaan on käynyt niin, että pyörä meni käytössä rikki. Lisäksi

- myyjä on ottanut asian hoitaakseen tarjoutunut osallistumaan kustannuksiin, D-livilin tehtäväksi jää näyttää toteen, että 50/50 kustannuksista ei ole kohtuullinen hinnanalennus

Myyjä tuntuisi tässä vaiheessa esittäneen oikeansuuntaisen väitteen siitä, että pelkän spekulaation perusteella he eivät tule enempää vastaan. Miksi tulisivatkaan, jos näyttöä muusta ei ole. Siitä osapuolet toki ovat yhtä mieltä, missä vika ja mitä pitäisi tehdä, mutta maksajasta on riitaa.

Jos arvaan, mitä käräjätuomari (55 v.) miettii:

- mun nuoruudessa tehtiin koneremppaa jo kolmessakympissä
    - italialaiset nyt varistelee muttereita, normaalijuttu, normaalipaskan osti
    - 5000 euroa ei mitenkään voi alentaa korjattavissa olevan vian perusteella enempää kuin parikytprossaa
    - riita halki (50/50) pääsee helpolla, kun siihen on vastaaja suostunut eikä muutakaan keksi eikä näyttöä mistään vilpistä tai muustakaan ole

Siitä, mitä tuomittaisiin, en osaa heittää edes valistunutta arvausta, mutta tuossa edellä on joitain seikkoja, jotka mielestäni kuitenkin kannattaa ottaa huomioon ennekuin julistaa täyden sodan.

Tämä viesti on tarkoitettu pelimerkkien laskemisen helpottamiseen eikä ole miltään osin vxxxxxlua!!!

edit: kappas, ehti tulla lisäyksiä tässä kirjoitellessani. Minun mielestäni tuo myyjäliike vastaa aika vastaanpanemattomasti, mutta jos koet kokenesi vääryyttä, käräjille hep. Rahalla siitä selviää.
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    ^
    On ollut alusta asti sisälukutaitoiselle selvää, ettei Aprillin omistaja ole käräjille menossa. Tietty käräjöintiä pohtivalle miettimisen aihetta mielipiteiden ja heittojen muodossa.

Eikä tässä myyjäliikekään ole kasvojaan menettänyt. Ainoa mainettaan tuhrinut taitaa olla kakkoskopan Mille.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
    Oma vastaukseni viimeisimpään meiliin:
    Terve,

Olen ollut puhelimen tavoittamattomissa, pahoittelut siitä. Yhden puhelun huomasin tulleen jostakin minulle tuntemattomasta yrityksestä (Auto Trade Finland Oy).

Olen täysin samaa mieltä ettei ole mitään järkeä korjata 4900 euron (ei 4000 euron kuten olet aiemmin vähätellen viitannut) pyörää kolmella tuhannella. Siksi olenkin tarjonnut teille apua käytettyjen osien etsinnässä, osin myös sen vuoksi että osat saisi varmaankin käytettynä nopeammin korjaamolle.

Tuo arvailu edellisen omistajan toimista oli päättelyä. Räjäytyskuvan mukaan lukitetta pitäisi olla, sitä ei ollut ja mutteri aukesi, ei tavanomaista kulumaa. Itse en ole kauppasuhteessa maahantuojaan, edelliseen omistajaan tai mihinkään muuhun tahoon kuin teihin joten virheen syyn selvittäminen ei myöskään kuulu varsinaisesti minulle.

Maahantuoja tosin pyynnöstäni varmasti antaa selvityksen oletetusta eliniästä tuon moottorin voimansiirron suhteen, uskoisin sen olevan enemmän kuin 44000km / 9 vuotta.

Itse olen edelleen sitä mieltä että tuo 50/50 ei ole reilu, voin toki kysyä kuluttajaviraston kantaa asiaan.

Luulen että saisin käytetyt osat muutamalla sadalla eurolla, odottelen vastausta henkilöltä jolla on alakerrastaan ehjä 2005 vuoden kone hallussaan.

Mielestäni korjaamokulujen pitäisi olla kokonaan teidän maksettavissa ja jos saan käytetyt osat metsästettyä, niin ne maksettaisiin puoliksi, miltä kuulostaa? Painotan etten vielä tiedä mitä käytetyt osat tulisivat kustantamaan ja mitä uusia osia joutuisimme mahdollisesti kuitenkin käyttämään.

Toinen vaihtoehto voisi olla kaupan purku niin että vähennämme kauppahinnasta n. 1700 kilometrin "edestä" purkuhintaa. Nopeasti laskien jos pyörän kauppahinta oli 4900€ ja ajokilometrit 44000, niin yhden kilometrin hinnaksi tulee 0,11€. Tämä kun kerrotaan 1700 lisääntyneellä ajokilometrillä, saadaan vähennyksen määräksi 189,31€. En usko että pyörän arvo on tippunut noiden 1700 ajetun kilometrin myötä mihinkään. Tuotteessa oleva virhe toki jäisi tässä tapauksessa kokonaan teidän huoleksi.

Ja mitä julkiseen keskusteluun keskustelupalstalla tulee:
    Ei edusta ehkä asiallisinta asiakaspalvelua käydä:
    A) vähättelemään tuotetta jonka olette itse myynyt, vieläpä vihjaillen että asiakkaan olisi ollut syytä ostaa kalliimpi ajoneuvo
    B) haukkumaan kyseistä pyörämerkkiä jälkikäteen, olisi ehkä ollut paikallaan etukäteen mainita että myyntikokemuksen perusteella tämän merkkiset pyörät hajoavat 5-10 kertaa useammin kuin muut

Ystävällisin terveisin,
    Riku
    Osaltani siis herrasmiessopimus loppui siihen kun minulle käytiin "vittuilemaan" ostamastani tuotteesta:
    - ostit vain neljän tonnin pyörä
    => pyörä maksoi lähes tuhat euroa enemmän
    => normaalille duunarille viisi tonnia on aika kasa hilloa, tietty tuhansia pyöriä myyvälle supermyyntitykille tuo on viikon liksa

- Apriliat hajoaa 5-10 kertaa useammin kuin muut
    => olisiko kannattanut tuoda tämä ilmi myyntihetkellä jos todella ovat tätä mieltä
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Homma etenee:

Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    ^
    On ollut alusta asti sisälukutaitoiselle selvää, ettei Aprillin omistaja ole käräjille menossa. Tietty käräjöintiä pohtivalle miettimisen aihetta mielipiteiden ja heittojen muodossa.

Eikä tässä myyjäliikekään ole kasvojaan menettänyt. Ainoa mainettaan tuhrinut taitaa olla kakkoskopan Mille.
    Sisälukutaitoiselle selvinne myös se, että toin edellä esille vain vaihtoehtoja. Eikä ne ollut mitään "heittoja". Ilman käräjöintiä ei mitään saa, jos toinen ei anna.

Sen verran pitäisi vielä edellistä lisäystäni korjata, että 6 kuukautta kaupasta on sellainen legaalinen presumptio, että vastuu viasta on myyjällä, jos muuta ei osoiteta. Nyt D-livil kertoo ajaneensa 1000 km ennenkuin alkoi "kilistä". Mitä tehdään, kun myyjä raahaa paikalle toditajan, joka ottaa valalleen, että: "noita on ollu".

Tätä höpinää nyt varmaan lukee myyjäliikekin, mutta olisi ne saman keksiny ilman näitä mun lisäyksiänikin.
    Oma vastaukseni viimeisimpään meiliin:

Osaltani siis herrasmiessopimus loppui siihen kun minulle käytiin "vittuilemaan" ostamastani tuotteesta:
    - ostit vain neljän tonnin pyörä
    => pyörä maksoi lähes tuhat euroa enemmän
    => normaalille duunarille viisi tonnia on aika kasa hilloa, tietty tuhansia pyöriä myyvälle supermyyntitykille tuo on viikon liksa

- Apriliat hajoaa 5-10 kertaa useammin kuin muut
    => olisiko kannattanut tuoda tämä ilmi myyntihetkellä jos todella ovat tätä mieltä
    Mikä tuossa oli vittuilua? Sehän oli vain myyjän vastaus. Toki kai nekin jotenkin yrittää puolensa pitää.

edit: oma vastauksesi on mielestäni myös hyvä ja asiallinen. Tuota linjaa itsekin suosittelisin, jos kysyttäisiin.
    Viimeksi muokannut: hra1150; 21.08.2013 klo 21:58.
    Varsinainen klassikko tämä ketju jo tässä vaiheessa, popparit, cola ja silleen.

Oletko kysellyt tuolta ison meren takaa apriliaforumilta, josko joku tietäisi samanlaista tapausta? Sillä nyt tuskin lopputuloksen kannalta on merkitystä, mutta enemmänkin mielenkiinnosta.
    SDR1290
    --me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
    Lainaa hra1150 kirjoitti Katso viesti
    Mikä tuossa oli vittuilua? Sehän oli vain myyjän vastaus. Toki kai nekin jotenkin yrittää puolensa pitää.
    Noh, sanotaanko näin että jos olen itse myynyt jollekulle jotain jossa ilmenee lähes heti kauppatapahtuman jälkeen vikaa, niin en ensimäisenä olisi dissaamassa ko. tuotetta (mitäs ostit tuon merkkisen, nuo hajoaa paljon useammin kuin kilpailijan tuotteet). Lisäksi kummasti jokaisessa vastauksessa muistutetaan pyörän olleen lähes tuhat euroa edullisempi kuin mitä se oikeasti oli.
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Lainaa tiggeri kirjoitti Katso viesti
    Varsinainen klassikko tämä ketju jo tässä vaiheessa, popparit, cola ja silleen.

Oletko kysellyt tuolta ison meren takaa apriliaforumilta, josko joku tietäisi samanlaista tapausta? Sillä nyt tuskin lopputuloksen kannalta on merkitystä, mutta enemmänkin mielenkiinnosta.
    En ole erikseen kysynyt, mutta yhtään tapausta en oo noilta isoimmilta foorumeilta löytänyt. RSVR.netistä löytyi kyllä pari kaveria joilla käypäiset osat löytyy tallista, toivottavasti päästään niistä kaupoille

Yksi jopa lähetti ehjät nokkaketjun kiristimet postilla tulemaan siltä varalta jos niitä tarviin ja maksan sitten jos tarviin. Tämä siis siinä vaiheessa kun huollon poijjaat eivät vielä olleet päässeet purkamaan pyörää.
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Lisäsin jo edelliseen edittiä. Ymmärrän erittäin hyvin harmisi. Ensimmäinen prätkäni katkaisi nokka-akselinsa 60 kilometrin jälkeen joskus vuonna miekka ja kivi. Vitutus ja vääntö silloisen Granmotorin kanssa oli onneksi sallitun rajoissa, mutta ei sinä kesänä pyörällä paljon ajamaan päässyt. Tsemppiä.
    Jaha, taas pukkaa meiliä:
    "Olen ollut puhelimen tavoittamatromissa"

Kummasti netti on kumminkin löytynyt, kun sinne olet kerinnyt tätä vuodattamaan.

Olisko nyt järkevintä odottaa niiden käytettyjen osien hinnat ennen kuin spekuloidaan mitään? Tämä varmasti on se järkevin ratkaisu ja jos antaisit meillekkin aikaa selvittää tätä (mielellään virka-aikana) niin olisi lopputulos kaikille parempi.

On todella ikävää että laitteet hajoaa, mutta ei ne ikiliikkujia ole valitettavasti, toivon kumminkin sinulta järkevyyttä tässä asiassa. Usko pois yhtä paljon meitä harmittaa maksaa korjauksista toisen pyörään!

Mutta voidaanko palata tähän virka-aikana ja parempien faktoen kera, kun ilman tätäkin episodia työpäivä on venynyt yli 10-tuntiseksi.
    Ja oma vastaus...
    Hei,

minun ei tarvinne selitellä sen enempää miksi en kyennyt vastaamaan minulle tuntemattomasta numerosta tulleeseen puheluun juuri sillä hetkellä. Muutenkin lienee viisainta hoitaa kommunikointi näin sähköisesti jolloin puolin ja toisin jää "mustaa valkoiselle".

Mutta juu, odotetaan että mahdollisten osien hinta tulee selville ja palataan sitten asiaan.

Terveisin,
    Riku
    Viimeksi muokannut: D-Iivil; 21.08.2013 klo 22:16.
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Noin yleisesti ottaen popcornin syönnin tässä vaiheessa näyttäisi siltä, että Auto-Outlet Helsinki Oy kirjelmöi varsin asiallisesti siihen nähden, että netissä on käynnissä parjauskampanja.
    Noin yleisesti ottaen popcornin syönnin tässä vaiheessa näyttäisi siltä, että Auto-Outlet Helsinki Oy kirjelmöi varsin asiallisesti siihen nähden, että netissä on käynnissä parjauskampanja.
    Kuka parjaa? Itselläni ei ole ollut tarkoitus värittää juttua mihinkään suuntaan. Alunperin postasin koko jutun ilman nimiä ja motiivina oli saada neuvoja ja vinkkejä. Helpompi on kanssamotoristien antaa vinkkejä asian hoitoon jos tietävät mitä tässä on puhuttu.

Hyviä uutisia: osat löytyivät, hintaa tulee vajaa parisataa plus rahti.

Edit: laitoin vielä meiliä, mielestäni olen tässä aika lailla tehnyt hommia myyjän puolesta...
    Terve,

osat löytyivät briteistä. Ovat vuoden 2005 Tuonosta joilla on myyjän mukaan ajettu 3000 mailia.
    Hintaa kaikista palioista myyjä pyytää 180€ + rahti.

Mielestäni olen tässä aika lailla teidän puolesta kaivanut tämän edullisimman vaihtoehdon pyörän ajokuntoon saattamiseksi, joten ehkä haluatte vielä harkita uudelleen tuota 50/50 jakoa?

Terveisin,
    Riku
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Kuka parjaa? Itselläni ei ole ollut tarkoitus värittää juttua mihinkään suuntaan. Alunperin postasin koko jutun ilman nimiä ja motiivina oli saada neuvoja ja vinkkejä. Helpompi on kanssamotoristien antaa vinkkejä asian hoitoon jos tietävät mitä tässä on puhuttu.
    No vinkkejähän tässä olen heitellyt. En sen enempää. Eikä minulla ole keinoa keksiä, mikä asiassasi olisi oikeudenmukaisin ratkaisu. Teillä alkuperäisen viestisi mukaan on myyjän kanssa kauppariita. Jos te olisitte samaa mieltä, riitaa ei olisi. Molemmat esittävät mielipiteitään. Sinä ja myyjä. Toivottavasti sopu löytyy, edes laiha. Ehdotan kuitenkin, että olet varovainen tuon suhteen, miten laitat toisen lähettämiä yksityisluonteisia po. riitaan liittyviä viestejä tänne julkisuuteen.
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Keskeneräisistä asioista puhuminen ei yleensä ole kenenkään etu ja koska toisena osaspuolena on liikkeenharjoittaja, niin siellä on pelko, että ihmiset lukee ja ymmärtää asioita väärin.
    Juu ei minustakaan näin keskeneräisiä asioita kannata julkisella foorumilla alkaa käymään läpi. Koitaa hoitaa ensin hommat myyjän kanssa kahdestaan ja jos sitten jää jotain mussutettavaa, niin tulee sitten avautumaan. Minusta hieman sellaista ala-arvoista toimintaa asiakkaan puolelta. Ja se eka 50/50 tarjous tuon hintaisen ja ikäisen pyörän huomioon ottaen, oli minun korvaan ihan hyvä vastaantulo myyjältä.
    xxx
    En ymmärrä, mikä tässä asiassa on mussuttamista, jos neuvoja asian suhteen haluaa saada. Sitä vartenhan ketju alunperin lähti liikkeelle. Mielestäni hyviä neuvoja on tullut moneltakin taholta ja keskustelu sinällään on ihan asiallista, kuten myös liikkeen ja asiakkaan välinen yhteydenpito.

Enenmmän minua nyppii se, että ihmiset jättää tällaiset asiat selvittämättä ja luopuu oikeuksistaan ilman parempaa tietoa. Näin pienestä asiasta tuskin varsinaista riita-asiaa syntyy, mutta varmaan on hyväksi molemmille osapuolille käydä kesksutelu loppuun, oli sen tulos mikä tahansa. Nykyään keskustelut on netissä, ennen esson paarissa, niinkuin joku tuossa aiemmin sanoi, mikä on ero?

Kyllä, Suomessa on sopimisen vapaus, niin kuin monissa muissakiin sivistyneissä valtioissa, mutta edelleenkään sopimisen vapaus ei mene lakien edelle.
    Mopoton mies
    Kaveri osti pyörän, joka hajosi kuukauden sisällä / 1000 km ajettuna. Eiköhän tässä tapauksessa nyt ihan selvää, että tavarassa on virhe, josta myyjä on vastuussa (KSL 5 luku 12§).

Koska virhe esiintyi kuuden kuukauden sisällä ostosta, todistustaakka virheen ajankohdasta siirtyy myyjälle. Siten myyjän pitää tässä tapauksessa osoittaa, että virhe on syntynyt vasta kaupan jälkeen (KSL 5 luku 15§).

Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Jos myyjä ei näin tee, ostaja saa vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai purkaa kaupan KSL 5 luku 18 ja 19§).

Jotta et tarpeettomasti ärsytä myyjää julkisuuden kautta, ota pieni tauko heiltä tulevien viestien julkistamiseen, mutta tallenna kaikki viestit. Anna heille hetki aikaa harkita asiaa ja päättää siitä, että he korjaavat vian. Jos he hidastelevat tai päättävät olla korvaamatta, ota lakimies mukaan keskusteluihin. Soita huomenna vakuutusyhtiöösi ja selvitä, korvaisiko vakuutus lakimiehen käyttämisen. Ilmoita asiasta myös vastapuolelle ennen lakimiehen palkkaamista, jotta he voisivat vielä kerran harkita, mitä tekevät. Myyjä on velvollinen korvaamaan sinulle lakimiehestä aiheutuvat kulut (=vakuutuksen omavastuuosuuden).

Jos asia ei oikene järkevästi ja kohtuullisessa ajassa, julkista myyjän suhtautuminen. Jos myyjä muuttaa suhtautumisensa ja oikaisee virheensä, julkaise sekin, mutta hyvin positiivisesti. Julkisuutta kannattaa käyttää hyväksi.

Itse en tästä ymmärtänyt, että vaihdetaanko korjauksen yhteydessä kuluvia osia. Jos niitä vaihdetaan, niin minusta sinä voisit osallistua kustannuksiin siten, että sinun osuus vastaa jollain kohtuullisella tavalla sitä, että näitä kuluvia osia ei tarvitse vaihtaa pitkään aikaan. Jos kyseessä olevia osia ei käytännössä vaihdeta koskaan, niin sitten kaikki kustannukset kuuluvat myyjälle.

En itse soittelisi kuluttajaneuvojille. Ne on ihan pihalla.

ps. Oliko Auto-Outlet muuten poistanut facebook sivustoltaan linkin tänne? Ei vaikuta kovin suoraselkäiseltä toiminnalta.
    Lainaa peitsamo kirjoitti Katso viesti
    En ymmärrä, mikä tässä asiassa on mussuttamista, jos neuvoja asian suhteen haluaa saada. Sitä vartenhan ketju alunperin lähti liikkeelle. Mielestäni hyviä neuvoja on tullut moneltakin taholta ja keskustelu sinällään on ihan asiallista, kuten myös liikkeen ja asiakkaan välinen yhteydenpito.

Enenmmän minua nyppii se, että ihmiset jättää tällaiset asiat selvittämättä ja luopuu oikeuksistaan ilman parempaa tietoa. Näin pienestä asiasta tuskin varsinaista riita-asiaa syntyy, mutta varmaan on hyväksi molemmille osapuolille käydä kesksutelu loppuun, oli sen tulos mikä tahansa. Nykyään keskustelut on netissä, ennen esson paarissa, niinkuin joku tuossa aiemmin sanoi, mikä on ero?

Kyllä, Suomessa on sopimisen vapaus, niin kuin monissa muissakiin sivistyneissä valtioissa, mutta edelleenkään sopimisen vapaus ei mene lakien edelle.
    Oma ideologiani on ihan samoilla linjoilla.

Joskus vuosia sitten menin märkäkorvana ostamaan autoliikkeestä käytetyn auton jossa kävi jakopäärempan yhteydessä ilmi että siinä oli pata vaihdettu neljä vuotta vanhemmasta (muistaakseni) kulkineesta. Liikkeestä lähinnä vittuiltiin puhelimeen, muistaakseni erään myyntipäällikön toteamus oli tyyliin "mua ei yhtään kiinnosta koko asia".

Yllättäen tuo asia rupesi sitten ratkeamaan nopasti kun firman nimellä googlettaessa toinen hakutulos oli foorumiketju aiheesta. Homma hoitui lopulta ok, mutta siinä keississä mm. liikkeen toimari kävi foorumilla kertomassa että mitäs ostit noin halvan auton yms legendaarista
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Suurin osa tavanomaisista varallisuusoikeudellisista oikeussuhteista on sopimuksin vapaasti määrättävissä. Toki lakien sisällöstä ei voi sopia, mutta mielenkiinnosta kuulisin, mikä tavanomaiseen elämänpiiriin kuuluva yksityisoikeudellinen asia ei ole sopimuksin järjestettävissä sopijakumppaneiden hyväksi harkitsemalla tavalla (poislukien ne pakottavat minimisäännökset, jotka jo edellä mainitsin)? Esimerkki?
    Koutsi tuossa edellä kiteyttää varsin hyin, että kyse on nimenomaan näytöstä.

Mietittäväksi jää, oliko virhe vain se löysä mutteri vaiko myös sen löysän mutterin matkaansaattama myönnetyllä tavalla 1000 km ajon jälkeen syntynyt seurannaisvahinko.

Myyjä on velvollinen korvaamaan sen vakuutuksen omavastuuosuuden vain, jos kantaja oikeudessa voittaa juttunsa (ellei toisin sovita). Kuluttajariitalautakunta ei voi myyjää taikka vakuutusyhtiötä mihinkään velvoittaa.
    Mietittäväksi jää, oliko virhe vain se löysä mutteri vaiko myös sen löysän mutterin matkaansaattama myönnetyllä tavalla 1000 km ajon jälkeen syntynyt seurannaisvahinko.
    Ääni oli alkuun sen verran vaimea ja hiljeni hetken kuluttua, että väittäisin monen luulleen sitä hydraalisen kiristäjän hitaaksi kiristymiseksi. Ajot lopetin heti kun kalkatus muuttui jatkuvaksi. Ja tosiaan tuo ääni häviää kun kierroksia oli yli 3000rpm. Kuten sanottu, liikkeen edustajakin epäili tuota jakoketjun ääneksi (lähettämäni videon perusteella).

Mutta jooh, ainakin mopo tulee nyt suht nopeaan ajokuntoon kun osat löytyivät, ei oo niin pinna itsellänikään niin kireällä jos pääsee kurvailemaan mutkateitä.
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Tavanomaisuuteen en ota kantaa, totesin asian yleisellä tasolla.

Otetaan vaikka esimerkiksi sellainen, että yrityksien A, B ja C johtajat istuvat iltaa ja tekevät saunan jälkeen sopimuksen, jossa he sopivat kartellinomaisesti tuotteidensa hinnoittelusta ja vaikkapa markkina-alueista. Jos jokin osapuoli riitauttaisi tällaisen sopimuksen, tuskin asia tuomioistuimessa kovin pitkälle etenisi.

Toinen esimerkki voisi liittyä lahjontaan ja kolmas vaikkapa vientivalvontasäädösten rikkomiseen tai neljäs kenties vaikka tahalliseen kirjanpitorikokseen.

Tämä riitti offtopikin osalta minun suunnasta.
    Mopoton mies
    Tavanomaisuuteen en ota kantaa, totesin asian yleisellä tasolla.

Otetaan vaikka esimerkiksi sellainen, että yrityksien A, B ja C johtajat istuvat iltaa ja tekevät saunan jälkeen sopimuksen, jossa he sopivat kartellinomaisesti tuotteidensa hinnoittelusta ja vaikkapa markkina-alueista. Jos jokin osapuoli riitauttaisi tällaisen sopimuksen, tuskin asia tuomioistuimessa kovin pitkälle etenisi.

Toinen esimerkki voisi liittyä lahjontaan ja kolmas vaikkapa vientivalvontasäädösten rikkomiseen tai neljäs kenties vaikka tahalliseen kirjanpitorikokseen.

Tämä riitti offtopikin osalta minun suunnasta.
    Höh, kunnianvastaiset ja arvottomat suljin pois jo ensimmäisessä lisäyksessäni. Mainitsemasi sopimukset toki sitovat osapuolia, mutta ne täytäntöönpannaan jossain muualla kuin oikeuslaitoksessa.

Munkin osalta taitaa alkaa riittää tämä topicci. I rest my case. D-livilille onnea ja menestystä sekä kärsivällisyyttä.

ps. nuo esimerkitkin taitavat olla vain moitteenvaraisesti pätemättömiä...
    Viimeksi muokannut: hra1150; 21.08.2013 klo 23:46.
    Laitan tämän nyt toisen kerran, kannattaa lukea alusta loppuun: http://www.kuluttajavirasto.fi/File/...tokaupassa.pdf

Tuolta poimittu:

"Ostajan pitää kuitenkin aina toimia niin, ettei vika hänen toimiensa tai laiminlyöntinsä johdosta pahene. Ostajan kannattaakin oman etunsa vuoksi ilmoittaa havaitsemastaan viasta mahdollisimman nopeasti. Virheilmoitus voidaan tehdä joko suullisesti tai kirjallisesti."

Ymmärsin, että ostaja on ottanut yhteyttä ylimääräisestä äänestä sen ollessa ajoittainen. Myyjä ei pyytänyt moottoripyörää tarkastettavaksi. Ostaja jatkoi ajoja ja sen jälkeen vika paheni ja selvisi, että kallis korjaus on edessä. Myyjä olisi voinut estää totaalituhon jo ensimmäisen yhteydenoton yhteydessä varoittamalla ajamasta yhtään enempää ennen äänen syyn selvittämistä. En tiedä onko tällaista keskustelua käyty.

Toinen kohta:

"Kuluttajansuojalain selkeä lähtökohta on, että myyjän on korjattava virheet omalla kustannuksellaan. Joskus auton arvo tulee kuitenkin korjauksen jälkeen selvästi korkeammaksi kuin mitä se olisi ollut alkuperäisen sopimuksen mukaan.
    Jos korjauksesta aiheutuvat kustannukset ovat myyjälle kohtuuttomat, hänen ei tarvitse suostua korjaukseen ilman, että kuluttaja osallistuu autonsa parantamiseen vaikuttaviin kustannuksiin."

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin laite toimi normaalisti alkuun eikä mikään tähän asiaan liittyvä vika tai puutteellinen toiminta tullut esiin ostettaessa, koeajolla tai kaupan jälkeen kotiin ajellessa. En siis usko Aprilian arvon nousevan korjauksen myötä. Enkä myöskään paranevan.

Kolmas kohta:

"50 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyttövirheestä tai muusta vastavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää. Jos sama vika ilmenee 200 000 kilometriä ajetussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle."

Tämä menee spekulaatioksi, mitä voidaan olettaa tuon ikäisen Aprilian laatikon kestävän kilometrejä? En Apriliaa ole omistanut koskaan enkä ole seurannut Aprilia-keskusteluja aktiivisesti. En osaa yhtään sanoa merkin laadusta. Yleisesti ottaen moottoripyörän vaihteistot kestävät helposti tuon 40000 km jos on huollot tehty ja pyörää käytetty siivosti. Jos myyjällä on Aprilian kestävyydestä kokemusperäistä negatiivistä tietoa, niin toki sellainen pitää asiakkaalle kertoa ja näkyä myös hinnoittelussa. Jälkikäteen kerrotut mielipiteet eivät auta.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    Muutoin ihan oikein, mutta ensimäinen kohta väärin. Otin yhteyttä myyjään kun ääni muuttui normaalista jakoketjunkaltaisesta käynnistysäänestä epänormaaliksi kovaksi kalinaksi.

Tosin noita ketjun kiristimiä ei vielä ole edes tsekattu, on voinut alunperin kuulemani rallatus hyvinkin lähteä niistäkin. Uudet ketjun kiristimet tilasin ennen kuin ääni paheni ja otin yhteyttä, ne ovat vielä matkalla. Niiden osalta nou hätä jos pitää vaihtaa, kuuluvat kategoriaan kuluvat osat ja mielestäni minun piikkiin.
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    niinkuin tuolla rsv mille ketjussa alunperin jo sanoin: "mene bussilla"

mutta

Lievä pakko ajella, julkisilla jos töihin menee niin vapaa-aika vähenee päivässä kolmella tunnilla...
    Toivottavasti ei oo laakerivika (en usko) tai ettei ketju rapsahda katki tai jako hyppää. Jos noin käy niin työnnän koko paskan kolera-altaaseen ja sinne saa jäädä.
    Ja nyt ollaan tässä.
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
    Lainaa Z-man kirjoitti Katso viesti
    niinkuin tuolla rsv mille ketjussa alunperin jo sanoin: "mene bussilla"

mutta

Ja nyt ollaan tässä.
    Tuossa vaiheessa oli sinkki aika kireällä itselläni

Onneksi otin neuvosta vaarin. En siis ajanut pyörällä milliäkään tuon videoinnin jälkeen.

Edittiä: nyt joutuu siis jäsentämään jonkun kulkineen työmatkoille kunnes mopo tulee ajokuntoon, joten siitäkin syntyy ylimääräisiä kuluja. Bussilla jos menee niin se on 39 euroa per päivä ja aikaa tärvääntyy pari tuntia enemmän päivässä. Melkeen saman hintaista on vuokrata auto...
    Viimeksi muokannut: D-Iivil; 22.08.2013 klo 09:09.
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
  30.  
    Suosittelisin laittamaan jäitä hattuun hetkeksi kirjoittelun osalta - näytti tuonne Muron puolellekin vastaava ketju avautuneen. Auto-Outlet Helsinki on tarjonnut ihan kohtuullista diiliä ja asiat ovat varmasti vielä kesken. Tässä vaiheessa on mielestäni aika asiatonta levitellä juttua ja kyseenalaistaa liikkeen mainetta.

Kohtuullista myös olisi, että tulisit nimimerkin suojasta pois, kun olet juttua alkanut systemaattisesti levittämään.
Sivu: 3 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeinenViimeinen