Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 46:sta
  1. #1
    Tässä jokusen kilometrin mopoiltuani olen huomannut että gore ei ole hyvä ajoasu. Se on nyvä n. +20:een asteeseen asti, mutta sen jälkeen tulee hiki. Ei hengitä vaikka muuta väitetään. Vettä pitää hyvin juu, jos ei sada, mutta sateella vesi menee läpi ennemmin tai myöhemmin. Esim. ostin uudet housut keväällä (MP-asu), ja ensimmäisen 4 tunnin sateessa-ajon jälkeen oli perse märkä. Eivätkä vettä ole pitäneet muutkaan housumerkit mitä mulla on ollut. Aina on perse märkä kun sataa. Sama hanskoissa; tuulta pitävät hyvin, mutta vettä ei juuri paskan vertaa. Onneksi on kahvanlämmittimet niin että märilläkin hanskoilla pystyy ajamaan. Takeissa on mennyt vähän paremmin; tähän mennessä tullut vesi sisään vain rinnasta vetoketjun tietämiltä ja niskasta.

    Nahkoista mulla ei ole kokemusta, mutta intterneetissä kerrotun mukaan hiki tulee siinäkin. Ja vettähän ne ei siedä ollenkaan.

    Nyt oon aatellut hyljätä goren kokonaan, ja nahkasta en tykkää, josta pääsemme varsinaiseen aiheeseen:

    Onko olemassa passelisti tuulta pitäviä ja ehkä vähän tihkusadetta kestäviä kankaisia ajoasuja? Ilman mitään kalvoja, eikä tarvi olla suojiakaan. Kangas saisi kuitenkin olla vähän jämäkämpää kuin perus tuulipukukangas. Tuuletusräppänät olisivat plussaa.

    Ei tarvisi olla varsinainen mopoiluun tarkoitettu vaate, mikä vain vaatimukset täyttävä kelpaa. Netistä koetin etsiä, mutta kaikissa kankaisissa oli aina joku gore- tai mukatex kalvo.

    Idea olisi, että viileällä kelillä alle laitetaan fleeceä, lämpimällä pelkkä urheilukerrasto. Sateella koko komeuden päälle vedetään sadeasu. Tuolla viisin olisi aina mahdollisimman sopiva olo, vähällä hikoilulla ja ilman kamppeiden kuivaamista.

    Jos kuka suojien puutetta ihmettelee, niin minähän ajelen varovasti kuin vanhat mummot. Ei oo tarvista suojille. Ja jos tarvista reippaamman ajon muodossa näyttää tulevan, laitan sitten erilliset suojat alle.
  2. #2
    Onhan noita pukuja joista sen kalvon saa pois.

    Itsellä vanha ktm;n rallye puku, irroitettavat kalvot, paljon tuuletusaukkoja, verkkovuori ja kohtuullinen määrä tukevaa nahkaa ympäri pukua.
    Aivan loistava paketti kesäkeleille suojapaidan kera, ja kelien kylmetessä ja kostuessa voi tarpeen mukaan laittaa ne kalvot ja lämpövuoret paikoilleen.
  3. #3
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Meneekö puurot ja vellit sekaisin? MP-Asulla ei kai ole Gore-Tex kamoja. Vai onko?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #4
    On Gore-Tex® ja kura-tekstiileitä.
    Aito Gore-tex® toimii.

    Edit: MP-asu käyttää jotain vertex kalvoa.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  5. #5
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    On Gore-Tex® ja kura-tekstiileitä.
    Aito Gore-tex® toimii.

    Edit: MP-asu käyttää jotain vertex kalvoa.
    Silti se kalvollinen on kuin muovipussi kun verrokkina on kalvoton.

    Enkä ihan allekirjoittaisi tuota Gore vs. muut väitettä.
    Molempia on useampaa laatua ja tekniikka kehittyy...
  6. #6
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Silti se kalvollinen on kuin muovipussi kun verrokkina on kalvoton.

    Enkä ihan allekirjoittaisi tuota Gore vs. muut väitettä.
    Molempia on useampaa laatua ja tekniikka kehittyy...
    Kalvottoman vedenpitävyys on kovin heikko.

    Mun -06 ostettu Gorepuku ei ole vuosien varrella kehittynyt, mutta vettä pitää yhä.
    Muista kalvoista ei sitten olekaan kokemusta kuin yksistä Scothin hanskoista. Pitää vettä, hiostaa ja on kylmät.

    Edit: Aloittajalle normaalit kalvottomat tekstiilit on varmaankin juuri oikea valinta. Erinomaisena puolena pidän niiden edullisuutta. Ei paljon kukkaro kevene vaikka joka vuosi vaihtaa.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  7. #7
    Tuo on totta ettei tekstiili kovinkaan hyvin pidä vettä ilman kalvoa.

    Toisaalta paljon on kelejä jolloin tuo vedenpitävyys ei ole niin tärkeä, tai sen puute ei niin haittaa, vaikkapa hengittävyyteen nähden.

    Tuo oma rukka on ostettu -04, ja ei edelleenkään ole hyvä kovinkaan monessa kelissä, eli ei ole sekään kehittynyt.
    Housuja ei muuten ikinä saatu pitämään vettä...
    Ja olivat ihan yhtä hiostavat kuin nykyiset dainesen jokumuutex housut.

    Ja noita on ulkoilutettu muutenkin kuin nätissä säässä, kaikkina neljänä vuodenaikana...
  8. #8
    nää on aina niin huvittavia väitteitä kun joku väittää että salettiin pitää vettä kun on kokemusta puolen tunnin kuurosateesta
    kyllä rukan gore kamppeetkin päästä veden läpi jossain vaiheessa,jos muuta väittää niin se valehtelee.
    Horo Elää !
  9. #9
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Tuo oma rukka on ostettu -04, ja ei edelleenkään ole hyvä kovinkaan monessa kelissä, eli ei ole sekään kehittynyt.
    Joo sateen loputtua ajaminen muuttuu varsin viileäksi, kun 20l vettä rupeaa haihtumaan.
    Housuja ei muuten ikinä saatu pitämään vettä...

    Ja noita on ulkoilutettu muutenkin kuin nätissä säässä, kaikkina neljänä vuodenaikana...
    Hieman imeytyy kosteutta, kun reisi on liimaantuneena vasten housuja. Paksut pitkät kalsarit auttaa, mutta vain syksyllä.

    Lainaa HondaCebari kirjoitti Katso viesti
    nää on aina niin huvittavia väitteitä kun joku väittää että salettiin pitää vettä kun on kokemusta puolen tunnin kuurosateesta
    kyllä rukan gore kamppeetkin päästä veden läpi jossain vaiheessa,jos muuta väittää niin se valehtelee.
    Jossain vaiheessa? Ainakin siinä vaiheessa, kun kalvoon tulee reikä.
    Kalvojen veden kestävyys mitataan veden paineella ei kellolla.
    Tampereelta Helsinkiin motaria pitkin kaatosateessa ajaen en ole kastunut. Aikaa tosin meni reilusti yli puolituntia.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  10. #10
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Joo sateen loputtua ajaminen muuttuu varsin viileäksi, kun 20l vettä rupeaa haihtumaan.

    Hieman imeytyy kosteutta, kun reisi on liimaantuneena vasten housuja. Paksut pitkät kalsarit auttaa, mutta vain syksyllä.
    Ei ollut kyllä mitään pikku imeytymää, tai vuotoa kuskista, noissa housuissa...

    Sellainenkin vielä että kun vähän ajattelee mitä sinne kalvottoman alle pukee niin ei ne pikku sadekuuron jälkeen kauaa kestä kuivua ajossa.
    Ainakin itse ajelen mieluummin hetken märkänä kuin koko päivän hiestä nihkeänä...

    Syysmyrskyt yms. sohjossa kyntämiset sitten taas erikseen varusteiden puolesta.
  11. #11
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Tuo on totta ettei tekstiili kovinkaan hyvin pidä vettä ilman kalvoa.

    Toisaalta paljon on kelejä jolloin tuo vedenpitävyys ei ole niin tärkeä, tai sen puute ei niin haittaa, vaikkapa hengittävyyteen nähden.

    Tuo oma rukka on ostettu -04, ja ei edelleenkään ole hyvä kovinkaan monessa kelissä, eli ei ole sekään kehittynyt.
    Housuja ei muuten ikinä saatu pitämään vettä...
    Ja olivat ihan yhtä hiostavat kuin nykyiset dainesen jokumuutex housut.

    Ja noita on ulkoilutettu muutenkin kuin nätissä säässä, kaikkina neljänä vuodenaikana...
    Mun rukan puku on kyllä pitänyt vettä jopa housutkin, ja on noilla nyt vähän jo ajettukin
    Elämä on onneksi mutkikasta
  12. #12
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Mun rukan puku on kyllä pitänyt vettä jopa housutkin, ja on noilla nyt vähän jo ajettukin
    Melkein meinasin laittaa että siististi kadulla, mutten taidakkaan...

    Mutta joku vika noissa ex-rukissa oli kun ei vaan vesi pysynyt ulkona, useammasta yrityksestä huolimatta.
    Todennäköisesti syyttävä sormi kohdistuu valmistukseen/suunnitteluun, vaikka voihan sitä laadukkaassakin materiaalissa olla vikoja...

    Mutta edelleenkään se kalvo ei ole mikään ilmastoini laite, vaan kompromissi hengittävyyden ja vedenpitävyyden suhteen...
  13. #13
    Jos kalvo on ehjä ja saumateippaukset kunnossa, niin kyllä gorepuku pitää ulko- ja sisäpuolen vedet erillään.
  14. #14
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Mun rukan puku on kyllä pitänyt vettä jopa housutkin, ja on noilla nyt vähän jo ajettukin
    Sama juttu, ei ongelmia.
    Yleensä kun se vesi tulee läpi, se tulee vyötäröstä.
    Ja silloinkin käyttäjä itse ei ole ankkuroinut takkia housuihin kiinnitysvetskarilla.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  15. #15
    IXS:ssällä ja Rukalla nahkainen Gore puku jossa safari tyylisesti reikiä nahassa. Rukasta en tiedä mutta IXS:ssä on pysytty kuivana sekä helteellä tuntee kuinka ilma virtaa lävitse,tosin melko viilee alle 20 asteessa
    KELA Racing Club /Hangaround
  16. #16
    Itellä ollut käytössä 10 vuotta sama dainesen gorepuku ja kaikki sateet pitänyt. Nahatkin pitää pienemmät sateet ihan hyvin. Kerran ostin halvemmat housut rinnalle ja tuntui että olisi ollut muovipussit jaloissa. Eikä vettäkään pitänyt. Eli kyllä ne goret vettä pitää. Ja hyvin myös hengittävät useista pesuista huolimatta.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
  17. #17
    En ehkä suosittele ostamaan sitä Rukan pukua. Maksaa hirveesti ja kun semmosen ostaa, niin kun joskus tarvii seuraavaa, ei oo vaihtoehtoa. Tosin mulla on vasta toinen sarja menossa ja ensimmäinen odottamassa laihtumista. Olen ehdoton Rukan fani.
    On toki IXS'in tixtex core vehkeitä ja customkin nahkoja, mutta Rukkaa on turha selittää. Kokematta ei usko.
    ... jotain piti muistaa
  18. #18
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Sehän kannattaa muistaa, että Gore-Tex ja sen tyyppiset muut kalvot ei hengitä märkänä. Hegittävyys perustuu siihen että höyrymäinen vesi pääsee ulos pienistä reijistä mutta vesimolekyyli ei mahdu. Jos toi kastuu litimäräks hiestä tai vedestä niin…

    Vyötärön kastuminen on aika yleinen ongelma, mikä ei liity näihin kalvokankaisiin. Avasin joskus aiheesta oman ketjunkin: Miksi maha kastuu?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  19. #19
    Hanskoista voisin kehua Five:n Hipora kalvoisia nahkahanskoja. Niistä ei ole vesi tullut läpi. Viimeksi tänä vuonna n. 300km nakupyörällä sateessa ongelmitta ja noi on ainakin neljättä kautta käytössä. Eivät myöskään hiosta.

    Saappaissa mikään muu kalvo kuin Gore-Tex ei ole toiminut ja Gore-texeistä ei ole vielä kokemusta. Daytonan saappaat em. kalvolla on jo kaapissa, mutteivat ole vielä saaneet sadetta. Scottin (en muista kalvon nimeä) ajoasussa takki pitää vettä, housut ei. Housuissa kalvo on irrotettava, takissa kiinteä. Molemmat on niin hiostavia, että kuumallakin kelillä on miellyttävämpi ajaa jos on tekninen alusasu puvun alla.

    Itse olen köyhänä ratkaissut asian niin, että helteellä ajan ajofarkuissa ja nahkatakissa. Keväät ja syksyt Scottin kamoilla + tekniset vaatteet alla. Reissut teen noissa Scottin kamoissa vaihdellen sitten sitä onko vuori kiinni, mitä on alla ja tarvittaessa sadehaalaria apuna käytellen.

    Yhdet pitkävartiset hanskat pitää vielä ostaa ja niissä tulee olemaan kalvona Hipora tai Gore-Tex.
    Retired
  20. #20
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    En lukenut koko ketjua läpi, mutta nahka kyllä kestää vettä ihan hyvin kun vaan kerran tai kaksi kaudessa käsittelee kamat valjasrasvalla. Tähän mennessä viilein asu kuumalla kelillä on kyllä ollut 1-osanen reijitetty ratanahka. Se tosin ei sitten vettä pidä yhtään.

    Kannattaa muuten sitten ihan oikeasti miettiä noita ajovarusteita myös siltä kannalta, että miten käy kuskille kun se kaato osuu omalle kohdalle.
    Superbike #7
  21. #21
    Pitääköhän sitä nyt luopua tosta Rukan Lancelotista, kun siinä yhdistyvät molemmat ketjun aloittajan mainitsemat huonot puolet.

    Onhan se nyt kuitenkin varsin selvä asia, että mikään kankaaseen laminoidulla kalvolla varustettu ajovaruste ei varmastikaan ole ideaalinen hellekeleille, mutta kyllä ainakin meikäläisen aidolla Gore-Tex -kalvolla varustetut ajokamat ovat tähän asti pitänee vedet ulkopuolella ihan kiitettävästi. Jos sitä vettä jostain puvun sisään tulee niin kyllähän se tyypillisesti tulee ensimmäisenä jostain muualta, kuin kalvon läpi.

    Lancelot on mielestäni ihan käyttökelpoinen tuollaisissa +15 asteesta jonnekin alle +25 lämpötiloihin, kylmemmissä lämpötiloissa ainakin mulle tulee jossain vaiheessa kylmä vaikka olisi mitä alla ja sen jälkeen tuntuu, että se kylmyys myös pysyy tuolla nahan sisällä varsin pitkään. Asteikon yläpäässä sitten tuppaa hiki iskemään, jos ei aja koko ajan motarivauhteja.

    Kylmiä kelejä varten tuli sitten viime syksynä ostettua vanhan puvun tilalle Rev'it Defender GTX takki sekä housut, irrotettavalla Gore-kalvolla sekä vuorella ja sen kanssa kyllä pärjäilee lähes kelissä kun kelissä kohtuullisen hyvin, kun vaan jaksaa pulata kalvon ja vuoren kanssa. Eikä ole vettä tullut läpi tästäkään, ainakaan vielä.

    Tosin lämpimällä kelillä satunnaisissa kaupunki- tai mutka-pyörittelyissä päällä on sitten kalvottomat ajokamppeet / ajofarkut tms.

    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Yhdet pitkävartiset hanskat pitää vielä ostaa ja niissä tulee olemaan kalvona Hipora tai Gore-Tex.
    Noissa Hiporakalvollisissa tuntuu ainakin oman kokemuksen mukaan olevan suht isoja eroja. Tuli jokunen vuosi takaperin ostettua kiireessä jotkut Sweepin vuorelliset hanskat ko. kalvolla, kun piti saada reissuun lähtiessä lämpimät ajohanskat hajonneiden tilalle. Jäivät sitten myös kaappiin pölyttymään varsin nopeasti, kun tuntuivat kädet hikoavan jatkuvasti.

    Seuraavaksi tuli ostettua spekseiltään aikalailla vastaavat Fiven vuorelliset hanskat ja kyseiset hanskat olivatkin Sweepin hanskoista poiketen varsin hyvät vaikka olivat samalla kalvolla varustetut.

    Tällä hetkellä mennäänkin sitten Five stunt - Rukka Apollo - Rukka R-Star -linjalla keleistä riippuen. Molemmat Rukan Gore-rukkaset ovat kyllä pitäneet tähän asti veden ulkona.
  22. #22
    Se on Gore-Tex, vain jos siinä lukee Gore-Tex.

    Se miksi G-T on monesti toimivampi kun vastaavat, jopa paremmat ja hengittävämmät kalvot, on Goren tiukat laatuvaatimukset. Gore-Tex määrää aika paljon minkälainen lopputuotteen pitää olla ja laadunvalvonta on oltava kunnossa.

    Mulla on ollut vaikka mitä tex-kalvollisia vaatteita ja kyllä G-T on ollut aina ylitse muiden, oli päällä mettäasu, ulkoilupuku tai rätkäkamat. Sama pätee jalkineisiin ja käsineisiin.

    Se mikä on kaikissa kalvoissa huonoa, niiden lämpimyys ja hengittämättömyys tietyissä olosuhteissa. Jostain ominaisuudesta pitää tinkiä että saa toisen eikä sille mahda mitään.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  23. #23
    Rukan Lancelot on ollut käytössä kohta 5 vuotta. Sähkötakin kanssa mukavuusalue 7-25 astetta. Sähköä tarvii nakulIa alle 17 asteessa. Helteellä ajotakin alla vain tekninen (pitkähihainen) aluspaita, ja hyvin pärjää. Siinä 33 asteesta alkaen iho pysyy märkänä, mutta olo ei muutu tukalaksi, ajaessa. Yli 40 asteen ei kokemusta.

    Ei tarvitse kuljetella mukana kamaa eikä ruveta rättisulkeisiin sateen sattuessa. Eikä ole vielä tullut vesi läpi.

    Siinä mielessä huono ostos että seuraava puku on vastaava samalta valmistajalta. Toivottavasti osuu hyvä tarjous kohdalle.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  24. #24
    Mulla on Rukkan Air Power puku, joka on tehty hyvin ilmaa läpäisevästä kankaasta (Cordura AFT). On huomattavasti nahkapukua vilpoisempi. Esim. varttikatteisella pyörällä meinaa tulla hellekelilläkin motarilla kylmä.

    Tuohon kuuluu kalvollinen sisätakki/housut, mutta niiden pukeminen kesken matkan on aika työlästä. Mielummin käyttää erillistä päälle vedettävää sadepukua.

    Eli kalvoton/irrotettavalla kalvolla varustettu puku + erillinen sadepuku voisi olla yksi vaihtoehto.

    Gore-tex on myös täällä havaittu usean puvun kokemuksella ylivoimaiseksi muihin kalvoihin verrattuna...
    <br />
  25. #25
    Lainaa spiff kirjoitti Katso viesti
    Onko olemassa passelisti tuulta pitäviä ja ehkä vähän tihkusadetta kestäviä kankaisia ajoasuja? Ilman mitään kalvoja, eikä tarvi olla suojiakaan. Kangas saisi kuitenkin olla vähän jämäkämpää kuin perus tuulipukukangas. Tuuletusräppänät olisivat plussaa.
    Useampiakin pukuja on joista saa kalvon pois. Ja kankaaseen kun suhauttaa "teflonia" niin pienessä sadekuurossa ei kastu. Tai ei teflonia mutta jotain ihmetököttiä joka saa kankaan hylkimään vettä kuten teflon, tämä toimii ihmeen hyvin: http://www.louis.de/_306061f7bd27f69...nr_gr=10004412 varmaan on muitakin vastaavia. Mutta kannattaa antaa kuivua yön yli suihkuttelujen jälkeen, tuo tökötti tulee kalvoista ja kerrastoista läpi jos vain hetken antaa kuivua ja lähtee ajamaan, iho kutisee niin kuin olisi nokkosissa kieriskellyt.
    K1200GT & 701Enduro
  26. #26
    10 vuotta vanhat Rukan goret käytössä, ei ikinä tippaakaan läpi, ostaessa hinta hirvitti, ei enää...
    Housut on kuumassa kuumat mutta esim. viime kesänä Milanon paikkeilla 37 astetta niin hanskojen varret hihan sisään, hihan kiristysvelcrot appoavoimeksi ja takin vetskaria auki 5cm; läpivirtaustuuletus. Samalla reissulla Furkapass +4 astetta, ihan hyvin pärjäsi, en keksi mikä muu ratkaisu olisi parempi.
    Do you have premonitions of déjà vu?
  27. #27
    http://www.nikwax.com/en-us/products...?productid=267

    Käytän itse ja suosittelen.

    Tuohan ei sitten tee vaattesta vedenpitävää, vaan lähinnä muodostaa pinnoitteen, joka hengittää ja hylkii vettä. Auttaa siis prätkäkamppeissa niin, että vesi ei niin hyvin imeydy kankaaseen ja sitä myötä kastele päälikangasta. Märkä päälikangas tekee takista raskaan päällä ja kylmä tulee sitten, kun kosteus alkaa haihtumaan takista..
    Viimeksi muokannut: vanha; 14.07.2013 klo 20:24.
    Honda CB350K4

    "Work Less - Ride More"
  28. #28
    Nahkapuku, jonka alle Finsvalan Strecht Mesh ja lämpötila on sopiva viileällä ja kuumalla. Tosi viilellä päälle toinen kerros. Kuivuu nopeasti pikkusateista kesällä, ei hiosta eikä valu hikinorot. Monsuuneja varten erillinen rullattava sadepuku mukaan. Tekstiilipuvut on moottorikelkkailijoille.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  29. #29
    Jos tuntuu että vaate alkaa pikkuhiljaa jostain fuskaamaan vettä niin suosittelen noita kosteudensuojaspraytä kokeilemaaan. Muutamaan ihan perus ulkoilutakkiin ja farkkuihinkin kokeillut ainetta ja kyllä se kummasti auttaa kuivana pysymään sateessa(kävellessä).
  30.  
  31. #30
    1 osainen sadepuku on hyvä, mutta hidas ja vaikea pukea.

    Itse olen miettinyt, että kun tykkään kangashousuista ja nahkatakista, niin pitäisi vaihtaa kaksiosainen sadepuku, tällöin esim kotimatkasateisiin voisi heittää vain sadetakin, nopea pukea nahkatakin päälle, ja kangashousut pitää minkä pitää. Isompiin monsuuneihin voi laittaa sitten housutkin tai 1-osaisen sadepuvun.

    rasvattu nahkapuku kestää kyllä aikamoisen rankkasadekuuron kastumatta. Pitempää sadetta tietysti ei kestä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen