Moi,
Pyöräni seisoi tallissa 2 vuotta (tyhmää, tiedetään) vanhoilla bensoilla jne.. Tänään menin ottamaan pyörää käyttöön, kappas eipäs ollutkaan helppoa.
Uusin akun ja imin vanhat bensat pois, sitten kun uusi akku oli ladattu niin täytin uudella bensalla ja käynnistin. Pienen yskimisen jälkeen lähti, mutta oikean pyttyparin puolelta alkoi tihkua bensaa ulos pienestä mustasta "ylivuotoletkusta".. Se lorottaa aika urakalla koneen päälle jne...
Laitoin jo bensanpuhdistusainetta, mutta ei auttanut. Kone vähän kolisee käydessä, tuntuu että oikeanpuoleinen pyttypari ei siis saa bensaa. Kaikki tulpat toimii ja kipinöi.
Täältä kuva. Kuvassa näkyy neljä ilmanottoputkea, ja oikealla kolmannen ja neljännen ilmanoton välissä on tämä pieni musta huohotinletku josta pulppuaa bensaa koneen käydessä..
Kaasari tulvii? Neulaventtiili jumissa? En tunne moottoreita kovin hyvin.. Voinko käsipelillä saada jumin jotenkin auki?
HELP!?!?!?!!?!?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17254142/XJ600.JPG
Joo se on 3+4 kaasarin yhteinen ylivuotoletku. Itseasiassa sen kuuluis olla tuolla ilmanputsarin alla olevissa umpikoloissa. Ongelma on suurella todennäköisyydellä se että neulaventtiili kohokammiossa vuotaa tai on hiukan jumittunut aukiasentoon. Ongelmaa ehkä voi korjata napauttamalla varovasti terävähkösti kohokammioon kaasarin pohjaan (missä koho säätelee sitä meneekö neulaventtiili kiinni kun bensaa on kaasarissa tarpeeksi). Ei ehkä auta niin sitten vaan ilmanputsari pois, kaasarit irti ja pöydälle, kohokammiot irti (Ruuvit on hapettuneet kiinni ja menevät 99% varmuudella piloille avattaessa. Ruuvarilla ei luultavasti kaikkia saa auki, vaan pitää jollain siirtoleukapihdeillä tms. ottaa ruuvin kannasta tukeva ote ja nitkuttaa ees-taas varovasti ja napsahtaen auki – ennen kun se ruuvinkanta on piloilla.), sitten joku stormin kaasarinkorjaussarja sisään (uudet neulaventtiilit ja tiivisteet). Haynesin manuaali kannattaa ladata netistä (esim. google löytää varmaan).
Voi koittaa laittaa jotain kaasarinputsausainetta bensan sekaan ja käyttää se kaasareihin ja antaa olla… jne. voi liuottaa jotain hartsia kaasareista mikä saattaa aiheuttaa jumituksen. Tai sitten ei jos neulaventtiili on vaan loppu…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tuollainen yksittäinen perus kaasari on oikeasti aika yksinkertainen värkki, joskin myös aika tarkka säädöille.
Jos sen verran on älliä päässä ettei riko mitään väkisin runnomalla niin ei se purku, puhdistus ja kasaus ole mikään ameriikan temppu...
Ihan järjellä tajuttavia osia siellä on sisällä.
Me tehtiin itse kaasarin overhaul vanhaan 97 kawaan. Oli siinä pieniä osia ja aika pelottavaa puuhaa ensikertalaiselle mutta meni ihan ok. Tiivistekeskuksesta löytyi uudet tiivisteet (kaasuttimen korjaussarja olisi ollut aika edullinen mutta siinä olisi ollut tilausaikaa) kun siinä on sellainen juttu että kun suuttimet irrottaa, ne vuotavat jos tiivisteitä ei samalla vaihda. Ei tulvinut enään uusilla tiivisteillä ja putsauksella. Ennen pitkää ne tiivisteet muutenkin menettävät pehmeytensä ja kaasari tulvii koska sen tiivisteet vuotaa. Silloin ei auta muu kuin korjata kaasari. Aika duuni mutta varaosat ei ole todennäköisesti kalliita. Ultraäänipesuri on hyvä olla. Ja tehokasta pesuliuosta. Taidettiin ostaa IKHla molemmat jos en väärin muista.
ZX6R & KTM Enduro
Nonni, sain mopon huollosta. Avasivat ja putsasivat kaasarit, yksi O-rengas oli kuivunu eikä siis tiivistänyt. Nyt käy ja kukkuu. Hintaa tuli 200e, "kallista" juu, mutta en olisi osannut itse, eikä ole edes kunnon työkaluja. Kaupan päälle ammattitaitoista ja ystävällistä palvelua Lappeenrannassa T:mi Makomossa. Ensi talveksi stabilointiaineet!