Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Terve!

    Tuli tuossa kuukausi sitten ostettua tuollainen -99 Thundercat. Ajettu 50tkm.

    Nyt kun sillä hieman uskaltaa kiihdytellä, niin kunnon kiihdytyksessä loppuu veto ja kierrosmittari putoaa nollaan. Ei syty mitään varoitusvaloja. Kone sammuu? Vain siis rajussa kiihdytyksessä, normaali ajossa ei ole ollut mitään ongelmaa.

    Edellinen omistaja sanoi, että se johtuu seisontajalan kytkimestä. Voiko olla näin?


    SEKÄ toinen juttu, niin kierrokset jäävät 2-3000 rpm kun on kiihdyttänyt hieman rajummin? Jääkö laihalle? Mistä lähteä tutkimaan?

    Ei olisi opiskelijalla hirveesti laittaa korjauksiin rahaa, mutta onneksi pysyy työkalut käsissä...

    Edit.
    Sekä meno hieman nypyttää alle 3000rpm.... Muuten kyllä pelaa hyvin.
    Viimeksi muokannut: Tmos; 10.07.2012 klo 22:56.
    Yamaha YZF 600R Thundercat
  2. #2
    Toi kovassa kiihdytyksessä sammuminen viittaa johonkin tuon jalankytkimen tapaiseen.
    Olikos Catissa muuten kaatumis anturia?

    Tuo kierrosten jääminen ylös voi viitata imuvuotoon (oireilis varmaan muutenkin, jos ei oo ihan pieni) .
    Vähän laihaan seokseen jos jää vain hetkeksi, ikään kuin epäröi laskeutua alas asti tai vaikka takertelevaan kaasuvaijeriin (paskaa tai vaijeri purkautuu) tai kaasarin läppiin. Voi varmaan olla muutakin mut noi tulee ekana mieleen.

    nykiminen matalilla kierroksilla on Tcatille tyypillistä, kuten monelle muullekin, käy vähän laihalla matalilla kierroksilla.
    Sitä voi auttaa säätämällä tyhjäkäyntiruuvia vähän rikkaammalle (vakiona on tulpattu) ja synkronoimalla kaasarit tarkasti
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  3. #3
    Lainaa specka kirjoitti Katso viesti
    Toi kovassa kiihdytyksessä sammuminen viittaa johonkin tuon jalankytkimen tapaiseen.
    Olikos Catissa muuten kaatumis anturia?

    Tuo kierrosten jääminen ylös voi viitata imuvuotoon (oireilis varmaan muutenkin, jos ei oo ihan pieni) .
    Vähän laihaan seokseen jos jää vain hetkeksi, ikään kuin epäröi laskeutua alas asti tai vaikka takertelevaan kaasuvaijeriin (paskaa tai vaijeri purkautuu) tai kaasarin läppiin. Voi varmaan olla muutakin mut noi tulee ekana mieleen.

    nykiminen matalilla kierroksilla on Tcatille tyypillistä, kuten monelle muullekin, käy vähän laihalla matalilla kierroksilla.
    Sitä voi auttaa säätämällä tyhjäkäyntiruuvia vähän rikkaammalle (vakiona on tulpattu) ja synkronoimalla kaasarit tarkasti
    Ei tietääkseni ole kaatumis aunturia... Voisi tuon jalankytkimen ottaa hetkeksi pois käytöstä ja käydä kiihdyttelemässä.

    Kierrokset jää pitkäksi aikaa korkealle, joten olisikohan se sitten se kaasuvaijeri tai jokin siihen liittyvä. Pitää kaasuvaijeria tutkia tarkemmin loppuviikosta, kun samalla vaihdan tulpat.

    Missä tuo tyhjäkäyntiruuvi on? Ilmeisesti joka kaasuttimessa omansa? Mitä tuosta kaasuttimien synkkauksesta kannattaa yleensä maksaa?
    Yamaha YZF 600R Thundercat
  4. #4
    Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu.
    Enää ei jää kierrokset korkealle, piti vain tuota tyhjäkäyntiä hieman säätää...

    Kaasuvaijerit pitäis ilmeisesti vaihtaa, kun ei palauta kunnolla ja tuntuu pieni pykälä kun kääntää kahvaa.

    Sekä nähtävästi pyörä ei sammu kunnon kiihdytyksessä, vaan kierrosmittari putoaa nollaan noin 9k rpm jälkeen.
    Jokin kosketushäikkä?
    Yamaha YZF 600R Thundercat
  5. #5
    Jäänyt vastaamatta, mutta vika korjattu jo aikaa sitten. Syynä oli viallinen tps. Tilasin ebaysta käytetyn tps:n -03 mallisesta, nyt ei enää pätkäse yläkierroksilla.

    Vielä kun saisi tuon alle 3k rpm nykimisen pois. Onko joku saanut seokset säädettyä paremmin? Vai auttaako vain uusi suutinsarja?
    Yamaha YZF 600R Thundercat
  6. #6
    Lainaa Tmos kirjoitti Katso viesti
    Vielä kun saisi tuon alle 3k rpm nykimisen pois. Onko joku saanut seokset säädettyä paremmin? Vai auttaako vain uusi suutinsarja?
    Suutinsarja ei vaikuta alakierrosten käyntiin juurikaan.
    Esim Dynojetin sarja keskttyy muihin osiin:
    http://www.dynojet.com/pdf/European/...E4145F.001.pdf
    Tyhjäkäynnille perus asetus on 1-3/4 kierrosta auki (hyvin kevyesti kiinni, sit tuon verran auki).
    Tuo on suurin vaikuttaja pintakaasulle.

    tuon nykimisen saa pienemmäksi tarkalla synkrononnilla ja säätämällä tyhjäkäynti ruuveja.
    yhtä kaasaria kerrallaan - säädä seosruuvia kunnes löydät kohdan jossa kierrokset on korkeimmillaan (voi joutua säätään tyhjäkäyntiä välillä, sit voi laittaa ruuvia sen verran-ihan pikkisen- kiinni päin että kierrokset ei juuri tipu. toista kaikille kaasareille yksi kerrallaan. Tod näk joutuu iteroimaan monta kertaa että saa kaikki kohilleen.
    (jos on jonkinlainen puhallin, vaikka sisätilan lämmitin jos saa puhaltaan kylmää, niin kannattaa pistää puhaltaan jäähdyttimelle.)

    Tuossa sitten voi mennä tupakkia ja aikaa.
    Riippuuen seoksesta, synkronoinnista jne voi tuntua ettei isokaan muutos tee mitään mut sit kun löyty oikea alue niin pienillä muutoksilla löyty oikea kohta.
    Tuolleen pistettiin kaverin katti kulkeen sileesti ja vastaa kaasuun paremin pintakaasulta. Tosin 3-4 tuntia tais mennä synkronointeineen ja välillä jäähdytellen.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  7. #7
    Lainaa specka kirjoitti Katso viesti
    tuon nykimisen saa pienemmäksi tarkalla synkrononnilla ja säätämällä tyhjäkäynti ruuveja.
    yhtä kaasaria kerrallaan - säädä seosruuvia kunnes löydät kohdan jossa kierrokset on korkeimmillaan (voi joutua säätään tyhjäkäyntiä välillä, sit voi laittaa ruuvia sen verran-ihan pikkisen- kiinni päin että kierrokset ei juuri tipu. toista kaikille kaasareille yksi kerrallaan. Tod näk joutuu iteroimaan monta kertaa että saa kaikki kohilleen.
    (jos on jonkinlainen puhallin, vaikka sisätilan lämmitin jos saa puhaltaan kylmää, niin kannattaa pistää puhaltaan jäähdyttimelle.)

    Tuossa sitten voi mennä tupakkia ja aikaa.
    Riippuuen seoksesta, synkronoinnista jne voi tuntua ettei isokaan muutos tee mitään mut sit kun löyty oikea alue niin pienillä muutoksilla löyty oikea kohta.
    Tuolleen pistettiin kaverin katti kulkeen sileesti ja vastaa kaasuun paremin pintakaasulta. Tosin 3-4 tuntia tais mennä synkronointeineen ja välillä jäähdytellen.
    Synkkauksen jo teinkin, tosin viisarimittareilla, joten ei varmasti se tarkin. Saattoi se hieman auttaa, tyhjäkäynti ainakin parani.



    Onko se tuo nro. 12? Jostain luin, että se olisi tulpattu tehtaan jäljiltä?

    Ja säädöstä vielä: siis pyörä käynnissä ruuvista (12?) säätöä yhdestä kaasarista, kunnes tyhjäkäynti korkea, sitten hieman samaa ruuvia kiinnipäin? Sitten tyhjäkäynti taas kohdalleen siitä pyörän oikealta sivulta löytyvästä säädöstä vai jostain kaasarin ruuvista? Sitten sama homma seuraavalle kaasarille?

    Aiemmin pelannut vain yksipyttyisten moottorien kaasarien kanssa....
    Yamaha YZF 600R Thundercat
  8. #8
    Taitaa olla ameriikan malleissa tulpattu, tosin porattavissa auki...

    Juuri näin, haetaan jokaiselle pytylle erikseen paras seos jonka ko. kaasari tuottaa tai mitenkä sen nyt ilmaisisi...juu ja siitä oikealla olevasta säätöruuvista tyhjäkäyntikierroksia välillä sopivaksi...
    juuri nyt pyörätön
  9. #9
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti
    Taitaa olla ameriikan malleissa tulpattu, tosin porattavissa auki...

    Juuri näin, haetaan jokaiselle pytylle erikseen paras seos jonka ko. kaasari tuottaa tai mitenkä sen nyt ilmaisisi...juu ja siitä oikealla olevasta säätöruuvista tyhjäkäyntikierroksia välillä sopivaksi...
    Hyvä homma, kiitos.

    Sitten vielä, että onko se tuo kuvan ruuvi nro. 12 (Pilot screw set)? Etten mene mitään muuta säätelemään/rikkomaan. Niin ja kait se nyt tosiaan on kaasarin ulkopuolella, eikä tuolla kohokammiossa?

    EDIT.
    Vai onko se juurikin tuo "Pilot jet", jota pitää säätää? (Kuva ei Thundercatin kaasarista)
    Viimeksi muokannut: Tmos; 26.06.2013 klo 23:49.
    Yamaha YZF 600R Thundercat
  10. #10
    Kohokammion ulkopuolella, löytyy kyllä vaikka pienen peilin avulla kurkkaamalla...

    Tuossa vielä kuva...

    Viimeksi muokannut: collikka; 27.06.2013 klo 09:49.
    juuri nyt pyörätön
  11. #11
    Löytyykö cat:iin jostain netistä korjausmanuaali? Saa laittaa vaikka yksityisviestillä
  12. #12
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti
    Kohokammion ulkopuolella, löytyy kyllä vaikka pienen peilin avulla kurkkaamalla...

    Tuossa vielä kuva...

    collikka tuossa jo kerkeskin opastaan.

    käyttökunnossahan noi seosruuvit on kaasarin alla, hieman takaviistoon, oisko 5mm syvyydellä tuon tötterön sisällä. voi tosiaan joutua kurkkiin peilin kanssa että näkee missä on ja missä asennossa ruuvin kanta on- se on suora kanta.
    jos muistan oikein se on suht kapea kanta mut aika leveä ura. Ei kovin isolla ruuvarilla pääse käsiksi ja pienellä on väljää - myös liiallinen ruuvarin pituus tulee vastaan helposti . paras lienee semmonen suorasivuinen meisseli.

    Ja semmonen että kun aloitat- kirjaa ylös jokaisen kaasarin säätö - ruuvaat seos ruuvin hyvin keyesti kiinni, et just koskettaa "pohjaa" - samalla laskien kuinka monta kierrosta menee - kirjaa ylös ja avaa takaisin samaan.
    Sit voi aina palata lähtötilaan jos eksyy niin ettei käy kunnolla.

    Tuosta ohjekirjasta en tiiä onko netistä ladattavissa, Glymerin ja Haynesin kirjoja on saatavilla, esim:
    http://www.alfamer.fi/yamaha-yzf600r...3-p-14780.html
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  13. #13
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joskus kokeilin xj:ssä korvakuulolta säätää seosruuveja, ja totesin että ei tuu mitään. Nykimistä hoitaisin vaan avaamalla ruuveja vaikka 1/4 kiekkaa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  14. #14
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Joskus kokeilin xj:ssä korvakuulolta säätää seosruuveja, ja totesin että ei tuu mitään. Nykimistä hoitaisin vaan avaamalla ruuveja vaikka 1/4 kiekkaa.
    Kaverin Tcatti, laitettiin noin.
    pintakaasu nykiminen häipy oikeestaan tyystin - kaupunkiajo on varsin jouhevaa rullausta ny. Vastaa paremmin kaasuun pintakaasulta.

    - toki sihen meni aikaa varsin paljon, useampi tunti kaikkineen. Eikä se ekalla yrittämällä menny. Paria lähtötasoa (kaikki kaasarit samaan) piti kokeilla, kun sitä nykimistä oli pers tuntumalla säädetty synkkauksen yhteydesä avaamalla ruuveja- eivät olleet saamassa tasossa. mut sit kun päästiin tarpeeksi lähelle oikeaa niin löyty selkeä kohta kullekin kaasarille jossa kierrokset oli korkeimmat. - mut kierrokset on pidettävä about siinä tyhjäkäynnin kohalla - tai ainakin samalla tasolla koko ajan - muuten kukin kaasari on säädetty eri kierroksille. ja jos nousee kovin yli tyhjäkäynnin niin tuon säädön vaikutus hukkuu, kone pyörii joka tapauksessa ripeästi. Jos muistan oikein, niin jopa vähän matalalla tyhjäkäynnillä oli helpompi säätää- huomas helpommin kun kierrokset nousi ja lähti pyöriin paremmin.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  15. #15
    Lainaa zpete kirjoitti Katso viesti
    Löytyykö cat:iin jostain netistä korjausmanuaali? Saa laittaa vaikka yksityisviestillä
    Privaa paiskattu
    I'd like to die like my Grandfather.
    Gently while asleep
    Not screaming in terror
    Like his passengers

    http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
  16.  
  17. #16
    Kiitosta paljon, ehkä ne tossa viikonloppuna säätyvät.

    Meni vain juhannuksena kytkinvaijeri poikki ja sitä nyt on tässä Yamaha Centeriltä odoteltu kohta viikko...
    Yamaha YZF 600R Thundercat