Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 72:sta
  1. #31
    Sanoisin nyt ensin, että ammattini ja koulutukseni ei ole valmistanut minua mitenkään öljynsuodattimen kulmien laskentaan.

    Merkkasin yhden tasapinnan ja laskin montako niitä on. Laskinko nyt vääriä kohtia, vai onko kulmia yhtä paljon kuin tasapintoja. Jos kukaan ei tajua, niin ymmärrän kyllä.

    http://www.matkaendurot.net/forum/vi...hp?f=6&t=24246 tuolla puhutaan Championeista ja Emgoista. Tuo oma on Knecht merkkinen. Ja siellä se alempana lukee, että pitäisi olla 14 kulmainen.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 14.10.2012 klo 23:32.
    Retired
  2. #32
    Omastani kun vaihdoin tuon suojakumin, niin vuoto loppui. Varmaankin se stefa siellä vähän vuotaa, mutta tuo uusi suoja esti öljyn ulostulon. Kun stefan takan ei ole mitään painetta. Sen vaihtoo tarvitaan pätkä pyöreää " katuharjan vartta" jotta sen akselin saa "tönköttyä" paikolleen sen suojakumin asettelua varten ( jos oikein muistan).
    Öv. suodatinavain on samanlainen kuin MB:ssa siin 2000-luvun. Ostin omani MB- huollosta, mutta vähän jouduin sorvaamaan ulkokehästä pois, jotta mahtui siitä pyöreästa suodatinreijästä sisään. Kulmien lkm. en muista.
    Asennuskuvat ja ohjeet annoin Clymer- käsikirjan mukana.

    Ps. kyseleppä BMW- kerhon foorumilta myös.
  3. #33
    Jos stefa vuotaa, niin saako sitä vaihdettua takakautta? Tuo kumi näyttää ihan uudenkarhealta...
    Retired
  4. #34
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Sanoisin nyt ensin, että ammattini ja koulutukseni ei ole valmistanut minua mitenkään öljynsuodattimen kulmien laskentaan.

    Merkkasin yhden tasapinnan ja laskin montako niitä on. Laskinko nyt vääriä kohtia, vai onko kulmia yhtä paljon kuin tasapintoja. Jos kukaan ei tajua, niin ymmärrän kyllä.

    http://www.matkaendurot.net/forum/vi...hp?f=6&t=24246 tuolla puhutaan Championeista ja Emgoista. Tuo oma on Knecht merkkinen. Ja siellä se alempana lukee, että pitäisi olla 14 kulmainen.
    Toi Knecht on alkuperäinen suodatin ja siinä on 14 kulmaa. Esim. Champion suodattimessa on 15 kulmaa.

    Siitä laskennasta. Esim. kolmiossa on kolme kulmaa. On siinä kyllä kolme suoraakin pätkää.

    Pekka
  5. #35
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    ...Siitä laskennasta. Esim. kolmiossa on kolme kulmaa. On siinä kyllä kolme suoraakin pätkää.

    Pekka
    Ja sama pätee nelikulmioonkin
    <p>2002-2014</p>
  6. #36
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Ja sama pätee nelikulmioonkin
    Mutta ei suorakulmaan, siinä on vain yksi kulma ja kaksi sivua...
  7. #37
    Kiitos vaan kulmien laskentaneuvoista.

    Ostin tuon 76mm/14k avaimen ja se sopii Knechtiin hienosti. Mielenkiintoista nähdä mikä siellä on paikoillaan.. Sellainen huomio vielä, että Porin Motonetissä ei ollut enää jäljellä kuin Championin suodattimia ja tuo avain kävi kyllä niihinkin. Tiedä sitten onko vanhaa erää, vai onko Champion palannut 14:sta kulmaan.
    Retired
  8. #38
    Mites kun nuo kelit on tuollaiset, niin voiko vaihteisto- ja peräöljyn lämmittää vaihtoa varten laittamalla pyörän keskiseisontatuelle (varmistaen, että takarengas on kunnolla irti maasta), käymään ja ykkönen silmään ja siinä jonkun aikaa tyhjäkäynnillä pyörien? Vai liittyykö tuohon jokin tiedostamaton riski?
    Retired
  9. #39
    Eipä tuo perä näilläkeleillä tuolla tavalla helposti lämpiä, jotta peräöljyt notkistuisivat. Joten helpommalla pääset kun pistät jonkin lämpöpuhaltimen "hönkimään" siihen perämurikan suuntaan. Voit sitä tietenkin samalal vähän pyöritellä.
  10. #40
    Pyörä on +15 asteisessa tallissa. Ainoa puhallin mikä löytyy on vaimon hiustenkuivaaja. Sitä on kyllä talliin ennenkin lainattu...
    Retired
  11. #41
    Paikallaan olleessa suodattimessa ei ollut varsinaisesti kulmia lainkaan... Irroitus meisselillä. Uusi meni hienosti paikoilleen avaimella. Tuli vaan yksi ongelma. Laitoin öljyä sen määrän mitä Haynes tuohon antaa 3,75 litraa koneeseen ja alkoi kusemaan sitä ulos siitä kytkimen tarkastusreiästä. Sehän ei ole kytkimelle kauhean terveellistä jos sinne menee öljyä... Mietin vaan, että miksi se nyt alkoi vuotamaan? En käyttänyt konetta öljynvaihdon jälkeen, kun vaihteistoon ei laitettu öljyjä vielä sisälle. Mietin johtuuko tuo siitä, että öljy ei ole kiertänyt koneessa ja sitä on jossain liikaa?

    Perimmäisenä kysymyksenä sellainen, että voiko tuon laittaa käymään vaihde vapaalla ilman, että on laatikossa öljyä sisällä?

    Edit: Voi tai ei niin käytin sen verran aikaa, että moottoriöljyn sain vähän kiertämään. Öljyn pinta on siististi ylärajan lähellä. Käyttäessä tuli tuosta kytkimen alta pari tippaa lisää. Täytynee seurata tilannetta. Voi olla, että on pakko purkaa irti asti sekä vaihteisto, että kytkin. Se ei olisi hyvä homma se.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 30.10.2012 klo 21:57.
    Retired
  12. #42
    Kytkimen tarkistusreijästä ? Siis mistä ? Ahaa, tarkoittanet sitä "tippareikää" siellä koneen pohjassa. No sehän ei vielä mitään haittaa jos sieltä silloin tällöin tulee tippa tai kaksi. Omassakin on sitä alkanut esiintymään ja tuossa lähdin sillä viime viikolla yhtämittaiseen 4300km:n ajoon eikä se siitä yhtään isontunut. Päin vastoin, oli aika kuivan näköinen nyt tuo pohja.

    Kyllä nuo peräöljyt (kuten lootan) saa lämmitettyä jos keskituella laittaa käymään ja vaikka "ajaa" sillä muutamat kympit 5-vaihteella. Ei siinä mitään rikki mene. Kone kun lämpiää niin se tuo kardaani johtaa kyllä lämmöt sinne perällekkin kun vain maltat ajaa koneen kuumaksi. Samallahan tulee tuo flekti testattua, eli ei ole mitään ylikuumenemisenkaan vauriota kun onhan siinä sitten vielä se ylikuumenemisen varoitusvalo JOS ei flekti jostain syystä lähtisi (termostaatti vika) päälle.

    Konetta voit käyttää ilman lootan öljyjä vapaalle kytkettynä ja vaikka vähän jollain vaihteellakin, mutta vain hetkellisesti.

    Talviajo K100:lla onnistuu kyllä ihan ilman nastarenkaitakin. On alhainen painopiste ja muutenkin jos vain arvaat kokeilla.
  13. #43
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Kytkimen tarkistusreijästä ? Siis mistä ? Ahaa, tarkoittanet sitä "tippareikää" siellä koneen pohjassa. No sehän ei vielä mitään haittaa jos sieltä silloin tällöin tulee tippa tai kaksi. Omassakin on sitä alkanut esiintymään ja tuossa lähdin sillä viime viikolla yhtämittaiseen 4300km:n ajoon eikä se siitä yhtään isontunut. Päin vastoin, oli aika kuivan näköinen nyt tuo pohja.
    Pitää miettiä. Ulkomaanelävien foorumeita olen selaillut tässä saikun ratoksi ja siellä uhkailevat kytkimen hajoamisella jos ei tuota fiksaa. Täytyy nyt seurata paljonko sieltä sitä vuotaa. Vituttaa vaan sinänsä, kun noi kaikki on käyty läpi ja vaihdettu, mutta ilmeisesti jotain on mennyt vikaan kun näin nopeasti alkaa vuotamaan.

    Konetta voit käyttää ilman lootan öljyjä vapaalle kytkettynä ja vaikka vähän jollain vaihteellakin, mutta vain hetkellisesti.

    Talviajo K100:lla onnistuu kyllä ihan ilman nastarenkaitakin. On alhainen painopiste ja muutenkin jos vain arvaat kokeilla.
    Hyvä kuulla, näin konetta jo käyttäneenä... Peräöljyt on tosiaan jo vaihdettu, samoin kuin moottoriöljyt ja suodatin. Seuraavaksi tehdään torstaina nuo sähköhommat ja teen peräosaan pienen muutoksen ulkonäöllisistä syistä. Tarakka tulee sitten käyttöön vain reissulle.

    Ens kuun alussa alkaa tuon vaihteiston ja kytkimen kanssa pelaaminen. Vaihteistosta tuli tosiaan öljyn mukana yksi kuulalaakeri pois - tai oli magneetissa kiinni. Tiedä sitten mistä on... Haynesiä kun kattelin, niin sinne tulee kyllä yksi yksittäinen kuula liittyen jotenkin vapaaseen. Lisäksi vaihteistoöljyä vuotaa jostain takaa.

    Suoraan sanottuna vähän harmittaa nyt.

    Edit: Mulla ei tuossa ole kuin öljyvalo ja pitkien merkkivalo. Öljynlämpömittari on kyllä. Flekti kyllä toimii.

    Pyörähän näyttää tältä:

    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/K100C_004.JPG

    Tai on sitä tuosta vähän jo lisää muokattu. Etuvalo vielä vaihtuu ja kilpi tulee pystyyn tuohon selän taakse. Vaihtoehtoisena mallina on reissuversion tarakka: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/P1.jpg tuossa on myös tuo taka(sisä) lokasuoja paikoillaan. Kilpi siis tulee tuohon takavalon ja penkin väliin, liki takavaloa. Uusi etuvalo on pyöreä.

    Talviajoakin voisi kokeilla jos saa pyörän nippuun ennen kevättä...
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 30.10.2012 klo 22:04.
    Retired
  14. #44
    Voisin vielä uudistaa kysymykseni siitä, että löytyykö satakunnasta pätevää K100 mallien korjaajaa jota suositella jos en saa tuota itse laitettua?
    Retired
  15. #45
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Vaihteistosta tuli tosiaan öljyn mukana yksi kuulalaakeri pois - tai oli magneetissa kiinni. Tiedä sitten mistä on... Haynesiä kun kattelin, niin sinne tulee kyllä yksi yksittäinen kuula liittyen jotenkin vapaaseen. Lisäksi vaihteistoöljyä vuotaa jostain takaa.
    Huh, aika hurjaa. Jos kuulalaakeri tuli pois magneetissa. No jos yksi kuula tuli pois niin ei niin hurjaa. Kyllä se laatikko pitää nyt kuitenkin purkaa ja tutkia tuon takia.

    Pekka
  16. #46
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Huh, aika hurjaa. Jos kuulalaakeri tuli pois magneetissa. No jos yksi kuula tuli pois niin ei niin hurjaa. Kyllä se laatikko pitää nyt kuitenkin purkaa ja tutkia tuon takia.

    Pekka
    Tutkin noita Haynesin räjäytyskuvia yms. niin ei varmaankaan ole kuulalaakeri tuo. Sinne askiin kokoamisvaiheessa pudotetaan yksi kuula liittyen jotenkin vapaaseen. Ei sitä tietenkään sillai pudoteta, että sen pitäisi tulla öljyn mukana pois, mutta kuitenniin. Vaihteistohan on toiminut ihan hyvin tuosta huolimatta.

    Ei ollut nyt vuotanut öljyä kytkimen reiästä, mutta heti kun pisti käymään tipautti sieltä muutaman tipan. Pahaa pelkään, että pakko se on ottaa irti tuo perä ja vaihteisto ja tsekata tuokin öljyvuoto. Ei vaan millään jaksaisi. Tiesin kyllä ostaneeni kohta 30 vuotta vanhan pyörän, mutta luotin tuon 09" läpikäynnin pitävän ongelmat loitolla edes jonkin aikaa.

    Eli katosta kiinni liinoilla ja purkamaan mars. Saa nähdä tuleeko koskaan enää kasaan.
    Retired
  17. #47
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Upea pyörä. "Pikkusen" tuunattu.

    Pekka
  18. #48
    Älä luovuta. Sulla on kyllä ollu rautaa ennenki siinä määrin että pienet surkeudet pitäs heiluttaa. Tuskin tuolta löytyy ylitsepääsemättömiä juttuja, sen kuin leväytät pöyäle ja katot mikä on tehty mopon edellisessä elämässä pieleen. Aihio on hyvä.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  19. #49
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Sinne askiin kokoamisvaiheessa pudotetaan yksi kuula liittyen jotenkin vapaaseen.
    Jossain olen lueskellut aiheesta "itsetehty vaihdenäyttö" ja siinä hypisteltiin (kyseisen pyörämallin, olisko ollu jammu xj...) eturattaan kohdilla olevan vapaan merkkivalon anturin kanssa. Luin aika silmäilemällä sitä stooria, mutta muistelen että touhuun olisi liittynyt vaihdelaatikossa olevan vaihteensiirtäjärummun päässä oleva kuula tai tappi (magneettinen???), mikä osuu tuon vapaan merkkivalon anturiin maadoittaen vapaan kohdalla virtapiirin, jolloin valo mittaritaulussa alkaa loistamaan.
  20. #50
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Jossain olen lueskellut aiheesta "itsetehty vaihdenäyttö" ja siinä hypisteltiin (kyseisen pyörämallin, olisko ollu jammu xj...) eturattaan kohdilla olevan vapaan merkkivalon anturin kanssa. Luin aika silmäilemällä sitä stooria, mutta muistelen että touhuun olisi liittynyt vaihdelaatikossa olevan vaihteensiirtäjärummun päässä oleva kuula tai tappi (magneettinen???), mikä osuu tuon vapaan merkkivalon anturiin maadoittaen vapaan kohdalla virtapiirin, jolloin valo mittaritaulussa alkaa loistamaan.
    No mä käsitin itse asiassa Haynesista, että tuolla olisi jotain tekemistä nimenomaan vapaavalon kanssa, mutta yksi sana lauseesta jäi hämärän peittoon ja siksi en ollut asiasta varma. Pitää tänään tsekata kohta uudelleen ja katsoa vielä sanakirjasta, että missä mennään. Sinällään tuota ei voi tarkastaa, kun ei ole vapaavaloa...

    Haynesin mukaan tuohon laatikkoon tosiaan kokoamisvaiheessa pudotetaan reiästä ensin jousi ja sitten kuula tai toisinpäin, mutta kuitenkin. Jos on kyse tuosta kuulasta, niin ei haittaa vaikka olisi pois.

    Osien hintoja jo kyselin ja ne on suht edullisia kyllä. Noin satasen remontti. Työtä vaan sitten on.

    Ja kiitoksia kannustajille. Pakkohan tuo on korjata, kun ei muutakaan pyörää ole ja ajamaan täytyy päästä!

    Mahtaako tuossa sitten käydä vielä niin, että on pakko tyhjentää moottoriöljyt pois, että tuon stefan saa vaihdettua..
    Retired
  21. #51
    Pyörä näyttää siis nyt tältä:
    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/AF1.jpg
    Tai itse asiassa tältä:
    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/OF1.jpg
    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/OF2.jpg

    Eli sähköt on tehty lukuun ottamatta takajarruvalon kytkintä (ostan jos joku myy!) ja ulkoasu viimeistelty tänään. Samalla aloitin purkamisen, eli kyllä tuo nyt sitten katsotaan kunnolla ainakin vuotojen osalta kuntoon. (Mysteerikuulasta en vielä tiedä.)
    Retired
  22. #52
    Äijän pisti tuulemaan ja heitti " räntyt kedolle" Tuossa aemmin kyselit bemari-asiantuntijaa Satakunnasta. Niistä en tiedä, mutta maankuulu guru on Hämeenlinnassa bemarihuoltoa pitävä Reijo Myllymaa. Enempi taitaa olla Boxeri-miehijä, mutta tuntee varmaan k-sarjalaisetkin. En tiedä ehtiikö "kaukoparantamaan", mutta kun vika on jotenkin analysoitu, niin voi kai kysäistä.
    Ps. paljonko sillä koneella on ajettu? Ei noissa nyt pitäs eka 200tkm aikana mitään häikkää olla sikäli mitä itse niiden kanssa "peuhasin" ei juuri kenenkään konetta ollut avattu. No repimällä tietenkin kaikki saa hajalle.

    Intoa ruuvailemisiin
  23. #53
    Lainaa Tramp kirjoitti Katso viesti
    Ps. paljonko sillä koneella on ajettu? Ei noissa nyt pitäs eka 200tkm aikana mitään häikkää olla sikäli mitä itse niiden kanssa "peuhasin" ei juuri kenenkään konetta ollut avattu. No repimällä tietenkin kaikki saa hajalle.

    Intoa ruuvailemisiin
    Ei niin minkäänlaista käryä mitä tuolla on ajettu, mutta moottorihan tuosta on 2009 läpikäyty kokonaan. Vaihteistoa ja perää sen sijaan ei. Tiedä sitten onko käynyt jokin käpäys tuon yhden stefan kanssa.. Moottori myös toimii todella hienosti tässä.

    Kiitoksia. Kyllähän sitä intoakin näytti taas olevan, kun alunperin piti irrottaa vaan takarengas tänään.
    Retired
  24. #54
    Kuulasta vielä Haynesin oppaasta lainaten:

    8.21a Refit neutral detent ball - drop into selector cam recess (kuula)

    8.21b followed by coil spring (ehkä noin 3cm pitkä jousi)

    8.21c and plug (näyttää kuvissa ihan normipultilta jenkoineen)

    http://realoem.com/bmw/showparts.do?...57&hg=23&fg=31 tuosta näkee tuon kuulan. Osa 11.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 03.11.2012 klo 05:18.
    Retired
  25. #55
    Ennen töihin lähtöä purin vielä hiukan tuota pyörää - avasin muutaman pultin ja otin kytkinvaijerin alapään irti. Just kun olin tallista lähdössä huomasin öljyläikän lattialla. Ihan uuden näköistä öljyä, mutta en ole varma mitä öljyä. Hiukan kyllä vaikuttaisi moottoriöljyltä... On kyllä varsin outoa jos sitä on, kun tippui tuolta kytkinkammen takaa. En tiedä onko normaalia, mutta kytkinkampi oli painovoiman vaikutuksesta tipahtanut pois sieltä kumistaan kokonaan. Sovittelin sitä sinne takaisin ja minusta se kyllä näyttää sellaiselta rakenteelta, että joko sieltä puuttuu jokin osa - tai sitten se ei edes voi pitää öljyä. Kumitatti kun ei mitenkään kiristy tuon kammen päälle. Alla olevan linkin kuvan osat 9 ja 10 jäivät siis osaan 7 kiinni.

    http://realoem.com/bmw/showparts.do?...52&hg=21&fg=51

    Tuota taas vaihteeksi tutkein ja minua jää nyt ihmetyttämään sellainen asia, että eihän tuolla ole minkäänlaista tiivistettä. Meneekö tuo vaihteiston läpi siten, ettei se edes käy vaihteiston "tilassa" vai miten? Nimittäin jos sieltä onkin vuotanut moottoriöljyä tuota tankoa pitkin, kun stefa tod. näk. vuotaa koneesta kytkimelle. Hitto kun en pysty rakentamaan näistä räjäytyskuvista kokonaiskuvaa päähäni.

    Toisaalta siinä vaiheessa kun tuota öljyä alunperin vuosi se haisi vaihteisto/peräöljylle ja oli kirkasta, kun taas moottorin öljy oli ennen vaihtoa aika mustaa jo. Toisaalta nyt tilanne on kyllä se, että koneessa on uudet öljyt ja taas vaihteistossa ei pitäisi olla öljyä lainkaan enää sisällä. Eikä ainakaan tuon tankon korkeudella. Taas toisaalta onhan se kumitutti vain voinut jäädä vaihteistoöljyä täyteen ja vuosi nyt sitten tyhjäksi.

    Toisaalta ihan mielenkiintoista hommaa. Ihan erilaista kuin leipätyöt. Sunnuntaina on tarkoitus ottaa voimansiirtopaketti irti. Maanantaina ja/tai tiistaina selvitellä tarkemmin tilannetta. Tuo kuula-asiakin lienee silleen helppo selvittää, että jos avaa sen pultin jonka takana kuulan pitäisi olla, eikä sitä sieltä tule, niin se on kaikella todennäköisyydellä ko. kuula.

    Googlailemalla selvisi, ettei siellä ole tosiaan muuta tiivistettä kuin se kumitötsä ja sitten törmäsin tällaiseen:

    "Strangely enough... the clutch cable needs to be properly adjusted to make sure that the boot seals against the lever.
    There's a critical dimension that must be maintained at the actuation end of the cable.
    There's a flat on the lever that needs a particular amount of tension against the boot to keep it sealed.
    Search in the fora and there are several posts about it..."

    Eli kytkinvaijerin säädöistä olisi tuon mukaan kiinni se, että onko tuo kumitutti tiivis vai ei.

    Perhana. Jos tuo motti ei olisi alkanut vuotamaan tässä samalla, niin olisin saattanut päästä tästä hommasta todella helpolla.

    Lisälukemisella taas tuli eteen mahdollisuus, että homma eskaloituu vielä isommaksi. Nimittäin vuoto voi ilmeisesti tullakin tuolta vaihteiston ja kardaanin välisestä stefasta. Jos englannin osaamiseni riittää.

    Mielenkiintoinen ketju/keskustelu: http://www.k-bikes.com/forums/showth...7&page=1&pp=10

    Edit: Jos joudun kytkimen joskus vaihtamaan niin tällainen on pakkohankinta: http://www.louis.de/index.php?topic=...K100LT&lang=en

    Edit: Ennen töihinlähtöä otin vielä keskituen irti ja avasin kaikki vaihteistoa kiinni pitävät pultit poislukien ne millä se on rungossa kiinni ja iskarin. Aika loppui siihen. Huomenna siis kolme pulttia irti ja ainakin teoriassa on voimansiirtopaketti lattialla. Mietin vain, että lähteekö se sieltä siististi ihan vaan vetämällä vai pitääkö huomioida jotain. Pitänee lukea Haynesistä vielä ennen loppujen pulttien irroitusta.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 04.11.2012 klo 02:46.
    Retired
  26. #56
    Ennen töihinlähtöä otin vielä keskituen irti ja avasin kaikki vaihteistoa kiinni pitävät pultit poislukien ne millä se on rungossa kiinni ja iskarin. Aika loppui siihen. Huomenna siis kolme pulttia irti ja ainakin teoriassa on voimansiirtopaketti lattialla. Mietin vain, että lähteekö se sieltä siististi ihan vaan vetämällä vai pitääkö huomioida jotain. Pitänee lukea Haynesistä vielä ennen loppujen pulttien irroitusta.

    Apu, joka helpottaa laatikon irrotusta ja kiinnittämistä: Jos sinulla on muutama (3-4 kpl) n. 100 - 120 mm pitkiä 8 mm pultteja, niin ruuvaa ne vaihteiston kiinnitysruuvien paikalle ja liutat laatikkoa niitä pitkin taakse päin niin pitkälle, että vaihteiston boorit tulevat ulos kytkimen booreista. Ruuveista voi myös poistaa kannat, jolloin laatikon voi poistaa irroittamatta näitä apupultteja. Paikoilleen laitettaessa pulteista on myös apua.
    hkm
  27. #57
    Pari kuvaa:

    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/VP1.jpg Looda ja perä sekä raamattu
    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/C1.jpg Kytkin
    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/B1.jpg kuula joka tuli ulos - ja ei ollut se detent ball - se oli paikoillaan...
    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/O1.jpg Osia
    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/OF3.jpg Pyörä
    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/Mies.jpg mekaanikko ja raamattu (vajakki ja sen opas)

    Eli tuossa mennään nyt. Aika lailla liian kännssä kirjoittaakseni mitään järkevää, mutta laatikko vuotaa molempiin suuntiin ja kytkin avataan maanantaina. Palaan asiaan ellen vedä itseäni pyörän kanssa samaan jojoon.

    Noniin. Kevyt ranskalaistyyppinen krapula päällä. Kohta takaisin talliin. Elikkäs vuotoa on ainakin tuosta vaihteiston stefasta joka on kohti kytkintä - tai ainakin melko varmasti on... Hyvänä puolena takana vuotaa ilmeisesti vain se kumitötsä, joka tosin on uuden näköinen. En tiedä oikein miten sen edes pitäisi tiivistyä tuolla systeemillä. Veikkaan, että ostan kuitenkin uuden tötsän samalla kun muutakin tilaan ja laitan siihen sitten jotain tiivistemassaa vielä lisätiivisteeksi kampeenpäin. Näyttää siis siltä, että vaohdelaatikko ei vuoda varsinaisen voimansiirron stefan paikkeilta - onneksi.

    Tänään otetaan kytkin irti ja katsotaan se isoin murheenkryyni, eli sen takana oleva moottorin stefa. Mietin tässä edelleen sitä, että paljonkohan sieltä tulee öljyä ulos, kun se irrottaa? Pyörä on kyllä tarkoituksella katossa siten, että perse on tarpeettoman korkealla.

    Mietinnässä on vielä, että josko sen verta avaisi laatikkoa, että näkisi vähän päällepäin missä kunnossa on ja onko kuulia enemmänkin irtonaisena siellä...
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 05.11.2012 klo 12:09.
    Retired
  28. #58
    Kytkin purettu ja laatikko avattu. Kuulamysteeri ei selvinnyt. On mahdollista tietty, että tuo on joskus aiemmin pudonnut neutral detention ball. Vaihteisto näytti muuten hyvältä, mutta juuri tuon kuulan pultin vastakierteet on paskana. Kuulia ei kadoksissa laakereista tmv. http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/Looda.jpg

    Kytkimen kunnosta kysyisin, että vaihtaisitteko levyn vai laittaisitteko tämän takaisin: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/Kytkin.jpg Pintaa on tarpeeksi, eli 5-6mm kun alaraja on 4,5mm. Jos tuon vaihdan, niin sitten sellaiseen mikä kestää öljyä. En todellakaan haluaisi availla tätä enää toiste - ainakaan muutamaan vuoteen.

    http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/Stefa.jpg tuo on vielä paikoillaan - odotetaan uutta osaa ensin, että saadaan vähän mietittyä miten tuota lähtisi irroittamaan. Nuo menee vaihtoon: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/T3_1.jpg joskin noista tuo kumilärpäke on ehjä. Ajattelin tosiaan tiivistemassalla vielä lisätiivistää tuon kytkinkammen.

    EDIT: Kytkinlevystä: Uuden toleranssi on 5,05 - 5,50mm joten tuo on käytännössä kuin uusi. Eli ei mene vaihtoon, kun ei ole öljyinenkään.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 05.11.2012 klo 18:52.
    Retired
  29. #59
    Lainaa thebwmmy kirjoitti Katso viesti
    Ruuveista voi myös poistaa kannat, jolloin laatikon voi poistaa irroittamatta näitä apupultteja. Paikoilleen laitettaessa pulteista on myös apua.
    Ihan hirmu piukkaan ei kannattane vetää ennen kantojen poistamista?
  30.  
  31. #60
    Tuollaiset kannattomat ohjuripultit tulee takaisinlaittoon avuksi. Niihin tulee päähän ruuvimeisseliä varten lovi. Tiukkaan ei tietty kannata pistää siltikään. Tarvii tehdä myös tuon laatikon kannen kiinni saamiseksi erilainen ohjuripultti, kun siellä on se joku jousiviritys mikä pitää saada tiettyyn asentoon asennettaessa.

    Nyt juuri on sellainen fiilis, että mahtaako tuosta tulla koriste-esine...

    Edit: Osat siis tilattu ETA vko 46 ja jos tulee viimeistään keskiviikkona saattaa olla kampe ainakin osittain kasassa torstaina. Muuten aikataulut venyy ja vanuu kyllä.

    Edit: Osat tulossa sieltä mistä sitten tulevatkin, mutta näyttää siltä etteivät ehdi tälle viikolle.

    Edit: Osat tulleet tänään 20.11, mutta muista kiireistä johtuen projekti jatkuu vasta 24.11.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 20.11.2012 klo 16:51.
    Retired
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen