No niin. Projekti jatkui - ei ehkä niin kauhean onnistuneesti. Vaihteisto on läjässä ja tuntuu toimivan. Ainoa vaan, että tiivistettä kannen ja laatikon itsensä väliin ei tullut. Laitoin tiivistemassalla, joka on tuollaisiin paikkoihin tehty. Ikävä kyllä huomasin jälkeenpäin, että siinä luki ettei suositella yksinään...
Toinen ongelma liittyy tuohon kampiakselin tiivisteeseen. Edellinen oli laitettu ns. pohjaan asti. Haynesin mukaan pitäisi olla vain samaan tasoon kuin koppa. Jostakin foorumilta löysin, että 1mm yli kopan. Vanha tiiviste lähti suht helposti pois, mutta uusi perkele meni pohjaan saakka. Mikäköhän tuossa on ideana kun on tuollainen miina tehty?
Eli konkreettisesti. Onko pakko tehdä homma uudelleen?
Tästä siis kyse: http://i28.servimg.com/u/f28/15/58/83/84/bmw_re21.jpg tuossa tuo on sen millin ulkona. Mulla tuo on nyt sitten 2-4mm sisällä. Kuten oli vanhakin.
Retired
Hieno pyörä, onnea ja kärsivällisyyttä remonttiin.![]()
Se ei pelkästään tunnu hyvältä, vaan se myös on sitä.
Kiitos. Meinasin tänään kärrätä tuon koko läjän puuvajan taakse, mutta maltoin vielä mieleni.
Olisin todella kiitollinen informaatiosta tuon tiivisteen suhteen. Täytyy laittaa uusi (taidan tilata saman tien 2kpl) tilaukseen jos tuosta tuli susi. Itse veikkaan, että tuli. Siellä on nimittäin reikä alhaalla tuon tiivisteen kolossa ja vähän pelkään, että se on öljykanava ja tuo tiiviste joko tukkii sen kokonaan tai sitten osittain ja niin, että alkaa helpommin vuotamaan sieltä tiivisteen alaosasta öljyä... Voi kilin perkeleen jeesuksen vittu.
Edit: pitkällisen googlailun jälkeen asia näyttää selvältä. Löysin kyllä jo aiemmin useammasta paikasta infoa siihen missä kohdassa tiivisteen pitää olla, mutta vasta nyt sen miksi sen pitää olla siinä missä sen pitää olla. Syy on tiivisteen sisemmän huulen tiivistymisestä "vauhtipyörään" - jos tiiviste on liian syvällä, se ei nouse kunnolla tuohon päälle. Eli uusiksi meni.
Tuosta "öljyreiästä" ei puhuttu mitään. Tiedä sitten onko edes sellainen.
http://www.ebay.com/itm/BMW-K100-LT-...80488346776%26 tuossa on vielä kuva tuosta alemmasta kampikopasta ja siinä olevasta reiästä laakerin ja tuon tiivisteen välissä.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 25.11.2012 klo 10:06.
Retired
2kpl uusia tiivisteitä tilattu ja tilaan vielä Louisilta uuden kytkinlevyn. Tuleepa kerralla kuntoon. Tilaan levyn joka kestää öljyä.Että vähän niinkuin varman päälle. Jos alkaa vuotamaan, niin tulppa vaan sitten tuonne kurkkausreikään ja valuttaa aika ajoin sieltä pois sitten öljyt.
Mutta siis vaihdan kyllä vielä tuon tiivisteen kerran (tai kahdesti, vähän riippuu...).
Louisilta tuo levy kuluineen on karvan yli 200e, joten ei ihan konkurssi.
Retired
Tiiviste on vaan niin helppo lyödä pohjaan, luulisi stefan pesän olevan suunniteltu siten. Tosin kummallista suunnittelua ,myös olis , jos stefan pohjaamisella onnistuis tukkimaan jonkin tiehyen. Kun uusitaan niin erilaisen asetuskorkeus alkup. tiivisteeseen tarkottaa vaan että tiivisteen huuli ei tuu valmiiksi kuluneeseen uraan.
Mutta voisit uusia tuon yltiöruman stongan samoilta tulilta, ei sitten sovi mitenkään tuohon pyörään.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Jos tiivisteen pesä on sellainen, että tiiviste voi mennä "ohi" on aina varmempaa painaa tiiviste vaikka prässissä käyttäen jotain sopivaa metallipalaa joka törmää lohkoon eikä tiiviste voi mennä ainakaan liian syvälle. Tiivistehän menee uusiksi jos liian syvälle menee.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Jos tuota on rakennettu yhtään samalla logiikalla kuin Ural, niin se reikä on siinä laakerin ohitse tulevan öljyn takaisinvalumista varten, jotta stefaa vasten ei jää jatkuvaa öljyseinää.....![]()
Googlailemalla on selvinnyt, että alunperin tiivisteen tuli tulla samaan tasoon kopan kanssa, mutta BMW muutti ongelmien jälkeen tiivistettä ja uusi tiiviste tulee jättää 0,5-1mm ulos pesästään. Niin oudolta kuin se kuulostaakin. Katsoin oikein kunnolla vielä ja tiiviste on n. 4mm syvällä kun se on pohjassa.
Missään ei ole mainintaan minkään öljytiehyen tukkeentumisesta tms. tai mainita tuota reikää joka tuolla on. Sen tarkoitus on siis yhä hämärän peitossa, mutta koska pyörä toimi vanhankin tiivisteen kanssa tuota öljyvuotoa lukuun ottamatta, ei se voi kai tärkeä olla. Edit: Tuo öljyn poismenoreikä voisi olla looginen selitys.
Tuo todellakin on outoa suunnittelua, sillä sitä tiivistettä ei siis todellakaan saa perinteiseen tapaan lyödä sinne pohjaan. Ongelma ei ole tiivisteen ulkoreunassa. Ongelma on vauhtipyörän ja tiivisteen kohtaamiskohdassa. Mikäli tiivisteen lyö sinne pohjaan asti, ei se tiivisty tuohon vauhtipyörään (tai mikä Housing sitten onkaan), koska se ei mene tarpeeksi syvälle tiivisteen sisälle. http://www.dansmc.com/bmwk100_clutch.JPG tuossa osa 24 siis. Haynesin mukaan tuon saa paikoilleen kunhan sen saa alkuun heti suoraan ja lyötyä suoraan. Jos se menee vinoon, niin se menee hyvin todennäköisesti vituroilleen. Myös Haynes kehoittaa laittamaan tiivisteen kopan tasalle, ei pohjaan asti.
Tässä yksi linkki: http://www.bmwmoa.org/forum/showthread.php?t=49233 viesti 3
Mitä tulee stongaan, niin nyt on sellainen turnausväsymys päällä, että se ja mahdollinen pakoputken muutos jää ensi talveen. Kun nyt saisi tuon ehjäksi tämän talven aikana. Stongan lisäksi kun pitänee investoida uudet lyhemmät vaijerit.
Edit: tuossa vielä kuva tuosta tiivisteen paskiaisesta: http://www.motorworks.co.uk/bmw/prod...g/ENA60389.jpg
Edit: Oletan, että prässi on tässä tapauksessa poissuljettu vaihtoehto, kun kone on kiinni runkossa ja tuo tiiviste syvällä kytkinkopassa.
Edit: Kytkinlevy tilattu. n. 208e.
Edit: Uusi asennuslaite tai ehkä jopa prässi suunnitteilla...
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 27.11.2012 klo 01:38.
Retired
Taas olisi kysyttävää. Tuosta Neutrall detent ball systeemistä. Jos ymmärrän Haynesiä oikein tuo systeemi tunnistaa vaihteen ja näyttää sen mittaristossa + sytyttää vapaavalon. Pystyykö joku varmistamaan että se tekee sen ja vain sen?
Nimittäin iski uusi vanha ongelma. Tuon ballin kiinnityksen kierteet on huonossa kunnossa. Jouduin avaamaan kopan uudelleen ja nyt kierteen on ihan finaalissa. Vaihtoehtoina on pidempi pultti - jolloin jousi menee enemmän läjään, enkä tiedä mikä on sen vaikutus. Tai sitten nykyisen pultin liimaaminen tuohon kiinni esim. nestemäisellä metallilla. Mikä on OK niin kauan kunnes täytyy saada se irti. Kolmas vaihtoehto on sitten pidempi pultti siten, että otan kuulan ja jousen pois. Tuon siis teen jos saan varmistuksen sille, että tuon ainoa funktio liittyy vaihdenäyttöön. Tässä kun ei ole edes vapaavaloa saati vaihdenäyttöä.
Kampitiivisteen laittoon on kuulemma sorvattu nyt työkalu joka jättää sen 1mm ulos. Toivottavasti toimii! Tiisteet tulee n. 2 viikon kuluessa ja kytkin luultavasti hiukan myöhemmin.
Edit: Neutral systeemiä tarvitaan myös vaihteiston vapaalla pysymiseen. (saatiin uudet 7/16 kierteet siihen). Koko paska on nipussa uusine osineen. Ei toistaiseksi ole vuotanut mitään ja uusi kytkinkin toimii.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 15.02.2013 klo 18:43.
Retired
Aika talkoot kytkimen akselin kumin vuodosta.
Mun 100LT kytkimen akselin tiiviste rupesi vuotamaan, kun kytkintä painoi, tällöin tiiviste ruikasi öljyä ulos. Oli halki. Kumitutti on jousijännitteinen (stefa) eli jos oikein ymmärsin, sen takana oli öljy. Vaikkei kai painetta olekkaan.
Vaihto tapahtui: pakari pois ja poikkipäin kulkeva akseli ja tiiviste takasin homma kesti n tunnin. Mulla oli vielä siellä kytkimeen kiinnitetty sivujalan nostovaijeri vähän häiritsemässä.
Mutta tsemppiä kokoomiseen.
bemaripappa
Bremboista kysymys.
Takajarrua koitettiin ilmata ilman vaikutusta jarrutehoon (jota ei ole lainkaan). Purettiin sitten takapääsylinteri. Kuvia:
http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/Brembo1.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/Brembo2.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/Brembo3.jpg
Tuossa ekan kuvan kumissa ei vissiin kuulu reikää olla?
Löytyykö tuohon korjaussarjaa tai kokonaista sylinteriä?
Retired