Sivu: 2 / 23:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 665:sta
  1. #31
    Lainaa KylymäLehtoMC kirjoitti Katso viesti
    Jos on vastakkain kyykkypyörä & vaikkapa madallettu leveerenkainen alustasarjalla oleva BMW? kummalla pystyy vetämään kovemmin?
    Ahvenistolla:

    Super Saloon/GT2
    Tony Soomer
    BMW M3
    01:21,460
    4.9.05

    Vastaavasti tiedän että 2000-luvun alkupuolen kilvettömällä rykkösellä on ajettu aktiiviharrastajan toimesta 1:26,xxx.

    Tosin todettakoon että Tonyn auto tuskin oli vain alustasarjalla parannettu M3!
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  2. #32
    Lainaa fayout kirjoitti Katso viesti
    Mites jos verrataan vaikka Silverstonen ennätyksiä. Tänä kesänä superstock1000 kellottivat 2:10 aikoja (lähde) ja Fifth gearissa Jason Plato vetäs sen Noble M600 autolla 2:22 (wikipedia)

    Toi 12sek on aika iso ero. Ja nää tulokset pitäis olla nyt edes vähän sinne päin koska kyseessä kuitenkin ammatti ratakuski ajamassa tehokasta katuautoo ja sitten prätkä kuitekin verrattavissa siihen mitä katupelilläkin voi ajaa. MotoGP pyörät vetää vielä tosta ajasta muutamia sekunteja pois (2:02 taitaa olla ennätys).

    Harrastetasolla toi ero voi olla kyl aika pahasti toiseen suuntaan.
    Silverstonen konfiguraatiokin on vaihtunut vähän väliä. MotoGP -ennätykset nykyisellä luokkaa 2:02, formuloilla 1:30, kuninkuusluokka molemmissa ja alan ammattilaiset puikoissa.
  3. #33
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    Niinpä, tosta auto vs mp rata-ajossa on jo reilu 80 sivua vääntöä täällä
    Minä en musta tuollaista keskustelua. Parempi, että käydään nyt juurta jaksain läpi.
    Viimeksi muokannut: vetomies; 28.09.2012 klo 00:14.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  4. #34
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Ois pitänyt vastustaa kiusausta, mutta en vaan pystynyt...

    Tää vertailu on täysin turhaa. Se, että kumpi vie, riippuu täysin kalustoista, ajettavasta pätkästä, maanpinnan materiaalista, kuskeista ja niin monesta muuttujasta että alkaa olla sama kun verrattaisiin kumpi on parempi, omena vai appelsiini. Jos katsotaan pelkkää mutkan alhaisinta nopeutta, niin loppujen lopuksi ei tarvitse olla kummoinen auto, että pieksee vakio katukyykyn. Jos taas verrataan läpiajoaikaa sisääntaitosta seuraavan suoran päähän, niin pyörä vie melkein järjestäin.

    Suurinta osaa nykypyöristä ei kannata ajaa siten, että yrittäisi maksimoida mutkanopeutta, vaan kannattaa maksimoida suoranopeus jolloin teho-paino-suhteen tuoman edun voi käyttää täysimittaisesti hyväkseen. Normaali ratapäiväharrastajakin saa moottoriradalla "helposti" kovempia mutkan alimpia nopeuksia kuin A-kuskeilla on aika-ajokierroksella, mutta silti jo parikymmentä metria apexin jälkeen A-kuskilla on huomattavasti enemmän vauhtia kuin rataharrastajalla. Sama tilanne on auton ja prätkän vertailussa. Autolla saa helposti kovemman mutkanopeuden, mutta avauksessa pyörä poistuu horisonttiin.

    Jostain videosta muistan nähneeni vertailun, jossa pyörä voittaa kääntyvyydessä ja mutkanopeudessa auton noin 80kmh asti, jonka jälkeen autolla pystyy kääntymään pienemmällä säteellä ja kovemmassa vauhdissa kuin pyörällä. Tässä tulee jo teoria vastaan, sillä pyörällä kääntyminen edellyttää kallistusta ja kallistuksen rajat tulevat aina vastaan jossain vaiheessa.

    Periaatteessa voinee sanoa, että katulaillista siivetöntä autoa ei ole joka Suomen radoilla pärjäisi moottoripyörälle. Siivelliset formulat on sitten asia erikseen, mutta mikään M3 tai M5 lippispään kuskaamana ei Suomen radoilla pärjää. Sama ei sitten enää päde suomen rajojen ulkopuolella, sillä jos radalla on riittävän pitkiä suoria joilla auto pääsee jylläämään isommalla teholla ja paremmalla aerodynamiikalla, niin riittävän tehokas auto on taas vahvoilla.

    Katuajossa puolestaan tulee rajoittavaksi tekijäksi (ainakin itselläni) kuolemanpelko ja liian pieni reikä päässä. Autolla uskallan ajaa pikkuteitä kovempaa kuin prätkällä. Auton kanssa on aina optiona ajaa lepikkoon jos eteen pomppaa lapsi, traktori, leikkuupuimuri tai vastaava jonka päälle ei halua ajaa, mutta prätkän kanssa sellaista optiota ei ole. Prätkän kanssa myös hiekka, savi, routaheitot tai muu odottamaton kitkapinnan muutos aiheuttaa huomattavasti enemmän ohjelmaa kuin autolla jonka neljä pyörää pitää vekottimen oikeassa asennossa vaikka tahatonta lipsumista tai hyppäämistä tapahtuukin. Prätkä ei anna tuossa suhteessa läheskään niin paljon anteeksi.

    Loppukaneetiksi voisi sanoa, että menkää testaamaan 1835:lle. Siellä liikkuu maailman nopein lossikuski jolta voi kysyä vinkkejä ajolinjoihin...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  5. #35
    Partojen pärinää riittää. Aiemmin oli alustaa, siipeä yms. Jopa sähköautoilla mennään jo kovempaa esim. Nurbugringin pitkääpätkää, kun pyörällä. Sillä radalla on kuitenkin jos jonkinlaista suoraaa ja mutkaa. Äkkiseltään pyörät alkaa ysillä, millä joku pökötin sähköautokin sen on kiertänyt. Tähänhän saataisiin vertailupohjaa, jos joku kävis ajamassa vaikka 0-autona Man-saaren pätkän...
    KTM Duke 790 -19 ex:Suzuki GSX1300R -08,Suzuki GSX-R 750 K9 ,Triumph 675 Daytona -07,BMW G 650 Xmoto -07,Yamaha FZ1-N -06,Yamaha FZR 1000 -96(piikkinä 70-luvun 125cc Harley-Davidson)
  6. #36
    Yksittäisen mutkan vertailu, ei oikein kuullosta järkevältä. Mutta olkoon. Olen tänäkin kesänä ohittanut ulkokautta Keilaniemen rampissa satoja autoja. Yleensä kymmenen kerrallaan eikä tarvitse edes ylinopeutta ajaa. Sen kun menee tasaisesti rajoituksen mukaan, se riittää. Teoriassa autolla voi mennä lujempaa, mutta käytännössä autolla kovaa ajaminen menee urheilun puolelle ennemmin kuin mopolla. Siinä missä mopolla ei vauhti vielä tunnu missään, autossa lentelee tavarat pitkin seiniä, kuski etsii tukea penkistä, roikkuu ratissa ja lopulta ajonvakautus torppaa vauhdin pois. Siis jos puhutaan tyypillisistä autoista ja moottoripyöristä mitä liikenteessä tapaa päivittäin.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  7. #37
    Tässäkin kun lipsuttu aiheesta, niin itse en vieläkään ymmärrä mikä esimerkiksi bmw s1000rr tekee ylivoimaisen kiihtyjän verraten suunnilleen samalla tehopainosuhteella varustettuun autoon? Ja noissa vielä kiihdytellään sellaisiin nopeuksiin joissa ilmanvastus/työntövoima suhteella on jo suuri merkitys.

    http://www.youtube.com/watch?v=mI51bUXR9gs

    Jos moottoriteholla laskeskellaan niin tuo twinturbo-Lamborghini 850hp/1450kg(+kuski tässä esimerkkinä 80kg)= 850hp/1530kg= 0,555hp/kg vs. s1000rr 193hp/205kg(+ kuski 80kg)= 193hp/285kg= 0,677...hp/kg

    Toki voimansiirron häviöt ovat todella paljon suuremmat ton teholuokan autossa, ja em. tiedoilla lasketuissa tehopainosuhteessakin vielä eroa, mutta ero 100km/h-> kiihtyvyydessä on melkoinen.

    Tässä taas molemmissa rengasteholla laskien pitäisi olla sekä pyörässä että autossa aika tarkasti 1hp/1kg. Itse asiassa kun tuo Lambo on superleggera, pitäisi siinä olla jo hiukan yli 1hp/1kg. Silti pyörä taas lähtee huomattavasti vikkelämmin.

    http://www.youtube.com/watch?v=p_JLu15TLoo

    Olisko tohon kellään järkevää selitystä? Top gearin pätkässäkin näytti aikanaan s1000rr kiihtyvän mutkista rajummin ulos kuin ariel atom V8, vaikka tehopainosuhde kuskeineen pitäisi olla reilusti parempi Atomilla. 0-100km/h voikin olla atomin heiniä kun pystyy tehot hyödyntämään heti, mutta ihmetytti kyllä tuo ero vauhdista kiihdytettäessä, varsinkin kun sillä atomilla voit aloittaa kiihdytyksen mutkasta aiemmin kuin pyörällä.

    Tässä vielä tämä top gearin pätkä:
    http://www.youtube.com/watch?v=tvNMJmNFEgo

    Mutka-ajosta noin yleensä mitä mp- ja autolehtien ratatestien datoista on tullut nähtyä, niin esim. Biken 2001 Willowspringsin koitoksesta jossa Schwantz ajoi Z06 Corvettea ja 1000gsx-r:ää(joka melkoinen lehmä nyky sportteihin verraten, veihän vuotta aiemmin esitelty 750 tuon mallin tonnista ratatesteissä). Siitäkin kävi ilmi, että auto(koppiauto) on suhteessa vahvoilla hitaissa mutkissa , pyörä oli silloin nopeampi nopeissa kaarteissa ja mutkayhdistelmissä. Eli mikäli koppiautolla, johon ei hirveämmin saa downforcea lisättyä ajetaan pyörää vastaan radalla kilpaa, niin uskaltaisin väittää että nopeat radat ovat pyörälle parhaita. Hitailla osuuksilla autolla on etu(esimerkiksi suomen radat). Ja tämän voi jokainen todeta käytännössä, kyllähän pyörällä on hankala ajaa kovaa mutkia, jos hyrrävoimia ei ole riittävästi. Autolla hitaat tiukat mutkat ajaa helposti nopeammin(pidon rajoilla). Toki sitten jos taas supermoto-prätkä otetaan slikseillä alle, niin todennäköistä että tiukissa mutkissa niillä saavutetaan kaikkein korkeimmat nopeudet.

    Käsittääkseni parhailla koppiautoilla ja sporttipyörillä saavutettavat max. sivuttaiskiihtyvyydet ovat hyvin samankaltaisia? Lähelle 1,5g molemmilla. Oma mutuni siis on että auto(puhutaan perus koppiautosta) on nopeampi hitaassa mutkassa, nopeissa mutkissa 50/50. Shikaaneissa/nopeissa mutkayhdistelmissä pyörä on nopeampi, kun voi ajaa huomattavasti suorempaa linjaa kapeutensa takia. Tässä vielä lainaus 2008 Motoparkissa ajetusta "kisasta", jonka topicit olikin jo linkitetty tähän. Pyörähän oli siellä huomattavan paljon nopeampi kuin Skyline. Skylinen kuskia lainaten : "Tämä ei vielä tarkoita, että olisin pyörän päihittänyt mutta edelleen väitän todellisen eron syntyvän suorilla. Muutamassa paikassa videon mukaan pyörän mutkavauhdit oli jopa hiljaisempia kun mä en ollut edessä kirittämässä. Nimenomaan radan hitaimmissa paikoissa. " Eli tämänkin mukaan vaikka eroa tuli 7-8s/kierros, olisi hitaat paikat autolle ne vahvimmat, muuten suuresta nopeuserosta huolimatta.

    Formula1 rinnastaminen normaali autoon taas kertoo taas jotain aina vertaajaan älykkyysosamäärästä, niihin saadaan siivillä parhaillaan yli 4g sivuttaiskiihtyvyyksiä. Moto gp pyörään taas ei ole juurikaan keinoa lisätä downforcea, jolloin mutkanopeudet eivät hirvittävän paljon eroa stock-luokan pyöristä. Sitten jos pitää kantaa ottaa tuohon voiko jollakin katulaillisella autolla pärjätä isommalla radalla(esim. Euroopan nykyaikaiset moottoriradat) vaikkapa s1000rr bemarille, niin vaikea uskoa. Mutkissa ja jarruissa pitäisi saada todella paljon eroa auton hyväksi, koska pitkillä(0,5km-1km) suorilla pärjäämiseen tarvittaisiin varmaankin sen n.1000hp urheiluautoon, ja sellaisia ei sattuneesta syystä ole nähty kuin drifting-käytössä, harvoin sielläkään. Mutkaisella ja hitaalla radalla varmaankin on jossain määrin mahdollista löylyttää pyörää. Tosin epäilen sitäkin, taisihan s1000rr olla huomattavasti nopeampi top gearin testiradalla, kuin yksikään koppiauto. Vaikka onkin auto-ohjelma kyseessä, ja mutkainen rata.

    Se onkin taas toinen juttu kuinka realistinen oma näkemykseni on. Ei kuitenkaan täysin tuulesta temmattuja tai esson-baarissa kuultua nämä väittämät.
    Viimeksi muokannut: SMRacing; 28.09.2012 klo 06:22.
    Kawasaki ZX12R B1
    EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R



  8. #38
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Mä haluaisin nähdä sen katuauton jolla ajetaan Alastarossa 1.24 pitkää lenkkiä ja 1.12 Kemorassa.

    Tuosta vähän vertailua:
    http://files.kotisivukone.com/botnia...set_autot5.pdf

    http://rrtuloksia.suntuubi.com/dataf...3%A4tykset.pdf

    Tuosta voisi päätellä, että GT:t menee suurinpiirtein samaa vauhtia Superbike B:n kanssa, eikä GT-luokan autoilla ole enää hirveästi asiaa tieliikenteeseen.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  9. #39
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Täytyy todeta, että kyllä jokainen täysjärkinen uskaltaa ajaa autolla kusipäisemmin pimeisiin mutkiin yleisellä tiellä kuin MP:llä Tämä jo ihan siitä syystä että autolla on helpompi jarruttaa, se ei ole niin herkkä irtohiekalle ja savelle, plus ulos ajossa on suuremmat mahdollisuudet selvitä hengissä
    Tämä on myös minun mielipiteeni.

    Muistelen, että Ahveniston katuvehkeiden kovimman ajan on ajanut Corvette.
    <p>.</p>
  10. #40
    Joitain vuosia sitten tehtiin jonkinlainen testi Nurburgringillä. Auto oli Dodge Viper ja mopo oli R1. Silloin R1:n päihitti sen auton suht kevyesti ja huomattavalla aikaerolla. Auto oli jyrkimmät mutkat nopeampi, muistaakseni 3 mutkaa, muut vei R1. Molemmissa oli osaavat kuskit ja rata oli muistaakseni se pitempi malli. Silloin auto oli tosiaan jyrkissä mutkissa nopeampi mutta loivat liukui mopo ketterämmin. Mopojen kehitys on paljolti pysähtynyt mutta autojen jatkanut kehitystä, joten nykyään voisi olla jo tasaisempaa. Tuossa testissä auto ei ollut aivan vakio vaan tuunattu ja mopo oli täysin vakio. Hurjaa vauhtia menevät molemmat ja en lähtisi amatöörinä kokeilemaan missä vaiheessa enkelikuorot alkavat veisaamaan. Odotan kuitenkin innolla, että mopoja aletaan taasen kehittelemään paremiksi, varsinkin Hondaa ja Yamahaa, vireä peli on mukava amatöörilläkin.
  11. #41
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Ihan totta. Tässä vertailussa on niin monta muuttuvaa tekijää että asiaa vois validisti vertailla vain laboratioriomitauksilla. Itse lähestyin asiaa siten että otetaan vaikkapa hyvällä superpyörällä 10 vuotta katuja kaahaillut ns. Vetomies ja 10 vuotta katuja raapinut rattimies, suhteessa saman tason autolla niin kyllä silti uskon että mopopoika ottaa leukaan oikeelta ja vasemmalta. Hiukan muna vai kana tyyppinen topicci.
    Jos otetaan katuja 10 vuotta ajellu keskiverto vetomies, ottaa mopokuski turpaan ihan perus perheautolta kun mennään sellaselle tielle, jossa mopo ei pääse tehojen turvin karkaamaan. Tää mielipide perustuu ihan puhtaasti omaan kokemukseen ratapäiville ekoja kertoja tulevien kuskien ajotaidoista ja vauhtitasosta. Jos vetomiehen tilalle vaihdetaan pentti perusmotoristi, menee mutkatiellä karkuun vaikka maasturilla ilman suurempaa hikoilua.
    Superbike #7
  12. #42
    Aloituspostaajalta hieman avoimeksi jätetty kysymys.
    Onko mutka radalla kuumana kesäpäivänä vai tiellä ja minkälaisissa olosuhteissa? Nopea vai hidas mutka?
    Väittäisin että valtaosa ajaa beeämweellä(edellyttäen että alusta ja renkaat on hyvät) mutkat kovempaa. Varsinkin kadulla jos ei ole tietoa tien kunnosta ja mitä paskaa siellä voi olla tiellä tai pahimmillaan vieras tie.
    Itse ajaisin todennäköisesti kyllä radallakin autolla kovempaa mutkiin kun ratakokemusta ei kovin kauheasti ole.

    Sitten jos autossa saa olla spoilereita niin ei auta edes prokuski pyörän puikoissa. Niitä kun löytyy myös katulaillisista autoista kuten Ariel Atom 500 (saakohan Suomessa kilpiin?) jolle ei taida pärjätä kyykkypyörät vaikka ajetaan koko rata ympäri kun kiihtyvyyttäkin löytyy
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  13. #43
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Todettakoon tähän myös että jos on yhtään huonompi pito, niin esim. nelivedolla pääsee nopeammin ulos mutkasta kuin MP:llä, koska sillä kärsii siirtää enempi tehoa tienpintaan mutkasta ulostullessa
    Hmm...aika harvassa ovat kyllä ne nelivetoset, jotka kiihtyy sadekelissä (tahi edes kuivalla) alle 5s 100-200km/h. Tohon pystynee tonnarilla sadekelin kumeilla suht helposti.
    Superbike #7
  14. #44
    Lainaa Juutana kirjoitti Katso viesti
    Mä haluaisin nähdä sen katuauton jolla ajetaan Alastarossa 1.24 pitkää lenkkiä ja 1.12 Kemorassa.

    Tuosta vähän vertailua:
    http://files.kotisivukone.com/botnia...set_autot5.pdf

    http://rrtuloksia.suntuubi.com/dataf...3%A4tykset.pdf

    Tuosta voisi päätellä, että GT:t menee suurinpiirtein samaa vauhtia Superbike B:n kanssa, eikä GT-luokan autoilla ole enää hirveästi asiaa tieliikenteeseen.
    Jep. Voihan sitä jokainen käydä kyselemässä varikolla tuolta JN Motorsportin kaverilta että kuinka katukelpoinen tuo sen imppu on... Jotain pientä eroa meidän viritettyihin katuatoihin siinä saattaa olla, mutta on se jo oikeasti nopeakin.

    Supermoto
  15. #45
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Hmm...aika harvassa ovat kyllä ne nelivetoset, jotka kiihtyy sadekelissä (tahi edes kuivalla) alle 5s 100-200km/h. Tohon pystynee tonnarilla sadekelin kumeilla suht helposti.
    Neliveto ei paljoa auta, koska pyörässä paino on jo valmiiksi käytännössä kokonaan takarenkaalla. Voisihan sinne etuakseliin laittaa pienen sähkömoottorin joka valvoisi, että eturengas pyörii samaa vauhtia kuin takarengas.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  16. #46
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lp1234 kirjoitti Katso viesti
    Mopojen kehitys on paljolti pysähtynyt mutta autojen jatkanut kehitystä, joten nykyään voisi olla jo tasaisempaa.
    Ai miltä osin kehitys on pysähtynyt?
    Superbike #7
  17. #47
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ai miltä osin kehitys on pysähtynyt?
    Mikään ei ole niin piristävää, kuin ajaa tien päällä kilpaa dieselmoottorilla varustetun väyrysmersun tai pakoputkiviritteisen Fiestan kanssa. Silloin autokuskilla on itseluottamus kohdallaan ja hauskaa on myös motoristilla. Älkää suotta pilatko sitä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  18. #48
    Lainaa lp1234 kirjoitti Katso viesti
    Mopojen kehitys on paljolti pysähtynyt
    Eikä ole pysähtynyt, täällä se jatkuu autotallissa...
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  19. #49
    Lainaa lp1234 kirjoitti Katso viesti
    Mopojen kehitys on paljolti pysähtynyt mutta autojen jatkanut kehitystä
    Juuh, aivan eilistä ja paljolti pysähtynyttä tekniikkaahan nuo ovat.

    http://www.motorcycle-usa.com/65/142...irst-Ride.aspx
  20. #50
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Jep. Voihan sitä jokainen käydä kyselemässä varikolla tuolta JN Motorsportin kaverilta että kuinka katukelpoinen tuo sen imppu on... Jotain pientä eroa meidän viritettyihin katuatoihin siinä saattaa olla, mutta on se jo oikeasti nopeakin.

    [/video]
    Aikalailla tulee muutamassa paikassa ajolinjaerosta yli 20km/h eroa mutkan hitaimpaan. Toisaalta tuokin kiesi häviää katsomosuoran huipuissa ~30km/h. Nämä siis verrattuna omaan mopolla ajettuun 1:12.5 kierrokseen. Pääasiallisesti autolla ajotyyli näyttäisi olevan sellainen, että pidetään enemmän mutkanopeutta, kun pyörällä taas käydään ns. kääntymässä mutkassa. Pyörällä kääntösäde siis huomattavasti tiukempi, josta seuraa luonnollisesti myös iso ero nopeuteen keskimutkassa.
    Superbike #7
  21. #51
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ai miltä osin kehitys on pysähtynyt?
    Tehot on samat tehdaspyörissä kuin 10 vuotta sitten. Renkaissakaan ei ole tapahtunut mitään radikaalia. Rungot, sielläkään ei mitään maata järisytävää. Jousitus sekin polkee kuta kuinkin paikallaan. Katteita on vähän muuteltu ja jotain zorron merkkejä pistetty kylkiin ja hintaa nostettu. Näin siis tehdaspyörissä. Ennenvanhaan tehot nousivat 10 vuodessa kymmeniä hevosvoimia ja renkaat kehittyivät paljon ripeämmin. Aivan samoin rungot ja jousitus, ennen ne oli kuin tuoretta lakritsia mutta vuosituhannen vaiheessa harpattiin pitkästi eteenpäin. Mistä löytyy esim. todella uudella tekniikalla varustettu sport tournig mopo, joka painaa 200kg, kulkee 200mailia ja voimaa on reilusti 200 kunnon hevosvoimaa. Saa vielä pakattua kuukauden kamat selkään ominaisuuksien kärsimättä.
  22. #52
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lp1234 kirjoitti Katso viesti
    Tehot on samat tehdaspyörissä kuin 10 vuotta sitten. Renkaissakaan ei ole tapahtunut mitään radikaalia. Rungot, sielläkään ei mitään maata järisytävää. Jousitus sekin polkee kuta kuinkin paikallaan. Katteita on vähän muuteltu ja jotain zorron merkkejä pistetty kylkiin ja hintaa nostettu. Näin siis tehdaspyörissä. Ennenvanhaan tehot nousivat 10 vuodessa kymmeniä hevosvoimia ja renkaat kehittyivät paljon ripeämmin. Aivan samoin rungot ja jousitus, ennen ne oli kuin tuoretta lakritsia mutta vuosituhannen vaiheessa harpattiin pitkästi eteenpäin. Mistä löytyy esim. todella uudella tekniikalla varustettu sport tournig mopo, joka painaa 200kg, kulkee 200mailia ja voimaa on reilusti 200 kunnon hevosvoimaa. Saa vielä pakattua kuukauden kamat selkään ominaisuuksien kärsimättä.
    Vakiopyörän tehot samoissa kuin 10 vuotta sitten kilpurin, jonka kone kesti viikonlopun. Ei kehitystä?
    Renkaissa kehitys lienee luokkaa 1,5-2s/kierros ja renkaat on huomattavasti helpompia ajaa rajalla. Ei kehitystä?
    Runko yms. Pyörien painot tippuneet ajokuntoisina alle 200kg, rungon jousto-ominaisuudet hallittuja yms. + Ducatilta täysin uudenlainen runkokonsepti (patentoitu ja käytössä Panigalessa). Ei kehitystä?
    Radiaalijarrut. Ei kehitystä?
    Race-ABS, luistonesto, keulimisesto, aktiivisesti säätyvät alustat. Ei kehitystä?

    Ja mikä idea on vetää tähän keskusteluun joku matkamopo jos keskustellaan siitä kumpi on nopeampi mutkassa, auto vai mopo? Ei ketään kiinnosta onko LT-bemari mutkassa nopeampi kuin matkailuauto, koska molemmat on siinä hommassa auttamattoman hitaita. Enempi järkeä on vertailla tuoreita kyykkyjä tuoreisiin urheiluautoihin.
    Superbike #7
  23. #53
    Lainaa lp1234 kirjoitti Katso viesti
    Tehot on samat tehdaspyörissä kuin 10 vuotta sitten. Renkaissakaan ei ole tapahtunut mitään radikaalia. Rungot, sielläkään ei mitään maata järisytävää. Jousitus sekin polkee kuta kuinkin paikallaan. Katteita on vähän muuteltu ja jotain zorron merkkejä pistetty kylkiin ja hintaa nostettu. Näin siis tehdaspyörissä. Ennenvanhaan tehot nousivat 10 vuodessa kymmeniä hevosvoimia ja renkaat kehittyivät paljon ripeämmin. Aivan samoin rungot ja jousitus, ennen ne oli kuin tuoretta lakritsia mutta vuosituhannen vaiheessa harpattiin pitkästi eteenpäin. Mistä löytyy esim. todella uudella tekniikalla varustettu sport tournig mopo, joka painaa 200kg, kulkee 200mailia ja voimaa on reilusti 200 kunnon hevosvoimaa. Saa vielä pakattua kuukauden kamat selkään ominaisuuksien kärsimättä.
    Tuohan on hyvä uutinen ainakin kilpasarjoissa ajaville, kun voi ajaa parin tonnin pyörällä 40 tonnin sijasta.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  24. #54
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Tuohan on hyvä uutinen ainakin kilpasarjoissa ajaville, kun voi ajaa parin tonnin pyörällä 40 tonnin sijasta.
    Kieltämättä tota logiikkaa noudattaen ens kauden budjetin vois sorvata uusiks. Vois myydä ton nykysen vain 4 vuotta vanhan mopon ja ostaa tilalle tonnilla 14 vuotta vanhan ja sillä pärjäis ihan yhtä hyvin. Erotuksella kustantaskin about koko kauden renkaat.
    Superbike #7
  25. #55
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kieltämättä tota logiikkaa noudattaen ens kauden budjetin vois sorvata uusiks. Vois myydä ton nykysen vain 4 vuotta vanhan mopon ja ostaa tilalle tonnilla 14 vuotta vanhan ja sillä pärjäis ihan yhtä hyvin. Erotuksella kustantaskin about koko kauden renkaat.
    Hyvä idea. Eihän niitä 14v vanhan kilokyykkärin tehojakaan voi käyttää muut kuin rossi. Alustallakaan ei ole väliä kun kuskin osaamattomuus määrää sen vauhdin...
    Supermoto
  26. #56
    Talvi tulossa

    Minusta yksittäisen mutkanopeuden tuijottaminen ja analysointi vaikkapa ratakierroksen datasta on harhaanjohtavaa, koska ko. kierroksella mutka ajetaan siten, kun se on nopeinta ratakierroksen kannalta. Esimerkiksi jollain tonnisella kyykyllä se on enemmän "jarruta sisään, käännä mopo äkkiä pienessä tilassa ja avaa ulos" -tyyppinen suoritus kuin hetkellisen mutkanopeuden korkealla pitäminen "pyöreällä linjalla", jolla sitten häviää avauksessa (ja seuraavalla suoralla huippunopeuden puutteen vuoksi tolkuttomasti, mikä taas näkyy kierrosajassa. Mielummin häviää nopeudessa 10kmh alle 50metrin matkalla mutkan keskellä kuin jatkuva 10kmh nopeusero 800m suoralla (karkeana esimerkkinä).

    Tietysti voidaan valita radasta vaikka yhden mutkan mittainen sektori ja mitata ajat ja nopeudet siinä. Onko se sitten hyödyllistä, en tiedä. Ei mitään kisa-autoa tai -pyörää säädetä ja ajeta yhden mutkan vuoksi, se on aina kompromissi parhaimman kokonaisuuden (aika-ajokierros, kisamitta jne.) kannalta.

  27. #57
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Vakiopyörän tehot samoissa kuin 10 vuotta sitten kilpurin, jonka kone kesti viikonlopun. Ei kehitystä?
    Renkaissa kehitys lienee luokkaa 1,5-2s/kierros ja renkaat on huomattavasti helpompia ajaa rajalla. Ei kehitystä?
    Runko yms. Pyörien painot tippuneet ajokuntoisina alle 200kg, rungon jousto-ominaisuudet hallittuja yms. + Ducatilta täysin uudenlainen runkokonsepti (patentoitu ja käytössä Panigalessa). Ei kehitystä?
    Radiaalijarrut. Ei kehitystä?
    Race-ABS, luistonesto, keulimisesto, aktiivisesti säätyvät alustat. Ei kehitystä?

    Ja mikä idea on vetää tähän keskusteluun joku matkamopo jos keskustellaan siitä kumpi on nopeampi mutkassa, auto vai mopo? Ei ketään kiinnosta onko LT-bemari mutkassa nopeampi kuin matkailuauto, koska molemmat on siinä hommassa auttamattoman hitaita. Enempi järkeä on vertailla tuoreita kyykkyjä tuoreisiin urheiluautoihin.
    Jopas sattui paikalle oikein kilpaajaja. Siis miten kaupasta ostettu kyykky on muuttunut radikaalisti 10 vuodessa. Väitän että ei mitään järisyttävää ole tapahtunut. Painot ei ole pudonneet, ovat jopa nouseet ja katurenkaat on kuta kuinkin samat mitä vuosituhannen vaihteessa. Tarkoitan siis sitä, että mitään mulistavaa ei ole tapahtunut. Samanlaista kehitysta kuin Suzukin 1100Ef ja Hajabusan välillä on tai Hondan tonninen cbr verrattuna XX:n. Siis missä pyörässä on Race-ABS, luistonesto, keulimisesto, aktiivisesti säätyvä alusta, taitaa olla aika harvassa. Löytyykö Hondalta tai Yamahalta sellainen kampe jossa on nuo varusteet vakiona ja painavat alle alle 200 kiloa ja kulkevat 200 mailia/h ja voimaa on reilut 200 hv. Lisäksi enimäkseen ajetaan aivan tavalisen liikenteen seassa eikä radalla. Todenäköisesti suurin osa ei ole koskaan ajanut radalla kilpaa. Taannoin Kokkolalainen tarvikekauppias sanoi osuvasti mutkatiellä ajamisesta, että Italiassa tyttöset ajavat karkuun skoottereilla vaikka hän itse koittaa aja Dukatilla sen minkä pää antaa periksi, niin tytöt häipyvät mutkien taakse. Ostaisin heti sellaisen pyörän jossa on nuo sinun mainitsemasi ominaisuudet ja sillä pystyisi myös matkustamaan sinne Italiaankin ilman, että kyttyrät painaa selässä ja pitää kävellä koukussa. Vielä kuitenkin pitää ajella Milleneum malisella XX:llä kun ei ole mitään minulle uutta tullut. Tämä uusi VFR oli pettymys, ei löydy mitään todella uutta ja Yamahallakin on vain FJR ei mitään uutta 10 vuoteen todellakaan. Kilpaa en halua ajaa enkä osaakkaan mutta ripeästi liikkua maantiellä. Jotkut ajavat mutkat nopeasti autolla ja jotkut mopolla, toivottavasti kuulun itse siihen joukkoon että en aja mutkia suoraksi. Maltti on valttia vaikka tekniikka kiinostaakin, ei pidä luulla itsestä liikoja, sillä takaa tuleva on aina nopeampi ja niitä riittää.
  28. #58
    Italialaisia skootterityttöjä pitäisi saada Suomenkin ratasarjoihin.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  29. #59
    Lainaa lp1234 kirjoitti Katso viesti
    Jopas sattui paikalle oikein kilpaajaja..
    Tälle vastineita odotellessa

    Noin kovien kommenttien jälkeen olisi hienoa jos valaisisi esim. omia kokemuksia uusista ja 10v vanhoista kyykyistä ja renkaista. Onhan ne vieläkin tonnisia kuutiotilavuudeltaan ja alla pyörii pyöreät mustat rinkulat mutta siinäpä se. Esim. minulla on uusi tonninen kyykky ja n. 10v vanha teknisesti (vaikka on 2006-malli) ja noiden ero on ihan järkyttävä. Vanhemmalla tuntuu kuin olisi eturengas tyhjä tai jotain vikaa rungossa ja alustassa kun lähtee uuden jälkeen ajamaan. Ero ketteryydessä, vakaudessa, tehossa, jarruissa, alustassa, pidossa jne. on iso. Päälle vielä kaikki elektroniset apulaitteet.
  30.  
  31. #60
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Italialaisia skootterityttöjä pitäisi saada Suomenkin ratasarjoihin.
    Ois kyttyrät nahkojen etupuolella, niin pojilla kuin tytöillä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sivu: 2 / 23:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen