Olen kohta 46-vuotias, n. 180 cm ja 107 kg karju, joka on pikkuhiljaa hautonut mielessään aloittaa "vanhoilla päivillä" mp-harrastuksen. Suvussa ja kaveripiirissä ei oikein ole mp-harrastajia, joten laitetaan tänne lähtökohdat!
Budjetti pyörään n. 5-7 teur ja ajovarusteisiin tonni-pari. Mitään varusteita ei ole eikä mopoa kummempaa ajokokemusta ja sekin teini-iältä!
Ajot olis huvi- ja työmatka-ajoa, mutta myös pitempi matkanteko houkuttaa. Mieluusti siis pyörä, johon saa laukutkin kiinni ja kenties jo sisältyy kaubaan.
Suzuki Bandit 650 SA ABS esimerkiksi vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, mutta riittääkö painoiselleni äijälle? Toisaalta, kun kyseessä on ensipyörä, niin ajotaidottomuuden ja vakuutusmaksujen vuoksi iso Bandit taitais olla liian iso pala haukattavaksi. En tarvitse tykkiä, mutta masentaa, jos pitää työntää ylämäessä
Entä järkevä asustesetti? Koko lienee 58 tienoilla ja kengännumero 44. Nahkaa vai tekstiiliä? Mikä kyr... Kypärä? Hanskat?
Tosiaan pyörän merkki ja mallikin ihan auki. Jos saisin ens kevääseen mennessä setin hankittua, niin hyvä!
Ja sitten se pelottava puoli, eli miten hitossa olis paras aloittaa ajoharjoittelu? Olen näitä wanhan kansan karjuja, jotka sai prätkäkortin autoa ajamalla, joten pakko myöntää, että jänskättää, kun en haluaisi pyörää ensimmäiseen kurviin kaataa. Tuntuu kummalle nuo vastaohjaukset sun muut.
Kirjasuosituksia, joita kantsis kirjastosta lainata?
Asialliset neuvot tervetulleita!![]()
Suzuki DL1000 V-Strom 2015
ex. Suzuki GSF 1250A 2007
ex. Suzuki GSF 650SA 2007
Jos oikei jännättää, voisko jostain autokoulusta saada ajotunteja ?) Viisaammat varmaan valistaa tässä![]()
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Ensimmäinen kirjasi lähtee latautumaan tästä.
Pyörän hankinnassa alkaa olemaan hyvät ajat käsillä, tarjontaa on hyvin ja käteisostajia ei tähän vuodenaikaan ole suuremmin liikeellä. Kannattaa ottaa hintahyöty kotiin ja käyttää säästyneet rahat ajovarusteisiin, ajoharjoitteluun ja ajamiseen. Sopivaa pyörää kannattaa lähteä etsimään kylmätyyppäämisellä ja miettiä minkälaiset laitteet osuvat parhaiten näppeihin. Helppo hallittavuus ja järjen rajoissa oleva paino, siitä se lähtee. Tehoista ei kannata olla niin huolissaan. Hallintalaitteiden pitää toimia häiriöttä, kursseilla näkee kaikenlaisia pommeja joilla on vaikea harjoitella ajamista. Älä osta liian kallista ja hienoa heti alkuun.
Ajovarusteista(kin) on paljon juttua pitkin foorumia, kannattaa kierrellä, katsella ja kokeilla. Kovat suojat on syytä löytyä, hyvä selkäsuoja taitaa edelleen olla erillinen varuste. Kypärän kuuluu istua hyvin tiiviisti mutta mukavasti, kuten tietysti kaikkien varusteiden. Huonot varusteet istuu huonosti, ovat epämukavia, hajoavat käsiin, lepattavat ilmavirrassa ja vievät motivaatiota harrastukselta. Pari tonnia niihin menee jos jättää huonojen hankinnan väliin, muuten enemmän.
Ajoharjoittelussa on kaksi peruslinjaa: ammattikouluttaja eli ajokoulu tai kerhokouluttaja. Molemmissa voi astua miinaan ja todennäköisesti astuukin ellei ole tarkkana. Ammattilaisuus ei valitettavasti tarkoita osaamista. Jatkokoulutus (korttikoulutuksen jälkeinen koulutus) on Suomessa pääsääntöisesti kerhojen ja yhdistysten harteilla. Koulutusta on perushallinnassa parkkipaikkamaisessa ympäristössä sekä kaarreajotekniikassa rataympäristössä, molempia löytyy esimerkiksi tätä sivustoa ylläpitävän kerhon (Motorg ry) tarjonnasta kohtuu runsaasti.
1000
Kevyesti liikkuu tuollainen 100+ kiloa 650 rosmolla, ei mitään hätää. Monella foorumilla huudettaisiin että aloita pienemmällä pyörällä, mutta kyllä tuolla tolkku mies pärjää hyvin.
Voisi kannattaa oikeasti käydä kysymässä parista autokoulusta mitä maksaisi pari ajotuntia, jos löydät opettajan jonka kanssa synkkaa, ihan jo pari kolme ajotuntia antavat varmasti hyvän lähdön harrastukselle. Ehkä jopa täältä löytyisi tuollaiseen opetukseen soveltuva henkilö.
Isäukko aloitti kans vanhoilla päivillä moottoripyöräilyn, ja näin jälkikäteen olen hänellekkin sanonut että ei ne muutamat ajotunnit ois ollu pahitteeks autokoulussa.
Ja kyllä sun kokonen jamppa liikkuu silläkin mopolla mukavasti, mutta vääntöähän on 1ooo huomattavasti hmmm mukavammin..
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Minkä verran pyörien hintoihin tulee kevätlisää? Tarkoitus oli tässä syksyn-talven mittaan laittaa pyörän hinta säästöön ja ostella keväämmällä. En haluaisi velkaa ottaa moiseen. Veronpalautuksetkin on aikomus laittaa "mp-tilille". Käytkö vuodenvaihteen jälkeen kauppa yhtään? Tarttis sit vielä talvisäilökin keksiä Espoon suunnalta, kun ei ole omaa tallia.
Onko muuten nuo ABS:t hyvä juttu? Ajattelin maalaisjärjellä, että aloittelijana voisin mahdollisessa paniikkijarrutuksessa lukita jarrut ja siten ABS:t puoltaisi paikkaansa.
Suzuki DL1000 V-Strom 2015
ex. Suzuki GSF 1250A 2007
ex. Suzuki GSF 650SA 2007
Nyt on ostajan markkinat oli syksy tai kevät. Näin sen näen. Abseista ei omakohtaista kokemusta, mutta kaipa jo 2000-luvun malleissa ovat paikallaan.
Kato vaikka sen mieleisen hyrrän syyshinta, ja tarjoo se keväällä. Hyrrä on luultavasti sen jälkeen sun (ja maksoit ehkä satasen pari myyjän kipurajan yli, mutta väliäkös sillä).
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eiköhän vähintään talvisäilytyksen hinta ole perustellusti tingittävissä kauden lopuilla syksyllä ostettavista, helpostikin. Riippuu vähän missä päin vaikutat, paljonko se talvisäilytys maksaa. Alkaen 50-300++ ne kai pyörii.
Ja joo, varmaan keväällä pyöräkuumeen myötä nousevat hinnat paljon enemmänkin.
Itse sanoisin ehdottomasti ABS, mm. mainitsemaasi pyörää (jota kokemuksesta suosittelen lämpimästi ensipyöräksi, vaikka vain kylmäistumalla) ei enää edes saa uutena kuin ABS:llisinä, kertoo siiitä että se on tekniikka joka valtaa alaa, ja ihan syystä. Tuo vaikuttaa pyöräsi jälleenmyyntiarvoon tulevaisuudessa merkittävästi, mutta ennen kaikkea sen turvallisuuteen itse ajellessasi. Kun menet sille ensimmäiselle EAK (Ennakoivan Ajon Kurssi) tms. kurssille ja pääset jarrutusharjoituksiin, ymmärrät että kyllä kannatti ottaa ABSeilla. Sen kun heität liinat kii.
Hannulan linkkaama Ajo hanskassa olkoon talvinen "raamattusi".Ymmärrät sen vasta/työntöohjauksen heti kun pääset ajelemaan ja esim. 80 vauhdissa suoraan ajaessa koitat tuota em. "alamäkeen polkupyörällä" kiemurtelua. SIK-SAK.
Kun työnnät ohjaustankoa vasemmalta, kas, pyörä todellakin kääntyy vasemmalle. Usko pois.
![]()
...
vaihtoehtona vois olla ulkomailta hankittu,ainoo murhe on suomen byrokratia tullaus,verot,katsatus,todistukset
itse ostin ulkomailta,hemmetinmoinen riesa oli papereitten kanssa,ajokamoissa on talvella hinnat hiukka halvenmpia kun sesonkiaikaan,valinnan varaa on paljon,tuolta kun kattelee esim ebay n kautta jotkin ajovermeet
saa halvenmalla kun suomesta,oikea tapa ruveta harrastaa hyppää tankon taakse ja hiljaleen alkaa menee kun alkaa tulee sinuksi pyörän kanssa (sen huomaa sitten kun se on rakkaampi kun puoliso)aina löytyy hyvä syy päästä ajelee,aina se siivoushommat voittaa,sitä kun on pyörän päällä ja alla asfaltti yllä taivas maaliset murheet unohtuu,hyvä tapa purkaa sterssiä.
ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil
ABS:ät on aina jees, jos ne toimii. Eli on muistettu vaihtaa nesteet ajoissa.
Kyllähän siinä keväisin jonkuverran lisää tulee, mutta jos talven aikana ostaa liikkeestä, eiköhän sen säilytyksen lopputalveksi saa siihen hintaan.
Ja käy istumassa eri pyöriä, makustele ajoasentoa, tunnustele fiilistä. Mutta pidä pää kylmänä. Pistä vaikka liian pienet kengät jalkaan, jotta kipuärsyke menee ostokuumeen edelle, eikä tule tehtyä tyhmiä.
Se pikku-rosvo vie kyllä ihan sopusasti, vähän joutuu pelaan vaihteilla jos oikein on kampette ja vielä matkustaja...
Eikä se iso-rosvokaan lapasesta lähde, kunhan pitää järjen päässä. Ajamainen on paljon leppoisampaa.
Huollot ja yleisilme kertoo pyörästä paljon, jos käytettyä meinaat. Vai pistää jonkinverran lisää, saattaa saada "ylivuotisia" pyöriä sopuhintaan...
Käytä aikaa ja funtsi tarkkaan...
Ja ne ajovarusteet...
Huonoilla kamoilla hommasta menee maku. Kunnon kamppeilla homma luistaa.
Täälläki palstalla on välillä kamppeita myytävänä. Mielummin vähän käytetty merkkituote, kunnon ominaisuuksilla, kun rimpula uus.
Nyt saa kypäriä tjsp. alennuksella, kun ensvuonna tulee "uudet mallit" (väri eri, tai teippaus vaihtuu).
Kypärän valintaan käytä aikaa. Se ei saa painaa tai puristaa mistään. Pienikin painaminen muuttuu maksimaaliseksi säryksi ja v*tutukseksi noin puolessa tunnissa.
Ja kamojen tilaaminen ulkomailta on vähä arpapeliä.
Valmistajilla tahtoo nuo kokonumerot olla mitä sattuu, niin parempi sovittaa ensin. Ja se ees-taas lähettely syö rahaa ja hermoja...
Ja se varustearsenaali kasvaa huomaamatta.
On äkkiä pari takkia, ajohousuja muutamat, ajofarkut, hanskoja, kaulureita, muutamat saapaat jne...
Ittellä kolme takkia, kahdet housut, kahdet saappaat, ööö...monet hanskat. Ja pari kypärää.
Niistä voi sitte valita kelin mukaan, tai lämpötilan...
Se oli jo rikki...
Itsellä oli viime vuonna sama tilanne. Kysymyksiä oli enemmän kuin vastauksia, ja uusia tuli koko ajan. Nettiä selailin tiiviisti ja olin jo "valinnut" varusteet ja pyörän kuvien perusteella. Mitään ko vermeitä ei tällä hetkellä ole kuitenkaan käytössä.
Kannattaa kokeilla ja tunnustella miten vermeet ja pyörä istuu omaan käteen, ja kun löytyy sopiva niin osta. Jos jäät miettimään niin kohta ne sopivat on loppu eikä uusia tule...
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Ehdottomasti kannattaa hommata pyörä missä on ABS:t, normaaliajossa niistä ei ole mitään hyötyä eikä haittaa, mutta sitten kun tulee äkkitilanne eteen ne voi säästää monelta murheelta kun tehokas hätäjarrutus onnistuu tilanteessa kuin tilanteessa. Ilman ABS:iä meidän keskivertokuskien hätäjarrutuksessa on ongelmana joko se ettei uskalleta jarruttaa tarpeeksi kovaa kun pelätään eturenkaan lukkiutumista tai sitten se että jarrutetaan paniikissa kerrasta eturengas lukkoon ja pyörä kumoon.
k1300s
Jos englanninkieli taittuu, niin täällä on listattu joitain kirjoja jotka auttaa tiellä pysymiseen ja muutenkin harrastuksen aloittamiseen:
http://www.moottoripyora.org/keskust...a-olet-lukenut
Riittää lukemista takkatulen ääressä vaikka useammaksikin talvi-illaksi!![]()
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Reilu pari vuotta sitten oli itsellä sama tilanne, moottoripyörää alkoi tekemään mieli, lahjakortti, ei polkupyörää kummempaa kaksipyöräistä aiemmin eikä tuttuja mp-harrastajia.
Otin tuplatunnin autokoulusta että pääsin vähän kokeilemaan millaista moottoripyörällä on ajaa, lähinnä siitä syystä että en periaatteesta voinut ostaa käytettyä pyörää ilman koeajoa. Oli mukavampi mennä koeajolle kun oli kokonaiset 1.5h tuntia kokemusta mp:llä ajamisesta. Koeajosta ei kyllä mitään varsinaista hyötyä ollut, keskityin siihen että pääsin kaatumatta takaisin...
Ensimmäinen pyörä oli 650cc nakupyörä ja sillä ajelin tyytyväisenä puolitoista kesää. Tehot ei loppuneet kesken ja muutenkin olin siihen tyytyväinen mutta teki mieli kokeilla kyykkypyörällä ajamista ja vaihdoin sen sitten tonniseen kyykkyyn. Moottoripyöräilyn aloitin ihan fiilispohjalta ja samalla tavalla sitten tuli tuo kutina kokeilla kyykkypyörää, sellaisellakaan kun en ollut ennen ajanut. Ja samalla tavalla koeajo oli taas aika turha, kuussatasen 70 heppasen pystymallisen nakupyörän jälkeen tonninen sporttipyörä oli taas ihan eri maailmasta, koeajolta ei oikein jäänyt muuta mieleen kuin että vaihteet tuntui pelaavaan, ajoasento oli aika outo ja tehoa riitti.
Ajovarusteina on ollut halpaa tekstiiliä, 2-osaista nahkaa ja Rukkaa, käytettynä suurin osa ja ylimääräisiä olen myynyt pois kun sopivampaa on tullut tilalle. Tällä hetkellä käytän lähinnä nahkakuteita, tuulitakkia päälle jos on kylmempää.
Tää mun pointti tässä on se että ensin luulin tietäväni millaisen pyörän ja ajokamat haluan mutta mieli on muuttunut paljon kilometrien myötä. Pari vuotta sitten kyykkypyörät oli mun mielestä rumia, tylsiä ja hankalan oloisia, nyt tekee mieli yksiosaista nahkaa rata-päiville. Ja nyt tekis mieli ostaa "harrastuspyöräksi" joku 70-luvun alun vekotin.
Samaa mieltä että huonoilla varusteilla ei ole mukavaa ja itsekin olisin halunnut pyörään ABS:t jne mutta onneksi ostin ensin halvemman pyörän ja käytettyä varustetta, omat mielihalut ei tunnu olevan kovin ennustettavia mopoilun suhteen.
Ei tehrä tästä ny numeroo.
Onhan moni aloittanut mp harrastuksen viiskymppisenä ja : silloin on jo järki puolella,omaat ajokokemusta ja liikennesilmää.Ne pyörän ajolinjat on monella ns kokeneellakin hukassa ja ajetaan kuin autolla, kyllä se onnistuu niinkin,mutta se pyörän antama palaute ei ehkä mene selkärankaan.Jotenkin tuntuis että eka pyörä vois hyvin olla kustomi.Ne on helppoja ajaa,useimmiten myös tilavia eivätkä yritäkkään yllättää.Kaikkein tärkeintä olisi, että pyörä antaa positiivisen mielen, silloin tähän hommaan tulee halua.Parilla tonnilla saa nyt syksyllä ihan hyviä pyöriä ja uskon että kyllä täältä porukasta löytyy ajoharjoittelu kaiffoja.Omasta mielestäni moottoripyöristä puuttuu eräs oleellisen tärkeä tarra: aiheuttaa elämän pituisen riippuvuuden!
Ja sitten se tärkein asia, pyörää pitää nöyrästi kunnioittaa, muuten käy kalpaten.
Olen ajanut vuodesta 71.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Hitto! Kilpaillaan samoilla pyörämarkkinoillaItsellä hakusessa käytetty 500 -750 Honda CB/CBF/CBR. Muita mahdollisia olisi Kawasaki ER-5 / ER-6, Suzuki GS / GSF, Yamaha XJ / Diversion tai joku muu vastaava alle tonnikuutioinen perusmopo. Tohon hintaluokkaa noi menee. Ei liian kyykky eikä jalatedellä-customikaan. Eikä liian äkkipikainen ekaksi mopoksi. Joku sellainen, jolla pystyisi ajamaan useamman sata kilometriä putkeen ilman, että kädet tai p*¤#e puutuu.
Vähän sama tilanne meikäläisellä - painoa ja pituutta vähän enempi. Ostettiin perheen aikuisille täksi kesäksi ja jälkikasvulle ensi kesäksi 125 cc Honda PCX -skootterin. Ajelin sillä n. 3000 km tänä kesänä ja jo melko pian iski pakko hankkia oma aikuisten oikea pyörä.
Kamat (ajotakki, -housut) ostin yksi kerrallaan skootterin jälkeen, mutta jälkikäteen ajateltuna olisi ollut turvallisempi hankkia ne kaikessa rauhassa ensin. Ensimmäiseen avokypärään käytin n. 170 e, mutta avattava- tai umpikypärä tulee hankintaan keväällä pyörän kanssa. Tuulimelu nykyisessä on sietämätön jos ajaa yli 100 km pätkiä ja yli 70 km/h nopeudella. Eikä avokypärällä oikein tarkene alle +15 säässä.
Toi skode oli automaattivaihteisena hyvä peli aloittaa ja sillä sai kaksipyöräisen pörpöttimen perushallintaan tuntuman. Sullahan on jo mopokokemusta, joten eiköhän jonkinlainen perustaito ole esiin kaivettavissa.
Ostin autokoulusta pari tuntia ajo-opetusta (150 euroa), jossa käytiin koulun Honda CB500:lla läpi hidasajoa, jarrutteluja, pujottelua ja semmoisia perusjuttuja sekä käytiin heittämässä liikenteessä tunnin lenkki. Samalla tottui vaihteiden käyttöön, koska edes mopedia en koskaan aiemmin ole omistanut. Oli ihan kannattava homma ja sai samalla itsevarmuutta lähteä pyöräostoksille ensi keväänä, koska loppukesästä budjetti (vaimo) ei antanut myöten.
Suosittelen ajotunteja, jos on epävarma omista taidoistaan. En kadu.
Mutta eihän se pyöränajo mitään vaikeata ole, kunhan aloittaa jollain sopivalla tavalla ja ajaa omien taitojen mukaan. Lue esim. "Ajo hanskassa" (hanskat hukassa?) niin saat vähän teoriaa. Ekat kilometrit kannatti mun kokemuksen perusteella ajaa piikkiskootterilla ilman pelkoa siitä, että pyörä karkaa alta vaikka silläkin pääsee tarvittaessa huikeat 100 km/h. Kun tuolla oli ajellut niin myös autokoulun CB500 tuntui täysin hallittavissa olevalta peliltä kunhan vaihteiden kanssa roplaamisen oppi. Mutta ajamisenhan oppii vasta tuhansien kilometrien päästä, jos ikinä...
Lähdetään keväällä mukaan jollekin mutka-ajelulle saman letkan perälle ettei jäädä konkareiden jalkoihin!
Ainiin! Ei vissiin kannata hankkia liian tehokasta mopoa heti alkuun. Kaveri "pakotti"skootterin jälkeen kokeilemaan viritettyä Hayabusaansa suoralla tien pätkällä. HUH! Meinasi tulla trauma. Toki sain pidettyä pystyssä, mutta ei anna yhtään anteeksi minkäänlaista epävarmuutta... Ei ollut mikään nautinto tällä olemattomalla kokemuksella. Ehkä parin vuoden päästä voi kokeilla uudelleen ton tyylin pyörää.
Viimeksi muokannut: Setämies; 20.09.2012 klo 12:44.
Honda NC700S
[QUOTE=Kootee;6105766]Olen kohta 46-vuotias, n. 180 cm ja 107 kg karju, joka on pikkuhiljaa hautonut mielessään aloittaa "vanhoilla päivillä" mp-harrastuksen. Suvussa ja kaveripiirissä ei oikein ole mp-harrastajia, joten laitetaan tänne lähtökohdat!]
Neuvoja ei, mutta omia kokemuksia: Ikää 60 vuotta, ja osin menneenä suvena ensimmäisen moottoripyöräni: 500-kuutioinen Honda CB500S.
Aiemmin olin ajellut vain mopolla joskus 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa. Ennen Hondan ostoa kävin autokoulussa (Autokoulu Pirkka) ottamassa kolme 25 minuutin ajotuntia, 35 Euroa/tunti. Yhteensä siis 105 Euroa - onko se kallista vain halpaa? Minulle tunnit olivat hintansa väärti, sillä sain sen verran tuntumaa pyörän hallintaan, kuten jarruttamiseen ja vaihtamiseen, että uskalsin lähteä pyörällä ajelemaan.
Hondan oston tein melko pienellä harkinnalla. Se oli samankaltainen kuin autokoulussa ajamani, kevyt, pienitehoinen ja 99-mallisena sen sai alle 3 kEuron. No, lisäksi ajovarusteisiin meni vajaat 1 kEuro.
Aikaa ajamiselle ei oikein ole ollut, ja olen ajanut loppukesän aikana noin 1500 km. Varovaisesti olen ajellut. Nyt osaltani ajokausi on ohi. Ensi ajokaudella pyörä vaihtunee isompaan: Pyörämatkailu kiinnostaa, mutta puhdasveriset matkapyörät ei. Keskustelupalstojen 'informaation' perusteella joku Yamaha FJR voisi olla yksi vaihtoehdoista. Aikaa pyöräilyyn liikenee enemmän viimeistään parin vuoden kuluttua eläkkeelle/työttömäksi pääsyn/joutumisen johdosta.
Honda CB500S -99
ex. Solifer-mopo -65
Onko 600-650 kuutioiselle, esim. Banditille, 20-25 tkm paljon? Miten kauan kone ja muu tekniikka kestää ennen isompia remppoja keskimäärin? Ainahan voi sattua todellinen sunnuntaikappalekin kohdalle. Aloittelijalle sallittaneen tyhmätkin kysymykset, joten miten paljon rengassatsi, ketjut ja rattaat kustantaa + työt?
Suzuki DL1000 V-Strom 2015
ex. Suzuki GSF 1250A 2007
ex. Suzuki GSF 650SA 2007
Banditille 20tkm ei ole vielä mitään. Asiaatuntevan huoltomiehen lause on jäänyt mieleeni. "näillä ajellaan kevyesti ainakin 150tkm ilman mitään ongelmia" (omallani toistaiseksi vasta 60t, muttei kyllä minkäänlaista vianpoikasta)
On niin perustekniikkaa kuulemma. (Huom; vesijäähdytteinen ruiskukone tuli 2007 alkaen)
En nyt muista tarkkaan hintoja mutta 6t välein on huollon aika, joka toinen isompi. Pyöreesti satasella pieni, kahdella+ isompi. Eturengas oisko jotain 150, takanen 180.. Ketjut ja rattaat tais kustantaa 250 jotain. (vaihto jossain 35t kohdalla) Nämä hinnat hatusta sinne päin.
...
Omalla 650 Banditilla oon ajanut rapiat 73 tkm reilussa kahdessa vuodessa. Ei ongelmia ainakaan tähän asti, kun olen huollattanut pyörän koko ajan ammattilaisilla. Huoltohinnat suunnilleen noin kun pxu muisteli, takarenkaasta olen kyllä maksanut reilun 200 ja 24 tkm välein isompi huolto on reilut kolme satkua. Mukava ja luotettava pyörä pidemmillekin reissuille, taittuu mutkateille ja kevyt kaupunkilikenteessä.
Nyt tekisi ehkä mieli vaihtaa pyörää, mutten ole keksinyt mitään, jossa olisi yhtä hyvä hinta/laatusuhde.
Everything I'd really like to do is either illegal, immoral or fattening.
Ajokista:
- ite aloitin Yamaha XJ600 mutta heti seuraavana ajokautena sirryin Honda CBF 1000 malliin
- on hyvin samantyyppinen kuin Bandit 1250 ja 650 ajoasennoltaan ja malliltaan
- kyttäsin nettimotosta sellaisen jossa oli laukkusarja valmiina sivulaukut + takalaukku
- hankkiessa oli 7500km ja nyt on kohta 60 000km
Varusteista
- alotin tekstiileillä, ja edelleen käytössä
- Rukka on aatelia, mutta esim Richa on ihan okei, samoin Mpasu
- ja Motonetissä on nykyään ihan hyvä valikoima ajokamoja
- suomalaista tuotanto löytyy Hanx, myymälä mm Riihimäen ABC:ssä
- kypäristä shoei, Arai ja tietysti schubert, itellä on shoei, umpimallina vaikka joudun käyttään rillejä
- hanskoja heti kahet, kuivalle ja märälle, näitäkin alkaa kyllä kertyä
Oppia:
-kävin ihan aluksi kuulemassa Mp teoriat autokoulun A-kurssilla, siivellä. Ei maksanut mitään ! ottaa kaksi iltaa a' 3h
-ostin oppikirjan jota siellä käyttivät, kustansi tuolloin 20e (v2006)
-ajotunteja meinasin ottaa mutta ruuhka oli niin kova, joten aloin noilla käsittelytehtävillä itekseni
-hidasajo kun on se hankalin ... tässä vedin sitten lipatkin kun yritin kiemmurella liian tiukkaan; henkiset
kolhut + peili ja vilkku
-EAK:ssa kävin sitten myöhemmin, Ahvenistolla, taisi olla MP Tuen tilaisuus
nyk: BMW F800 GT, 2013
ex: CBF1000, 2006
Kehottaisin ens keväänä ja kesänä seuraamaan foorumia josko Herrat kouluttajat jaksaa meille erinomaisen arvokasta ajotaito settiä omalla vapaa ajallaan ilman korvausta järjestellä. Jotain viitteitä asiasta mielestäni oli kun jotain takaisinkutsua (kehitystyötä ovat tekemässä)
Suuri kiitos tässäkin yhteydessä Teille koulutusta järkkäilevät. Nähdään.
Juu niin sitten jos haluaa tavata letkailun merkeissä mukavaa porukkaa niin alkuun kannattaa aloitella letkailut hitaammasta ryhmästä ja taitojen ja jos kiinnostusta riittää siirtyä nopeampiin ryhmiin vauhdin kiinnostaessa. Radalla kannattaa käydä Ajotaito II siellä harjoitellaan mahtavasti tieliikenteeseen sopivaa ajoa.
;0) *FZ1 Nude
Voisin jo melkein ilmoittautua, jos tuo toteutuu ja vaikka maksaisikin jotain.
Sitten löytyy vielä Motoristisurvival.
Honda NC700S
Tää on hyvä !
En ollut ennen kuullut, mutta sai mut nauramaan ! Ja tällä hetkellä ne hetket on ollut harvassa. KIITOS
Ja mitä varusteista kirjoitin aiemmin, niin pitää edelleen. Kokeile. Itselle nahkavarusteet on ollut hyvä, tosin nyt kun on satanut melko kirotun paljon, niin kotimatkalla on joutunut toppaamaan ja laittamaan sadeasun päälle. Mutta jos pyörään on tarkoitus kuitenkin laittaa laukut kiinni, niin sinne menee helposti yksi sadeasu...
"Opinions are like assholes, everybody has one..."
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)