Mitkä on parhaat liikkeet Espoossa (ym. pääkaupunkiseutu) käydä ajovarusteita sovittelemassa ja kenties ostamassakin? Entäpä käytettyjen vermeiden parhaat apajat (netissä?)?
Sitten sarjassamme tietämätön kysyy. Vakuutukset pitänee ottaa hetimiten pyöränoston jälkeen, vaikka sesonki alkaa vasta keväällä? Kai se näin on ihan varkaus yms. vahinkomahdollisuuksien takia?!?
Suzuki DL1000 V-Strom 2015
ex. Suzuki GSF 1250A 2007
ex. Suzuki GSF 650SA 2007
Sitten kun ne kirjat on luettu, niin toi video kannattais vielä katsella pariin kertaan:
Ja sen jälkeen voikin lähteä lähimmälle moottoriradalle nöyryyttämään konkareita, tai ainakin yrittämään pysymään perässä![]()
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Itellä on kanssa pyörän ja varusteiden hankinta edessä. Tuttavapiiristä löytyy motoristejä, mutta heiltä kysymällä menee vaan sekaisin. Toinen suosittelee Customia (ei minun tyyliini) ja toinen puhuu vain omista pyöristään(turhan hintavia).
Omat mittani ovat 180cm/70kg ja budjettia max. 3000€, jonka pitäisi riittää pyörään ja uuteen kypärään (muut löytyy jo). Ajokokemusta löytyy autokoulun lisäksi, kaverin Kawasaki ZXR:stä ja Honda VFR:stä
Tässä olen pyöritellyt mielessäni Suzuki SV650n ja Honda CB600F, osin siksi että vakuutukset ovat pienet ja ovat nakuja, joista tällä hetkellä pidän
Viikonloppuna pitäisi mennä kattelemaan Suzuki SV650n -03 65tkm 2500€, mutta mietin onko kilometrejä jo liikaa? Tässä pyörässä on ruisku ja uudistunut runko, mutta n.2000€ saisi vanhempia missä ei vielä ole, ovatko nämä n.500€:n hintaan järkeviä sijoituksia?
Suzuki GS500E -99
Itselläni on seisonta-ajaton vakuutus Pohjolasta ja siellä vakuutusmaksut määräytyvät prosenttiosuuksien mukaan seuraavasti:
tammi 0
helmi 0
maalis 0
huhti 10
touko 15
kesä 20
heinä 20
elo 20
syys 10
loka 5
marras 0
joulu 0
yhteensä 100 %
Eli nyt kun ottaa vakuutuksen niin ens huhtikuuhun mennessä pitää maksaa n. 5 % vuosimaksusta eli ei kovin paljoa.
Tags: eYamaha, Thundercat, EV, ex-Busa, ex-Hornet, IBA, SS1000
Check this: https://electricyamaha.blogspot.com/
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
No jos ei haittaa että kaksi kertaa vuodessa tulee uusi rekisteriote ja muutaman pikavaihdon jälkeen molemmat vakuutusyhtiöt toteavat ettei sulle vakuutuksia enää kannata lainkaan myöntää niin kokeile ihmeessä![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
En pitäisi tuota mitenkään pahana lukemana. Omassa taloudessa on vanhemman mallin SV, jolla oli ostettaessa mittarissa 60tkm ja nyt noin 80tkm. Tuossa ei ainakaan ole mitään isompaa remppaa tullut vastaan tällä välillä eikä ole myöskään heti näköpiirissä. Enkä muutenkaan ole kuullut, että noilla kilometreillä olisi yleisemmin joutunut mitään isompaa tekemään.
Tietty kaikenlaiset kulutusosat saattavat olla lähempänä vaihtopistettä kuin vähemmän ajetuissa, mutta tähänkin vaikuttaa enemmän ko. yksilön käyttöhistoria ja huollot kuin mittarilukema. Tämä pitää erityisen hyvin paikkansa näissä halvemman hintaluokan peleissä. Yhteenvetona siis, jos pyörä vaikuttaa hyväkuntoiselta, niin tuskin on huono ostos.
Itse en ole tuolla uudemman mallin SV:llä edes ajanut, mutta olisin valmis maksamaan sellaisesta tuon 500€ enemmän vanhempaan verrattuna. Ruisku on siinä mielessä olennainen parannus, että noilla kilometreillä ja vuosilla SV:n kaasarit ovat todennäköisesti jo nähneet parhaat päivänsä. Tietääkseni jousitustakin parannettiin tuohon uudempaan malliin, vanhemmassa se ei ole mitenkään turhan hyvä.
Arttu
Kerrankin hyvää keskustelu eli osallistun he he
Paljon erilaisia pyöriä ajaneena niin Suzuki Bandit 650 ABS on ihan loistava pyörä, alottelijalle ja miksei myös kokeneelle kuskille.
Teron kanssa ehdottomasti samaa mieltä, nyt on talvi aikaa, lue se Ajo Hanskassa teos ja lue monta kertaa.
Itselläni se tässä tulostettuna ja aina tuntuu , että siitä saa uusia ajatuksia. (Löytyy MP69 sivuilta)
Mp69 järjestämä kahden päivän kurssi (Motorist survival) loistava kurssi ja hyvän hintainen, suosittelen.
Autokouluun menemistä en suosittele, koska sulla on jo kortti, joten heiltä häviää opettamisen vastuu. siitä johtuen saattaa olla usein rahastusta.
Vaatepuolesta niin mun mielestä eurobiker on hyvä. ( www.eurobiker.fi )
Ideana siinä, että heillä on hyvät nettisivut, ok hinnat, paljon tarjouksia, ja heiltä saa kaikkea prätkäilyyn liittyvää.
Eli voit liikkeessä kokeilla kaikkia ajovarusteita kerallaan, jolla varmistat, että yhteensopivuus on hyvä ja varusteita on helppoa käyttää ja mukava pitää päällä asukokonaisuutena.
Hankkisin mopon ja varusteet nyt talven aikana.
Keväällä kun ajokelit alkaa. Vaikka meikäläiseen yhteyttä, kun treenaan ite, niin katotaan sun ajo kuntoon samalla, ilman korvausta.
Sitten Orgin ajotaito ykkenen ehdottomasti ja jos fiilistä riittää niin sitten Motorist Survivaliin.
![]()
On.
ja
Ei.
Pyörän kunto ratkasee enemmän.
Kannattaa ostaa mahdollisimman siivo ja hyvillä kulutusosilla oleva paketti. Siinä äkkiä viikonloppu-viissatanen vilahtaa, kun alkaa harsimaan mopoa kuosiin.
Kärjistetysti:
-osta niin hyvä ja kallis, kun vähänkään kynnet pystyy, se tulee halvimmaksi...
Ja kato avoimin mielin mopoja, tuumi ja funtsi.
Lue niistä, niiden vioista ja olemuksesta.
Ja unohda kaikki kun just se mopo tulee kohdalle. Sen huomaat.
Siitä ei pääse irti, ja se on saatava, vaikka päätä seinään hakaten.
Mää itte hajin tossa kesällä 3ke mopoa, ja kattelin noin 30 pöristintä, laidasta-laitaan. Sitte yhdellä moponkattomisreissulla broidi bongas netistä -95:n Vifferin...
Sillä sitte ajelin kotia. Vaikka tarkotus oli hakee nakumopoo tai jotain vastaavaa...
Nyt taas pähkinöin, jotta olisko vifferin aika mennä, ja hommata hanurin alle jotain ilmajäähdytteistä brittituotantoa...
Sitä mieli on välillä kuin tuuliviiri. Ikinä ei aamulla tiedä, mikä on päivän aivopieru...![]()
Se oli jo rikki...
Ostin aloittelevana motoristina säästöbudjetilla Eurobikerin Sweep-tarjousajoasun. Kyseessä oli tekstiilivaatteet, One-sarjaa. En voi oikein suositella koska vaikka kuinka markkinoivat että puku pitää vettä niin ei toimi ainakaan enää neljännellä ajokaudella luvatusti. Hölmöä vetää aina vesikelillä sadetakkia niskaan kun vesi tulee takin läpi. Ajovarusteissa ei siis kannata säästää koska joutuu ostamaan sitten parempaa myöhemmin kuitenkin jos ensin lankeaa halpaan hintaan. MP-messuilla on hyviä tarjouksia laadukkaista ajovarusteista, kannattaa käydä messuilla alkuvuodesta. MP-Asun varusteisiin olen ollut tyytyväinen.
Vakuutuksista: mulla IF:in ympärivuotinen jaettu kuuteen erään. Eli joka toinen kuukausi muistavat laskulla läpi vuoden. Eipähän tule ajokauden aikana mielettömiä vakuutusmaksuja kun on jotain maksanut jo talven aikana.
BMW F700GS - Honda VFR800 - Honda CBF600S - Honda Monkey
Luulen, että ihan sama mistä merkistä on kyse, mutta jos ostaa halvimmasta päästä niin voi joutua ehkä joskus pettymään.
Nyt on sitten ajokamat hankittu, vaikka pyörää ei vielä olekaan
Kiertelin Eurobikerin, Superbikersin ja Allright Outletin. Kaikki kamat tarttui mukaan viimeisestä. Aika sitten näyttää laadun, mutta ensivermeiksi en raaskinut kalliita Gore-tex Rukka tms. alkaa hankkimaan.
Eli Yokon Y1 takki ja housut, 2 eri hanskat (lämpimät ja vähemmän lämpimät), Alpinestar Web Gore-Tex kengät, kypärähuppu, kauluri, HJC HQ-1 hiilikuitu-umpikypärä (199 euroa). Kaikkineen 800 euroa. Tuostahan ne varmaan alkaa sitten ajan mittaan kehittymään, mutta noilla pääsen alkuun jahka se tärkein eli pyörä tulee hommattua (ja kun selviää talven yli).
Suzuki DL1000 V-Strom 2015
ex. Suzuki GSF 1250A 2007
ex. Suzuki GSF 650SA 2007
^ Hyvän kuuloinen setti. Ihan vinkiksi, niin noi web goertexin nahka menee kärjestä ruvelle heti ku polvillaan rasvaa ketjuja tms... Ei ole vaarallista sinänsä (goretex on kengän sisällä nahkojen all "sukkana"), mutta on epäsiistin näköstä, mikä nyt sinänsä moottoripyöräilijästä puhuttaessa aika normaalia sinänsä kyllä... Sitten se goretex ei ulotu niin korkealle varteen kun luulis, ei ole sikäli merkityksellistä, paitsi jos käy… hmm… lannoittamassa metsänreunaa ja on vetistä paikkaa tossun alla..
^
Tosta on hyvä lähteä.
Ja järjestys on oikea, kamat ensin, sitte mopo. Vaikka se tyhmältä kuulostaaki.
Jaa, tohon ajokamoihin vielä lisäksi saattasin liittää jonku sadeasun ja sadehanskat. Joo, jossainkohtaa se ajelu muistuttaa enemmän vesiskootterointia ku mopoilua. On koettu.
Ja sillon tuli vedet läpi tixtekseistä...
Juutiiän, rukan kamppeet olis pitäny veden ja saanu aakkosbaarin kahvistaki parempaa, mut ei ryybeni repeä...
Se oli jo rikki...
Se gorekalvo loppuu paljon alempana kun se harmaa sisävuori antaa ymmärtää... En nyt muista tarkaan, mutta testailin kylppärissä omieni vedenpitävyyttä ja jäi vaan mieleen että alkaapas vesi tulla matalalta sisään, mutta ajossa ei ole haitannut.
Tämä nyt ei oleellisesti liity aloittajan kysymyksiin mutta, niitä ajohanskoja ei koskaan ole liikaa![]()
Hanskat on kyllä kans iso mukavuustekijä, mulla oli ekat hanskat sellaset, että puolentunnin jälkeen ne oli kosteet. Ja sitte kosteena kylmät. Ja sateella jäätävät kun ne oli ulkoakin märät. Sitten Rukkan gorehanskat ei olekaan ollut kertaakaan sisältä märät. Olipa sadetta tai paistetta.
Vettä pitävissä kamppeissa on tullut omat harjoitukset pidettyä, ja muuta kuin Gorea en enää huoli vaikka ilmaiseksi jaettaisiin kotiovelle toimitettuna. Muiltakin valmistajilta on toimivia kalvoja tullut, mutta mopokamppeissa niitä en ole vielä nähnyt.
1000
Kannattaa muistaa myös että vaikka kuinka olisi Gore-TixTax-vermeet jotka pitävät kuskin kuivana sateessa, niin taskuissa olevat sälät saattavat silti kastua. Itsellä ainakin kaksi eri Gore-rotsia päästävät ilmeisesti taskujen vetoketjuista vettä läpi. Ekalla kerralla oli kiva huomata että ~500e kännykkä oli kauttaaltaan märkä ajelun päätteeksi vaikka kuski kuivana säilyikin
Eli tarinan opetus: kriittiset kamat minigrip-pussiin ja sitten vasta taskuun.
^ Joo toi on ihan totta! Mullakin Rukkan takissa vaan vetskarin sisäpuolella kaks "karttataskua" mitkä on vedeltä suojassa. Lanteilla noi "tavarataskut", samoin kuin housujen, taskut lainehtii vettä sateella. Ittelläkin arvoelektroniikka saanut kylpyä.. Ei onneks menny omasta rahapussista..
Oispa joku kertonna mullekin, tai oisin hoksinnu lukea jostakin, ennen suven kesälomareissua.
Kantapään kautta koettuna, nahkainen lompakko tuossa Rukan takin lannetavarataskussa alkumatkasta täynnään, osana matkabudjettia, pieniä seteleitä. Rankkasateen jälkeen sitten märkä nippu seteleitä näpissä litimärän lompakon uumenista.
Noh, saihan ne irti toisistaan ja kuivamaan Alforten huoneenpöydälle yöksi, kuten lompakkokin ja muovikortit.
Ihan kelpo seteleitä niistä vielä tuli...
Sisätaskuissa Gorekalvon suojassa olleet: rek.ote, passi jne, säilyivät rutikuivina. Sinne siis jatkossa kaikki, mikä ei saa kastua.![]()
<p>.</p>
Ihan vaa sellasta kyselisin, että voiko moottoripyörään tulla jotain isoa vikaa, mikäli se on ollut käytännössä ajamattomana viimeiset 2 vuotta? Kyseisellä yksilöllä ajettu alle 1t km kahden vuoden sisällä.
Jos tuntuu siltä että matka-ajelut laukkujen kanssa olis se oma juttu ja kokoa on kuskillakin ihan hyvin niin harkitsisin suoraan isompaa pyörää. Ei se tehokkaampi ja väännökkäämpi moottori tee siittä pyörästä yhtään sen vaikeampaa, ainoastaan mahdollinen lisäpaino tuntuu paikallaan pyörää käsiteltäessä mutta uskoisin että tuon kokoinen mies tonnistakin työntelee ihan vaivatta.
Tuntuu vaan hölmöltä, että kaikki ostavat sen kuussatasen ekaksi vuodeksi ja sitten vaihdetaan siihen isompaan mitä ollaan koko ajan kuolattu. Kun ei se ole oikeasti yhtään sen vaikeempi ajaa, tietenkin jos tuntee itsensä niin hyvin että pelkää joutuvansa tonnisella kaahaamisen takia vaikeuksiin niin kannattaa harkita jotain vielä hitaampaa koska menee noi kuussatasetkin ihan saatanasti.
Akku luovuttaa enimmäisenä, jos ei ladata välissä tai ajeta sopivan pituista lenkkiä. Bensa tankissa myös voi mennä huonoksi. Onhan tuolla kuiten vähän ajettu joten uskaltaisin ostaa.
-Akku vaihtoon
-Uudet moottoriöljyt
-Uutta bensaa
-Kovaa ajoa
Tuosta sopiva pyörähttp://www.nettimoto.com/bmw/f/1397767
Yllättävän tehokas, helppo ja kevyt ajaa. Saa laukkusarjoja bmw:ltä ja sw-motechilta. Pieni kulutus. Kävin biimeriä testaamassa ja saattaa zx6r vaihtua tollaiseen.
Viimeksi muokannut: temetsu; 04.10.2012 klo 10:28.
Tarezilla oli hyvää asiaa kaiken kaikkiaan.
Itse olen mainittujen lisäksi saanut omaa vajavaista ajotaitoani kohennettua rata-ajoissa.
Vaihtoehtojahan löytyy useampaankin makuun.
Lainaan suoraan erään tuttavani, nyt jo eläkkeellä olevan, aikanaan mp-poliisinakin toimineen herran toteamuksen: "On palkitsevaa, kun radalla oppii ajamaan paikkoja, eli mutkia jne, hyvin".
Olen todennut saman.
<p>.</p>
Jos on ollut pelkässä seisonnassa kaks vuotta, niin voi olla että bensa on hartsiintunut kaasareihin, jos ruiskukone niin kai ei ole niin herkkä(?). Asianmukaisesti säilytettynä ei tuon suhteen varmaan ole probleemaa, eli kaasarit tyhjennettynä ja varmuuden vuoksi ajettu viimeksi pienkonebensalla tai bensan seassa jotain söilöntäainetta/stabilisaattoria.. Toi ei ole sillälailla kai ongelma jos konetta on käytetty aina välillä. Akkuhan on se yks sitten mikä vaatii helposti lataamista tai jopa vaihtoa. Kaipa kytkinkin voi "vähän liimautua" kiinni pitkässä seisokissa. Etuiskareiden stefat saattaa alkaa käytönpuutteessa vuotamaan?
Tuotako meinasit? http://www.nettimoto.com/kawasaki/er-5/1301575
Itse mietin ihan samaa, koska olen edelleen ilman omaa pyörää. Mahtaako vielä parissa vuodessa käydä niin, että kun yrittää käyntiin niin leikkaa kiinni?
Jotain vikaa tuossa mopossa on, koska ei ole mennyt koko kesänä kaupaksi - ehkä hinta on vain liian kova vaikka pyörä on lähes käyttämätön. Tuo on kallein viissatanen ER, joka on myytävänä.
Honda NC700S