Tässä oma tarinani tämän kesän moottoripyöräilystä, mikä piti olla elämäni upein kesä uuden BMW moottoripyörän ansiosta. BMW S1000RR:ää olin kuolannut jo kaksi vuotta ja nyt sain rahat säästettyä siihen ja semmoisen tilattua.
Menin keväällä R.M Heinolle (Espoo) ja kyselin tarjousta kyseiseen pyörään, vaihdossa antaisin Suzukin GSX-R 1000 K9:sin. Kyseinen Gixxeri ei ollut silloin mukana, mutta lupasin tulla näyttämään sen heti kun mahdollista.
Saatiin hierottua väliraha sopivaksi ja kättä päälle lyödään kunhan tuon Gixxerin näytille.
Samana iltapäivänä menin sitten Gixxerin kanssa Heinolle ja olivat tyytyväisiä näkemäänsä. Lyötiin kättä päälle kaupan kunniaksi. BMW S1000RR:n hinnaksi tuli tilaamillani osilla hiukan alle 26000€.
Uuden BMW:n saaminen kestäisi 6 viikkoa. Myyjä kysyi että koskas he saisivat Gixxerin, sanoin että tietysti heti kunhan minä saan uuden bemarin. Sitten olikin yllätys, että myyjä kysyi paljonko luulisin ajavani Gixxerillä tuona aikana. Sanoin et äkkiä se pari tuhatta tulee noinkin pitkänä aikana ajettua. Se ei kuitenkaan käynyt myyjälle vaan sain ajaa vain 1000 kilometriä, tai jos menee yli tuon tonnin, niin joudun antamaan pyörän mukana Yoshimuran GP EVO IV sliparit. Pyörittelin vähän aikaa silmiäni ja kysyin että oletko tosissasi? Kyllä hän oli.
No alku kevät/kesä meni sitten kärvistellessä kun en saanut ajaa tuon kilometri rajoituksen takia.
Espoon Heinon sihteerin kanssa sovittiin, että hän laittaa laskun minulle kun pyörä on heillä ja kun olen maksanut pyörän, saan sen seuraavana päivänä. 28.5.2012 sain laskun ja rekisterinumeron. Laskun maksoin heti ja rekisterinumeron ilmoitin vakuutusyhtiöön jotta pyörä olisi heti vakuutuksissa.
29.5.2012 kyselin joskos olisi tullut rekisteriote ja kilpi, että voisin tulla hakemaan pyörän? Ei ollut tullut.
30.5.2012 Ei ollut tullut vieläkään. Ihmetteli että mihinköhän onkaan hukkunut? Hän lupasi hoitaa uudet kilvet rekisteriotteineen ja tietty minä sitten taas soittamaan vakuutusyhtiöön, että tämmöisiä muutoksia tällä kertaa, kilpi muuttuukin ihan erilaiseksi.
31.5.2012 Sain uuden BMW S1000RR Moottoripyörän, voi tätä ihanuutta!!! Ajattelin…
8.6.2012 (viikon vanhana) Vein bemarin ensimmäiseen huoltoon (1000km), mittarissa oli 1030km.
Olin koko viikon ihmetellyt bemarin vaihdelaatikkoa/kytkintä, että voiko tosiaan olla näin erilainen kuin Gixxerissä, välivapaita vähän joka välissä, välillä hirveän jäykän tuntoinen, välillä menee vaihteet (raakana) nykäsyn ja klonksahduksen kera, joskus jopa menee ihan nätisti. Pyysinkin saada heidän koeajo pyöräänsä testattavaksi pienen lenkin ajaksi. Sen he antoivat ja heti tunsin koeajopyörän toimivan todella sujuvasti.
Huolto oli vielä meneillään ja kävin sanomassa huoltomiehelle havainneni asiat. Hän teki huollon ja lähti sen jälkeen ajamaan pyörälläni koeajo lenkin. Hänen mielestään bemari toimii niin kuin sen pitääkin. Sanoin että käyppäs nyt heti perään koittamassa tuota teidän bemaria. Hän lähti ja tuli sieltä todeten, että kyllä, oikeassa olen, toimii erilailla. Päädyttiin siihen, että päivitetään vaihdeavustajan (shifterin) softa ja testailen auttaako mitenkään.
Ilmoitin melkein heti, että ei toimi. Sovittiin että 12.7.2012 vaihdataan uusi kytkin.
Vein mopon 12.7 Heinolle kytkimen vaihtoon! Hain pyörän ja kysyin mitä tehtiin? Ei vaihdettu kytkintä mutta sitä kuulemma säädettiin. Ei toimi.
26.7.2012 Jälleen Heinolla ja tällä kertaa luvattiin vaihtaa kokonaan uusi luistokytkin.
2.8.2012 Kävin ilmoittamassa Heinolla, ettei toimi vieläkään, lupasivat olla pikaisesti yhteydessä.
13.8.2012 Laitoin kuluttajavirastoon alla olevan viestin. Tosin vähän hölmön näköinen koska noi on vain lomakkeesta saadut tiedot:
” Viallinen tuote: BMW S1000RR Moottoripyörä
Onko vika ollut havaittavissa jo ostohetkellä: Ei
Milloin ostettu: 31.5.2012
Milloin vika ilmennyt: 31.5-8.6.2012
Hinta: 26000 e
Takuun pituus: 24 kk
Kauppa / tilaus sovittiin: Kirjallisesti
Ostotapa: kaupasta, liikkeestä tai myyntipisteestä
Maksutapa: tilisiirto
Oletko ollut vian/ongelman vuoksi yhteydessä myyjään?: Suullisesti
Myyjäliike/palveluntarjoaja: R.M Heino
Myyjän yhteystiedot: XXX XXX
Tiedot autosta: Ostohetkellä 1km. Ensimäisen kerran sanoin viasta viikon päästä ostohetkestä (8.6.2012). BMW S1000RR VM.2012
Tiedot matkasta:
Ongelman kuvaus: Olen sanonut että kytkin/vaihdelaatikko ei toimi niin kuin uuden kuuluisi toimia. Heinon huoltomies kävi koeajolla ja totesi saman, ei toimi niinkuin esimerkiksi heidän koeajopyörän kytkin/laatikko toimii. Moottoripyörä on ollut heillä nyt kaksi kertaa tämän vian vuoksi + ensimmäisen huollon yhteysdessä päivitettiin vaihdeavustajan ohjelma, ei ole tullut kuntoon. Yhteensä siis 3 kertaa. Olin myös yhteydessä BMW:n maahantuojaan (Stefan Collin) ja sieltä luvattiin, että nyt vaihdetaan niin paljon osia, että varmasti tulee kuntoon. Viimeksi vaihtoivat luistokytkimen (26.7.2012). Ei tullut kuntoon vieläkään. Tapasin 2 samanlaisella moottoripyörällä ajavaa henkilöä ja vaihtelimme pyöriä koeajaaksemme niitä. Heistä myös molemmat oli sitä mieltä, että minun moottoripyöräni kytkin/vaihteisto ei toimi niinkuin heidän toimii. 2.8.2012 kävin ilmoittamassa Heinolla, että pyörä ei toimi vieläkään sekä kerroin ajelleeni muidenkin samanlaisilla pyörillä sekä kerroin heille mitä muut olivat omasta pyörästäni mieltä. Lupasivat olla yhteydessä, mutta ei ainakaan vielä tähän päivään (13.8.2012) mennessä ole olleet.
Myyjän antamat tiedot: Moottoripyörä oli uusi.
Vaatinut/kysynyt myyjältä: Aluksi halusin saada sen kuntoon, mutta nyt haluaisin joko saada uuden tuotteen viallisen tilalle tai kaupan purku.
Asiantuntijan lausunto: Mikäli R.M Heinon huoltomies on asiantuntija, niin hänenkin mielestään tuote toimii erilailla kuin heidän koeajopyöränsä.
Asiakirjat: Kauppakirja
Ratkaisuehdotus: Uusi moottoripyörä viallisen tilalle tai kaupan purku.”
16.8.2012 Soitin Heinolle ja kyselin kuulumisia. Huoltopäällikkö ei ollut paikalla ja siellä oli tuuraaja joka sanoi että siihen on VAIHTAMATTA luistokytkin. Olin et mitä vit…sanoin kuitenkin että kiitos ja kuulemiin.
Samantien soitin bmw:n maahantuojalle ja ihmettelin tilannetta. Siellä ei ollut ketään varsinaista asiantuntijaa paikalla, mutta erittäin asiallisen tuntuinen nainen joka aikoi ottaa asiasta selvää ja ilmoitella sitten minulle. Nainen pitikin puheensa ja ilmoitti että minuun ottaa seuraavana päivänä joku asiantuntija yhteyttä.
Seuraavana päivänä sieltä ottikin joku hiukan itseensä täynnä oleva herra (Sampo tai Sampsa tai joku tuonnepäin) yhteyttä. Sieltä olikin kuulemma vain yksi osa tuosta luistokytkimestä vaihtamatta. Kysyin että mikä osa? Ei osannut vastata! Kysyin että miten olisi uusi tuote viallisen tilalle tai kaupan purku? Ei tulisi kysymykseenkään, he kuulemma saavat korjata mopoa vaikka maailman tappiin.
Hän kuitenkin lupasi että ottaa Heinoon yhteyttä ja Heino ottaa sitten minuun yhteyttä.
22.8.2012 Lähetin sitten Heinolle kuluttajaviraston suosituksen mukaan ” VALITUS YRITYKSELLE TAVARAN VIRHEESTÄ” lomakkeen (löytyy kuluttajaviraston sivuilta) pääpointit:
Virhe:
Kytkin/vaihdelaatikko heti uudesta lähtien. Lisäksi vikaa korjatessaan ovat turmelleet muovisen takakatteen, jonka vaadin myös uusimaan uuden pyörän veroiseksi.
sekä kyselyn:
Hei,
Tarvitsen tiedot mitä lukee teidän tiedoissa virheen kuvauksena? Samoin tarvitsen tiedot minä päivinä moottoripyörä on ollut teillä korjattavana? Mitä moottoripyörälle on tehty minäkin kertana ja mikäli osia on vaihdettu niin mitä osia? Henkilöiden nimet jotka ovat koeajaneet moottoripyörän ja todenneet sen toimivan uuden veroisesti?
(En ole saanut näihin kysymyksiin vastausta, enkä myöskään tuon pyrstön turmelemisesta.)
23.8.2012 Heinolta soitettiin ja sovittiin että he laittavat sen viimeisenkin osan sinne.
27.8.2012 Mopo Heinolla.
27.8.2012 Sain sen takaisin, totesin ei toimi edelleenkään ja ajattelin että tää saa olla mun puolelta tässä, en ota enää yhteyttä mihinkään.
31.8.2012 kuitenkin yllätyin kuin Heinolta xxx soittaa ja kysyy kuulumisia. Sanoin sille että mun puolesta saa olla tässä, te ette näköjään saa tätä kuntoon enkä enää jaksa tuoda sitä sinne teille. xxx pahoitteli että kuulostaa vähän huonolta hänenkin mielestä. Sanoin että mun mielestä siltä on tuntunut jo alusta lähtien. Sanoi myös että hankala paikka koska heidän mielestään se toimii niinkuin pitääkin. Kysyin että ajoitteko vastaavalla pyörällä heti tämän mun mopon ajon jälkeen. Eivät olleet ajaneet. Sanoin että niinhän teidänkin huoltomiehenne heti ekalla kerralla väitti että toimii niinkuin pitääkin, kunnes sanoin että mene ajamaan tuolla teidän koeajopyörällä. Koeajon jälkeen olikin samaa mieltä etteihän se mun toimikkaan niinkuin pitää. No xxx aikoi taas soitella maahantuojalle ja soitella sitten minulle.
Tätä kirjoittaessa 12.9.2012 on ollut aika hiljaista, ei ole kuulunut mitään ja voitte olla varmoja, että jos kuuluu, tulen tänne ilmoittamaan kaikki yhteyden otot!
Ilmeneekö tuo vaihtamisen vaikeus vain vaihdettaessa isompaa tai pienempää vai molempiin suuntiin?
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Alkuun pahoittelut maanantaikappaleesta. Onko Sulla Sifteri siinä pyörässä?
Noin yleisesti ihmetyttää, että miksi reklamaatioita ei hoideta oikein ja hyvin? (Mulla on omakohtaisia kokemuksia ihan paskasta toiminnasta vain 1996 vm. 2.5 Vectran osalta. Ihan paska kärry (sekä liike) ja loppupelissä alkoi tuntumaan, että se on minun vika. Asia ratkesi vasta kun juristiystäväni kirjoitti tylyn kirjeen). Hyvä reklamaation hoito ei maksa kenellekään oikein mitään. Se on parasta asiakassuhteen hoitoa!
Noi on yksilöitä. Olen ajanut ko. malliin neljä sisäänajoa ja mulla on ollut noita 3kpl. Pistääkö joku paremmaksi???
Ensimmäinen yksilö (vm. 2010) oli huono. Välivapaita löytyi eniten 4 - 5 - 6 väleistä. Ehkä joka 1000s vaihto. S1000rr:n vaihdelaatikko on silti mielestäni hieno verrattuna esim. k1200s:n laatikkoon, sen toiminta vasta kulmikasta on...
Tykkään nykyisestä pyörästäni ja en oikein keksi, mikä toinen voisi olla parempi!? Olen myös erittäin tyytyväinen Heinolta saamaani palveluun Lti - Espoo pisteissä. Tampereella en ole asioinut.
Toivottavasti saat ongelmasi hoidettua kunniakkaasti. Tekisi toisaalta mieli ajaa peliäsi, että onko vaihdelaatikko ns. "normaali"?
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Jos raakana vaihdettaessa oireilee myös, niin silloinhan vika tuskin on kytkimessä, vaan nimenomaan vaihteistossa. Siinä vika taas voi olla jopa niin yksinkertainen kuin väärät öljyt. Todennäköisesti siellä kuitenkin on joku oikea vika, koska on uudesta asti tehnyt tuota. Toivotaan, että jaksat hoitaa asian loppuun asti ja pyörän kuntoon!
Näyttää minustakin, että vika on ihan jossain muualla luin kytkimessä. Ongelma esiintyy molempiin suuntiin eli sellainen perusasia kuin vaihdepolkimen asento on kunnossa ja vertailua on otettu toisesta yksilöstä. Vika ei siis ole omistajan päässä.
Anatoolin kanssa samaa mieltä, että kunnon reklamaatio. Jos Heinon kanssa ei suju, niin ohita ja reklamoi maahantuojalle. Takuunantaja viime kädessä vastaa takuusta. Virhe on virhe kuluttajan näkökulmasta. Tuossa hieman infoa autoosta, pätee myös moottoripyöriin: http://www.kuluttajavirasto.fi/File/...tokaupassa.pdf
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Joo älä nyt ainakaan luovutaMitä reklamaation hoitamiseen tulee, niin hyvin hoidettu reklamaatio saattaa tuoda jopa uusia asiakkaita reklamoijan lähipiiristä. Sitä ei moni yritys ole sisäistänyt.
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Pikku vinkinpoikanen tulevaisuuden kaupantekoon:
Kuluttaja-asiamiehen sotkeminen prosessiin heti alkumetreiltä perinteisesti hidastaa toivotun lopputuloksen saamista oleellisesti. Yksikään koneliike millään alalla ei juurikaan arvosta sellaista asiakasta joka tämän tekee.
Syy siihen on perinteisesti se että kuluttajavirasto kun ei pysty määräämään yhtään mitään vaan antamaan pelkästään suosituksia joiden noudattamattajättämisellä ei ole tuon taivaallisen vaikutusta, koetaan se pelkästään kiristys- / uhkailuyrityksenä. Usein näissä tapauksissa myyjäliike sirtyy käyttämään kaikki laillisia viivästelytekniikoita mitä on.
Kyseinen virasto on itseasiassa aika toimiva myynnin apuväline, sillä iso osa loppuasiakkaista jättää itseltään vaaditun tuotteen riittävän tarkan tutkimisen tekemättä, luottaen siihen että kyllä se kuluttajavirasto sitten hoitaa jutun jos ongelmia tulee. Erityisesti viittaan nyt käytetyn tuotteen kauppaan. Olen itse kuullut tuhat kertaa sanonnan "no onhan tässä se kuluttajaviraston puolen vuoden takuu". Sellaista asiaa ei ole olemassakaan !
On myös hyvä muistaa että kuluttajavirasto ei puutu miltäänosin yritysten väliseen kaupankäyntiin. Eli jos esim ostat pakettiauton tai minkä tahansa laitteen jonkun firman nimiin, ei sitä koske kuluttajansuojasta annetut ohjeet lainkaan.
Korostan että tämä oli lähinnä yleisluontoinen juttu, eikä suoranaisesti viittaa tähän ketjuun, eikä varsinkaan R.M Heinon toimintaan kyseisessä, saati muissa tapauksissa.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Pakko sanoa, että kyllä jos joku väittää vaihdelaatikon toiminnan jotenkin muuttuvan eri öljyillä niin tekis mieli sanoa, että paskapuhetta
Mä en ole koskaan huomannu mitään eroja ja olen ajellu delvaceilla ja esteri öljyillä sekä kaikkia siltä väliltä. Jopa farm-oililla. Mä en ainakaan itse pysty ymmärtämään muutaman vaihdelaatikon avanneena, että mitä se eri öljy pystyy sen toiminnalle tehdä. Se on sen verran yksinkertainen kapistus, että siinä ei paljon öljyllä ole tekemistä. Ainut mihin öljyllä voi olla vaikutusta on kytkimen toiminta. Mutta väitän, että turha on alkaa yrittää vikaa korjata öljyllä...suurimmaksi osaksikan nuo on kaiken lisäksi vielä samaa paskaa eri purkeissa.
Jaksamista Rapille. Harmillista, että tuollainen huono yksilö. Tuollalinen BMW on ollut sellainen "Dream bike" ittellekkin vaikkakin haaveillu, että joskus sitten tuollaisen käytetyn voisin ostaa![]()
Jaksamista paskan lootan kanssa taisteluun.
Oma ehdotus: Käytäppä mopo jossain toisessa puimurihuollossa vielä kerran. Ei siitä varmaan mitään hyötyä ole mutta, saa ainakin toisen "asiantuntija"lausunnon. Jos huolto B toteaa ettei loota toimi toivotulla tavalla niin on hieman vahvempia perusteluja asian jatkokäsittelyä ajatellen...
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
Takuun antajalla (myyjä) on näyttövelvollisuus siitä, että tuote on ehjä.
Tavarantarkastaja voisi auttaa, mutta niiden lausunnot on välillä poliittisia, eli paljon tekstiä ilman sisältöä.
Tavaran voi korjauttaa muuallakin merkkihuollossa kuin myyjän liikkeessä. Kannattaisi käyttää jonkun muun merkkikorjaamon tutkittavana ja sieltä saaduilla kommenteilla voi olla vaikutusta lopputulokseen.
Erittäin hyvä neuvo, varsinkin kun takuun lopulta myöntää valmistaja. Myyjäliike on vain välikätenä asiassa. Eli valtuutettu korjaamo laskuttaa takuukorjauksesta ennalta sovittujen taksojen mukaisesti valmistajaa. Joskus maahantuojan kautta joskus jopa suoraan. Mutta korjaamo itse ei kärsi asiassa tappioita.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Autoalalla vuosia olleena tiedän, että korjaamo on suurin kärsijä. Se takia se merkkiliikkeen tuntiveloitus on niin kohtuuton, eli kaikki asiakkaat maksaa, myös takuun. Takuutuntiveloitus on pienempi kuin korjaamon tuntiveloitus asiakkaille.
Tuntivoitus 100€. Takuutuntiveloitus 80€. Ohjeaika 3h ja asentajalla menee 4h, niin talolle jää 60€/h. Kun provikkaraja on 70€/h, niin eipä asentajaakaan paljoa naurata...
Valmistajan ohjeajat on aika niukat ja kun on "eka kerta" kyseessä, niin helposti menee aikaa 2-3 kertaa ohjeajan verran ja kustannuksen kantaa vain paikallinen korjaamo.
Kuluttajasuojalain mukaan takuusta vastaa:
1. Myyjä
2. maahantuoja
3. Valmistaja
Tuo ketju kannattaa aina muistaa.
Maahantuoja ei ota kantaa, kun ei tiedä kokonaisuutta, mutta yhteydenotto maahantuojaan voi nopeuttaa toimintaa merkkikorjaamossa. Monesti maahantuojalla on enemmän "pelisilmää" ja niillä on suurempi pyrkimys asiakastyytyväisyyteen. Sen takia maahantuojaa kiinnostaa epäselvät tapaukset ja halu saattaa asiat kuntoon kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla.
Toisessa korjaamossa käynnistä takuuasioissa on se ongelma, että jos ko. korjauksesta on takuuseen jotain veloitettu, niin valmistaja ei maksa sitä uudestaan. Sen takia saattaa seinä tulla vastaan, mutta maksamalla saa jotain paperille
Se on aika ikävä juttu, jos asiakkaan ja korjaamon näkemys eroaa ja sen oikaiseminen ei aina ole helppoa.
Sen takia kannattaa pitää reklamaatiopäiväkirjaa, johon kirjataan kaikki yhteydenotot, nimineen ja päivämäärineen. Päiväkirjaan jää maininta mitä kukakin on sanonut ja missäkin vaiheessa. Kaikki lausunnot kannattaa pyytää kirjallisena.Jos jatkossa on muita vaatimuksia, niin sillä on helppo todistaa kertyneet kulut.
Kuluttajariitalautakunta tykkää asiallista papereista.
Pari omaa kokemusta nelipyöräisistä.
2003 hankittu uusi Audi A4 - laatikko rasahti aina kun nopeemmin kolmoselle vaihtoi. Monta kertaa sitäkin öljynvaihdoilla koitettiin elvyttää, ennenkuin purkivat laatikon ja totesivat synkronirenkaat viallisiksi. Samassa autossa lasinpyyhkijät teki ääriasennossa vastaavan äänen kuin joku olis heittänyt tennispalloilla ikkunaan. Vituttaa muuten sadan kilsasn sadeajon jälkeen yllättävän paljon. Viidennen kerran tästä huoltoon viedessä katkoin peltisaksilla kolmen sentin mittaisiin paloihin kaikki lasinpesimien osat, luovutin ne pussissa huoltopäällikölle ja ystävällisesti kerroin että evarmistan ettei tule viidettä kertaa valohoitoa. Toimi tämän jälkeen.
2012 ostettu uusi BMW 5srj. Myyjä kolaroi 5min ennen luovutusta ja en huomannut tarkistaa autoa (oletin että uusi on uusi ja virheetön), huomasin vasta ajettuani kotiin. Kiisti asian, kuten koko autotalo. Tyhmyyksissään, sillä kolaroivat videovalvotulla alueella. Rikostutkinta on kesken (myyjä ja autoliike ei edes videokuvan jälkeen ole myöntänyt ja kiistävät osallisuutensa edelleen). Auto on korjattu, kiitos maahantuojan. Ja tässä tapauksessa ilman videovalvontaa olisin itse maksanut tämän lystin.
Tossa nyt vain pari esimerkkiä. Ei se palvelua takaa että ostat 26k mopon tai 70k auton. Sait jo parhaan neuvon, asioi kirjallisesti kaikki, jotta voidaan todentaa asioiden kulku. Kuumakalleilu ei auta yhtään, se joka ensimmäisenä menettää hermonsa häviää pelin.
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Luovutus piti olla edellisenä lauantaina, mutta tyrivät jonkun paperin ja sovittiin että tuo työpaikalleni maanantaina. Ajoi meidän asiakaspaikoille, eikä ehkä tajunnut että tuskinpa tämän kokoisen lafkan piha-alueet on vartioimattomia.
Pakko jatkaa vielä tuosta huoltohinnoittelusta. Tähän autoon jälkiasennettiin vetokoukku (alkuperäinen, virallisen diilerin toimesta, ei kuitenkaan myyjäliikkeessä), niin onnistuivat asentamaan väärin. Viikkoa myöhemmin huomasin että puskuri hinkkaa takaluukun kanteen. Uudestaan pajalle ja korjatuksi. Maalin se oli kuitenkin ehtinyt hinkata osumakohdasta, joten pitäs viedä taas myllytykseen. Ja jos/kun se ei riitä, niin sitten maalataan takapuskuri. Etupuskuri on jo vaihdettu kokonaan uuteen em tilanteen takia. Auto ei ole vielä edes 3kk vanha ja myynti/merkkihuoltojen takia molemmat päät kertaalleen uusiksi... Tämän auton kanssa kaikki on alkanut niin väärällä jalalla että odotan vaan mitä seuraavaksi. Merkkihuoltoon ei uskalla viedä, siitä tulee liikaa ongelmia.
En ihmettele miksi merkkihuollon pitää rokottaa 100€ tunti. 50€ maksaa itse huolto/työ, seuraava käytetään 50€ jälkien paikkaaminen.
Edit: anteeksi aloittajalle, ei ollut tarkoitus kaapata threadia. Poistan tekstini jos häiritsee.
Viimeksi muokannut: Poistettu; 13.09.2012 klo 18:11.
Tuolla taas väitetään, että myyjällä on vastuu takuusta.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI...tajalle/takuu/
Sitten siellä sanotaan: Myyjäliike on vastuussa takuusta, jollei liike ole siitä erikseen ennen kaupantekoa irtisanoutunut. Tässä tapauksessa huoltokirjassa oleva teksti ja kauppasopimus kertoo takuusta vastuussa olevan tahon.
Ota näistä sitten selvää, mutta se mitä minulle on maahantuojien kursseilla kerrottu ja työn kautta oppinut, niin myyjä vastaa huutoon. Myyjä voi pyytää apua maahantuojalta ja valmistajalta, mutta myyjä vastaa.
Asiakkaan ei tarvitse tehdä muuta kuin hoitaa viallinen tuote myyjän osoittamaan korjaamoon (tässä tapauksessa käy mikä tahansa merkkiliike). Laiteviat korjataan takuuaikana yleensä kyselemättä alkusyytä. Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen. Tämä käänteinen näyttövelvollisuus on yksi takuiden lisäetu.
Yhteenetona siis tarkoitan sitä, että asiakkaan ei tarvitsisi olla yhteydessä kehenkään muuhun kuin myyjään (merkkiliikkeen huoltoneuvojaan). Tosin aina ei mene näin ja joskus vauhtia pitää potkia ylemmältä oksalta.
Uusissa tuotteissa takuu on valmistajan antama, mutta takuun toteutus on myyjäliikkeellä ellei se erikseen siitä irtisanoudu. Myyjä voi myös antaa jonkun vapaaehtoisen lisätakuun.
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Tätä lukiessa pieni harmitus siitä, että omassa itselle uudessa, mutta 26 vuotta vanhassa Bemarissa on yksi satunnaisesti löytyvä välivapaa 4. ja 5. vaihteen välissä haihtuu kummasti...![]()
Retired
Kaksi kertaa olen ollut suoraan maahantuojaan yhteydessä, ensimmäisen kerran tokan käynnin jälkeen Heinolla, milloin luvattiin vaihtaa kytkin, mutta sitä sitten vain säädettiinkin. Juttelin maahantuojan edustaja Stefan Collinin kanssa sekä kytkimestä, että vaihdelaatikosta. Hän oli sitä mieltä, että pyörä pitää tietenkin saada uuden veroiseksi ja vaihdetaan niin paljon osia että varmasti tulee kuntoon. En sitten tiedä missä välissä he olivat sopineet Heinon kanssa että vaihdetaan vain kytkin ja jälkeenpäin selvinneenä että siitäkin vain osa.
Toisen kerran olin yhteydessä kun Heinon tuuraaja sanoi että luistokytkin vaihtamatta. Silloin tämä Sampsa tai Sampo tms oli yhteydessä. Hän ei edes tiennyt mitä sinne on vaihdettu tai vaihtamatta. Yksi osa kuitenkin vain oli vaihtamatta. Niin välinpitämättömän tuntuinen herra, ettei hänen kanssaan kiinnosta edes toista kertaa olla yhteyksissä.
Mopon sain 31.5.2012 ensimmäisen kerran kyseenalaistin kytkimen/vaihdelaatikon toiminnan 8.6.2012. Luvattiin tehdä yhtä, mutta tehtiinkin toista. Kuluttajavirastoon otin yhteyttä 13.8.2012. Heino lupasi 2.8.2012 ottaa pikaisesti yhteyttä, eikä tuohon päivään mennessä ollut kuulunut mitään.
Miten tämä olisi sitten pitänyt tehdä?
No, ostajaan päin vastaa myyjäliike ja sen takana keskinäisessä korvausketjussa on maahantuoja ja tehdas, sillä ei ole periaatteessa merkitystä. Mun mielestä et ole tehnyt mitään väärin.
Kun sulla on faktat kourassa niin marssit asianajajan luo (valkkaa fiksu), ja näytä dokumentit ja kysy miten edetään niin hän varmaan neuvoo. Veikkaan, että aa esittää Heinolle kaupanpurkua (jos sitä haluat) ja Heino vastaa sitten mitä vastaa mutta veikkaan että homma hoituu koska sulla näyttäisi olevan aika hyvät perusteet siihen. Ihmetyttää nuo Heinon erot kun Lahden liikkeestä en olisi parempaa palvelua ja kohtelua voinut saada, toki eri asiatkin mutta kaveilla kunnon laiterikko uudehkossa GTL:ssä ja hyvin ovat hoitaneet.
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Tässähän tämä kai ongelmien gryyni? Olen vielä vanhankansan tyyppi ja olen aina tottunut että puhumalla ongelmat selvitellään. Olen siis puhelimella tai paikanpäällä käyden yrittänyt sopia nämä asiat. Samaa sanoi minulle kuluttajavirasto, että ihmeen pitkään olen jaksanut suullisesti sopia. Sanoin että luotan ihmisiin ja näin sen pitäisi toimia, mutta se on kuulemma virhe. Kaikki tämmöiset pitäisi saada kirjallisesti. Tämän takia sitten lähetinkin Heinolle sähköpostilla tuon "Valitus virheellisesta tavarasta" sähköpostin, mihin he tietenkin vastasivat soitolla. Näin ollen minulla ei ole mitään dokumenttia sähköisenä.
Itse olen tottunut hoitamaan huonon asiakaspalvelun asiat siten, että kun homma tökkää myyjään eikä sovitusta/korvausta tule, kaivan ko. ketjujen päättävien henkilöiden yhteystiedot esiin ja lähetän nykytekniikalla erittäin helpoksi tehdyn joukkomeilin näille tyypeille ja johan alkaa tapahtumaan
Tässä tapauksessa lähettäisin meilin tapahtumien kuluista R.M. Heinon toimitusjohtajalle, maahantuojan tj:lle ja ehkä markkinoinnista vastaavalle ja ihan piruuttain kaivaisin vielä bemarin vastaavat henkilöt esille ja viestit heillekin...uskoisin että viikko ja homma olisi sinulle korvattu/mopo kunnossa ilman sen kummempia kiemuroita.
Kokeileppa
-Honda CBR900RR ´01-
Tuo on kovin surullisen kuuluisaa luettavaa BMW:n toiminnasta. Tässä (kelaa hieman alaspäin tuohon Laakkonen osioon) yhdestä omakohtaisesta tapauksesta automaailmasta. Tämäkin tapaus vaati yhteydenoton Autotalo Laakkosen TJ:n kanssa ennenkuin alkoi hommat selviämään.
Kerran kävin LT:n kanssa takuuasioista kinaa BMW Motorrad Suomen kanssa ja lopputulema oli että ei sieltä mitään tullut - ei myöskään Kuluttajaviraston avustuksella.
Autotalo Laakkosen kanssa asiointi loppui tähän tapaukseen ja BMW autotkin hävisivät tuon johdosta omasta tallista. MP:t on vielä olleet BMW merkkisiä, mutta KTM on vahvasti tyrkyllä jo yhdellä mallilla eli eipä tiedä josko tuo matkajuhtakin vaihtuisi johonkin muuhun merkkiin kun tarpeeksi alkaa potuttamaan.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Niin ja siis viesti muotoon tapahtumien kulut (ei tartte mitään dokumentointeja yms.), mitä kaikkea olet joutunut itse tekemään kärsimään (turhat huoltoon viennit, kuinka pitkään ilman pyörää jne.) ja lopuksi marmatat vielä kuinka paljon homma on syönyt hermojasi ja kuinka pettynyt olet nyt kyseiseen merkkiin ja sen ketjun toimintaan...tosin kannattaa kaikki kirjoittaa asialliseen ja hieman syyttävään sävyyn, niin varmasti hyvä tulee. Ja se myyjäliikkeeseen jurmuttaminen ei johda mihinkään, se on todettu niin moneen kertaan.
Tällä systeemillä kaverikin sai lentolippujen hinnat takaisin lufthansalta, vaikka osti liput alunperin ebookersilta ja joutui perumaan lennot viikkoa ennen ko. ajankohtaa perhesyiden takia. En avaa asiaa enempää, mutta siis viestiä asioista päättävälle henkilölle suoraan, niin homma toimii
-Honda CBR900RR ´01-
itse laitoin palautteen suoraan Saksaan, markkinointiin - hommat hoitui![]()
BMW K1300S
Aika surkeesti hoidettua jälkimarkkinointia...itellä joskus auttoi kun vein toiseen valtuutettuun huoltoon.
Siellä homma hoitui tosi tyylikkäästi,arvatkaa vaihtuiko muukin asiointi sinne.
Koita jaksaa "taistella",tiedän tunteen kun tietään pyörän olevan paskana ja "asiantuntiakesäpoikaasentaja" sanoo sen toimivan ja sen jälkeen ei ketään ko firmassa kiinnosta koko asia,olet vaan se mulkku asiakas joka valittaa joka asiasta!!
Noi hyvin asiakkaita palvelevat ja pyörien tekniikasta oikeesti kiinnostuneet/tietävät paikat,taitavat olla muutenkin katoava perinne...kaikkia kiinnostaa vaan RAHA!!eli isot lasipalatsit ja halpoja "kesäpoikia" paljon hommiin et saa isosti laskutettavaa...vaikka työn jälki ois mitä sattuu...!
Toivottavasti joku huolto ottaa asian hoitaakseen ja uskaltaa purkaa moottorisi,sittenhän sen näkis onko siellä vikaa vai ei!!
AHDIN TAKAA TAHDIN!!