Tee linkin mukaan ja hyvä tulee, nimimerkillä kokemusta on http://home.earthlink.net/~smith547/...tutorial2.html
Viimeksi muokannut: sky; 12.08.2012 klo 00:54.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tuolla mpradan puolella sama linkki. Koitappa sitä http://www.mprata.fi/modit/11/pikakaasu/445/
Kyllä se linkki toimii... mutta serveri ilmoittaa "You don't have permission to access". Eli hakemisto on otettu pois käytöstä.
Tuossa on siis kyse jostain DIY-pikakaasusta?
Löysin toimivan linkin... Eli rautasaha ns modaus!tai tässä tapauksessa vain yhtä osaa "vahingoitetaan" poralla.
http://home.earthlink.net/~sasakikoj...20Page%202.htm
Viimeksi muokannut: sky; 13.08.2012 klo 11:23.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
R1:sen röpöttää, kun kaasun sulkee yli 4000 kierroksella.
Ja kun olen tehnyt kaasulla pumppaavan liikkeen korkeilla kierroksilla, niin on räjähtänyt putkessa.
Eli kysymys kuuluu, että onko tommonen normaalia käytöstä.
Minulla on pyörässä kiinni edellisen omistajan kiinnittämä leovincen slipari.
Ja pyörä on YZF-R1 vm.1999
Pääasia että on kivaa.
Nykyinen: Zygä...ou nou
Entiset: Aprilia RX50 -01, Kawasaki ZX-6R F1 -95, Yamaha YZF-R1 -99
75m/s
Voi kilin tuttu miten on mun moposta takarengas mennyt vituralleen.
Ei tykännyt Mezelerin Interact M5 vissiin rautaperseajosta. Joutuu ylihuomiseen venaamaan uutta gummia kun halusin samanlaisen renkaan. Kyllä nämä Suomalaiset lähikauppiaat vaan osaa hoinnoitella renkaat. 230 euroa määräsivät renkaan hinnaksi. Aluksi kyllä oli lähtöhinta 260 euroa. No ei auta kuin maksaa, jos mielii ajaa. Tuolla hinnalla olis Saksan maalta saanut sekä etusen että takarenkaan.
En vaan hokannut että olis voinut polttaa naapureiden iloksi tuon kumin tohon koto tiehen.
![]()
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
^Mä en ymmärrä miks tossa on noi urat noin reunassa? Meinaako ne et joku kanttaa niillä noin paljon vesipatjan päällä?![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kävin tänään ulkoiluttaan rykköstä ahveniston vaapaa&kilpaharjoittelussa. Edellisestä kerrasta olikin sit vuosi aikaa, joten paskat housussa sai aluksi ajaa kun oli pujottelukeppinä kun muut tuli ohi oikealta ja vasemmalta!
Ei nyt ihan uusia enkkoja tullut kylmiltään kun renkaatkin oli toissa keväältä... joten ei ihan luottanut niihin. Laprecords jäi enkoista kauaksi 2.5s päähän... Mutta hirvee säätö oli siellä radalla, mutta kyllä se tuntuma alkoi palata kuitenkin pikkuhiljaa
Rykkösiäkin oli aika monta paikalla. Niiden kuskeissa oli mukavia heppuja ja ainakin yks kusipää mun lisäksi!![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Osaisko joku kertoo mahtuuko 03 R1 seen 190/55/17 vakihohan on tussa 190/50/17 mut ois sopivasti tarjolla tuo 190 55 17
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Onks sul kokemusta miten toi rengas toimii jossain +5 asteenlämmöissä märällä tiellä? Ainakin toi meitsin Diablon dragon super corsat on itsemurharenkaat noilla +5 - +10 asteen kieppeillä, varsinkin jos on märkää... Aattelin jos pitäis pyörän syksyn ajoissa, ku muija alkaa kulkemaan työmatkoja autolla, niin pitäs vaihtaa jotain turvallisempaa alle![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tiedustelisin uudelleen miten teidän 07-08 pyörien omistajien kytkin käyttäytyy erityisesti 1 ja 2 vaihteen kanssa?
Oma oireilee seuraavanlaisesti:
- Vapaalta vaihde silmään -> menee vähän raakana sisään, eli kolahtaen ja pienen nykäyksen kera. Kun vaihde on silmässä niin kytkin on täysin irronnut(voi siis vaihde silmässä peruutella vaivattomasti jne). Tästä se johtopäätös, että kytkin ei irrota 100%.
- Satunnaisesti jos pysähtyy valoihin isohko vaihde silmässä niin vaatii vähän duunia, että saa ykköselle -> kytkin ei siis tässäkään tapauksessa ilmeisesti irrota kunnolla?
sanottakoon vielä, että suuremmissa nopeuksissa vaihteet skulaa hienosti. Menee siis "huomaamatta" sisään, erittäin nätisti.
Miltäs teidän vaihteet tuntuu, lähinnä 1-2. Meneekö "smootisti" sisään vai onko teilläkin sellanen kuva ettei kytkin irrottais ihan 100%?
Pyörä oli motovillellä 20tkm huollossa ja sanoi, että olisi ihan normaalia rykösen kytkimen toimintaa. Ominaisuus, joka kiusaa toisia enemmän kuin toisia.
Kuulemma joku massalevyistä "liimautuu" kiinni, joka pamahtaa irti vasta kun vaihde kolahtaa sisään. Ihan loogista. Ilmeisesti asialle ei ole kuitenkaan mitään tehtävissä? Eri öljyillä ei muutosta.
Eihän tosta mitään haittaa ole, mutta kiinnostaa nyt lähinnä, että pitäiskö talvella avata kytkin ja kattoo miltä näyttää vai antaa vaan olla
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
________________
Yamaha R1 -07
Husaberg FS650 -05
KTM sx 250 -05
^ Älä ehjää konetta avaa, ei siinä mitään vikaa ole.
Ajattele mieluummin niin päin että miten ihmeellisen hyvin japsi- (no miksei muutkin) vaihteistot yleensä toimii.
Pieni liike ja voit vaihtaa vaikka ilman kytkintä...
Vaihteisto pienessä tilassa, kierroksia paljon ja silti kestää, kestää, kestää...
Ei se kytkin sata-% irrota mutta ei kai oo tavoitteenakaan...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Öööh, vaihde kolahtaa hyvin usein/aina (ja pyörä nytkähtää) kun pistät ykköselle. Ihan normaalia käytöstä tuo siis.
Mikäli voit vaihdepäällä peruutella vaivattomasti, eli silloinhan kytkin nimenomaan irroittaa kuten pitääkin.
Vaihteet eivät mene isolta vaihteelta ykköselle pyörän paikallaan seistessä yhtä hyvin kuin vauhdissa. Ihan normaalia tuokin. Kytkin siis pelaa/irroittaa ihan ok. Opettele vaihtamaan vaihteet alaspäin kun pyörä on liikkessä vielä hieman.
Pyöräsi on ehjä ja toimii kuten pitääkin. Tuommoinen superpyörä ei ole tarkoitettu pelkästään nakkikioskin kiertoon ja kyläköröttelyyn. Käy ajamassa radalla hieman "isoa kovaa" yksi ratapäivä niin paikat herkistyvät ja notkistuvat. Pyöräsi kaipaa kunnon kyytiä riittävän määrän. Normiliikenteessä se ei sitä saa.
Viimeksi muokannut: vma; 26.08.2012 klo 11:30.
Kuulostaa aika tutulta käytökseltä
Todettakoon että järkytyin Kawan jälkeen kuinka paskasti tossa toimii pikkuvaihteetKawan vaihteita on aina haukuttu ja todettu et ne pitää voimalla runtata päälle.... mutta mutta... sama paska jatkuu kun pyörä on uudempi ja vielä yamaha!
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Se on aina mihin vertaa. Hondalla kun ajeli, niin ykköselle vaihtaminen vauhdista piti sellaisen kolauksen, että ihmetteli lootan pysyvän kasassa. Vaihdevipua sai liikuttaa senttejä ja tuntuma oli siten huono. Kun sitten ostin Yamahan niin loota tuntui uskomattomalta. No okei siis kun paikaltaan laittaa ykkösen pesään niin kuuluuhan siitä se päks, mutta muuten toiminta oli uskomattoman tarkkaa ja herkkää. Pienempi ääni se mulla oli kuin esim seepralla liikkeestä alas ykköselle. Kaikki edelläkuvatut asiat kuulostavat minusta normaalilta sporttipyörältä. Monissa pyörämalleissa vaihteen vaihtamista paikallaan auttaa se, että rystyset valkoisena pohjaan puristamisen sijaan päästää aavistuksen kytkintä.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Jamaha miesten kannattaa kokeilla jotain euroopan ihmettä niin saa käsityksen mitä on paska vaihteisto mopossa. Esim. apriliat tai bimmerit hyvänä esimerkkinä.
Supermoto
Olisko kenelläkään hyvää ohjeistusta kytkinlevyjen vaihtoon rytkösessä? en ole rytkosen kytkintä koskaan avannut - enkä haluaisi että osat lentää taivaalle kun vedän kytkinkopan pultit auki. Varsinaista rakettitiedettähän tuo levyjen vaihto ei ilmeisesti ole - ja levysarjat ovat näemmä halpaa kuin saippua.
kuvasarja olisi luksusta;)
Ain't life a bitch!
Vuosimalli auttais asiaa, mutta taitaa aika samanlaisia noi kytkyttimet olla kaikissa malleissa..
Koppa auki - kytkimen painelevy irti - levyt pois - uudet tilalle samassa järjestyksessä - jne..
Eli eipä sieltä mitään lennä naamalle ja vaikea on mitään rikkoa pelkkien levyjen vaihdossa. Ainoa hieman vaikeuksia tuottava paikka on kytkimen käyttövivuston saaminen oikeaan asentoon kasattaessa. Service manuaali auttaa asiassa, löytyy netistä joka vuosimalliin, ja jos on kyse kalsarimalleista, niin minulta saa manuaalin sähköisenä kun laittaa mailiosoitteen yv:nä..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mystistä sanon minä... vaihoin -07 rykköseeni metzelerin M5:t alle, sekä eteen että taakse. Edessä on jarrupaloina tehokkaat ferodo Xrac palat. Nyt sit kun vaihoin uudet nakit tuntuu siltä että todella tiukoissa jarruissa koko vietävän pyörä alkaa vobeltamaan. Harkitussa jarrutuksessa se on täysin hallittavissa, mutta ns hätäjarrutuksessa tms en olesi täysin varma asiasta.
Eli kysymys kuuluu... Mitä ihmettä olen oikein onnistunut sähläämään akseleiden takaisin kiinnityksessä??? En mä ainakaan samoilla jarrupaloilla, mutta vanhoilla renkailla huomannut radalla jarruttaessa minkäänlaista voblausta... Ainoastaan sen, ett perä pyrki aavistuksen tulemaan oikean kautta ohi sit kun perä alkoi nousta irti maasta. Mutta sitäkään en tiedä johtuiko se mahdollisesti ajoasennosta...
Onko rykkösissä ollut muilla vastaavia ilmiöitä? Entä voisiko väljä ohjauslaakerissa auheittaa moista?
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Ohjauslaakerin väljyys aiheutti omassani nylkytystä, ei vatkausta. Ei sillä voinut perä ilmassa jarruttaa kun nypytti niin pahasti. Jos kyseessä on nimenomaan se, että pyörä wobblaa (ohjaus heiluu ja pyörä vatkaa sivuttain niin omaa mutua:
-Käytitköhän jarrulevyjä irti. Olisivatko tulleet eri asemoinnilla kiinni ja ottavat epätasaisesti eri kohdassa kierrosta.
-Olisiko toisessa levyssä jotain todella sitkeää rasvaa
-Jos seisaaltaan katsot vauhdissa pyörivää eturengasta, niin pyöriikö se väpättämättä suorassa. Runkovika?
-Keskititkö etupyörän manuaalin asennusohjeen mukaan? En muista rykköstä, mutta kotarissa laitetaan akseli mutterilla kiinni, pumpataan keulaa kunnolla eestaas ja sitten kiritään akselipultit.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
No täytyneen käyttää pyörä pukeilla ja tutkia asiaa lähemmin. En mä tiiä mitään etuakeselin oikeasta kiinnityksestä, heitin vaan paikoilleen ja väänsin momenttiin...Niin mä tein kawan kanssaki ilman ongelmia useamman kerran...
Mut eikai kawaa ja yamahaa voi verrata näissä asioissa keskenään!Paitsi että yllä jo todettiin että ihan samanlaisia ne lootatkin on noissa supersporteissa...
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
R1 -03 (RN09). Akran kokoränni. Paljon on muillakin näissä näkyny näitä putkistoja. Ottaako muilla alakate kiinni putkeen sulaen siihen kiinni vai onko mulla vaan niin kierot katteet sattunu? Oon nyt yrittäny pyöritellä ettei yltäs, mut ei vaan asetu. Vai pitääkö vaan alkaa katteita leikkailemaan..
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/