Niinkuin vaikka sellaiset että varsinkaan liittymän kohdalla ei kannata ajella ns kuolleessa kulmassa? Takanatuleva näkee tilanteen tosi helposti ja selvästi, edellämenijä joutuu pyörittelemään päätä ja edessäpäin voi olla jotain muutakin mitä pitäisi seurata. Joskus paku on lähetenyt vaihtamaan kaistaa päälle, hetken torvensoiton ja liikenneraivon partaalla olemisen jälkeen kun homman tajusi saattoi syyttää pääasiassa itseään ja yrittää pitää huolen siitä että tilanne ei toistu. Eli siis ajetaan joko selvästi takana tai selvästi rinnalla vähintään kuskin kohdalla, ja siirtymä siitä takaa rinnalle hoidetaan turhaa kuhnimatta. Ja tosiaan liittymän kohdalla ei ajeta niin että päädytään tod näk kaistanvaihtopaikassa tuohon asetelmaan. Jostain syystä jotkut moottoripyöräilijät tykkävät ajella tuossa auton takapyörän kohdalla pitkiäkin matkoja, kun autolija tai moottoripyöräilijä on hyvissä ajoin katsonut ettei ketään näy ja sitten vielä lähempänä uudestaan, se kuolleessa kulmassa pitkään roikkunut voi tulla varsinaisena yllärinä.
Kun tilanne on sellainen että siihen voi itse helposti vaikuttaa, voi vähän miettiä että kumpi tapa toimii, se että raivoaa netissä sellaisille joilla tilanteeseen osaa eikä arpaa vai se että itse muuttaa omaa käyttäytymistään.
Monta kertaa kun yrität alitehoisella pakulla kiihdyttää ramppia alas kerätäksesi tarpeeksi nopeutta niin eikös siinä edessä joku mamma hissuttele kuuttakymppiä. Ja se vasta on hauskaa kun sitten mamma painaakin kaasua ja liittyy liikennevirtaan, ja itse survot poljinta lattiasta läpi ja yrität saada vauhtia ennen kuin kaista loppuu..![]()
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Muutaman päivän kerennyt pyörä olemaan hallussa ja jo eilen tuli nähtyä ensimmäinen "kiusaaja". Oikealla kaistalla joku mamma körötteli turvallisesti sen n. 10 km/h alinopeutta ja vaihdoin sitten vasemmalle kaistalle päästäkseni siitä ohitse. Edessä ajava elämäntapa-amis huomasi tilanteen ja himmasi oman autonsa vastaamaan mamman nopeutta että joutuisin pysymään heidän takanaan. Aiemmin tällä oli kuitenkin ollut ihan reipas vauhti päällänsä. Mielestäni en edes ajanut persiissä kiinni, vaan tuoreena kuskina pidin reilummanpuoleisen turvavälin. Sitten kun mamma kääntyi pois oikealta kaistalta, niin löytyihän amiksellekin vauhtia autoonsa. Ilmeisesti pelästyi sitä, että olisin halunnut hänestä ohitse![]()
Kawasaki Z750 -08
http://taajuuskorjain.pic.fi/
Juu, mäkin jätän kohteliaisuudet motarilla väliin, jos joku vetää vasempaa kaistaa hitaasti pitkän välin, kun ei jaksa käydä oikealla kaistalla välissä. Siinä on kyllä hupia ku alitehosella golf variantilla survoo 110 km/h vauhdissa kolmosen pesään ja painaa petaalin lattiasta läpi... Mutta kyllä se yleensä kiihtyy sen verta että oikealta kerkiää ohiKyllä aina välillä tekis mieli mennä eteen ja hiljennellä siinä edessä ja alkaa opettamaan opettajaa
Pahinta on kyllä nämä ylivarovaiset ihmiset. Väitän että nämä ovat paljon vaarallisempia ku .5 promillen hutikassa ajajat... Yks päivä ajoin A-sarjalaisen mersun perässä ja kumpikin nousi kolmostieltä hämeenlinnan suunnalta 54:n rampille. Tämä mersukuski tiputti vauhdin 60 km/h heti ku pääsi erkanemiskaistalle. Katkoviivaakin oli vielä motarin suuntaan. Meitsi tuli perässä sen 120 km/h saavuttaen meseä ja kyllä meinaan siinä sai survoa jarrua tosissaan, kun kaveri jarrutti kuuteen kymppiin vauhtinsa. Sitten kun tultiin 54:n liittymään niin kaveri ryhmittäyty keskelle tietä ja sitten lopulta kääntyi lopensuuntaan ja ajaen ekaksi tiensivuun. Siitä tais joku mennä ohi ja sit kaveri jatkoi matkaa lopen suuntaan!
Tuosta voi katsoa kuinka pelottava ramppi on kyseessä
Mainittakoon että tuon koko rampin voi hoitaa tuolla mun vanhalla variantilla kokonaan moottorijarrutuksella 140 km/h lähtövauhdista... Joten joten... ei ihan heti ekana tuu mieleen että joku lyö heti jarrut kiinni.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Hornet 600 -99
Myydään vieläkin NSR125 -03
En tiedä miten rankasti Portugalissa tuosta sakotetaan, mutta ainakin viimeksi käydessä autot pysähtyivät jos jalkakäytävällä edes lähellä suojatietä oli joku. Pari kertaa tuli heilautettua autoilijalle, että ajaa vaan, kun en ole yli aikonut edes mennä.
Suomessa annetaan hanaa, että ehditään ennen kun se perkele ehtii suojatielle![]()
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Välillä näinkin: Meinasinpa sitten aamulla ajaa mopon kotilon perään kun edellä menevä herra päätti pysähtyä antamaan tietä polkupyöräilijälle, jolla PALOI PUNAISET
Herra-kotilokuski pysähtyi suojatien eteen ja viittelöi niin kauan tytölle (joka yritti osoittaa liikennevaloja), että tämä meni lopulta punaisia päin fillarinsa kanssa. Olisi ollut vakavan keskustelun paikka, mutta valitettavasti oli vähän kiire enkä ehtinyt jäädä saarnaamaan
Että näin tänään!
Annoinkin, mutta eipä ollut paljon tehoa
jos tykkää n. 12-13 vuotiaistaEli kyse ei ollut siitä.. sen syyn minäkin olisin ymmärtänyt ja luultavasti ajanut kotilon takaboxiin kun katse olisi ollut kiinnittyneenä muualle.
Myöskään varoivaisuudesta tms ei ollut kyse kun tyttö odotteli kiltisti jalka maassa valojen vaihtumista, eikä ollut aikeissakaan tulla alle. Ainoa vaihtoehto on siis täysin idiootti kuski!
Taitaa olla yleinen tosiaan se pykälä monessa maassa, missä jalankulkijalle pitää antaa "esteetön kulku" mutta toisissa maissa (kuten Ruotsissa) sitten autoilla on "väistämisvelvollisuus" jalankulkijaan nähden ja silloin se on kai ehdottomampaa ja rapsut tulee.
Tuohon yleiseen liikennekulttuuriin motoristina ja aiemmin paljon keskusteltuun vasemmalta/oikealta ohi -asiaan mulla on erilainen tuore kokemus:
Itse en yleensä mene oikealta ohi periaatteesta, koska se on kiellettyä. Käsittääkseni ruuhkassa se oikea kaista voi kulkea nopeammin ja silloin se on sallittua, jonossa.
Tuoreessa tapauksessa ajelin traktorin perässä kolmantena. Risteyksen jälkeen kun sallittu nopeus nousi 80:aan toisena oleva Jeeppi antoi minun lähteä ohittamaan ennen häntä, (piste joustavalle autokuskille, joka ymmärtää että mp ohittaa nopeammin) mutta traktorin perässä ensimmäisenä ajanut kuski, tyyppiä "keski-ikäinen karvalakkimies" punaisella 90-luvun Nissanillaan siis lähti traktorista ohi, ja minä hänen perässään, pitkä loiva ylämäkinen suora toista kilometriä oli edessä eikä ketään tulossa vastaan, joten tilaa oli.
Kun traktori oli ohitettu hän ei palannutkaan oikealle. Ei edes lopulta pitkän matkan päässä, vaikka keltainen viiva alkoi. Vasenta kaistaa ajettiin monta sataa metriä traktorin jälkeen vasemmalla peräkanaa niin että alkoi jo huvittaa.
Ajelin sopivan matkan päässä hänestä, kuitenkin valmiina menemään hänestä ohi - ei kai siinä ole mitään ihmeellistä, että mielellään sitä vaan ei ajele sen yhden punaisen Nissanin perässä, kun kerta on lähtenyt ohittamaan jonoa.
Jostain syystä hän (ressukka) koitti kai kaikin keinoin estää ohittamisen, vaan arvaahan sen kuinka siinä kävi. Menin kuin meninkin tilan salliessa vasemmalta ohi, ja katosin horisonttiin.
Silloin tällöin liikenteessä tapaa näitä persoonia, joilla on jotenkin kauhean vaikea hyväksyä ohitetuksi tulemista. Olisiko niin että varsinkin jos toisen auto on "parempi" kuin ohitettava, tai jos kulkuväline on kaksipyöräinen? Ja mahtaako olla jopa niinkin että esim. naisen päästäminen ohittamaan on joidenkin herrojen miehisyydelle jotenkin kestämätöntä?
Joskus myös tuntuu siltä, että moottoripyörällä ajaessa saa sitten kantaansa (esim moottoritiellä ohi mentyään) ja aivan liian lähelle auton. Ja kun siirtyy oikealle kaistalle, niin auto perässä (joten liian vähästä vauhdista ei ole voinut olla kysymys) ja vasta kun tarpeeksi pyörittelee päätään ja vilkuttelee jarruvaloa tai sitten kääntää kahvaa tarpeeksi niin suorastaan vaaraa aiheuttavasta p-kärpäsestä pääsee. Siis ihan selkeästi semmoista tahallista häirintää, joka voi olla suorastaan vaarallista.
Lisäkommentti: ehh... muistin että joku valitti siitä että palataan "liian aikaisin ohitettavan eteen", hei tämä Nissankuski olikin vaan sitten tosi-tosi huomaavainen!![]()
Viimeksi muokannut: pxu; 21.08.2012 klo 19:21. Syy: lisäkommentti
...
Se on kyllä kiellettyä, jos käy oikealla kaistalla ohittamassa ja palaa sitten vasemmalle takaisin.
Oikealla kaistallakin saa mennä vasenta kaistaa ajavan ohi, jos nyt vaan ajaa sitä oikeaa kaistaa niin kuin vasemmalla kaistalla ei olisi ketään, eli ei varsinaisesti ohittele; en muista tarkkaa sanamuotoa. Jos ajan motaria oikeaa kaistaa 120km/h ja vasemmalla köröttelee joku 110km/h, niin eihän siitä mitään tulisi, että pitäisi jäädä toisen auton oikean takakulman kohdalle odottelemaan, että koska se heltyy vaihtamaan takaisin tyhjälle oikealle kaistalle, jotta voin mennä vasemmalta ohi.
Ja tietenkin vasemmalle kääntyvän auton saa saman kaistan sisällä ohittaa oikealta.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
No niin, mielestäni olisi ollut paljon mielenkiintoisempaa, jos joku olisi kommentoinut tuota liikennekulttuuriin liittyvää asiaa, mutta jauhetaan nyt sitten tästä oikealta ohittamisesta... (ensin?)
Ilmeisesti pykälät ovat varsin tulkinnan varaiset mutta muistan kuulleeni niitä tulkittavan juurikin niin kuin yason edellä kertoo.
17§ "...Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla..."
9§ "...Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla...."
Kommentti pupun edellä olevaan: juu ei ollut motari tietenkään, mutta tässä tilanteessa oleellista ei kyllä ollut se oikealta ohittamisasia, vaan se miten autokuski ajoi. Ja luepa tuo 17§ ajatuksella.![]()
Viimeksi muokannut: pxu; 21.08.2012 klo 23:07. Syy: pupun kommentti samalla minuutilla :)
...
Niin, oikealta ei saa ohittaa mutta oikealta saa ajaa ohi![]()
Honda Africa Twin RD04 -91
Sama pätee pelkkiin automalleihin, joita oletettavasti ajavat naiset. Itselläni Nissan Micra ja voi sitä apinoiden määrää... Useasti viereltä valoista lähetään renkaat ulvoen, perässä roikutaan missä vauhdissa vaan ja eteen on pakko syöksyä risteyksista jne.
Nyt kun on ajanu mopolla, kaikki raivokiihdytykset on jääneet pois, jännä.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Harvoin poltan päreeni, mutta tänään pisti vihaksi.
Ruoholahdenkadun/Lapinlahdenkadun liikenneympyrässä joku keksi splitata autollaan. Ei tässä mitään, sitä vain splittaa. Mutta tämä BMW vetäisi keskelle liikenneympyrää siten, että kukaan ei päässyt ajamaan Lapinrinteen suuntaan. Ympyrä oli siis jo valmiiksi tukossa ja samaten Ruoholahdenkatu. Juuri siksi jätin itse ajamatta ympyrään. Hämmästelin toimintaa. Sitten, kun jono lähti liikkeelle, niin tämä jäi tönöttämään paikalleen. Menin sitten ohi Ruoholahdenkadulle.
Ruoholahdenkadun päässä on seuraava ympyrä, siitä pääsee esim. Stockmannin parkkiin. Taas sama tilanne, jono seisoo, koska edessä seuraavat valot ovat punaiset. Ympyrä on vielä auki Stockmannin parkin suuntaan. Pysähdyn suojatien eteen. Bemari tunkee rotvallin yli liikenneympyrään ja toiselta puolelta A-mersu nainen ratissa tukkii loputkin ympyrästä. Molemmat aivan hyvin näkivät, että jono ei liiku. Samaan aikaan vastakkaisesta suunnasta oli kääntymässä 6-7 autoa parkkihalliin. Mutta siihen toppasi liikenne kaikista suunnista. Tämä riitti.
Ajoin Mersun viereen ja kopsautin rystysellä ikkunaan. Nainen avasi ikkunan ja kysyin, että oliko aivan pakko tukkia risteys, nyt ei kukaan pääse mihinkään viitaten seisovaan jonoon naisen vasemmalla puolella ja toisessa suunnassa. Tähän nainen vinkui, että: "Näin täällä ajetaan". Johon minä: "V*tut, vain idiootit ajaa noin!". Ikkuna meni kiinni ja minä poistuin jonon keulille.
Onneksi häivyin enkä jäänyt enempiä siihen, alkoi keittää oikeasti ja mieleen juolahti mitä osia lähtee helposti Mersusta ja sopiiko ne Bemariin sopivasti työntämällä...ei hyvä yhdistelmä.
Ei muuten, mutta eihän tuo liikenne toimi ollenkaan, jos idiootit tahallaan tekevät liikkumisen vaikeaksi omalla toiminnallaan.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ot:na v..tutukseen liikenteessä. Tuli tuosta hermojen menettämisestä taannoin juttua ja kuulin samassa mietiskelyssä hyvän idean: värikuulapistooli tankkilaukkuunVois sitten aina pamauttaa öljyväriläiskät takaluukkuun kun alkaa kiehuttaa...
![]()
T7