Morjens toverit! Toivottakaahan uusi motoristi tervetulleeksi joukkoonne!
Aloitan ajamaan moottoripyöräkorttia viikon päästä, ikäni ansioista saankin suoraan ison A:n.
Tavoitteena olisi ostaa ensimmäinen pyörä toukokuun aikana, nuorempana unelmissani oli usein custom pyörä, kuitenkin nyt nettimotoa ja muita sivustoja selattuani olen innostunut hankkimaan perus/naku/sport/matka-pyörän.. Ehkä sitä customia sitten hieman myöhemmin alle
Varmasti ensimmäinen kesä menee työmatkojen lisäksi lähinnä Suomen sisäisiin pikku reissuihin. Ehkä jopa Baltian maissa tai Ruotsissa tulee käytyä!
Olen 171cm pitkä, joten istumakorkeus ei saisi olla mielellään yli 800mm korkeampi vai mitä tuumitte ?
Hintaa saisi korkeintaan olla 3000e, laukut toki plussaa!
Tähän mennessä olen kiinostunut kahdesta eri pyörästä, jotka ovat:
HONDA CB 500
http://www.nettimoto.com/listAdvSear..._find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php%3Fid%3D13159777%40tb%3Dtmp_find_age nt
JA
YAMAHA FZS 600
http://www.nettimoto.com/listAdvSear..._find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=13159786@tb=tmp_find_agent
Tietysti asianmukainen huoltaminen ja yleinen kunto on tärkeimmät asiat mutta kysyisin kuitenkin että kuinka paljon noilla pyörillä voi ajaa? esim. onko Honda CB500:lle n. +50 000km jo "liikaa" jos muuten pyörä vaikuttaa asialliselta?
Entä Yamaha FZS600:n tilanteessa ?
2500-3000e budjetilla tuntuu noita kilometrejä väkisinkin olevan mittarissa +40 000km, oli sitten kyse kummasta tahansa pyörästä.
Jos jollain riittää kiinostus niin voisi tietysti yleisesti kertoa mihin asioihin kyseisten pyörien ostamisessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota!? Toki jos jollain sattuu olemaan myynnissä kyseisiä pyöriä niin yhteyttää vain!![]()
Ennen kuin alkaa sen vimmattu honda/yamaha turnajainen, käytän tilaisuutta hyväkseni onnitellakseni loistavan harrastuksen alkamisesta, ja niin ikään toivotan sinut tervetulleeksi foorumille.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tervetuloa harrastuksen pariin! Itse ottaisin ehdottomasti Yamahan jos haluat samalla pyörällä ajaa useammankin vuoden. Käy 500-kuutioinen aika äkkiä tuhnuksi.
youtube.com/user/mototuomas
Aja ensin se kortti ja käy sitten koeajamassa molempia pyöriä. Molemmat vaihtoehdot ajavat varmasti asiansa, eivätkä ne myynnistä lopu vaikka hetken puntaroi eri vaihtoehtoja.
Ajetut kilometrit eivät korreloi suoraan pyörän tekniseen kuntoon. Parasta olisi ottaa kaupantekoreissulle mukaan asiantunteva kaveri.
Viimeksi muokannut: Torsti; 18.03.2013 klo 23:31.
R1100RS
Hieno homma! Ollaan sitten melkein samalla viivalla näissä kuvioissa.
Itsekin vasta ensimmäistä omaa pyörää etsimässä, mutta mulla A on lahjaksi saatu. En syksyllä ehtinyt ostaa omaa mopotinta, joten ollaan nyt sitten keväällä samoilla apajilla.
Talven yli harkittuani mäkin päätin hylätä noi 500 kuutioiset. Tai no en lopullisesti hylännyt, mutta ensisijaisesti jotain isompaa nyt etsin. Viimeiseksi mulla oli kiikarissa yksi epäilyttävän vähän ajettu yli 20 v vanha kasisatanen erikoisempi naku, mutta ehkä kumminkin vielä etsin jotain uudempaa, jonka kilometreistäkin olisi jotain varmuutta.
Huoltokirja olisi yleensä kiva, mutta yllättävän monessa alle 4000 euron pyörässä ei ole mitään historiaa ja uudet kilvet...Kuitenkin niillä on ajettu vain noin 2000-3000 km vuodessa
Tai sitten ei.
Fasu on mullekin yksi vaihtoehto tai Kawasaki ZR-7 tai Honda CB750 tai Yamaha Thundercat tai Yamaha Diversion tai... Valinta on vaikeeta eikä ennen koeajoa tule kauppoja vaikka kuinka polttelee. Ja koeajoilmoja ei ole näköpiirissä.
Honda NC700S
Aloitan turnajaiset. Kohteliasta se on vastata kysmyksiin, ja nyt yritän jopa pysyä aiheessa.
Noista kahdesta ehdottomasti Yamaha. Vastaus toiseen kysymykseen koskien kilometrejä. +50 000 km ei tunnu kummankaan laitteen koneessa missään. Tarkkaile ennemmin kulutusosien kuntoa (ketjut + rattaat, jarrut/ jarrunesteet ja palat, alustan huolto/ kunto, renkaat jne. jne.)
Sen verran OT, että: Sinun ensimmäinen pyörä ei ole viimeinen, vaan luultavasti vaihtuu toiseen 1-3 vuoden sisällä. Eli ihan sama, millä aloitat, kunhan ei ole niin paska, että menee maku touhusta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kirjaudu nettimotoon, määritä ja tallenna itsellesi sopiva hakuagentti. Näin saat spostiin ilmoituksen kun sopivia tulee myyntiin. Näin ajokauden lähestyessä hinta/laatusuhteeltaan parhaimmat menee päältä todella nopeasti.
40-50tkm ajettu ei ole mitään, kunhan mopoa on säännöllisesti huollettu. "Yliviritetyillä" katukyykyilläkin tempastaan se 100tkm mittariin.
Miten ois suzuki sv 650? Esim: http://www.nettimoto.com/suzuki/sv/1427807
Sopisi sun kriteereihin.
Mut jos noi edellä mainitut on ne sun "valitut" niin niistä ottaisin ite Yamahan.
Btw.. Ei välttämättä kannata kattoa noita pärriä nettimotosta liian "tiukoilla" hakuehdoilla, ettei sivusuun mene joku helmi. Viime vuonna duuni kaveri hommasi prätkän, ja vähän ihmettelin kun hänellä oli niin vähän vaihtoehtoja.
Noo, myöhemmin selvisi että hänen hakuehdot oli niin tiukat että sen takia meni monen monta varteenotettavaa ohi.
Eli esim. jos kilsat on rajoitettu 40tkm, niin voi mennä se hyvä mopo ohi, kun sillä on ajettu 41tkm..
Viimeksi muokannut: Juhis; 19.03.2013 klo 00:20.
Tervetuloa myös omasta puolestani!
Pyörät ovat vähän erityyppisiä, joten näitä ei nyt ihan samalle viivalle voi laittaa. Molemmat toki teknisesti "takuuvarmoja" ja helposti noihin voi yli 80tkm kelata mittariin ilman isompia remontteja (venttiilien välysten tarkistus n. 40tkm kieppeillä).
Pyörämalleista tarkemmin mm. merkkikohtaisissa keskustelualueissa.
Täällä keskustelua 500-kuutioisista (kommentteja mm. CB500 vs. "joku muu 600 kuutioinen")
ja
täällä taas keskustelua ja kokemuksia Yamaha FZS600:sta.
Yamaha FZ1-S -06
Itse asiassa pikkufasua itsekin suosittelen. Meidän frouvalla oli sellainen yli 60tkm ajettuna eikä juuri uutta hävennyt. Vaihtui uudempaan tonniseen ekan kesän jälkeen kun isompia puhtitoiveita alkoi esiintyä häiritsevissä määrin.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mun fasulla on paineltu nyt 130 000km. joten toi 40 000km on just sisään ajettu. Ehdotan etta aja kortti ja sitten koejaja kummatkin ja ostat sen kumpi tuntuu paremmalta omiin käsiin. Hauskoja kilometrejä![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Nälkä kasvaa syödessä, ite hankin suoraan ekaksi pyöräksi Kawasaki ZRX1200 ja nyt muutaman vuoden sillä ajaneena tuntuu että sais olla enempi potkua. Busaa kävin koeajamassa viime vuonna, ja nyt tekis mieli K1300s Bemaria ihan älyttömästi.
Ehdotan kysyjälle, ota se 600 kuutioinen ennemmin tai vaikka joku 800cc pyörä. Kyllästyt äkkiä muuten kun se ei kulje mihinkään ja pitää urvuttaa kovilla kierroksilla jos joku on vaikka kyydissä.
Kannattaa ottaa ekaks pyöräksi joku sellainen missä on pieni etujättö. Niillä on helpompi harjoitella ajamaan.
ZZR1400
Kortin saa hyllylle jo 125-kuutioisella mp:llä, joten turha sanoa ettei kulje mihinkään.
Alussa on tärkeintä oppia ajamaan ja oppia havainnoimaan liikennettä moottoripyöräilijän silmin.
Se on melko lailla sama mikä pyörä ensimmäinen on, kunhan tuntuu helpolta hallita ja huomaa ensimmäisen kesän aikana kuinka vauhti hiljalleen kasvaa.
Noista kahdesta suosittelen Yamahaa, ja lisäisin ehdotukseksi Suzuki GsF 600 "Pikku Banditin".
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kaikki uudemmat "Japsikusiaiset" ovat aika varteenotettavia.
Riittävän hyviä mutta toisaalta yksinkertaisia peruspyöriä, joissa
hinta-laatu-käyttöarvo on varsin hyvä.
Toisaalta.... Iso Bandiitti on tuohon joukkoon verraten varsin
mielenkiintoinen tapaus.
Painoltaan ei paljoakaan suurempi, pikkubanskuun verraten eroa ei juuri mitään.....
mutta aivan eri tavalla.....erittäin hyvin alhalta vääntävä kone tuo aivan uudenlaista
rentoutta normiajeluun..... puhumattakaan kyytiläistä kuskatessa.
Jos vaan muistaa, että se peli menee juuri sen verran kun kahvasta kääntää,
antaa tuo 1200:n paaaaljon pitemmän pinnan sitä kautta että kulku on
todella vaivatonta ilman sen kummempaa ripaskaa.
Liikennöinti vilkkaassa liikenteessä, kaupunkiajossa yms. sujuu aivan varmasti
myös paremmin siinä mielessä, että isorosmo vaatii paljon... todella paljon vähemmän
huomiota pysyäkseen tulilla kusiaiseen verraten. Jää paukkuja paljon enemmän
sen liikenteen ym. seuraamiseen paikoissa ja tilanteissa joissa "kapasiteetti konttorissa"
on välillä täydessä käytössä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Meikäläisessä on vissiin oikeesti jotain vikaa kun pärjäsin kyllästymättä kolme kautta säälittävän tehottomalla -80-luvun kusiaisellle, vaihdoin sen tyhmänä todella tuhnuun 750 kawaan, josta siirryin sitten nippanappa normaaliin liikenteeseen riittävillä tehoilla varustettuun itävaltalaiseen tuotokseen. Noilla reilulla sadalla hepalle kituutin sitten kaksi ja puoli kautta ja lähes 40tkm ennen kuin onnistuin hankkimaan sen ensimmäisen tonnisen, jossa oli tehoa juuri ja juuri riittävästi ohituksiin maantievauhdeissa. Paitsi, että tuo tonnari oli tylsin pyörä katukäyttöön mitä minulla on ollut.
Viimeistä lausetta lukuunottamatta tuo yllä oleva sitten on huonoa sarkasmia, jos joku ei muuten huomannut.
Jos mopo tuntuu tehottomalta, menkää hyvät ihmiset pois sieltä moottoritieltä ja opetelkaa ajamaan niillä mopoilla muutenkin kuin suoraa tietä. Mutkat on kivoja tiiättekö. Tuo -80-luvun kawakin kelasi mittariin pitkälti yli 200 ja aika harvoin missään muualla kuin motarilla on niin suoraa tietä ja niin vähän liikennettä, että tuollaista nopeutta olisi pystynyt pitämään yllä kovin pitkiä matkoja.
Superbike #7
Niin ja aloitusviestissä oli aikamoinen kategoria pyöriä mainittu... nykyaikaisella 600-sportilla pieksee aika monet 800 tai yli litraset matkamopot/all-road pyörät mitä siihen kulkuun tulee...niin... vaihdepoljin ja kaasukahva sitä varten käsittääkseni jotta sitä etenemisnopeutta voidaan säätää halutuksi. Ja huvittavinta, että tämänki neuvonantajalla on sellainen 1200-pyörä alla, jolla ei nähtävästi performanssi ole edes 600-r:n tasolla. Luuleeko nää tosiaan että kaikki 600-kuutioiset on helvetin laiskoja, sama minkälaisia tehoja on kiskottu ulos? Kyllä mä oikeesti uskon, että jos otetaan tehokkaimmasta päästä 600 sportti tai joku naku(street triple vaikka), niin tehot voi loppua kesken. Mutta sillon on oikeesti jo melko kovanluokan kuski kyseessä, ja luulen että puhutaan vuosista eikä viikoista millon se käy sietämättömän laiskaksi. Valtiokin tuppaa korjaamaan kortin talteen hyvin nopeasti, jos niitä tehoreservejä käytetään jatkuvasti.
Minä en koskaan kyllästynyt 13v vanhojen 750 gixerien suorituskykyyn, ja ajoin niillä 4-kesää. Ja speksit oli suunnilleen 130rwhp/190kg. 98 6r ensipyöränä taas oli siinä ja siinä, olisihan se voinut tehokkaampikin olla, mutta siitä ei olisi alle 200 nopeuksissa juurikaan ollut mitään hyötyä. Täytyy ihmetellä, jotta kovia on kuskit täällä noin keskimäärin.
Parempi ottaa se ahdettu hayabusa 300-hevosvoimalla vähintään alle ensi pyöräksi, niin ei käy viikoissa laiskaksi![]()
Viimeksi muokannut: SMRacing; 19.03.2013 klo 09:42.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Mää ottaisin sen mikä on todella yleinen ja kiertää nopsempaan nettimotossa. Missään tapauksessa en ottaisi ensipyöräksi jotain helkkarin erikoista ja ainutkertaista katettua. Yleensä se kaatuu jossain parkkipaikalla kuitenkin ja huonolla tsägällä odottelet jotain muoviosaa pyörä jesarilla teipattuna ja kavereiden vidduiluita kuunnellen seuraavan kesään saakka jolloin yrität myydä silmäterääsi.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Ratailu missä muodossa tahansa on hieno homma, mutta ylivoimaisesti suurin osa "mopoilijoista"
ajelee lähes kaikki kilometrit..... joitain ohikiitäviä herkkuhetkiä lukuunottamatta....
liikenteessä ja ihan "normiajona".
Tuolla yleisillä laduilla sauvoessa 100 heppaa riittää oikeasti ihan kaikkeen..... paitsi.
Niin... kuinka usein käyt Saksan baanoilla, paljonko siellä kilometrejä... ym. ym. ym.
Eihän "arkipyörän" tarvitse mikään lehmä olla, mutta kun katsotaan ihan kylmästi
vaihteiden nopeusalueet, kierrosrekisteri ja missä siinä ajetaan ne 90+ % kilsoista.....
Alkaa aika monelle (yllättäen) hahmottumaan missä se "pihvi" pötköttää.
VÄÄNTÖ "TODELLISESSA" AJOSSA JA KÄYTTÖKIERROKSILLA !
Ei ole kyse tehoista ja kulusta sinällään. Aika vähissä on ne pyörät ylipäänsä, jotka
"loppuvat kesken" ennen kuskia.
Kilpaa ajetaan kisapeleillä.... ja oikeasti radasta voi nauttia sen alkuhuuman jälkeen
kunnolla vain siihen tarkoitukseen "sopivilla vermeillä" noin kokonaisuutena tarkastellen.
Tää ei ole minkään "myyntipuhe", mutta esim. juuri tuon ison Banskun jatkuvaa suosiota
"tavallisten mopoilijoiden" keskuudessa ei tarvitse montaa silmällistä miettiä......
jos oikeasti miettii edes vähän.
PS. Miksi nelaricrossit ovat suosittuja harrastuskäytössä.....
Miksi turbotiiiisselit on kotiloissa niin suosittuja.....
Polttoainetalous/teho ei välttämättä ole aina "se juttu".
Racin`with the wind....
Freedom !
Onnittelut mukavaan harrastukseen päätymisestä.
Noista kahdesta valitsisin Yamahan. Meillä nuorisolla käytössä Kawasakin ER 6 n. Se ainakin musta tuntuu aika mukavalta käsitellä ja on aika vääntäväkin moottoriltaan. Tuolla joku tarjosi Bandiittia. Siitä itselläni, vain HYVIÄ KOKEMUKSIA neljän vuoden ajalta. Mielestäni kun saat sen kortin käy ihmeessä kokeilemassa muutamia merkkejä ihan tien päällä ajelemalla. Pääsee vähän paremmin vertailee laitteita omaan käyttötarkoitukseen. Laji on mukava. ja kun siihen jää koukkuun, niin taivas on rajanaOikein hyvää tulevaa motoristikesää ja turvallisia kilometrejä.
rengas
Miun yleiskaupunkimatkahiekkamökkicruisailumopon tehot 34 hp @ 6000 rpm 4.5 kg-m @ 4750 rpm
Silti kaikkien näiden vuosien jälkeen tulee tilanteita, että tehoa ja sitä kautta tilannevauhtia on liikaa.
Olen vissiin erillainen keski-ikäinen motoristi, kun en ole kaikista uhkakuvista ja ORGin väittämistä huolimatta pyörää vielä myynyt, vaan ajelen sillä tyytyväisenä sitä motarin vieressä menevää pikkutietä kohti auringonlaskua...
Joten minun mielestä eka mopo pitäisi olla sellainen, jonka ajoasento on itselle sopiva, ajo-ominaisuudet helpot ja yllätyksettömät ja sitten se pitäisi olla helppohoitoinen, jotta ajaminen olisi pääosassa harrastusta.
Jos näiden juttujen jälkeen sattuu mopossa olemaan vielä moottori, niin sehän on vain plussaa.
Siis helppo lähtö alussa, koska sen jälkeen on aikaa ostaa vaikka turbobusa viikon jokaiselle päivälle.
1. Tervetuloa mukavan ja varmasti monipuolisen harrastuksen pariin...mihin se sinut johtaneekaan.
2. Oikein teet, kun et 1. pyöräksi valitse Customia - opit paljon paremmin moottoripyöräilyn ajamisen niksit mainitsemillasi pyörätyypeillä.
3. Kulje vain omaa linjaasi ja aluksi käyttäen vain sen budjetin jota olet ajatellut. Ei sitten harmita jos tulee sateinen kesä tms. ja ajamaan pääset vähän, ja toisaalta - jos tämä ei sittenkään ole sinun juttusi, niin ei investoinnit harmita, senhän voit tietää vasta kauden, tai kahden jälkeen.
4. Ja jos tämä on sinun juttusi, niin parin kauden kuusssatasella tms. ajelun jälkeen valmiudet siirtyä isompiin kokoluokkiin käy luontevasti. Nimittäin jos tämä homma maistuu, niin isompiin mieli halajaa. Yhdellä ikäiselläni kaverilla kävi juurikin noin.
5. Ja sitten vaan kesää kohden...ja muista mennä EAK/Ajotaitokoulutuksiin, äläkä epäröi vierailla radoilla, on siellä muitakin kuussatasilla ajavia.
<p>.</p>
Itse kun lähdin ajaa A-korttia tuollaisella autokoulun CB500:lla ja sitä ennen ei hirveästi ollut kokemusta kuin Suzuki PV:llä ajelusta.
Niin kyllä tuntui aivan mopolta tuo CB500:nen,tuntui että viritetty PV oli äkäisempi peli.
GSX1400-07
Mulla on sama periaate autojen ja prätkien ostossa. Suurella tunteella ja isolla sydämmellä, sitten kun kauppakirja on allekirjoitettu niin voi miettiä muutaman "järki" syyn. Eipä niitä kuitenkaan kukaan kysy, mutta ei vara venettä kaada.
Ennenkuin ostin ekan ja samalla nykyisen pyörän vuokrasin neljä eri kokelasta päiväksi tai kahdeksi. Ainakin pari vuotta sitten RM Heinolla Espoossa vuokrattiin myös myytäviä pyöriä. Tunnin koeajossa ei välttämättä saa samanlaista kuvaa kuin päivän siivusta. Jotkut kauppiaat hyvittää vuokrahinnan jos teet kaupan samasta yksilöstä.
Itse päädyin BMW R1100S:ään koska siitä puuttuu ainaiseen rikkoutuva vesipumppu, ei tarvii rasvata ketjuja senkun vaihtaa perävälityksen 50 tkm:n välein (vai mikä siitä nyt menikään rikki) ja mukava alakierrosvääntö. Pyörä oli myös edellisen omistajan eka pyörä, kaksi ääntä sille, että ostaa liian ison tykin ensimmäiseksi.
Tällä hetkellä on täällä Espanjan saderannikolla koeajamassa R1200GS:ää. Vaikuttaa niin hyvältä, että saattaa pyörä vaihtua. Onneksi huomiseksi luvattiin aurinkoisempaa, jos vaikka suoriutuisi Jereziin kattelemaan MoptpGP2/3 testejä.
hoi hoi vaan sunkin puheilles.. eri pyörä eri tarkoitukseen. Käskinkö mä muka ostaa tälläsen mikä mulla on täh? Ihan yhtä hyvin mä voin sanoa sun pyörästä että onpas paska kun ei mahdu kunnolla kuljettajan lisäksi ketään kyytiin. Äläkä oleta mitään mitä minä luulen, jos olet joku kilpakuski niin hyvä sulle mut koittaisit päteä järkevällä argumentoinnilla eikä muiden aliarviomisella.
asiaan..
Ekaksi pyöräksi riittää 600cc mut jos pistetään siihen laukkuja ja kyytiläinen niin eipä kiihdy enää ei. Ihan sama olkoon vaikka mikä rr, mut kierroksilla pitää sitten ajaa. Isommalla koneella enempi vääntöä pienillä kierroksilla ja näinollen helpompi ajaa. Olen jonkin verran ajanut myör tolla 500cb mikä oli aloitusviestissa sekä er-6n molemmat ihan tuhnuja, mut kyllä niillä ajamisen iloa saa mutkateillä. Mun mielestä ihan turha ostaa mitää RR mallia ekaksi pyöräksi, niinkuin jo sanoin alunperin ensimmäisessä viestissä ennemmin ostaisin jonkun missä on pieni etujättö, pystyhkö ajoasento ja kenties hieman sitä alavääntöäkin.
Ja sen vielä sanon että noista kahdesta kysyjän alkuperäisestä vaihtoehdosta ottaisin ton Yamahan.
Viimeksi muokannut: Peking; 20.03.2013 klo 09:56.
ZZR1400
Kun ihan pystymetästä aloittaa, niin ehkä kannattaa käydä vaikka ensin istumassa erilaisia pyöriä, jotta pääsee jyvälle että minkälainen ajoasento voisi miellyttää. Sitten kannattaa tunnustella pyörän painoa ja tiloja, mikäli ei aja aina yksin. Edelleen mielessä voi olla jokin ajatus pyörän ulkonäöstä ja äänimaailmasta. Sitten voi miettiä että kuinka ripeetä sen liikkumisen pitää olla ja kuinka aktiivisesti haluaa ajaa. Tässä kohden ehkä vaatii jo koeajoa joillakin potentiaalisilla vaihtoehdoilla. Jne.
Itse hankin tonnisen fasun ekaksi pyöräksi ja oli tosi hyvä. Siinä oli vähän kaikkea, jopa pientä raivoakin, jota en vastaavista kusiaisista löytänyt mutta halusin. Kyykyt oli nounou.
Ei sen pyörän valinta todellakaan tarvitse lähteä siitä paljonko on tehoa ja kulkua ja mitä kaverit siitä tuumaa.
Jos laukun ja kyytiläisen kanssa mennään 0-100km/h reilusi alle 5sekunnin ja 0-200 taittuu vielä alle 15sekunnin, on laite hidas eikä kiihdy mihinkään? Itse asiassa tuo sinunkaan laitteesi ei ole juuri tuon ripeämpi. Eihän tuollaisella kusiaisella tosiaan kutosvaihteella 2000rpm kierroksilla hirveästi tapahdu, mutta sitä varten siinä on vaihteisto.
Superbike #7
ok no esimerkki
Kuljettaja 110kg + kyytiläinen 60kg sekä molempien ajokamat 10kg yhteensä.
Takalaukku 10kg + sivulaukut 10kg kumpikin, tankki täyteen ja oho painoa tulikin 200kg pyörän päälle.
Siitä ohittelemaan pitkää rekkaa 600 kuutioisella.. pitää odotella pitkää suoraa tai sitten pienempää silmään ennakoiden vauhtia niin pääsee ohi.
Vaihtoehtoisesti taas parempivääntöisellä pyörällä menee ohi rekasta ilman että pitää edes vaihtaa pienemmälle.
Muutenkin tossa kun on paljon tullut ajeltua niinkin että on kamaa ja emäntä kyydissä on ihan eri asia kun ajelee yksinään. MYÖS vaihteiden käytön kannalta, liikkeellelähtö ja vaihteiden vaihtaminen alakierroksilla on kyytiläiselle mukavampi tapa matkustaa kun ei joka vaihteella ole tissit seljässä kiinni.
Eli eiköhän se ole jokaisen omassa harkinnassa millaisen ostaa, mut mulle ei 600 kuutioinen ollut riittävä. Ehkä jos olisin sinkku niin miksei sekin menisi. Ihan sama asia kun miksi joku ostaa 2 litrasen auton, kun 1300 kuutioisellakin pärjää. Syyksi riittää että haluaa, kaikki ei halua ostaa ekaa pyörää mitään pienikuutioista. Kaverini esim. osti ekan pyöränsä viritetyn Blackbirdin suoraan eikä sillä ole ollut edes mopoa ikinä. Kaikki on kuitenkin loppujenlopuksi kiinni siitä miten suhtaudut ajamiseen.
Viimeksi muokannut: Peking; 20.03.2013 klo 14:25.
ZZR1400
Hieman kiteyttäenhän törmätään taas tähän ikuiseen......
Mikään ei voita kuutiotuumia... (ellei ole ahdinta)
Väännöllä ne vehkeet liikkuu... (ns. normaaliajossa tai kun mennään "vähin elein")
Käytännön suorituskyky ja maximi suorituskyky menevät niin usein.... niin iloisesti sekaisin.
Aika pitkälle sitä loppujen lopuksi pärjäisi jollain 60-70 lukujen 50cc Kreidlerillä
kauheine vaihdemäärineen..... noin "riittävän suorituskyvyn" osalta.
Jostain syystä se vaan on... ja kovin monen mielestä.... mukava ihan vaan kääntää
kahvasta ja mennä sillä kohtaa kun se tulee mieleen...... ilman helvetillistä
ripaskaa-pykällystä-vingutusta.
Racin`with the wind....
Freedom !
Ääni fasulle. Kaikinpuolin toimiva peruspärrä: Helppo käsitellä, taittuu mutkiin eikä jää rekkojen taakse. Edes kaksi päällä.
Ainakin itsellä toiminut hyvin harrastuksen aloittelun kaikilla osa-alueilla.
Tietysti jos pitä täyspakkaus ja eukko olla mukana kokoajan niin sitten joku matkalehmä alle, mutta muuten![]()
FZS600 -03 -> RSV Mille -03 -> Tracer 900 -19