Moi. Kipinä 2-pyöräisiin syttyi useita vuosia sitten jo mopolla ajaessa, mutta rahapulan vuoksi oli pakko odotella myöhempään. Nyt on ajat hieman paremmat, ja viime tiistaina ystävällinen inssisetä löi virheettömän ajokokeen jälkeen kouraan väliaikaisen AB-kortin paperilapunTilanne on nyt se, että aiomme ostaa isoveljeni kanssa yhteiseksi ensipyöräksi jonkin ihan "peruspyörän", todennäköisimmin 600-kuutioisen, tyyliin Hornet tai Bandit. Mutta ei siitä sen enempää, se nähdään sitten keväällä mitä tulee laitettua alle.
Tässä talven aikana olisi tarkoitus laitella etukäteen ajokamat kuntoon. Veljeni kanssa olemme hyvin samankokoisia ja painoisia, joten aikoisimme hyödyntää samoja ajokamoja budjetin rajallisuuden vuoksi. Pyörään ja varusteisiin olisi tarkoitus lyödä max 5k€. Riippuen pyörän hinnasta, ajokamoihin jäisi käytettäväksi semmoinen n. 500-600e, ehkä hieman päälle. Kypärä löytyy jo omasta takaa mopoajoilta, asiansa ajava KBC:n kuitukypärä, ovh jotain parin sadan luokkaa, eli sitä ei alkuun ainakaan tarvitse uusia.
Olen vähän jo yrittänyt katsella nettiä ja tätä palstaa selaamalla, että mitä pitäisi hankkia vielä kypärän lisäksi. Takki, housut, hanskat ja kengät varmaan pitäisi riittää? Ajelut tulisi todennäköisesti suoritettua vain hyvällä kelillä, että vedenpitävyydestä voisi tinkiä mikäli sillä saa hintaa alemmaksi. Ideana tässä on siis se, että lähetään kokeilemaan harrastusta ja jahka nämä ensimmäiset kamat hajoaa tai muuten käyvät epäsopiviksi, niin hankitaan sitten uudet tilalle, kun tiedetään näiden ensimmäisten perusteella mitä halutaan. Rahalla saisi varmasti Rukkaa, Goretexiä ja nahkaa, mutta budjetti on nyt mitä on, se on oikeasti rajallinen. Mutta ei myöskään ole aikomusta ajella tuulitakissa, farkuissa ja tennareissa.
Takki ja housut: Mihin takissa ja housuissa kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota? Onko jokaisessa MP-käyttöön myytävässä asussa kyynärpäissä, olkapäissä ja polvissa jonkinlaiset suojukset vaikka niistä ei erikseen kerrottaisi? Kannattaako hankkia sellainen setti, että takin ja housut saa yhteen esimerkiksi vetoketjulla? Saako erimerkkisiä takkeja yleensä naitettua erimerkkisiin housuihin kiinni? Selkä/rintapanssarin tarpeellisuus? Housut henkseleillä vai ilman?
yhteensä n. 300-400e?
Hanskat: Näistä ei mitään hajua. Ei tarvitsisi olla maailman kevyimmät ja ohuimmat, ts. +15c-kelillä ei saisi vielä näpit jäätyä. Sama kysymys kuin ylempänä, mihin näissä kannattaa kiinnittää huomiota?
n. 50e?
Kengät: Varmaan pitkävartiset ja vetoketjulla varustetut ovat parhaat? Mopoajoilta jäi traumat kun liikennevaloihin pysähtyessä vaihdepolkimeen sotkeutuneet kengännauhat meinasivat aiheuttaa vähän ylimääräistä hommaa.
n. 150e?
Aluksi ajattelin käydä paikallisissa liikkeissä katselemassa ja kokeilemassa mitä heillä on tarjota, ja samalla katsella minkä kokoiset varusteet olisi itselle parhaat. Sivusilmällä voisi sitten netistä katsella, että mitä hintaluokkaa koti/ulkomaan kaupat edustaa. Netistä, eikä varsinkaan ulkomailta ei sokkona kannata lähteä tilailemaan, vai onko noissa millaiset palautus/vaihto-oikeudet, varsinkin ulkomaisissa kaupoissa?
Huh tulipa kysymyksiä. Toivottavasti joku viitsisi vastata edes osaan. Ja hyvää syksyä kaikille!
Mä kattosin tämän foorumin myyntipalstan läpi, voi säästää sievoisesti.
Itsellä maksoi ekat kamat:
Takki & housut, käytetyt, .orgista, 150e
Kengät, -50% tarjous kaupassa, 90e
Hanskat, -50% tajous kaupassa, 45e
Toiset hanskat (paksut), -50% tarjous kaupassa 39e
Windstopper-kauluri, 29e
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Komppaan täysin. Katsele täältä ja Nettivaraosan ajovarusteista hyvät käytetyt tai uudet reilusti alennetut. Tässä talvella kun porukalla on taipumus hävittää kamojaan oikeinkin edullisilla hinnoilla.
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Jos takkia ja housuja uutena suunnittelet niin Riku Motorin "poistomyynti" kannattaa tsekata netistä ja paikanpäälle tietty sovittamaan. Myös 24mx.fi on edukas verkkokauppa.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Vähän on ilkeen tiukka toi budjetti. Pistä viissataa enempi ja mopoon saman verran vähempi, niin olet tyytyväisempi. Moottoripyöräily on vttmainen ja kamala laji jossa hyvillä varusteilla saa edes hiukan mukavuutta.
Kypärässä ominaisuudet taitaa alkaa nousta ehkä esiin vasta siin 70…100 km/h vauhdissa. No, kato nyt jos pärjäät. Housujen lahkeet saa olla selkeesti pidemmät kuin siviilikamoissa! Polvisuojien taipuisuus on hyvä huomioida. Jäykkä retkipatjanpala voi alkaa painamaan polvilumpiota (se kyttyrä polvessa) ja alkaa aiheuttaa kipua ajaessa. Halpiskalvo ei hengitä satulalla istuessa ja parsnahka vettyy (vähän kuten tiskarin kädet) ja pehmenee hiestä ja ajaessa olo on kuin koivunoksalla piiskattu. Sovita housuja istuvassa asennossa. Kahdet hanskat kannattaa ehkä olla... keveet ja lämpimät.
Kannattaa surfailla netissä ja katella tarjouksia voi hyvinkin löytyä -50% varusteita ns."ylivuotisia"![]()
Se ei pelkästään tunnu hyvältä, vaan se myös on sitä.
Tuohon suuntaan katselin itsekin ja jos moposta et tingi, niin raavi muutama satku varusteisiin mistä hyvänsä, on kuitenkin useiden vuosien investointi.
Kypärän kanssa ole tarkkana, kypärä - threadeista saat hyviä vinkkejä.
Itse ajelin monta kesää kohtuullisilla - ja loppusuvena nyt investoin laatupottaan - ja eron kyllä huomaa - kypärävalinnassa kannattaa kuunnella ammattilaisia, itse olen harrastaja.
<p>.</p>
mä sanoisin että kannattaa liittyä kipin kapin ORGin jäseneksi ja pitää kevään korvalla silmät ja ORGin sivut auki![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tässä muutamat ihan täysin henk.koht. mielipiteet näihin:
Minulla on setti jossa saa takin & housut yhteen vetoketjulla mutta koskaan en niitä ole yhteen liittänyt, en ole kokenut tarpeelliseksi ja hankaloittaa vaan pukemista/riisumista kun alkaa sähläämään sen vetoketjun kanssa. Erillisen selkäpanssarin olen hankkinut ihan vain oman turvallisuuden tunteen takia, mutta ei ollut ensimmäisen vuoden hankintoja. Takeissa on (kaikissa?) selässä suoja mutta se on sarjaa retkipatja, eli en usko sen suojaavan kovinkaan paljon jos pahasti kaatuu. Omat housuni ostin henkseleillä kun olin ehdottomasti sitä mieltä että henkselit tarvii olla mutta sittemmin olen ottanut niistä henkselit irti... lienee makuasia ja käytäntö saattaa muuttaa mieltä. Takkia, housuja & kenkiä on ihan hyvä koittaa myös istualteen, istuessa niitä pääsääntöisesti kun tulee käytettyä. Itse menin liikkeeseen ja sovitettavat kamat päällä kävin istumassa jonkun myynnissä olevan pyörän päällä, sai tuntumaa siihen että miltä ne kamat siinä pyörän päällä ollessa tuntuu, painaako joku vaate jostain ym.
Ainakin hyvä että hanskat istuu napakasti käteen ja itse en ainakaan osta hanskoja joissa ei ole nahkaa edes kämmenpuolella -parempi grippi kaasukahvasta kun on nahkaa kahvaa vasten ja hanskat istuu. Jonkinnäköstä suojaakin on ihan kiva olla.
Itse ajelin kortin syksymmällä ja silloin ainakin oli jo paljon sen kauden ajokamoja alennuksissa, kannattaa käydä katselemassa liikkeissä.
Ex CBR 600F
Ducati Monster 620
Näin syksyllä olen tykännyt kun takin ja housut saa yhteen. Vähemmän viimaa alaselkään![]()
Jossain youtube videossa aika ilkeästi oli myös takki noussut kainaloihin kadulla selällään luisuessaan. Ehkä toi vetskari olis ainakin vähän aikaa auttanut ?
Ja mitä pukemiseen tulee, aika helposti sen sipasee kiinni kun siihen tottuu ja vetskari vaan toimii hyvin. Mulla on MPT:n takki ja GGW:n housut, eri merkkiä siis mutta vetskarit sopii toisiinsa![]()
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Linkittelen tähän muutamia samaa aihetta liippaavia ketjuja joista saattaa olla aloittajalle apuja, tai sitten ei....
Tyhmiä kysymyksiä: Ekat vaatteet
Ajopukua aloittelevalle motoristille
Hanskat hintaluokassa 50e
Millaiset ovat hyvät ajokengät?
Syksyllä/talvella on liikkeissä paljon poistomyyntejä joista voi tehdä löytöjä. Allrightin Outlet Espoon Suomenojalla kannattaa ainakin tsekata jos vaan on lähimaastosta, koko myymälä on täynnä poistohintaisia tuotteita.
Ulkomailta tilatessa kannattaa huomioda että palauttaminen menee useimmiten omaan piikkiin (ja ei ole Itellan hinnoilla edullista) jos koko ei natsaakkaan.
Käytettyjä varusteita löytyy tämänkin foorumin myyntipalstalta hyvin.
Takissa ja housuissa kannattaa huomioida hihojen ja lahkeiden pituus, kannattaa testata ajoasennossa että mitta riittää. Lisäksi se että suojat osuvat oikeille kohdilleen ja että varusteet eivät ole niin väljiä että pääsevät mahdollisessa asvaltilla pyörimisessä liikkumaan pois paikoiltaan.
Itse pidän selkäsuojaa ehdottomana varusteena.
-nomen est omen-
Yhdyn edellisiin.
Kunhan ite viittii nähdä vähän vaivaa niin tekee löytöjä. 500€ on ihan ok budjetti (ilman kypärää) jos vähän käytetyt/viime vuoden mallit kelpaa.
Ahkerasti vaan selailee foorumia, nettivaraosaa, huutoa ja vaikka toria.
Monesti löytyy merkki ajokamoja ulosheittohintaan.
Esim.
Daamille piti hommata 2v sitten ajokamat (kypärä oli jo)
Alle 500€:lla sai komeasti
Dainesen nahkatakin, Ixs:n kangastakin, Str:n housut, Sidin popot, Forcefieldin selkäsuojan ja wind stopper kerraston.
Ps. jos rahat pärrään löytyy jo, eikä talvipaikka ole ongelma, niin suosittelen kattomaan mopoja nyt syksyllä.
Voipi olla et kivan yksilön saa käteisellä tingattua verrattain edullisestikkin.
Keväällä hinnat ovat monesti selkeästi korkeampia.
Viimeksi muokannut: Juhis; 12.10.2012 klo 19:05.
Hanskoista sen verran, että kannattaa huomioida sormien pituus. Sormenpäitä hankaavia hanskoja ei välttämättä pysty pitkään kädessä pitämään.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Paljon asiaa ja hyviä neuvoja edellä.
Perusvihannes näillä leveysasteilla on kuitenkin se, että kylmä ja märkä ovat
pääasialliset ja pahimmat vastustajat.
Näin se valitettavasti menee..... ja harrastuksen "mukavuus" rakentuu, tai ei, sen mukaan.
Hyvä realiteetin tarkistus aiheessa on se, että +25 aiheuttaa jo hyvin monelle "traumoja",
mutta siitä on vielä "mannermaisiin" lokoisiin ajokeleihin matkaa.... lämpöjen suhteen
....Sadekuuroista puhumattakaan!
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
* Tuubi
Hanskojen suhteen "perisynti" on liian pienten/tiukkojen hanskojen hankinta.
80/20... vähintään... ajelut menee siten, että reissu kuolee tai elää sen mukaan,
jäätyykö näpit vai ei.
"Tiukka ratatuntuma" ei koskaan haittaa.... ellei se käytännön ajeluissa konkretisoidu
"wuittu..... sormet ei liiku"![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
jep mielummin pykälän isot kuin pienet.
* Tuubi
ei taida olla olemassa yhtä pukua joka sopii joka säähän hanskojakin pitää olla useimmat kevyempää ja vahvempaa
eikä se hinta aina kerro toimivuudesta
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Taloudellisesti pyörän osto kannattaa tosiaan ajoittaa syksyyn. Pyörien hinnoissa voi olla todella huomattavia eroja verrattuna kevääseen.
Hanskojen koko tosiaan mielummin pykälä siitä isompi kuin mikä myymälässä tuntuu sopivalta. Itse ostin sopivat (myymälässä) jotka toimi kyllä alle 100km siirtymillä jonka jälkeen sormia alkoi särkeä tai niistä hävisi tunto... Seuraavat ostin sopivat +1 koko ja nythän sitä ajeleekin tankillisen jos ei nikotiininhimo tai kusihätä yllätä![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
marraskuu on tilastollisesti ostajan aikaa
Messuilta ei samanlaisia alennuksia ja hyvityksiä vanhasta saa
BMW K1300S
Edellä paljon hyviä vinkkejä. 500:lla saa varmasti aloitussetin, mutta jostain joutuu tinkimään. Komppaan Tepistä siinä, että sovittamiseen kannattaa uhrata aikaa (ja hikeä). Itse valitsin aikanaan vastaavalla budjetilla ensimmäiseksi puvuksi goretex-asun hintaluokasta 300-400 e (tarjoushinta) parhaiten istuvan (299 e/ovh 450e). Jälkikäteen jäi harmittamaan ainoastaan se, etten osannut kiinnittää huomiota kyynär- ja polvisuojien paikoillaanpysymiseen. Myöhemmin pari kesää hikoiltuani olen lämpimille ilmoille hankkinut käytetyn nahka-asun (300 e/ovh 750 e) ja erityisesti sen kanssa käytettäväksi sadeasun (50 e). Tonnin jos pystyis investoimaan asuun kerralla, sais ainakin tarjouksesta/käytettynä yhden joka toimii lähes joka kelillä.
Ensimmäiset "yleishanskat" (39 e) oli myyjän kehuista huolimatta hukkaostos: eivät pidä yhtään vettä ja vuori tulee hikisen/kostean käden mukana ulos. Myöhemmin olen hankkinut ohuet nahkahanskat (35 e) lämpimille ja lämpimät (käytetyt 20 e) kylmille ilmoille sekä vedenpitävät sateeseen (25 e/ovh 50 e). Koko tosiaan n. +1.
Kengille asettaisin valintakriteereiksi vedenpitävyyden, riittävän pitkä varsi ja jalkaan "istuva", sillä joutuuhan niillä joskus vähän kävelemäänkin.
Kypärähän sinulla jo olikin. Jos se on "MP-hyväksytty", sillä pääsee alkuun. Huomaat varmaan itsekin onko se liian äänekäs mopoa suuremmissa nopeuksissa. Ykköskriteeri lienee omaan nuppiin sopivuus, sitten vähämeluisuus. Korvatulpat ovat hyödyllinen lisävaruste ja jos aiot motoilla pitempään, kannattaa niihinkin investoida enemmän.
Turvallisia ja nautinnollisia reissuja!
1973-1975: Pappa-Tunturi -65 -> 2008-2008: Suzuki GXS 1100 F -88 -> 2008-2012: Honda CBR 1000 F -88 -> 2012: BMW K 1200 GT -03