Tervehdys, otsikon mukaisesti siis ajovarusteiden osto edessä. Moottoripyöräkuume painoi päälle lähemmäs 10-vuotta ja vihdoin siihenkin löytyi lääke...ajaa kortti ja ostaa ajovarusteet + pyörä. Ajovarusteiden ostaminen nyt edessä ja kokemusta eri merkeistä ja tuotteistä varsin rajoitetusti. Käyttäjäkokemuksia eri varusteista ja merkeistä otettaisiin mielellään vastaan. Istuvuus varmasti pitkälti kuskista kiinni, mutta esimerkiksi kestävyys, veden pitävyys, hengittävyys jne. kiinnostaisivat. Lähinnä nuo Goretex/vastaavat puvut kiinnostavat, ei nahkapuvut.
Rintapanssareista on ollut tälläkin hetkellä jonkin verran puhetta mediassakin, joten jos niistä kokemuksia niin ihmeessä voisitte niistä joitakin ajatuksia jakaa. Varsinkin kokemukset tuollaisista "koko" panssareista kiinnostaisivat esim. Dainesen Jacket Wave Pro yms. Lisäksi vielä pakettiin pitäisi laittaa ajohanskat, kengät + kunnon potta päätä suojaamaan.
Vielä kun joku varmasti budjettiakin kysyy niin varsinaista ylärajaa en ole asettanut, mutta tyhjästäkään ei tekisi mieleni maksaa, vaan laadusta. Varusteista voisin kuvitella maksavani luokkaa 2000~2500 euroa.
Kokemuksia tulemaan. Kiitos ja anteeksi![]()
Ensinnäkin,osta oikeat goretexit,esim rukka,n.1000€. Gore kengät esim Daytona 200-500€.Erillinen selkäpanssari.Koko panssarista ei oo kokemusta,tuttavat ovat kokeilleet ja todenneet sen käytön hankalaksi.Parit,kolmet erilaiset hanskat,lämpimät goret,ns normaalin kelin goret ja kevyet hellehanskat. Kypäräksi kuitukypärä.Yleensä +300€ alkaa saamaan jo erinomaisia kypäriä.Sit vaan kokeilemaan,mikä kypärä istuu parhaiten nuppiin.
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Yo. postaus kertoikin jo tärkeimmät...
Suojapaita on melko hankala käyttää normitakkien kanssa, ellet sitten osta aivan pirusti liian isoa rotsia. Välimuoto voisi olla suojaliivi, jossa on L2-selkäsuoja ja rintasuojus, hartia- ja kyynärpääsuojat on löytyy kaikista kunnollisista ajotakeista.
Goret... Oman kokemuksen mukaan kun ostaa Rukkaa niin ei tarvi muutamaan vuoteen miettiä uusia ellei kuskin koko muutu.
Hanskat... Ehdottomasti yhdet nahkaiset juuri oikean kokoiset race-mallin hanskat hyvälle kelille ja toiset reilummin mitoitetut vedenpitävät sille huonommalle kelille. Isot siksi, että on helpompi saada nihkeään käteen, näistä pitää myös tsekata ettei vuori tule mukana poisotettaessa kun käsi on kostea (hivenen hankala saada takaisin käteen jos vuori on rullalla).
Potta... Ennenkaikkea omaan päähän sopiva ja kuitua, itse olen suosinut araita ja shoeita, arai ehkä oman kokemukseni mukaan vielä hitusen laadukkaampi.
Kengät... Näissäkin on lestissä aikamoisia eroja, itse käytän useimmiten sidin kenkiä, mutta niissä on italialainen lesti ja joudun käyttämään 2 numeroa suomikokoa isompia kenkiä. Kokemusta on myös frey daytonan kengistä, niissä mitoitus on leveämpään jalkaan parempi kuin esim. sideissä. Silti sidin muovipäällysteiset nivelletyt kengät ovat omat suosikkini (mulla crossfire ja vortice).
Lisäksi sitten vaikka rukan tekninen kerrasto, buffi ja kunnolliset ajosukat, niin mutkaista tietä jaksaa painaa jo aika pitkälle.
Minulla olisi myös ajopuvun hankinta mielessä ja netistä jo katselinkin jotain Rukan pukuja. Nahkakaan ei ole poissuljettu, mutta todennäköisemmin taivun tekstiilipukuun. Luin jostain käyttökokemuksia Rukan puvusta, jossa joku valitti sen olevan kylmä ja sisävuorin olevan onnettoman ohut. Se kirjoitus oli muutaman vuoden vanha, että lieköhän edistystä tapahtunut ja onko muilla ylipäänsä vastaavia kokemuksia? Minulle olisi tärkeää, että sisävuori on kunnollinen, koska olen tällainen kuivan kesän orava eli lämmikettä ei ole omasta takaa ja palelen todella helposti näissä mopoiluhommissa, jollei ole todella lämmin ilma.
Nykyinen puku on Dainesen Goretex ja ihan ok käytössä, mutta alkaa olla jo vähintäänkin kulahtanut, joten täytyisi investoida. Lukisin mielelläni muiden kokemuksia puvuista.
Mulla on olemassa juuri nyt tällä hetkellä tekstiileinä MP-asun Sportivo, Rukan Armas, Rukan Armadillo ja Rukan AirRob.
Sen lämpöisyyden osalta lienee kaikkein tärkein kuitenkin se alusasu.
Viimeistä yllä olevasta listasta lukuunottamatta kaikki pitävät tuulen ja kylmän hyvin asun ulkopuolella eikä palele, mutta silti ratkaisevaa lämmönpitävyydelle on hyvä alusasuratkaisu.
Kausien laidoilla, eli nyt ja loka-marraskuun korvilla pidän aina kahta alusasua päällekkäin alla. Yleensä Rukan Outlast ja sen päällä Rukan Toast.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Ittellä ehdoton juttu pikkasenkin kylmemmällä kelillä (keli missä ei kaipaa viilennystä) on laittaa ajotakin hihat hanskojen varsien sisään. Ero on satanolla sen suhteen miten kylmä haiku kulkee takin sisällä. Hihat hanskojen päällä tunkee koko ajan sellainen pieni kylmän ilman kierto, vaikka koitaisi hihan kiristää miten hanskan päälle. Pysty ajoasento varmaan vaikuttaa tietty tuohon.
Joo tiedän että tämä kerettiläinen havaintoni aiheuttaa vastahankaa.![]()
Tosiasiaa ei voi kiistää ja kannattaa kokeilla kummalla tapaa omassa tapauksessa kylmällä kelillä palelee paremmin. Itsellä sama toimii sateella, eli jos hihat on hanskojen päällä, niin hihat on sitten puoleenväliin kyynärpäätä märät, pappatyylillä hanskat hihoijen päällä hihat on kuivat. Kannattaa kokeilla mikä toimii itsellä, ajoasennolla on ilmeisesti merkitystä aika paljon miten ilmä pyörii.
Päähän laadukas kypärä, siinä ei kannata säästellä. Yllä mainituista löytyy hyviä ja lisätään vielä x-liten mallit.
Puvuksi Bemarin tai Rukkan varusteita, jos raha ei ole este. Bemarin kuteet on sutjakampia ja sisäkerrokset istuvampia -> helpompi pukea.
Myös Lindstrandsin ajokamppeet ovat olleet ihmeen kestäviä peruskäytössä eli hinta/laatu mielestäni kohdallaan. Saappaista Oxtar/TXC sopii suomalaiseen jalkaan leveytensä puolesta, mutta valkkaamalla ne itselle parhaat ja mukavimmat on hyötykin suurin. Parit hanskat on ehdottomuus eli lämpimät ja viileät erikseen.
Selkäsuojaksi parhaiten istuva malli oli sitten suojatakki tai pelkkä selkäsuoja sekä windstopper-kauluri myös hellekelille. Suojaa ajoviimalta. Ja eikun baanalle!![]()
Kerrospukeutuminen on ollut ehdotonta tuon palelemisen takia. Kyllä puvussa varmaan tärkeintä on, että vesi pysyisi mahdollisimman pitkälle ulkona, eikä ajoviimakaan tulisi kovin sisään. Sadepuvun kanssa jumppaamista olen harrastanut tähänkin asti ja jatkan edelleenkin, se lämmittääkin jonkin verran.
Eipä tässä auta kuin lähteä liikkeisiin sovittelemaan, jospa sieltä joku sopiva löytyisi. Kiitokset mielipiteistä.
Edellinen puku oli mallia budjetti. Siinä meni rahat hukkaan. Ei pidä vettä, oli kuuma tai kylmä kelistä riippuen, vetskarit ja soljet hajosi. Talvella hain sitten Rukka Armas -setin. Ensinnäkin se istuu kuin hansikas (vuoren kanssa hieman tyköistuva) ja omasta mielestäni se on lämmin. Alle 10 lämmöissä alla on ollut pelkkä merinovillakerrasto ja vuori kiinnitettynä. Sadettakin se piti ainakin sen mitä jonkun kuuron alle joutui.
Juuri eilen ajelin ekat kilsat ilman vuorta ja hyvin tarkeni. Ainakin nyt reilun 1000km kokemuksella rukkaa voi suositella (onpa kumma...).
Oleellista kuitenkin on se että missä käytössä milläkin hetkellä mennään. Viikonloppuna vuori kiinni metsäautotiellä tuli hiki. Siirtymätaipaleella sai väännellä kahvalämppäreitä päälle kun sattui kesähanskat kädessä olemaan. Pitkällä matkalla on pakko pukeutua hyvin, aktiivisemmassa ajossa samalla pukeutumisella kuski sulaa.
Jos nyt jotain korjattavaa olisi niin lahkeiden suut saisivat avautua enemmän. Kunnon ajokenkien sovittaminen on työläs tehtävä.
Pakkohan se on tunnustaa, että moottoripyörilyyn kuuluu oleellisena osana vksarusteluhifistely. Yksillä hanskoilla ei pärjää ja parhaan varusteen metsästys on jatkuvasti käynnissä. Ajoasuissakin on vähän sitä, että yksi koko ei ole riittävästi jos haluaa kylmällä ja kuumalla kelillä ajaa. Lämmin pukeutuminen vaatii isomman asun ja se on taas liian iso jos kerroksia esim fleecen ja vuorin nappaa alta pois. Ei se ole helppoa.
En nyt enää tiedä mitä yritän sanoa mutta vinkkinä että kerralla kunnollista niin rahaa säästyy.
Kiitokset vastauksista. Homma etenee pikku hiljaa. Tänään haettu kypärä, ARAI RX-7GP. Puvuksi tulee RUKKAn Argonaut. Huomenna hakemaan pyörä.
Itse löysin melkein ajamattoman ixs:n tekstiilipuvun edullisesti,päähän kypärä Airoch GP run kaverialennuksella uutena (entinen esittelykypärä),ajokengät äsken täältä foorumilta,hanskat kaupantekijäisinä pyöräkaupoista..
Nyt enää kun joutaa inssin ajamaan niin pääsee liikenteeseen.![]()
Kiitos ja anteexi
Viisasta on juuri hankkia ensin kunnon ajovarusteet ja sitten vasta pyörä ja ajoa.
Joillakin on varaa ostaa pyörä, mutta varusteita ei sitten olekaan enää varaa/tarkoitusta hankkia, kypärää lukuunottamatta.
Ja edellisiä kompaten, varusteita tulee aina kyttäiltyä, josko löytää jotain parempaa. Vuosien saatossa osaa tehdä parempia hankintoja ja oppii tietämään, mikä toimii missäkin tilanteessa. Olen myös huomannut, että pyörän vaihtuessa kamoja menee väkisinkin vaihtoon. Olin jo luopumassa ratatyylisistä ajosaappaista ja ostin matka/enduro saappaat supermotoajeluun. Kun pyörä taas vaihtui, otin vanhat saappaat takaisin ajoon, kun toiset olivat liian jäykät.
Itsellä olisi myös ensimmäisten ajokamojen hankinta edessä, mutta budjetti on hieman pienempi. About 1400e olisi laittaa, ja sillä pitäisi saada takki, housut, hanskat, kengät ja kypärä. Olen lähdössä ensi viikolla Saksassa käymään ja ajattelin poiketa Louisilla. Siellä olisi tällainen takki suht hyvällä hinnalla. Onko kellään kokemusta ko. takista? Onko Louisilla muuta hyvää tavaraa mitä sieltä kannattaisi kantaa? Mites Vanuccin takit, esim. tämä? Scuberth S1 Pro:ta saisi myös 400e:lla, olisko siitä mihinkään?
Lainaan hieman ketjua, jos saisi vähän vinkkiä varusteiden hankintaan.
Eli ajopuku pitäisi hankkia, mutta ei ole hirveästi rahaa käytettävissä ja sitä varten onkin käytetyt vehkeet hakusessa. Kysymys kuuluukin, että onko esim. 5-10v vanhalla nahka-asulla vielä käyttöikää jäljellä? Jos ei ole kaaduttu ja muutenkin näyttää hyvältä, niin menevätkö ne miksikään? Olen kuullut, että kypärä olisi hyvä uusia viiden vuoden välein, vaikkei mitään olisi käynytkään, mutta miten hyvin tämä pätee muihin suojiin.
Itse ostin juurikin vanhemman nahkapuvun. En näe, miten nuo siitä voisivat huonontua. Kuulemma tuota oli rasvailtu aina kaudan jälkeen ja muutenkin pidetty hyvin huolta ja siltä se näyttikin. Kaatunut nyt en ole, joten ei ole tarkempaa testausta ollut, mutta vettä tuntuu pitävän ihan ok, on notkea (hyvässä mielessä), eikä ole mikään sauma ym. hajonnut.
Kypärä suositellaan tosiaan ostettavan aina uutena, koska aina ei voi tietää, onko sillä käytetyllä kaaduttu/onko se tippunut jne. Lisäksi kaupassa voi testailla paremmin omaan pollaan sopivan ja kai tuo vähän muotoutuukin.
Ostin itse puvun lisäksi kengät käytettyinä ja sitten kypärän ja hanskat uusina. Hyvin on toiminut tähän asti. Kypärä kyllä on liian ahdas poskilta. Pitäisi varmaan leikellä noita paloja/tehdä jotain muuta nohevaa. Mitenhän saisi parhaan lopputuloksen?
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Älä ihmeessä nyt ala leikkelemään sitä kypärääsi! Kypärä tuntuu aluksi liian pieneltä, niin sen kuuluukin, se venyy jonkin verran käytössä. Jos ostat kaupassa päähän sopivan kypärän, niin ei mene kauaa kun se on liian iso.
Käytetyistä kamoista sen verran, et kaikki suojat vanhenevat jossain vaiheessa. Ajotakin/housujen suojat voikin olla ihan hyvä vaihtaa jos ne on vaihdettavissa. Kaaduttuja kamoja en ostaisi.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Ja lisäksi kunnollisiin kypäriin saa ostaa eri paksuisia poskipaloja, kysypä sieltä mistä kypäräsi ostit.
Eikös poskipalojen pidäkin hiukka puristaa.. Nimimerkillä unohtu kun laitoin myslipatukan suuhun tauolla ennen kun lähdettiin... Sitte syljettiin verta vielä kotonakin...
Ajovaatteet ostettu, kokoonpanoksi valíkoitui seuraavanlaiset kamppeet:
Arai RX7-GP Okada
Rukka Argonaut puku
Rukka Apollo hanskat
Gaerne GRW Aquatech kengät
![]()
Joo siis kypärä on ollut käytössä useamman kuukauden, eikä se tuosta enempää tunnu muokkautuvan. Se tuntui sopivasti puristavalta kaupassa päähän ja niin se tuntuu vieläkin, mutta 45-60min kohdalla alkaa jo oikeasti sattumaan, kun puristaa niin paljon, joten kyllä tuolle jotain varmaan pitää tehdä. Täytyy katsoa, jos nuo poskipalat tuosta saisi tosiaan irti ja vaihdettua. Muuten ihan sopivankokoinen. Joo en ala leikkelemään, kunhan jotain heitin ennen tarkempaa tutustumista![]()
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Eikö niitä poskipaloja sais kuumailmapuhaltimella hiukan kutistumaan?![]()
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Itsellä tuollainen tarjouksessa 200e ollut Nzi:n kypärä, mutta kyllä tuostakin näköjään sai irti nuo palat. Pitää käydä kysymässä, saisiko noihin jotain vähän ohuempaa tai tosiaa koittaa itse askarrella vaikkapa tuota styroksi/mikälie pohjaa (joka siis on irtonainen noiden pehmusteiden alla).
<p>Honda VFR 800 -99</p>