Pihin vinkillä silti vielä katkaisin vakuutuksen talveksi eli maksoin viime kesältä kilvettömän vakuutuksia hiukan reilun sata euroa.
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Kysyin huvikseen fenniasta miten suhtautuvat ajotaito 2, vastaus sanasta sanaan:
Mainitunlaisessa ajoharjoittelussa, jossa harjoitellaan moottoripyörän käsittelyä ja hallintaa esim. moottoriradalla, on kaskovakuutus voimassa normaalisti. Rajoitus kaskovakuutuksen voimassaololle aiheutuu, jos moottoripyörällä ajetaan radalla kilpaa tai harjoitellaan kilpa-ajoa. Mutta tällaisestahan tässä tapauksessa ei ole kyse.
Fillari
Tuon perusteellahan periaatteessa keskiryhmässäkin olisi periaatteessa voimassa kasko. Käytäntö saattais olla kyllä eri asia sitten.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Yllättävää sinänsä trendi jatkuu ja hinnat nousee.
http://yle.fi/uutiset/moottoripyorie...toehto/6989473
Olis kyllä hienoa kun sais jonkun oikeasti fiksun systeemin kilvettömien vakuutuksiin. Samalla vois rukata useamman pyörän omistavien maksutaakkaa, tuskin kukaan useammalla yhtä aikaa kykenee syöttämään.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Tuo sun saama vastaus on tuollaista ympäripyöreää liirumlaarumia, kun olisi voinut kertoa myös suoraan, että Ajotaito II on Fennian osalta normaalin omavastuun piirissä, eli suljetulla alueella sattuneisiin vahinkoihin liittyviä omavastuun korotuksia ei tule. Olen sopinut tämän Fennian(kin) kanssa ja tiedot löytyy kurssien kuvauksista.
1000
Onkos kukaan kerennyt tai jaksanut vielä kartoittamaan tai löytänyt jostain jo vaikka valmista vertailua, eri vakuutusyhtiöiden nykyisestä vakuutushinnoittelusta €/per vuosi koskien näitä rataleluja?
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Tossa avasin just Aktialta tulleen laskun kilvettömän K7 kilogixerin liikennevakuutuksen osalta. Neljäs erä 122,50 eli vajaa viitisen sataa koko vuosi.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
2004 GSX-R600 299,60/Vuosi. Sain vielä viime keväänä sen maastoliikennevakuutuksen... En ihan hetkeen oo sitä katkasemassa.
Jopo
Leuka maassa kohti uusia pettymyksiä.
Soininen racing
IF kauppaa minulle vakuutuksiaan ja väittää kiven kovaan, että vuodenvaihteessa on jotkin ehdot muuttuneet ja ratalippoja maksaisivat ryhmästä riippumatta 20% omavastuulla!
Onko muilla tietoa, että olisi tälle vuodelle jotenkin muuttunut? Eikös tuo alla oleva teksti ole sama kuin noissa aiemmissa postauksissakin?
Aiemminhan parhaat korvaajat ovat olleet turva ja Tryg, joissa tuo 50% omavastuu on ollut paras vapaassa ajoharjoittelussa.
Nimim. Turvako ei korvaakaan enää parhaiten.
Korotettu omavastuu nopeus- ja ajoharjoittelualueilla
Alueilla, joilla harjoitetaan nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, on vahingon sattuessa omavastuu kolminkertainen, kuitenkin vähintään 20 prosenttia vahingon määrästä. Tämä ei kuitenkaan koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
Korotettu omavastuu vähennetään törmäysvahingoista.
Liikennevakuutus
Liikennevakuutuslain mukaan alue on katsottu liikenteestä eristetyksi silloin, kun se on suljettu aitauksella tai muulla konkreettisella tavalla ja kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle estää jatkuva ja aukoton vartiointi.
Käytännössä moottoriajoneuvokilpailujen kilpailualueet ja harjoitusalueet ovat harvoin laissa tarkoitetulla tavalla liikenteestä eristettyjä alueita. Sama koskee myös varikkoalueita, jotka ovat usein vailla eristystä.
Kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi siis käytännössä olla ilman liikennevakuutusta vain silloin, kun tämä käyttö tapahtuu ainoastaan edellä mainitulla tavalla eristetyllä ja vartioidulla alueella, jonne ja josta ajoneuvo siirretään lastina pois.
Kaskovakuutus
Yleiseltä liikenteeltä suljetuksi katsotaan sellainen tieosuus tai alue, jolla muu moottoriajoneuvoliikenne samanaikaisesti kilpailun tai sen harjoittelun aikana on kielletty (suljettu).
Jos radalle on mahdollista päästä vahingossa vaikka marjastaja, hirvi tms. niin liikennevakuutus on voimassa. Eli on voimassa kaikilla Suomen radoilla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Juurikin tuo seikka vaatii liikennevakuutuksen AINA, mutta mitäs ootte tästä mieltä, eli korvaako IF:n kasko pienemmällä omavastuulla, kuin Turva(jossa 50% tuo omavastuu)?
Korotettu omavastuu nopeus- ja ajoharjoittelualueilla
Alueilla, joilla harjoitetaan nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, on vahingon sattuessa omavastuu kolminkertainen, kuitenkin vähintään 20 prosenttia vahingon määrästä. Tämä ei kuitenkaan koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
Korotettu omavastuu vähennetään törmäysvahingoista.
Tosta liikennevakuutuksen voimassaolosta oli täällä ketju jossain. Ittse en tosta lakikapulakielestä mitään tajua, vaikka se Suomen kieleltä näyttääkin, mutta oppineemmat sitten oikolukee lain sanan tavan kielelle.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
IF:n kaskon ratakorvaus omavastuu on ollut jo pidempään tuo 20%, tai ainakin 2012 oli kun vakuutuksia viimeksi kilpailutin. Hinta vaan oli kolminkertainen Pohjantähteen verrattuna, jonka kasko ei ole radalla voimassa. En katsonut aiheelliseksi ottaa vakuutusta jonka vuosimaksu oli 1/3 vakuutettavan pyörän arvosta.
-nomen est omen-
LähiTapiola tarjoaa seuraavaa ehtoa kaskossa:
"Ajo- tai nopeusharjoittelussa moottoriradalla tai muulla alueella tai tieosuudella (esimerkiksi Nürburgringin
Nordschleife), on vahingon sattuessa omavastuu 50% korvattavan vahingon määrästä, kuitenkin vähintään vakuutuskirjaan merkitty euromääräinen omavastuu. Omavastuukorotus ei koske liikenneopettajan
antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta tai muuta Tapiolan kanssa etukäteen sovittua
koulutusta."
Etenkin tuo Tapiolan kanssa etukäteen sovittu koulutus oli mielenkiintoinen lause.. Ehkä johonkin Orgin kuvioihin saisi Tapiolalta korotettua korvausprosenttia..?![]()
- < With great power comes great responsibility > -
Ei riemulla rajaa kun RäRRällä ajaa
Linkkaamasi postaus on vuoden vanha, sisältäen seuraavan lauseen: " Käytännöt voivat muuttua, joten ole selvillä omista vakuutuksistasi, Motorg ry ei vastaa näiden tietojen paikkansa pitävyydestä"
Eli odotellaan uusia, tuoreita kannanottoja tälle vuodelle.. Toivottavasti ei ole muuttuneet asiat.
- < With great power comes great responsibility > -
Ei riemulla rajaa kun RäRRällä ajaa
No jokos nyt jo olis jotkut vakuutellut kilvettömiään tai edes kyselleet tarjouksia?
Mikä vakuutusyhtiö on tänä vuonna kilvettömien ratalelujen osalta yksi ylitse muiden? Älkää pantatko tietoa
Tämä ei siis koske kilvellisiä !
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Ainakin kurapyörä puolella hinnan korotukset ovat olleet aivan jotain muuta kuin maltillisia...
http://www.offroadpro.fi/keskustelu/...li-5000-euroon
Ja siis sorry tää offtopic mutta pelkää/arvaan että ratapuolella hinnaston päivitys on ihan samanlainen...
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Tammikuussa kyselin kilvettömään -08 rytköseen vakuutusta.
IF 3900€
Aktia 2116€
Pohjola 520€
Lähitapiola 1300€
Turva ja Fennia jäi vielä kysymättä mutta pitänee sinnekin olla yhteydessä huhtikuun puolella.
Huh, huh mitä hintoja. Normiratailijan ei näköjään kannata enää harrastaa kilvettömällä. Kilpipeli vaan alle, ni pääsee boonuksien kanssa halvemmalla ja pääsee samaan rahaan kadullekin.
Mitenhän nämä hinnat rupeavat vaikuttamaan kilvettömien jälleenmyyntiarvoihin? Onneks tuli oma myytyä jo syksyllä, ennen näitä hintojen korotuksia.
Dinli DL-904 450cc -10 tl
EX Suzuki GSX-R1000 K6 kilpuri
Ex Yamaha YZF-R6R -06
Ex Kawasaki ZX-6R -03
Soittelin kilvettömälle K7 kilogixxerille liikennevakuutusta, tässä hintoja ennen alennuksia:
Turva 953,20 Aktia 2116,- pyörän tyypistä riippumatta kaikille kilvettömille sama Pohjantähti 1430,- pyörän tyypistä riippumatta kaikille kilvettömille sama Fennia 524,- Pohjola pelkkää musiikkia... Lähitapiola pelkkää musiikkia...
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Jos kohderyhmän maksamat maksutulot eivät riitä korvauksiin ja kohtuulliseen katteeseen niin käy näin, se on puhdasta vakuutusmatematiikkaa. Sinänsä suunta on aivan oikea. Ei ole oikein että korvauksia maksetaan muiden kohderyhmien maksamasta maksutulosta. Sama suunatus on nähtävissä muidenkin ajoneuvovakuutusten osalta kuten mm. mopoautojen vakuutuksissa. Tässäkin pyritään siihen että kohderyhmä maksaa omat korvauksensa. Vakuuttaminenhan ei ole muuta kuin riskin jakamista muiden, esimerkiksi samankaltaiseen toimintaan osallistuvien, kanssa. Mahdolliset korvaukset eivät tule seinästä vaan toisten vakuutuksenottajien kukkarosta.
Joo. Koska olen aloitteleva radalla hankin opettelupyöräksi aprilia 125 rs ex ratapyörän. Asiaan. Soittelin vakuutus yhtiöitä läpi seuraavan laisin tuloksin:
Pohjola 580.00/v
IF 2290.00/v
Turva 860.00/v
Pohjantähti 1400.00/v
LähiTapiola 1336,81/v
LähiTapiolan vakuutuksen voi irtisanoa milloin vaan. Minimimaksu on 13 euroo.
Turvan vakuutuksen sai vaikka yhdeksi päiväksi kerralleen. Tosin vakuutus täytyy sanoa irti kirjallisesti ja sit taas ottaa uusi vakuutus kun menee seuraavan kerran radalle. Tämä koskee vain kilvettömiä pyöriä.
Jotenkin tuntuu rahastukselta tämä homma.
Onko kilvettömille pyörille mitään muuta vakuutus mahdollisuutta?
Viimeksi muokannut: piisiepe; 14.05.2014 klo 12:58.
Tämä on just sama asia, mitä olen kysellyt ratavastaavilta, mutten toistaiseksi ole saanut vastausta.
Eli, lyhennettynä: Onko ORG:n ajotaito kurssit noita em. "muita Tapiolan kanssa etukäteen sovittuja koulutuksia?"
vakuutusyhtiö ei ottanut tähän kantaa, vaan komensi kääntymään tapahtumanjärjestäjän puoleen.
Mopoton mies
Tuokin tieto löytyy Ajotaito II:n kurssikuvauksesta ja Motorg ry:n ratapäiväinfosta.
1000
Vastaus tähän on aina löytynyt Ajotaitokoulutusten esittelyketjuista, esim Ajotaito II. Jos mitään vakuutuksiin liittyvää ei koulutuksen kohdalla ole mainittu, Ratapäiväinfossa kerrotaan vakuutusten voimassaolosta.
Yamaha R1 '06
Kiitos vastauksesta. Ratapäiväinfossa ja noissa muissa viesteissä on todella paljon hyödyllistä tietoa. Siellä sanotaan vakuutuksista seuraavaa:
Liikennevakuutus on voimassa sellaisenaan kuten tieliikenteessä, koska suomalaisia moottoriratoja ei ole eristetty riittävän hyvin muulta liikenteeltä. Täyskaskon törmäysvahinko-osuus ei ole sellaisenaan voimassa kuten tieliikenteessä minkään vakuutusyhtiön kohdalla. Joillakin vakuutusyhtiöillä on korotettu omavastuu ja jotkut yhtiöt eivät korvaa ratakaatoja lainkaan. Ajokoulutukseen osallistuttaessa täyskaskon törmäysvahinko-osuuden omavastuu on useimmissa vakuutusyhtiöissä sama kuin katuajossa, mutta poikkeuksiakin on. Koulutuksen sisällöllä voi olla vaikutusta asiaan, ole siis selvillä vakuutuksistasi. Suuntaa antavaa tietoa löytyy foorumilta Ajotaito II:n kurssikuvauksesta, siellä mainitut asiat pätevät myös kursseilla Ajotaito I ja Ajotaito III sekä Ajotaitoklinikalla.
Liikennevakuutus on pakollinen myös radalla. Radalla voi ajaa kaikissa ryhmissä kilvettömällä (eli rekisteröimättömällä) pyörällä, mutta liikennevakuutus on silloinkin pakollinen. Pakollisuus perustuu lakiinEli voin suurella todennäköisyydellä olettaa, että samat omavastuut on voimassa myös tuolla.kaskon törmäysvahinkovakuutus on kurssin aikana voimassa kuten tieliikenteessä ilman omavastuun korotusta A-vakuutuksen, Fennian, Lähivakuutuksen, Nordean (Tryg), Pohjolan, Tapiolan, Turvan sekä Pohjantähden vuonna 2010 uudistetussa kaskossa. Aktian kasko ei korvaa mitään. Nämä tiedot on selvitetty vakuutusyhtiöiltä kysymällä sekä muutaman vakuutusyhtiön kohdalla korvauskäytönnöistä erikseen sopimalla. Käytännöt voivat muuttua, joten ole selvillä omista vakuutuksistasi,
Mopoton mies