Kurssin nimi:
Ajotaito 2 Päivämäärät: Jokaisen ajoharjoittelutapahtuman ensimmäisenä päivänä Paikka: Alastaro, Ahvenisto, Botniaring, Kemora, Kymiring, Motopark Sisältö: Kaarreajotekniikan perusteet Kohderyhmä: Kaikki moottoripyöräilijät Esitietovaatimukset: Taito ajaa kurssipaikalle moottoripyörällä Kurssin hinta: 0 € + ajoryhmämaksu Motorg ry:n jäsenyyttä ei vaadita
Tule mukaan Motorg ry:n ajoharjoittelutapahtumiin tutustumaan ajoharjoittelun iloihin ja hyötyihin. Ajotaito 2 on kaikille mutka-ajosta nauttiville motoristeille suunnattu kaarreajotekniikkaan keskittyvä kokopäiväinen ennakoivan ajon kurssi. Jotta alku sujuisi mahdollisimman hyvin, Motorg ry tarjoaa sinulle tämän kurssin ilman lisähintaa.
Ajoharjoittelu turvallisessa ja monipuolisia mutkia sisältävässä ympäristössä voi olla silmiä avaava kokemus, kun pääsee ajamaan "oikeita" mutkia. Kurssilla autamme sinua parantamaan ajotekniikkaasi niin että ajamisesi olisi aiempaa varmemmalla pohjalla. Kurssin sisältö perustuu katukuskien ajamisesta tehtyihin havaintoihin. Kurssilla hiotaan ajoasentoa, kaarreajolinjoja, katseen käyttöä, ohjaustekniikkaa, rentoa ajotyyliä ja näiden asioiden keskinäistä merkitystä. Matkassa on aina mutkia, joten kurssin kaarreajotekniikkaa painottava sisältö osuu suoraan jokapäiväiseen ajamiseen. Kurssin kaikki asiat ovat yhteistä perustaa sekä katu- että rata-ajolle. Vaativammat ajotekniikkajutut tehdään joskus myöhemmin näiden perustaitojen päälle. Kurssiin kuuluu varikolla pidettävät teoriaosuudet ja radalla ajettavat käytännön harjoitukset. Kurssi ajetaan kokonaan radalla.
Esitietovaatimuksena on jonkinlainen taito ajaa moottoripyörällä. Ajotaito 1 tai Motoristi Survival ovat hyödyksi, mutta eivät välttämättömiä. Lue ajoharjoittelusta ja ajokoulutuksista lisää Motorg ry:n ajoharjoitteluinfosta, siellä on asioita avattu vähän enemmän.
Milloin kursseja järjestetään?
Ajotaito 2 järjestetään jokaisen kotimaisen ajoharjoittelutapahtuman ensimmäisenä päivänä. Mahdollisista poikkeuksista ilmoitetaan kyseisen ajoharjoittelutapahtuman keskusteluketjussa.
Miten mukaan
Osta paikkasi haluamallesi ajoharjoittelutapahtumaan verkkokaupasta kohdasta "Ajoharjoittelutapahtumat" hitaaseen ryhmään. Valitse lisäksi Koulutus/Ajotaito valikon alta samalle päivällä 0€ hintainen Ajotaito II -tuote. Kurssille voi ilmoittautua myös paikan päällä, mutta "ostamalla" ilmaisen kurssipaikan, osaamme varautua riittävällä määrällä kouluttajia. Osallistujilta ei vaadita Motorg ry:n jäsenyyttä. Kurssilaiset kokoontuvat heti kun aamun kuljettajakokous on päättynyt, asiasta tiedotetaan kuljettajakokouksen yhteydessä kohtuullisen näkyvästi ja kuuluvasti.
Kurssille mahtuu n. 5 hlö per kouluttaja. Etusijalla kurssille osallistumiseen ovat ennakkoon ilmoittautuneet ja ensikertalaiset. Lisäksi kurssille otetaan mukaan kertaajia mikäli kouluttajien määrä sen mahdollistaa. Teoriaosuudet ovat avoimia myös kurssin ulkopuolelle jääneille.
Huomioi nämä asiat:
- liikennevakuutus on kurssilla (ja radalla muulloinkin) voimassa kuten tieliikenteessä,
- kaskon törmäysvahinkovakuutuksen voimassaolo kannattaa varmistaa omasta yhtiöstä.
- Motorg ry ei vastaa radalla tai kurssilla sattuneista vahingoista,
- Motorg ry:n jäsenyyttä ei vaadita Ajotaito 2:ssa, mutta jäsenyys alentaa ajoharjoittelun hintaa ja antaa oikeuden varata paikan ennakkomyynnin aikana,
- lippuvuoroja ei voi ottaa kurssipäivälle eikä kurssille voi tulla myöhässä (sillä poikkeuksella että olet kertaamassa kurssin asioita),
- kurssilla tulee noudattaa annettuja harjoitteluohjeita, ohjeiden selkeä rikkominen voidaan katsoa vahinkotapauksessa kurssin ulkopuoliseksi ajeluksi,
- Motorg ry pidättää itsellään oikeuden säätää kurssin kapasiteettia kurssipäiväkohtaisesti tilanteen mukaan,
- lue ajoharjoittelusäännöt.
Tervetuloa mukaan!
Motorg ry:n ajokouluttajat
Viimeksi muokannut: Jonezi; 09.09.2024 klo 22:56.
1000
Kysymys, ketä / minkä koulutuksen saaneita esim.ajotaito II kouluttajat ovat?
P.Väisänen
Kaikki meidän kouluttajat ovat käyneet vähintään liikenneturvan EAK-kouluttajakurssin. Lisäksi henkilöt on pyrittu jo ennen kurssille lähettämistä valitsemaan niin, että he olisivat sopivia kouluttajiksi. Kriteereinä valinnalle ovat riittävä kokemus moottoripyöräilystä, halua oppia ja opettaa uutta, sekä luonteen ja ulosannin pitäisi olla kouluttajalle sopiva. Joukossa on myös SMOK-kouluttajatestit läpäisseitä sekä ammatiltaan ajo-opettajia. Tietenkin pyrimme myös sisäisesti jatkokouluttamaan omia kouluttajiamme, että opetuksen taso pysyisi laadukkaana. Lyhyesti sanottuna siis sekalainen sakki erilaiset taustat omaavia, sosiaalisesti ulospäinsuuntautuneita kokeneita motoristeja, joilla on halua jakaa osaamistaan muille motoristeille.
Meikäläisen tausta on vähän vajaa 20 vuotta eri näköisten kaksipyöräisten sarvissa (ikää alle 30). Suurimmaksi osaksi katuajoa, mutta myös maastossa on tullut möngittyä. Nykyisin harrastus painottuu rata-ajoon, jossa vauhdit on sitä tasoa, että kiskakuskejakin voi vähän kiusata. Orgin kouluttajana olen nyt neljättä vuotta ja tänä aikana olen ollut vetämässä noin pariakymmentä kurssia Ajotaito ykkösestä aina rata-ajokurssiin saakka.
Superbike #7
Sen verran tahtoisin tarkentaa, että riittävällä kokemuksella tarkoitetaan sitä, että pyörä on riittävällä tasolla hanskassa. Kyse ei siis oikeastaan ole kokemuksesta (aika) vaan taitotasosta.
T: Toinen kouluttaja
Hei,
Päteekö tuo 95dB sääntö myös tähän Ajotaito II kurssiin? Ja voiko tätä mitauttaa missään/mitenkään ennen kuin tuonne ahvenistolle menee?
Onko mahdollista että he mitauttaa siellä radalla vaikkapa kuukausi ennen itse kurssia? Ja jos näin on niin onko tuo mittaus ilmaista?
95dB sääntö koskee myös kurssia. Voit käydä mittauttamassa Ahvenistolla etukäteen ja ymmärtääkseni se on ilmaista. Myös katsastuskonttoreilla on yleensä kalibroidut mittarit, tuollaisen mittauksen hinta taitaa olla aika hyvin neuvoteltavissa, kun mitään paperitöitä siihen ei tarvitse tehdä.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
MOI
Kävin ajotaito kakkosen 2014
ja
ajotaitoklinkan 2015.
Täytyy sanoa että Don Hannulan
pohdinnat ovat arvoisensa ja hyvät.
Mulla ainakin vauhtia löytyi.
Toivottavastin sullakin...
T.S
Olen käynyt monenlaisia EAK-juttuja, Ajotaito 2 2013 on taatusti ollut paras, jonka olen suorittanut. Ihan oikeasti, siitä sai paljon eväitä.
<p>.</p>
Itse kävin ajotaitoII:n eilen Alastarolla. Ei ollut aikaisempaa ratakokemusta ja voin kirkkain silmin suositella.
Maantiellä oppii mahdollisesti ajamaan liikenteessä, mutta radalla oppii todellakin sen mitä moottoripyörän "ajaminen" tarkoittaa. Tässä kouluttajat mielestäni onnistuivat hyvin jakaessaan perustietoa ja kannustaessaan oikeasti ajamaan sitä pyörää
Kurssi käytynä tänään Botniaringillä. Itselleni ensimmäinen kerta radalla pyörällä, mutta ei varmasti viimeinen. Suuret kiitokset erittäin ammattitaitoisille vetäjille. Aivan huippu juttu. Tässä oli kyllä koulutus, jonka pitäisi jokaisen motoristin (pyörämallista riippumatta) käydä. Ja itseäkin harmittaa, kun ehti 20 vuotta ajaa väärin
- Heim0
Hyvä kurssi ja hyödyllistä tietoa! Eilen oli Botniaringillä eka kerta radalla ja yleensä todella vähällä ajokilometrihistorialla. Mukavasti sai lisää varmuutta ja vinkkejä ajamiseensa ja ehkä ens kerralla jo hiukan lisää vauhtiakin Kiitokset kouluttajille!
Olin eilen Alastarolla ajotaito II koulutuksessa ja kotiin ajaessa jo huomasi kyllä kurssin hyödyn. Kiitos siis siitä kouluttajille! Yhden asian pyytäisin kuitenkin jatkossa huomioimaan - tärkeät ohjeet mielellään ennen kuin on korvatulpat korvissa ja kypärät päässä, koska itse en ainakaan enää silloin kuule mitään. Esim. ajoetäisyyksistä
Kiitos hyville kouluttajille eilen 5.9. Alastarolla! Oppi mitä sai oli loistavaa, kouluttajat asiansa osaavia ja palaute mitä sai ajojen jälkeen kannusti parantamaan ajoa. Joutuu kyllä kertaamaan tämän ensi keväänä, mutta siitä onkin sitten helppo jatkaa ajotaito III:n haasteisiin ja jopa itsenäisesti radalle
Kumpi on miellyttävämpi rata Ajotaito II:sta mielessä pitäen, Ahvenisto vai Alastaro?
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Nostaisin Ahveniston paremmaksi, mutta ei ero näiden välillä niin merkittävä ole. Motopark on selvästi huonoin kurssin tarpeisiin johtuen siitä että ajolinjamalliin edes jotenkin osuvia mutkia on siellä pari-kolme ja hyvin osuvia ehkä yksi tai kaksi.
1000
Ahvenisto on mun mielestä mukavampi, koska siellä on paljon erilaisia mutkia ja myös korkeuseroja. Alastaro on tasasta ja mutkat vähän yksipuolisia. Alastarolla on vähän pidemmät suorat, joten ennen mutkaa ehtii funtsia ehkä vähän enempi, että mites toi seuraava mutka pitikään ajaa. Makuasia, mutta mun ääni menee Apparalle.
Terveisin: Kouluttaja
Superbike #7
Olen tulossa ensimmäistä kertaa huomenna 4.6 Alastarolle ja Ajotaito II kurssille. Pari käytännön kysymystä:
- Mitä pakkaan mukaan pyörän ja ajovarusteiden lisäksi?
- Missä radan lähellä kannattaa tankata ja riittääkö tankillinen koulutuksen läpikäyntiin (Mutkapätkää ajaa joku 180km ennen kun bensavalo syttyy)?
- Mitä muuta pitäisi osata huomioida etukäteen?
CBR1000RR
ex
Suzuki SV 1000S
Yamaha TZR 250
Vettä ja suolaista purtavaa, jos on lämmin keli tulossa
Oripään shell, siellä tankki täyteen riittää koko päiväksi
Avointa mieltä kouluttajiltasi saamiisiin oppeihin ja neuvoihin yleisilläteillä ajeluun.
Husqvarna Norden 901 -22
ex. Ducati 749 -06
ex. CBR 900RR -01
ex. CBR 900RR -96
ex. GSX750F -02
Ota mukaan vesipullo tai pari, aurinkorasvaa, vähän ruokarahaa ja työkalut peilien irrottamiseen tai vaihtoehtoisesti jesaria niiden peittämiseen. Varikolla on grilli sekä kahvio, josta saa ihan oikean kunnollisen lounaan. Aurinkorasvaa siksi, että ratavarikolla onnistuu yllättävän tehokkaasti käräyttämään nahkansa, kun siellä koko päivän keikkuu ulkona suorassa auringonpaisteessa. Vesipullon voi varikolla täyttää useammassa paikassa ja koulutusryhmän sijoittautumisesta riippuu mikä on lähin, mutta vähän matkaa voi joutua kävelemään. Jos peilit pystyy kohtuullisella vaivalla irrottamaan, niin mun mielestä ne on paras ottaa kokonaan pois. ORGin ratasäännöt kuitenkin sallii myös niiden paikalleen jättämisen, kunhan ne peittää läpinäkymättömällä teipillä. Reitistä riippuen viimeinen huoltoasema radalle Helsingin suunnasta tultaessa on joko Oripään Shell tai Alastaron Teboil. Tankillisen pitäisi riittää koulutuspäivään ihan hyvin, kun jommalla kummalla noista asemista tankkaat.
Lisäisin edelliseen, että ota sandaalit, crocksit tms. mukaan. Jos on kuuma päivä, on ihan kiva heittää saappaat pois jalasta oman ryhmän ajovuorojen välillä.
Honda CBR 1100 XX
ex XL 700 V Transalp
Alkukesästä jos on aurinkoista niin aina näkyy punaiseksi mennyttä ihmisennahkaa vähintään naamassa Asvalttikenttä heijastaa tota aurinkoa vähän niinku vesi rannalla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
On tietysti hyvä selvittää aina vakuutusasiat(kin) jo etukäteen.
Mutta pitää muistaa myös se tosiasia että Ajotaito 2 ei ole rata-ajoharjoittelua. vaikka koulutus suoritetaankin rata-alueella.
Siis Ajotaito 2 ei kouluta ketään "rataketuksi" vaan koulutus tähtää turvalliseen moottoripyörällä ajoon.
Heitetäänpä kysymys kouluttajille:
Milloin viimeksi on Ajotaito 2:sen yhteydessä tapahtunut ulosajoja, kaatumisia tai kalustovahinkoja?
(Henkilövahingothan korvataan aina pakollisesta liikennevakuutuksesta.)
Viimeksi muokannut: Goofy S; 17.06.2016 klo 15:53.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
No well, mä otan palovakuutuksenkin vaikka oma eikä naapureiden koti ole palanut lähiaikoina.
Hannulakin kehoittaa aloitusviestissä fiksusti tarkistamaan törmäysvahinkovakuutuksen voimassaolon koulutuksessa.
Henkilövahinkoja ei ole tullut käsittääkseni koskaan, joskus vuosia sitten on ollut jokunen kaputti kun on tehty suoraan toimintaohjeiden vastaisesti. Viimeisin vakuutusyhtiölle asti päätynyt keissi taitaa olla vuodelta '10 Ahvenistolla, syyllinen ei silloin ollut kyseinen kuski vaan harhaillut kurssitoveri. Sille on syynsä miksi ohjeistus on tiukkaa eikä poikkeamia hyväksytä.
Kurssin menetelmiä on muuteltu vuosien saatossa kokemusten perusteella kuten missä tahansa systeemissä, jossa turvallisuutta joudutaan ja halutaan parantaa. Muutokset on myös dokumentoitu, jotta uudet kouluttajat voisivat helpommin päästä ajanmukaiseen käytäntöön sisään. Nykyinen turvallisuustaso alkaa olemaan sellainen, että parannusta on vaikea saada aikaan vähentämättä koulutustoimintaa. Uusien kouluttajien preppauksesta sitä löytynee vielä jonkin verran, tavoitetasolla ei sen suhteen vielä olla.
Viimeksi muokannut: Hannula; 17.06.2016 klo 22:08.
1000
http://www.moottoripyora.org/keskust...110dB-meluraja
Tuolta löytyy tapahtuman topic. Sähköpostiin ei tule erillistä kuittausta. Aikataulu kopsattuna alla:
09:00-09:29 Ilmoittautuminen
09:30 Kuljettajakokous (pakollinen kaikille)
10:00 Ajot alkaa
18:00 Ajot päättyy
Superbike #7
Miten tiukasti sitova tuo AT2 on loppupäivästä noin aikataulullisesti? Kotona väännetään nyt siitä kun pitää ottaa 2v poika mukaan, niin pääseekö äiti osallistumaan täysipainoisesti AT2:seen JA isi-ihminen ajamaan loppupäivästä vajaita keskiryhmän settejä. Vai karkaakonko mä joku kerta lauantaiksi yksin radalle ja miehelle jää pelkkä sunnuntai?
"Ei noin pieni tyttö voi ajaa noin isolla pyörällä."
Voi ajaa. Ja rakastaa sitä.
KTM 690 Duke 2016