Tulipa (kännissä) mieleen moista; maalauksen sijaan teippaisi katteet oikeaan väriin / kuvioon.
Värejä jne saa vinyyli tarroina jotka kuulemma saa lämmön kanssa muotoutumaan mukavasti muotoon kuin muotoon. Tästä seurasi ajatus, että vetäisi katteisiin tuollaisen tarran päälle maalauksen sijaan. Katteet on jo kertaalleen asfalttiin hiottu ja kitattu ehjiksi. Tuollainen tarrahan saattaisi jopa lujittaa pintaa...
Jossain ketjussa huomasin että joku kehui että tekijämies/nainen vetää tuollaisen tarran vaikka jalkapallon päälle ja onhan noita konepeltejä ja kattoja tuuninkipojat vedelleet vaikka kuinka jollain 'hiilikuitu'tarralla.
Kaatuuko koko homma:
a) tarran liima ei pidä (jos laittaisi kunnon liiman väliin?)
b) vaatii tautisen tarkkaa askartelusilmää
c) tulee onnistuessaankin toooodellaaa ruma
Aika monessa paikassa netissä myydään tuollaista tarraa, kokoa löytyy siten että periaatteessa saisi yhden katteen puoliskon venyteltyä yhdestä palasta.
Yhdessä tarrafirmassa kehotettiin jo unohtamaan koko juttu, mutta ajatus tuntuu niin hyvältä etten vielä usko
t.Ville
Mitään tiedä, mutta mahtaako tuo tarran pinta olla liian pehmeää verrattuna maalipintaan. Voisi siis naarmuuntua helposti päivittäisessä käytössä?![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Saksassahan taksit on teipattu kokonaan, joten varmasti oikeanlainen teippi kestää käyttöä. GTI-lehdessä kietaistiin kokonainen Audi A4:kin teippiin jossain numerossa, joten miksei pyöränkin teipattua saisi.
Kannattaisko kysäistä jostain teippaus-firmasta?
<p>2002-2014</p>
En usko että pinta pysyisi kovin kauaa hyvän näköisenä,
suuret pinnat kuten autoissa on helpompi tarroittaa.
Suosittelen maalaamaan. varsinkin jos haluat yhtenäisen näköisen kokonaisuuden.
Tarra saa pienistä kiven iskuista "reikiä" pintaansa, johin lika pääsee = tarra alkaa repeytymään. Sitten ei ole enää hyvän näköinen.
Jos tarroitus vaiheessa jää ilmakuplia, niin niiden poistaminen on hankalaa jos haluaa siistin jäljen. pini reikä jää aina kun puhkaiset neulalla reiän tarraan.
Ennemmin maalaa kate ja tarroita kuviot.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
juu tarrat kyllä taipuu vaikka mihinkä meinaan esim pelastuslaitosten johto autot teipataan punasiksi omasta väristä riippumatta ja tarra on lujaa ja pitää värinsä mutta pinta on lievästi rosoinen. tässä tapauksessa antaa hyvän suojhan auton omalle maalille ja autot on kuin uusia tarran poiston jälkeen. kysäise vaikka tampereen aluepelastuslaitokselta tms.
se käy savulla,ku se pääsee pois ni ei enää pelaa
Mulla on ainakin puolet Kawan kyljistä puhtaasti tarraa. Eikä oo mennyt mikskään. Eli siis ihan alkuperäiset tarrat.![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Moro.
Itse ammattiteipparina sanoisin että unohda, maalaaminen
on parempi vaihtoehto. Noihin yliteippauksiin on omat
kalvot jotka venyy ja kestää "irtirepäisyt", mutta
vaatii ammattilaisen joka saa siistin lopputuloksen.
Jos pyöräsi on kaadettu ja maalipinnassa on syviä naarmuja,
niin kiiltäväpintainen kalvo korostaa maalipinan virheitä,
ei peitä niitä. Itse en vuosia ammatikseni teippailleena
ryhtyisi moiseen.
ex Honda CBR 1100XX -99
Honda CBR 600RR-05
Aprilia RSV 1000R Mille -04
Suzuki GSX-R 1000 K9
Yamaha R1 2009
Pessimisti ei pety.
Pohjat pitää olla tehtynä ja siihen valuteippi päälle,niin ok.
Ei mitään ongelmaa kiillon tai värien pysymisen suhteen...
Takuu kysymässäni firmassa yli 5-vuotta,joten eiköhän tuo pelitä!!!
ps.Erikoismaalaus on historiaa 10-vuoden päästä,se on varma![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Onhan nuita autoja teippailtu ympäriinsä miksei sit pyöriä![]()
ZZR 1100 Myyty!
CBR 600 Myyty!
watch it dude ! ! !
Soitin pariin paikkaan ja palaute oli yleisesti ottaen positiivista, pitää vaan olla hermot kohdallaan kun tekee ja oikeat teipit.
Valitsin nyt sitten PVC teipin (vaihtoehto olisi vinyyli, mutta tätä sai nopsemmin) jolle ulkokestoa luvattiin 5 vuotta. Taipuu kuulemma kohtuu hyvin, mutta vaikeahko saada kunnolla upotuksiin. Ei haittaa noissa katteissa, ainoa vaikea kohta on ilmanottoaukko keskellä katetta. Siihen pitää tehdä oma palkeenkieli...
Ideana vetää ensin kiinni sinne minne menee ilman lämpöä ja sitten loput lämmittäen ja hinkaten. Noihin teippeihin on kuulemma autoissa vedetty vielä lakkakin päälle jolloin kiiltoa saa lisää, pitää nyt katsoa miltä se näyttää ja sitten katsoa miten kehittyy.
Kun saan jotain aikaan niin voin laittaa kuvia...
Hitsit kun on hyvännäköistä!(Kyytsis @ Maalis. 31 2008,22:42) kirjoitti
Kerro lisää kun ehdit, työstä ja kustannuksista.
-J-
Yön yli nukuttua homma ei enää veetä niin pahasti.
Teippinä on 60cm leveä PVC hiilikuitujäljitelmä. Kalvo itsessään on melko ohutta ja sen saa grillattua tosi helposti kuumailmapuhaltimella. Se on melko paksussa taustapahvissa joka ei tosiaan taivu tai veny, joten laittaessa saa olla tarkkana.
Yritin ensin askarrella sitä yhdestä isommasta palasta, mutta koska katteissa on noita muotoja, pokkauksia ja upotuksia vähän joka suuntaan niin kovin isoja paloja on vaikea käyttää. Varsinkin tuo takaosa on tosi vaikea kun tasaista pintaa ei ole yhtään. Yritän lähinnä saada kuvion samansuuntaiseksi, mutta sekin on vaikeaa. Kalvo venyy hyvin, joten kuperat pinnat on ihan ok, mutta koverat on hankalia kun tahtoo mennä ruttuun... teippi ei kutistu. Tosi tarkkana saa olla ettei jätä yhtään ilmaa väliin.
Tärkeimmät työkalut on askarteluveitsi, sakset, sinolia rasvanpoistoon, paperia josta leikellä sabluunat paloille ja sitten peukalo jolla painaa teippi tiukkaan kiinni katteeseen.
Seuraavan katteen teen toisella tavalla, eli aloitan noista isoista pinnoista ja sitten teen yksityiskohdat sen jälkeen. Aika sik'sakkia noista tulee, mutta ehkä kukaan ei moottoritienopuksissa enää huomaa.
Näillä näkymin kyllä vaikuttaa oikein hyvältä. Toivottavasti lakka sitten häivyttää nuo saumakohdat. Jää vähän ikävästi näkyyn mutta muutoin kyllä oikein hyvältä näyttää. Työtä tuossa kyllä on melkosesti. Jäis iteltä näpertelemättä. Ei riittäis mielenkiinto.
Ne saumat muakin ensin hatutti, mutta silmä tottuu... Salamavalolla otetussa kuvassa korostuvat. Lakalla haen enemmänkin kestävyyttä (kovempi pinta) ja huolettomuutta; voi vahata ja hinkata ilman että tarvitsee miettiä vaikuttavansa teipin liimaan.
Jos noihin kyllästyy niin ovat melko helpot poistaa ja vetää sitten perinteinen maali niskaan. Luulisin että saavat olla tämän kesän noin.
Palataas tähän aiheeseen josko osaisitte auttahaa.
Eli tarkoitus olis 954 hondan takakate teipata tuolla hiilikuitu systeemillä ja eka yritys mäni ihan päin sitä
Kate tämän näköinen:
$_35.JPG
Koska kyseinen kate on haastavan muotoinen niin tarkoitus ole tehdä se kahdesta palasesta ja sauma nätisti keskelle katetta.
Kerkesin melkein tunnin ähertää ja näytti välillä jopa hyvältä homma, mutta sitten kun siirryin eteenpäin katetta ja mutkaa tulee
joka suuntaan niin en vaan saanut mitenkään ryppyjä pois.
Olen katsonut kuvia, että jotkut ovat vetäneet bensatankkeja tai jopa kypäriä yhdellä arkilla, mutta tuo homma on kyllä taikuutta
Teippi oli perus suht. ohutta 3D hiilikuitu teippiä, mutta näistä on olemassa jotain "bubble free" tyyppisiä arkkeja myös.
Voiko se olla, että häätyy semmoinen olla niin alkaa jo menemään muotoon ?
Ja olisko teillä jotain muitakin niksejä mitä vois yrittää käyttää hommassa, että onnistuisi ?
Itsellä tulee mieleen tehdä teippaus monesta palasesta ja käyttää tämmöistä "puukkoteippiä" saumojen kohdalla niin tulee siistit saumat:
Ja täällä vielä linkki missä joku käytti tuota puukkoteippiä tankkia teipatessa ja ihan siisti tuli:
http://advrider.com/index.php?thread...rcycle.945508/
Viimeksi muokannut: samba2; 23.12.2015 klo 14:07.
Jee Jee
Ilman muuta kannattaa hommata ilmakanavateippiä. Löytyy monelta merkiltä erilaatuisia mutta itse omasta mielestä 3M 1080- sarja on hyvää kamaa. Kuullut että Hexiksen kalvot kanssa hyvälaatuisia. Hiilariteippi vaan hankala siinä kun sitä venyttää niin helposti lähtee kuvio juoksemaan. Ja kyllähän tuo knifeless tape on ihan kätevää, mutta samaan ja parempaan pääsee terävällä mattoveitsellä tai askarteluveitsellä kun vähän treenaa hennolla otteella.
ex. Kawasaki ZX10R 2005
Aprilia RSV4 RF 2017
Mikset vaan hydrodippauta sitä katettas, saat kerralla hyvän lakatun pinnan eikä lopulta maksa juuri enempää kun muutama sössitty yritys tarran kanssa...
...mutta otappas sellanen kahden euron pumppuspray pullo, täytä se vedellä ja laita sinne sekaan pari(!) tippaa tiskiainetta, ja suihki sen katteen pintaan vähän vettä, sitä ennen hanki paikalliselta tokmannilta kuminen lasta. Niin kauan kun tarran ja tarrattavan kohteen välissä on vesisumu sen pystyy (jossain määrin) esim rypyn tullessa nostaa irti jos ei ole slabattu vielä kovasti kiinni ja kun sen veden lastaa veke sieltä välistä nappaa tarra kunnolla kiinni (n.24h päästä mutta tarttuu kyllä heti). Sen kumilastan kärjen ympärille kantsii vielä vetästä teepaidan tms pätkä pehmentämään liukua. Kuumailmapuhaltimella/föönillä voi yrittää lämmittää tarraa mutta kantsii tehdä ensin koevedos, jotkut tarrat kestää lämpöä, jotkut valahtaa kerralla sellaseksi "rääksi" kun kuumenee, joissain mahdollinen grafiikka venyy, joissain murtuu.
Samoin työ kannattaa tehdä paikassa missä ei ole juuri pölyä, kun tarran irrottaa taustastaan siitä tulee helkutin staattinen ja imee kaiken paskan parin metrin säteeltä itseensä. Flanellipaidat kanstii jättää kaappiin ja heviletti ponnarille.. Jos ei muuta antistaattista hommaa löydy niin just ennen aloittamista hiplaa jotain maadoitettua esim vesipatterin termaria, ison metallihyllyn runkoa tms mihin saat purettua staattisuutta.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Siinä jouduttiin pikkasen korjaa halkeamaa etulokarista mitä en ollu huomannu ja takakatteen pohjat teetti aika paljon enempi työtä kun odotettiin niin loppusumma nousi vähän toiselle tonnille. Tekee myös omiin pohjiin mut aina tulee parempi jos yks jannu tekee alusta loppuun.
Joku yksittäinen kypärä esim on jossain kahensadan korvilla.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Täällä kans aiheest juttua:
.org-keskustelu: Mopon ylimaalautus vs teippaus
.org-keskustelu Hiilikuituteippaus
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tuli teippautettua oma pyörä talvella 2012-13. tämmönen siitä tuli:
Hyviä puolia: Halvempi ja nopeampi kuin maalaus (?), Saa vaikka kuvioita tai sitä lasikuitupintaa, suojaa hieman alla olevaa maalipintaa, suht helppo saada alkup. väri esiin (teippien poisto)
Huonoja puolia: ammattilainenkaan ei saa täydellistä aikaiseksi jos on tiukkoja mutkia/ monttuja, painepesuri tai ajoviima saattaa avata teipin saumoja, jälleenmyyntiarvo on täysi kysymysmerkki?
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Eikös toi pyörä ollut parivuotta sitten yamaha centterillä tuupakassa myytävänä, jos oli niin silloinhan käypä arvo on tiedossa.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi