Garmin XT pääsi pitkästä aikaa nettiin, ja se ilmoittikin että uutta aineistoa olisi saatavana. Se antoi mahdollisuuden valita kaikki, no siitä vaan. Eikö mitä, kun tulin jonkin ajan kuluttua katsomaan, niin jokin virhe oli tapahtunut, suositteli garmin expressiä. Sehän on mulla läppärissä valmiina joten kokeilin sitten sillä. Sama juttu, yritin uudelleen ja tällä kertaa katsoin että mitäs se tarjoilee. Löytyi kartat ja pari muuta joita en tunnistanut. Valitsin kartat, ja sehän kelpasi, tossa se nyt latailee, puolisen tuntia menee.
Ilahduttavaa oli se, että express tunnisti laitteen heti kohta kun laittoi tapsin kiinni, joskus sen kanssa on saanut tapella aika lailla. Mutta jos virhetilanne päivityksessä johtui joistakin sellaisesta palikasta joihin mun xt:ssä ei ole lisenssiä, niin siitä pyyhkeitä koodarille. Ehkä XT olisi ne pelkät kartat päivittää suoraan ilman expressin käyttöä, ehkä...
Hieman tyhmää että pitää valita maa oikein ennenkuin kaupunkihaku toimii. Kai nykyprossut riittävän nopeasti selviäisi pitemmästäkin listasta, tai voisihan se kysyä että haetaanko muualta kun ei näiltä kulmita tärpännyt.
Viimeksi sen ei löytänyt Norjasta paikkoja vaikka ne kartassa näkyivät. Sen jälkeen tuli päivitys ja ne alkoivat toimia. Apropoo, pitääkin kokeilla joko Kankaanpää on hakukelpoinen...
On se ollut ihan toimiva laite, toimii vielä akullakin jonkin aikaa, tosin en ole kokeillut 10 minuuttia kauempaa. Jos kritiikkiä haluaisi antaa, niin jos poikkeaa reitiltä, niin se roikkuu turhan sitkeästi lasketussa reitissä kiinni ja ehdottelee uukkareita. Olisi hyvä jos sen saisi hyväksymään kuskin valitseman tien ja suostuisi tekemään uuden reitin.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Paikasta A paikkaan B ja lyhintä reittiä.
Ei suostu XT millään reitittämään niin vaan keksii jonkin oma pitemmän reitin.
Asetuksien pitäisi olla kohdallaan, päivitykset tehty, jne..
Onkohan tämä XT:n ominaisuus vai onko laiten oikeasti niin susi?
-muista hanaa-
Onkohan tuossa XT:ssä yritetty sitten keksiä pyörää uudelleen, kun yleensä Garminin ongelma on pikemminkin löytää lyhimmäksi reitiksi kinttupolkuja joita ei aina voi edes tieksi laskea. Itsellä ei XT:tä ole, mutta on siis tarkastettu, että asetukset - navigointi - laskentatila on valittu "lyhyempi matka" ja että asetukset - navigointi - vältettävät -listassa ei ole ruksittuna mitään asiaan liittyvää? Päällystämättömien teiden välttelyasetus voi johtaa reititysvirheisiin, kun karttadatasta voi puuttua päällystetieto. Nuo edellämainitut siis jos asetukset toimivat samalla tapaa kuin nuvi 396:ssa.
Tuon ongelman lisäksi XT:ssä on kuuluisa uukkariongelma, jonka vuoksi pitää reittejä aina kikkailla navissa. Ymmärrykseni mukaan tämä ongelma on myös XT2:ssa. (https://www.ukgser.com/community/thr...ethods.368990/)
Ihme miten saivat softalla tämän laitteen pilalle. Jopa samaan aikaan myynnissä olleessä 395:ssa oli parempi reititys vaikka muuten olikin surkea laite (hitaahko ja näyttö himmeä).
https://reissu.org
Itsellänikin sama ongelma BlueTooth yhteyksissä. iPhone 13 paritettu Zumo XT.n kanssa ja Zumo paritettu Sena SLR kanssa. Puhelimesta erikseen poistettu mahdollisuus ottaa bt yhteys Senaan. Kaiken pitäisi siis olla ohjeiden mukaan kunnossa. Ongelma 1: Garmin ilmoittaa tulevasta puhelusta, mutta äänet eivät tule Senaan. Kun katkaisee puhelimen ja XT yhteyden ja parittaa uudestaan, niin äänet alkavat taas toimimaan OK. Näin joka kerta kun ottaa laitteet käyttöön. Ongelma 2: Äänet (esim radio) IPhonen kautta. Senaan oma radio on sen verran surkea, että haluaisin kuunnella radiota esim Supplan kautta. Zumo näyttää että radiokanava yhteys puhelimen ja zumo välillä on OK. Äänet eivät kuitenkaan tule Senaa. Puhelimesta Garminen molemmat sovellukset päällä, Garmin ilmoittaa että että yhteydet molempiin (puhelin ja Sena) on kunnossa. Älykkäät ilmoitukset sallittu ja garmin päivitetty. Mitähän jäänyt boomerilta tekemättä ?
Eikös Sena tule parittaa puhelimen ja Garminin kanssa?
Siis puhelin puhelimena Senaan?
Ja Garmin vaihtoehtoisena puhelimena (second mobile phone) tai gps-laitteena?
Miten nyt Sena valikossa tuon ilmaiseekaan.
Sitten vasta tuo kaiketi toimii oikein.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
No juu, hieman tuohon suuntaan Sena käyttöohjekin näyttää suosittelevan :-). Kiitos neuvoista ja ei kun uutta yritystä.
Sama täällä. Nythän tässä olisi vielä mahdollisuus parittaa myös puhelin ja kypärä, mutta silloin ei kunnolla toiminut mikään. Tai saattoi hetken toimia, mutta kun tuli puhelu kesken spottarisession niin sehän jämähti siihen. Triangelidraama ei taida bt:n kanssa toimia kovin häävisti. Voi olla että päivitykset olisivat korjanneet tilannetta, mutta ei jaksa leikkiä. Tietty voisi aktivoida yhteydet myös pyörään, mutten jaksa (kaivaa verta nenästä).
SF 1098S
MTS V4S Sport
Selvästi kahden koulukunnan motoristeja nyt langoilla. Osa tehnyt kuten minä, että ensin puhelin ja zumo yhteen ja sitten zumo ja sena. Ongelmana minulla se, että pääsääntöisesti puhelimen ja zumo yhteys ei toteudu ykkösellä, vaikka zumo näin ilmoittaakin…puhelun ääni ei vaan tule Senaan. Vasta kun parittaa uudestaan, niin sitten äänet tulee läpi. Toinen ongelma se, että puhelimesta äänet, esim Suppla ei välity Senaan. Puhelin ja zumo yhteys on kätevä : esim saapuvan puhelun tiedot näkyy Zumon näytöllä ja Zumon sääkartta/ sadetutka on kohtuullisen näppärä ominaisuus.
Pitänee vielä päivittää varmuuden vuoksi Sena ja parittaa kaikki uudestaan.
Jos nuo laitteet parittaa ohjeiden mukaan ja oikein, myös silloin näkyy soittajan tiedot Zumon näytöllä ja Zumolla voi käynnistää puheluita.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Nuo bluetooth-toteutukset ovat kyllä säälittävän huonolla tolalla. Itse olen tapellut androidilla sen kanssa, että zumo kaappaa käynnistyessään puhelimesta suoraan korvanappeihin menevän mediaäänen itselleen. Loputon googletus ja ai-työkalujen käyttö toi lähinnä selvyyden siihen, että android nyt vaan oletuksena siirtää mediatoiston viimeksi kytkeytyneeseen bt-laitteeseen ja se siitä.
Alkuperäiselle kysyjälle tuosta oppineena todettakoon, että laitteiden käynnistysjärjestyksellä on väliä. Eli kokeile kikkailka sen kanssa, että kytketkö ensin virrat naviin vai kypäräpuhelimeen, ja että onko kypäräpuhelimella yhteys nnaviin jo ennen kuin luuri yhdistyy vai ei.
Oma XT on alkanut elää omaa elämää. Ensi katsoin, että meni pois päältä kesken matkan, mutta se olikin säätänyt kirkkauden tosi himmeelle. Kun tarkkaan katsoo niin kyllä sieltä näkee kartan. Välillä se palautuu matkan edetessä, välillä on himmee loppuun asti.
Onko vastaavaa vaivaa ollut muilla ja onko se korjattavissa?
Mene pimeään komeroon (että näet) ja vaihda näytön asetuksista automaattinen päivä/yö asentoon päivä. Tuo vika (=ominaisuus) on periytynyt Garmineissa sukupolvesta toiseen.
https://www.youtube.com/user/mtubeist