Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Moi! Mistä moinen johtuu kun kaasarit päästää läpi sylintereihin (alipaine bensahana)???
  2. #2
    Bensahana vuotaa, kuin myös neulaventtiilit.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  3. #3
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lääkkeeksi bensahanan korjaussarja( Tiivisteet ja kalvo)ja 4 kpl kaasarin korjaussarjoja. Kaasarijumppa on hiukan työläämpi.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #4
    Kaasarien korjaussarjojen yhteydessä olisi hyvä pyöräyttää neulaventtiilien istukat vaikka pumpulipuikko+hammastahna-kombolla jotta puhdistuvat. Sitten on tutkailtava uusien neulaventtiilien olevan identtisiä vanhojen kanssa, tai bensapinnan joutuu tarkastamaan.

    Lisäksi olisi syytä tarkistaa tankin ruosteettomuus ja bensahanan sihdin puhtaus sekä mahdollisen bensansuodattimen vaihto.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  5. #5
    Onko tämä vaan XJR:n ongelma vai laajempi ongelma, esim tietyn bensahanan kanssa (ja ainakin minulla näyttää että PRI-asentoon unohtamisen kanssa)?
    2001 Yamaha XJR 1300
  6. #6
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    Onko tämä vaan XJR:n ongelma vai laajempi ongelma, esim tietyn bensahanan kanssa (ja ainakin minulla näyttää että PRI-asentoon unohtamisen kanssa)?
    Ei, kyllä tämä on ollut ongelma kautta aikojen. 70-luvulla Hondan 350Four vuoti bensat alleen, kun hana unohtui auki. Susnan GS750 vuosi bensat alleen, kun hanan kalvo vuosi. Susnan GS450 vusi bensat öljyjen sekaan, kun joku edellinen omistaja oli "fixannut" hanaa niin että se oli koko ajan auki. Käsikäyttöisillä hanoilla varustettujen ohjekirjoissa kehotettiin sulkemaan hana aina ajon päätteeksi, automaattihanoilla kerrottiin että PRI-asento on tarkoitettu vain pitkän seisotuksen (tai remontin) jälkeiseen kaasarien täyttöön. Noissa yhdessäkään ei neulaventtiileissä ollut vikaa, ne toimivat ajossa hienosti, tallissa seistessään välillä tekivät juurikin tuota.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  7. #7
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Ei, kyllä tämä on ollut ongelma kautta aikojen. 70-luvulla Hondan 350Four vuoti bensat alleen, kun hana unohtui auki. Susnan GS750 vuosi bensat alleen, kun hanan kalvo vuosi. Susnan GS450 vusi bensat öljyjen sekaan, kun joku edellinen omistaja oli "fixannut" hanaa niin että se oli koko ajan auki. Käsikäyttöisillä hanoilla varustettujen ohjekirjoissa kehotettiin sulkemaan hana aina ajon päätteeksi, automaattihanoilla kerrottiin että PRI-asento on tarkoitettu vain pitkän seisotuksen (tai remontin) jälkeiseen kaasarien täyttöön. Noissa yhdessäkään ei neulaventtiileissä ollut vikaa, ne toimivat ajossa hienosti, tallissa seistessään välillä tekivät juurikin tuota.
    Ja Hondan CB500Four vuosi talven mittaan vaikka hana oli kiinni. Onneksi hanasta lähti kaksi letkua niin kun laittoi hanan yhteisiin U-letkun niin ei päässyt koneeseen asti. Siinä ei tietenkään ollut alipainehanaa.

    Jos joku ei tiennyt niin näissä hanoissa missä on "PRI" asento se tarkoittaa että hana on pakkoauki mekaanisesti. "ON" asento tarkoittaa että moottorin kaasuttimilta tuleva alipaine avaa hanan ja se on periaatteessa kiinni kun kone ei käy. PRI asennon tarkoitus on syöttää bensaa jos kaasarit on ollut tyhjänä niin ei tarvii startata niin kauaa.
    FJR -17
  8. #8
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Ei, kyllä tämä on ollut ongelma kautta aikojen. 70-luvulla Hondan 350Four vuoti bensat alleen, kun hana unohtui auki. Susnan GS750 vuosi bensat alleen, kun hanan kalvo vuosi. Susnan GS450 vusi bensat öljyjen sekaan, kun joku edellinen omistaja oli "fixannut" hanaa niin että se oli koko ajan auki. Käsikäyttöisillä hanoilla varustettujen ohjekirjoissa kehotettiin sulkemaan hana aina ajon päätteeksi, automaattihanoilla kerrottiin että PRI-asento on tarkoitettu vain pitkän seisotuksen (tai remontin) jälkeiseen kaasarien täyttöön. Noissa yhdessäkään ei neulaventtiileissä ollut vikaa, ne toimivat ajossa hienosti, tallissa seistessään välillä tekivät juurikin tuota.
    Siksi kysyin että oma XJR oli selkeesti vuotanut bensaa sylintereihin ja sitä myötä öljyyn, kun unohdin PRI-asennolle kun ajoin talvisäilytyksen jälkeen kotiin sen ja pistin sivujalustalle. No vaihdoin nyt öljyt ja suodattimen eikä haise enään bensalta (itse asiasssa vaihdoin kahdesti öljyt, ekan kerran jälkeen käytin hieman ja vaihdoin toiseen kertaan varmuuden vuoksi). Erikoista että hanasta ei löydy OFF-tilaa millään. Kehitys on tässä mennyt selkeesti päin helvettiä. Hanassa pitäisi ehdottomasti olla pakko-ei.

    Automaattihana...50 vuoden kehityksen tulos? Joskus ei oikein usko että ollaan käyty kuussa..vai ollaanko?
    2001 Yamaha XJR 1300
  9. #9
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    Erikoista että hanasta ei löydy OFF-tilaa millään. Kehitys on tässä mennyt selkeesti päin helvettiä. Hanassa pitäisi ehdottomasti olla pakko-ei.
    Sitten olisi olleet korjaamoiden pihat täynnä pyöriä, jotka hyytyneet kotikadun varteen, tai sitten hinausfirmat käyneet aukomassa bensahanoja.

    Vastaavana esimerkkinä ja samasta syystä parissa viime pyörässä (Ducati & Triumph) on tappokatkaisija ja starttinappi samassa namiskassa. Nissää mennyt kehitys eteenpäin. Toisaalta ei ruiksuissakaan mitään bensahanoja eikä ryyppyjä enää ole. Kaasaritkin menneen maailman vehkeitä.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  10. #10
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Sitten olisi olleet korjaamoiden pihat täynnä pyöriä, jotka hyytyneet kotikadun varteen, tai sitten hinausfirmat käyneet aukomassa bensahanoja.

    Vastaavana esimerkkinä ja samasta syystä parissa viime pyörässä (Ducati & Triumph) on tappokatkaisija ja starttinappi samassa namiskassa. Nissää mennyt kehitys eteenpäin. Toisaalta ei ruiksuissakaan mitään bensahanoja eikä ryyppyjä enää ole. Kaasaritkin menneen maailman vehkeitä.
    Onko kuskit noin kädettömiä tosiaan, että eivät tajua kattoa hanaa eka hommana, jos motti sammuu? Meillä on ollut kahdessa pyörässä "automaattihana" ja molemmissä olis ollut parempi perinteinen. Muutos on mahdollisuus...parempaan? Höpöhöpö
    2001 Yamaha XJR 1300
  11. #11
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    Onko kuskit noin kädettömiä tosiaan, että eivät tajua kattoa hanaa eka hommana, jos motti sammuu? Meillä on ollut kahdessa pyörässä "automaattihana" ja molemmissä olis ollut parempi perinteinen. Muutos on mahdollisuus...parempaan? Höpöhöpö
    Noh, jos muisti on niin huono, ettei muista kääntää PRI-asennosta pois, niin tuskin sitä hanaa muistaa muutenkaan sulkea. Jos on niin kädetön/huonomuistinen, niin kannattaa rakentaa bensaletkuun solenoidi, joka sulkee bensantulon, kun perse katoaa satulasta.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  12. #12
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Sitten olisi olleet korjaamoiden pihat täynnä pyöriä, jotka hyytyneet kotikadun varteen, tai sitten hinausfirmat käyneet aukomassa bensahanoja.

    Vastaavana esimerkkinä ja samasta syystä parissa viime pyörässä (Ducati & Triumph) on tappokatkaisija ja starttinappi samassa namiskassa. Nissää mennyt kehitys eteenpäin. Toisaalta ei ruiksuissakaan mitään bensahanoja eikä ryyppyjä enää ole. Kaasaritkin menneen maailman vehkeitä.
    Jep. Osa pyöristä vielä pyöritti startilla vaikka tappokatkaisija off-asennossa. Ainakin FJR:ssä on myös tappo- ja startti samassa keinuvivussa.
    Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka moni nuoremmista saisi käymään 70-luvun automaattiryyppyisen volkkarin tai minkä tahansa käsiryyppyisen auton. Noita ruiskuja ollut kuitenkin autopuolella jo 35 vuotta.
    FJR -17
  13. #13
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Jep. Osa pyöristä vielä pyöritti startilla vaikka tappokatkaisija off-asennossa. Ainakin FJR:ssä on myös tappo- ja startti samassa keinuvivussa.
    Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka moni nuoremmista saisi käymään 70-luvun automaattiryyppyisen volkkarin tai minkä tahansa käsiryyppyisen auton. Noita ruiskuja ollut kuitenkin autopuolella jo 35 vuotta.
    Puhumattakaan että muistaisivat avata/sulkea Trabantin bensahanan.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  14. #14
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Noh, jos muisti on niin huono, ettei muista kääntää PRI-asennosta pois, niin tuskin sitä hanaa muistaa muutenkaan sulkea. Jos on niin kädetön/huonomuistinen, niin kannattaa rakentaa bensaletkuun solenoidi, joka sulkee bensantulon, kun perse katoaa satulasta.
    No minä nostan käden pystyyn ekana, minä unohdin vaikka toisessakin (tytön pyörässä) on alipainehana. Ongelmahan tulee vain jos tuo jumalhana ei toimi...eli vuotaa jos ei pitäisi. Ainakin jos on PRI-asennossa...jne.
    2001 Yamaha XJR 1300
  15. #15
    Kulunut neula tai istukka : Neula ei enää tiivistä kunnolla, vaikka koho nostaisi sen kiinni.

    Jumittunut tai likaantunut neulaventtiili.
  16. #16
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    No minä nostan käden pystyyn ekana, minä unohdin vaikka toisessakin (tytön pyörässä) on alipainehana. Ongelmahan tulee vain jos tuo jumalhana ei toimi...eli vuotaa jos ei pitäisi. Ainakin jos on PRI-asennossa...jne.
    Alipainehana on ylivertainen keksintö. Pakkokiinni-asentoa ei tarvitse mihinkään. Jos alipainehana päästää bensaa ON;asennossa moottori sammutettuna, hana on rikki ja pitää korjata. Yleinen syypää etanolibensa. Siksi toisekseen nykyisin alkaa kaasaripyörissä olla ikää niin, että tankkiin on kertynyt ruostetta tai muuta mujua kovin helposti, ha se sitten jumittaa kaasarien neulaventtiilit kerta toisensa jälkeen kunnes juurisyy on korjattu.

    Manuaalihanatkin menevät rikki ja vuotavat ihan yhtä lailla. Helposti jopa enemmän jatkuvasta jumppaamisesta johtuen. Kaikki kuluu mikä hemppaa, sanoi naapurin vanha karjalainen isäntä jo lapsuudessani.

    Kannattaa pitää pyörä kunnossa niin ei tarvitse valittaa vaivoja. Tosin polkukäynnistintä olen monesti kaipaillut kun startti tai vapaakytkin oikuttelee. Korjaamisella siitä selviää.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  17. #17
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Alipainehana on ylivertainen keksintö. Pakkokiinni-asentoa ei tarvitse mihinkään. Jos alipainehana päästää bensaa ON;asennossa moottori sammutettuna, hana on rikki ja pitää korjata. Yleinen syypää etanolibensa. Siksi toisekseen nykyisin alkaa kaasaripyörissä olla ikää niin, että tankkiin on kertynyt ruostetta tai muuta mujua kovin helposti, ha se sitten jumittaa kaasarien neulaventtiilit kerta toisensa jälkeen kunnes juurisyy on korjattu.

    Manuaalihanatkin menevät rikki ja vuotavat ihan yhtä lailla. Helposti jopa enemmän jatkuvasta jumppaamisesta johtuen. Kaikki kuluu mikä hemppaa, sanoi naapurin vanha karjalainen isäntä jo lapsuudessani.

    Kannattaa pitää pyörä kunnossa niin ei tarvitse valittaa vaivoja. Tosin polkukäynnistintä olen monesti kaipaillut kun startti tai vapaakytkin oikuttelee. Korjaamisella siitä selviää.
    Tottahan tuo on, kaikki mikä liikkuu, kuluu. Meni FZR:nkin hana melkeion ekana vaihtoon kun tuli meille. Se tosin johtui siitä, että oli murskattu ruuvarilla niin ettei sitä pystynyt sulkemaan/avaamaan.

    Kysytään sitten että mitä tuosta oikeastaan seuraa?

    Katsoin tuota videota ja varsinkin noissa kommenteissa oli juurikin kommentteja että vuotaa.

    https://www.youtube.com/watch?v=6LT-ZJ9aJfE

    Minulla vuoti pari päivää ja selkeesti oli mennyt öljyyn asti, siksi vaihdoin kahdesti uudet öljyt. Mutta jos sitä esimerkiksi vain "tihkuu vöhön" tuonne sylintereihin ja siitä öljyyn, poistuuko tuo mitenkään luonnollisesti (onko niin tiivis että ei haihdu jne)??
    2001 Yamaha XJR 1300
  18. #18
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    Tottahan tuo on, kaikki mikä liikkuu, kuluu. Meni FZR:nkin hana melkeion ekana vaihtoon kun tuli meille. Se tosin johtui siitä, että oli murskattu ruuvarilla niin ettei sitä pystynyt sulkemaan/avaamaan.

    Kysytään sitten että mitä tuosta oikeastaan seuraa?

    Katsoin tuota videota ja varsinkin noissa kommenteissa oli juurikin kommentteja että vuotaa.

    https://www.youtube.com/watch?v=6LT-ZJ9aJfE

    Minulla vuoti pari päivää ja selkeesti oli mennyt öljyyn asti, siksi vaihdoin kahdesti uudet öljyt. Mutta jos sitä esimerkiksi vain "tihkuu vöhön" tuonne sylintereihin ja siitä öljyyn, poistuuko tuo mitenkään luonnollisesti (onko niin tiivis että ei haihdu jne)??
    Haulla "oil dilution fuel" löytyy pirusti juupas eipäs keskustelua. Lienee loogista että öljyn viskositeetti ohenee. Arvailen että siksi voisi helpommin myös kuluttaa öljyä. Huohottimen kautta tämän öljyn pitäisi poistua yleisestikin. Siksi on olemassa öljynvaihtovälit, ettei "tihkuu vähän" haittaisi niin paljoa. Tämä on oma maalaiskäsitykseni. Tietyt GDI autonmoottoritkin (Honda 1.5 vissiin) vuotavat ihan säännöllisesti männän päälle. Siitä tarinaa https://www.driveaccord.net/threads/...-sport.569447/

    Isompi ongelma on jos vuotaa kunnolla, voi mennä kone hydrauliseen lukkoon ja vetäistä kiertokangen banaanille jo pelkällä starttimoottorilla, neste kun ei sillä tavalla puristu. Olen nähnyt kuvia mutten itse kokenut.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  19. #19
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Jep. Osa pyöristä vielä pyöritti startilla vaikka tappokatkaisija off-asennossa. Ainakin FJR:ssä on myös tappo- ja startti samassa keinuvivussa.
    Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka moni nuoremmista saisi käymään 70-luvun automaattiryyppyisen volkkarin tai minkä tahansa käsiryyppyisen auton. Noita ruiskuja ollut kuitenkin autopuolella jo 35 vuotta.
    On ollut jo reilun 50 vuotta. VW E412 tais olla eka, 1973.
    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  20. #20
    Lainaa Ukkonen kirjoitti Katso viesti
    On ollut jo reilun 50 vuotta. VW E412 tais olla eka, 1973.
    Lähinnä meinasin sitä että kun katalysaattori tuli pakolliseksi -90/91 niin kaasarit ja sitä myötä automaattiryypyt ja käsiryypyt hävisi uusista autoista. Faijalla oli aikanaan -72 Saab 99 LEA, 2 litranen automaatti jossa elektroninen Bosch D-jetronic ruisku.
    FJR -17
  21. #21
    Onhan noita käsi/automaattiryypyllisiä autoja ajettu iät ajat. Ensimmäinen auto oli vuonna 73 hankittu vm. 64 Mini, siitä aika monta autoa ehti olla alla, ennen kuin ensimmäinen ruiskupeli tuli alle, joskus 90-luvulla. Ja käsiryypyllisiä on mulla ollut kaikki mopot, eikä varmaan ruiskullista tulekaan.
    Vaimo ajoi kortin vasta 90-luvulla, ja niin kauan kuin näitä käsiryypyllisiä taloudessa oli (kakkosautoina hyvinkin pitkään) oli ainainen ihmettely siitä, että mistä tietää, että ryyppyä pitää käyttää.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  22.  
  23. #22
    Nuo automaattiryypylliset oli siinä mielessä kirottuja, kun oli paljon ajettu auto ja hieman kulunut kaasari sekä tilanne jolloin auto piti käynnistää puolilämpöisenä. Saattoi ryyppy kytkeytyä päälle tai sitten ei. Pientä arpapeliä aina saiko auton käyntiin tuossa tilanteessa.

    Minun eka ruiskupeli oli -74 Opel Commodore GS/E, tässä Boschin D-Jetronic. Mutta oli noita vielä aikaisemminkin, esim. BMW 2002 Tii, joka esiteltiin 1969 eikä sekään varmaan ensimmäinen ollut. Ja olihan noita polttoaineensuihkulla varustettuja hävittäjälentokoneita jo toisessa suuressa välienselvittelyssä. Kaasutin kun toimii huononpuoleisesti ylösalaisin olevassa lentokoneessa.
    -- Brake later and open the gas earlier --