Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Missä vika, kun pyörä ei tunnu lataavan? Onko kellään kokemusta..?

    Pyörästä (VFR800 ABS 2008) tyhjeni pari viikkoa sitten akku. Vähän pidemmän pyrähdyksen jälkeen ei enää suostunut käynnistymään: virrat tuli kyllä ok, mutta startatessa sanoi "vöy" ja sitten kaikki pimeni. Uusi yritys ja sama lopputulos. Kipinkapin akkukauppaan ja uusi, ladattu, akku paikalleen jonka jälkeen toimi taas kuin unelma.
    Eilen sitten ajelin taas vähän pidemmän pätkän (n.60 km) ja pysähdyin tupakille jonka jälkeen tismalleen samat oireet kuin kaksi viikkoa aiemminkin. Kaveri tuli (auton-) irtoakun kanssa hätiin: pyörä kaapeleilla tulille ja suunta kotia kohti. Moottori tuntui hieman nykivältä ja parinkymmenen kilsan jälkeen hävisivät kaikki mittarinäytöt. Seuraavassa risteyksessä sitten pyörä sammui, eikä enää edes yrittänyt startata.

    Ilmeisesti pyörä ei lataa, mutta mistä kannattais aloittaa vian etsintä? Onko mahdollista että pyörä jaksoi toimia uuden akun latauksella tuon 2 viikkoa, vai onko vika sen laatuinen että esiintyy vain "paikkojen lämmettyä"? Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta pyörän sähköistä, joten tietoa otetaan mieluusti vastaan...
  2. #2
    Minulla oli 2005 mallin pyörässä samantyyppinen sähkövika. Ensin katosi mittaristosta valot ja sitten ei enää käynnistynyt. Akun latasin mutta virrat katosivat jälleen. Minäkään en merkonomipohjalta sähköistä ymmärrä mutta pyörästä oli mennyt staattori. Ei siis ladannut akkua. JL-Biken mukaan Hondan melkeinpä ainoita tyyppivikoja. Korjaus maksoi töineen yli 600 €, pelkkä staattori oli yli 400 € ja tuli ulkomailta kun Suomesta ei hyllystä löytynyt.
    Toivotaan että vika olisi pelkkä jännitteensäädin niin pääset helpommalla ja halvemmalla.
    BMW F700GS - Honda VFR800 - Honda CBF600S - Honda Monkey
  3. #3
    Mulla oli sama vika edellisessä pyörässä (-03 VFR). Laturi sökö.

    Tilasin Ebaysta uuden (en halvinta, vaan laadukkaan) ja vaihdoin itse. Laturi, kopan tiiviste, öljyt ja suodatin - olisiko maksanut kaikkinensa reilut 150 e.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  4. #4
    Mulla on sitten uusi iskemätön Hondan alkup. lataus-säädin V-Teciin jos jollain on tarve. Ja katsokaas se vasemman sivukatteen alla oleva iso sinertävä liitin, että maadoitus toimii. Pimentää ensin vilkut, valot ja sitten aiheuttaa muita vaivoja.
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  5. #5
    Lainaa -O- kirjoitti Katso viesti
    Mulla on sitten uusi iskemätön Hondan alkup. lataus-säädin V-Teciin jos jollain on tarve. Ja katsokaas se vasemman sivukatteen alla oleva iso sinertävä liitin, että maadoitus toimii. Pimentää ensin vilkut, valot ja sitten aiheuttaa muita vaivoja.
    Omassa cebarissa lataussäätimen rikkoutuminen aiheutti juuri samat oireet, samoin kaverin 2005 -mallin vfr:stä. Eli kannattaa se ensin mittailla, tsekkaa vaikka alkuunsa yleismittarilla paljonko tulee jännitettä tyhjäkäynnillä ja miten se muuttuu kierrosten noustessa. Rikkoontuneella säätimellä voi tulla aika reippaastikin jännitettä ja saattaapi akkukin kiehahtaa tästä syystä
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  6. #6
    Ennen staattorin tilaamista kannattaa sen antama jännite mitata, samoin mahdollinen maavuoto. Ohjeita löytyy paljon haulla.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  7. #7
    Kiitos kaikille vastauksista.

    Pitänee ottaa yleismittari kouraan ja alkaa tutkimaan. Löysin, aikani kaiveltuani, netistä 2002 Vtecin service manuaalin: ei varmaankaan merkittävästi eroa omasta -08 pyörästäni(?). Jännitteensäädin on käsittääkseni vaihtunut jossain välissä (06-?) hieman kestävämpään, joten melkein laittaisin roponi tuolle staattorille. Mutta se jää nähtäväksi.

    Kelit ainakin alkaa näyttää siltä, että saan tehdä remonttia ihan rauhassa...
    Viimeksi muokannut: JNY70; 06.10.2015 klo 16:15.
    FZ6-N, VFR800fi, VFR800Vtec, VFR800Vtec ABS
  8. #8
    Lainaa sefo kirjoitti Katso viesti
    Ennen staattorin tilaamista kannattaa sen antama jännite mitata, samoin mahdollinen maavuoto. Ohjeita löytyy paljon haulla.
    Varsinkin tuo maavuoto kannattaa mitata. Mulla oli taannoin HD:ssa latausongelmaa ja staattorilta mitattuna antoi aivan ok jännitteet mutta vaiheen ja maan välillä oli yhteys mitä ei saa missään nimessä olla ja kyllähän ne käämit olivat kärähtäneet.
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  9. #9
    Mulla on noita säätimiä mennyt Viffereistä, vm.-91 meni 2 kertaa, vm.98:sta kerran ja uudemmista ei lainkaan, kun varauduin jo valmiiksi. Staattoreita ei ole itseltä mennyt, aina vika säätimessä ja veikkaan kehnoja akkuja / huonoja liitoksia syiksi, jotka sitä rasittaa.
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  10. #10
    Omasta meni staattori siinä 50-60 tkm:n huittehissa samoilla oireilla. Vtecci -versio ei ole jännitteensäätimen osalta niin vika-arka kuin edelliset olivat. Mutta sekin voi olla sökö, mutta mittailemalla selviää. Tuossa ihan hyvä diagrammi asiaan.

    https://www.electrosport.com/media/p...ng-diagram.pdf

    Halpiaisstaattoreita saa, mutta itse otin alkuperäisen. Tyyrishän se on, mutta ei mahdoton itse vaihdettava.
    Johto kannattaa vetää pyttyjen välistä apulangan kanssa, että saa uuden johdon menemään samasta välistä.
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  11. #11
    Lainaa marza kirjoitti Katso viesti
    Halpiaisstaattoreita saa, mutta itse otin alkuperäisen. Tyyrishän se on, mutta ei mahdoton itse vaihdettava.
    Johto kannattaa vetää pyttyjen välistä apulangan kanssa, että saa uuden johdon menemään samasta välistä.
    Mä laitoin vaihtolaturin johdot ihan tylysti poikki ja pistin sitten tarpeeksi mm2 omaavilla johdoilla lisää pituutta, jotta ei tarvinnut edes ujuttaa sieltä sylinterien välistä.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  12. #12
    Tiedoksi samoista oireista kärsiville: vika oli staattorissa. Uutta peliin ja taas latailee normaalisti!

    Vika oli loppupelissä helppo todeta yleismittarin "piipparilla". Kuten aiemmin keskustelussa jo mainittiin, staattorin käämin ja maan välillä ei saa olla yhteyttä...

    Yksi oire tuli vielä mieleeni: Loppusyksystä digitaalinen nopeusmittari oli hieman levoton, eli souti koko ajan pari km ylös-alas. En ole nyt päässyt testaamaan, mutta uskoisin että sekin liittyi tuohon maa-yhteyteen.
    FZ6-N, VFR800fi, VFR800Vtec, VFR800Vtec ABS
  13. #13
    Hyvä, että laitteet pelaa ja vaiva löytyi !


    Juu, jenkkiforumilta itse löysin tuon "sinisen liittimen" maa-ongelman. Maa-ongelmia voi toki olla muitakin, mutta tämä pisti silmääni ensin. Tuosta on jo vuosia kyllä aikaa.

    Tinaamalla uuden johdon (Andorrassa hotellin autotallissa) pääsin kotiin, eikä sen koomin ole vaivannut.
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  14. #14
    -03 VFR800 jätti tielle. Vaikuttaa, että akku hyytyi, eli ei enää ladannut. Aikaisemmin tuossa oli semmonen ongelma, että ruiskupumpun sulake lämpeni ja sulasi, ei kuitenkaan koskaan varsinaisesti palanu. Talven aikana huollossa sulakepesä vaihdettiin ja huoltomies epäili, että sulas sen takia, kun oli niin hapettunut ja huono kontakti. Mittaili silloin, että lataukset ym. kunnossa.

    Mitä epäilette, että olisiko siellä kuitenkin maavika, joka mahdollisesti rikkoi staattorin, vai olisko lataussäädin lyönyt välillä liian suurta jännitettä ja rikkoutui nyt lopullisesti, kun aiemmin hapettunut sulake ei toiminut enää ns. varoventtiilinä? Voiko maavika rikkoa helposti staattorin? Epäilen vain nyt, että jos sen kummemmin miettimättä vaihtavat vaikka sen rikkinäisen staattorin, niin onko se taas kohta rikki jos maavikaa ei hoksata etsiä ja ensin korjata?
    Viimeksi muokannut: mikkox9x; 05.05.2024 klo 00:22.
    Honda VFR800 -03
  15. #15
    Huollosta soittivat ja ilmeisesti ainakin staattori rikki ja mahdollisesti jännitteensäädin. Staattorin ja jännitteen säätimestä ilmeisesti liittimet ottanut lämpöä niin oisko sitten maavikakin. Hinta-arvio 1300€ .

    No ei muutako kärryn kans sitten hakemaan pyörää. Staattoorin ja jännitteensäätimen vaihto ei ongelma ja saa tarvikkeena kohtuullisempaan hintaan, mutta saako uutta johtosarjaa mistään vai onko muuta vaihtoehtoa kuin lähteä mittarin kanssa etsiin vikaa ja korjailemaan?
    Honda VFR800 -03
  16. #16
    Lainaa mikkox9x kirjoitti Katso viesti
    Huollosta soittivat ja ilmeisesti ainakin staattori rikki ja mahdollisesti jännitteensäädin. Staattorin ja jännitteen säätimestä ilmeisesti liittimet ottanut lämpöä niin oisko sitten maavikakin. Hinta-arvio 1300€ .

    No ei muutako kärryn kans sitten hakemaan pyörää. Staattoorin ja jännitteensäätimen vaihto ei ongelma ja saa tarvikkeena kohtuullisempaan hintaan, mutta saako uutta johtosarjaa mistään vai onko muuta vaihtoehtoa kuin lähteä mittarin kanssa etsiin vikaa ja korjailemaan?
    Ilmeisesti rikki? Mittasko ne huollossa sen, vai olettivatko vaan kun ei lataa?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  17. #17
    Ilmeisesti staattori rikki ja mahdollisesti jännitteensäädin, eikä siis toisinpäin. Mielenkiintoista...
    Jaa...
  18. #18
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Ilmeisesti rikki? Mittasko ne huollossa sen, vai olettivatko vaan kun ei lataa?
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Ilmeisesti staattori rikki ja mahdollisesti jännitteensäädin, eikä siis toisinpäin. Mielenkiintoista...

    Ymmärsin, että mittasivat, että staattori olis sökö. Jännitteensäädin tietty vaan arvailuja kun liittimet sulanneet.

    No pitää mittailla itse uudelleen jos siellä ois vaan johtoa sulannut tms. mutta jostain tietty sekin johtuu, että asiat sulaa. Suht helppoa kait pitäs olla tuolta staattorin puolelta mittailla, että onko asiat kunnossa, mutta taitaa olla sitten hankalampi juttu jos lyö maihin jostain sieltä regulaattori, akku ym. akselilta ja ongelmahan on ollut vain virrat päällä, koska akku ei oo muutoin ittekseen tyhjentynyt.
    Honda VFR800 -03
  19. #19
    Joka tapauksessa kannattais varmaan vaihtaa jännitteen säädin mosfet tyyppiseen. Samalla tulisi vedettyä uudet piuhat staattorille ja akulle säätimeltä.

    Shindengen FH020AA olis ilmeisesti toimiva, mutta mistä saisi kohtuu ajassa, liittimet mukana säätimen päähän ja varmasti aito? Tai mikä muu vois olla hyvä ja saatavissa nopeasti?

    Entä nuo staattorit? Onko noissa eroa, että onko mikä vain tarvikemalli toimiva, kun vaan pyörän malli ja vuosimalli täsmää?
    Honda VFR800 -03
  20. #20
    Lainaa mikkox9x kirjoitti Katso viesti
    Joka tapauksessa kannattais varmaan vaihtaa jännitteen säädin mosfet tyyppiseen. Samalla tulisi vedettyä uudet piuhat staattorille ja akulle säätimeltä.

    Shindengen FH020AA olis ilmeisesti toimiva, mutta mistä saisi kohtuu ajassa, liittimet mukana säätimen päähän ja varmasti aito? Tai mikä muu vois olla hyvä ja saatavissa nopeasti?

    Entä nuo staattorit? Onko noissa eroa, että onko mikä vain tarvikemalli toimiva, kun vaan pyörän malli ja vuosimalli täsmää?
    Mulla olis uusi, aito Shindengen FH020AA jännitteensäädin + kiinnitysalusta, sekä kaapelit. ota yhteyttä, jos kiinnostaa.
  21. #21
    Lainaa mikkox9x kirjoitti Katso viesti
    Joka tapauksessa kannattais varmaan vaihtaa jännitteen säädin mosfet tyyppiseen. Samalla tulisi vedettyä uudet piuhat staattorille ja akulle säätimeltä.

    Shindengen FH020AA olis ilmeisesti toimiva, mutta mistä saisi kohtuu ajassa, liittimet mukana säätimen päähän ja varmasti aito? Tai mikä muu vois olla hyvä ja saatavissa nopeasti?

    Entä nuo staattorit? Onko noissa eroa, että onko mikä vain tarvikemalli toimiva, kun vaan pyörän malli ja vuosimalli täsmää?
    Staattori: https://www.rmstator-europe.com/en/v...0-mcw-d01.html
  22. #22
    Alkaa hiljolleen selkiämään.

    Irroitin staattorin ja regulaattorin. Stattorista piuhat sulanneet sieltä takaa poikki ja muutenkin melko haperoa . Käämit vaikutti kyllä ehjiltä, mutta ehkä kumminkin kannattaa laittaa vaihtoon vaikka johdon saisi uusittua. Vastus menee kyllä käämien väliltä mitattuna hiljolleen nolliin kun yleismittarilla mittaa. Pitäisköhän olla joku 1 ohmia vastus?

    Regulaattorin miinus-navasta kulki virta diodimittauksella molempiin suuntiin staattoripuolen pinneihin, eli ilmeisesti rikki regulaattori. Olisko se sitten sulattanut johtoja ja mahdollisesti rikkonut staattorin.
    Viimeksi muokannut: mikkox9x; 09.05.2024 klo 00:01.
    Honda VFR800 -03
  23. #23
    Lainaa mikkox9x kirjoitti Katso viesti
    Regulaattorin miinus-navasta kulki virta diodimittauksella molempiin suuntiin staattoripuolen pinneihin, eli ilmeisesti rikki regulaattori. Olisko se sitten sulattanut johtoja ja mahdollisesti rikkonut staattorin
    Mitään en mistään tajua, mutta kuulostaa loogiselta teorialta...
    Jaa...
  24. #24
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Mitään en mistään tajua, mutta kuulostaa loogiselta teorialta...
    Ton videon opeilla mittailin. Noin myös itse järkeilin, kun siellä on 3-vaihe tasasuuntaussilta, jos diodit toimii väärään suuntaa niin sehän menee oikosulkuun kun virta pääsee kulkemaan väärään suuntaan. Tuohon ei voi tietysti täysin luottaa, että voi olla myös muutoin vikaa vaikka mittaamalla olisi kunnossa. Vaatii toki vähän sähkötekniikan tuntemusta, että ymmärtää teorian, mutta varmaan ihan hyvä perus testi tarkastaa, että onko täysin sökö.

    https://www.youtube.com/watch?v=mn6RtpdmeQE
    Honda VFR800 -03
  25. #25
    Oli hyvä video! Laitoin itsellekin ylös
    Jaa...
  26. #26
    Onkos VFR:ssä samanlainen tyyppivika tuo kuin XX:ssä? Siinähän on pyhäkölminaisuus eli staattori, säädin ja akku.
    Kaikki oltava kunnollisia, akku myös, ei yleensä halvimmalla akulla kannata liikkeellä olla.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  27. #27
    Mulla on 2002 mallin VFR Vtec ja siinä ainakin on jatkuvasti ollut akkumurheita viimeisen reilun 10v aikana jolta osin pyörän historia tarkasti tiedossa. Tänä keväänä taas laitoin uuden akun, viime kesänä kuten niin monesti aiemminkin tuppasi kovin usein akku oleman tyhjä kun olisi ajoon tehnyt mieli lähteä vaikka mittausten mukaan lataa normaalisti. Liekö paikkansapitävää mutta olen kuullut epäilyjä että Hondien jännitteensäädiin vikaantuisi siten että purkaa pikku hiljaa akkua pyörän seisoessa ja siten tuhoaa akun kätevästi. En ole perehtynyt kytkentään että onko mahdollista edes pyörä sammutettuna säätimen kautta akun purkautua.
    Born to be middle aged.
  28. #28
    Ota akun miinuskenkä irti ja mittaa yleismittarilla meneekö akun miinusnavan ja kaapelikengän välillä virtaa. Pyrön virta pois kytkettynä. Jos menee niin pyörä joko kuluttaa virtaa sammuksissa ollessa (varashäly, kello tms) tai sitten siinä on oikeasti virtavuoto.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  29. #29
    Lainaa ST77 kirjoitti Katso viesti
    Mulla on 2002 mallin VFR Vtec ja siinä ainakin on jatkuvasti ollut akkumurheita viimeisen reilun 10v aikana jolta osin pyörän historia tarkasti tiedossa. Tänä keväänä taas laitoin uuden akun, viime kesänä kuten niin monesti aiemminkin tuppasi kovin usein akku oleman tyhjä kun olisi ajoon tehnyt mieli lähteä vaikka mittausten mukaan lataa normaalisti. Liekö paikkansapitävää mutta olen kuullut epäilyjä että Hondien jännitteensäädiin vikaantuisi siten että purkaa pikku hiljaa akkua pyörän seisoessa ja siten tuhoaa akun kätevästi. En ole perehtynyt kytkentään että onko mahdollista edes pyörä sammutettuna säätimen kautta akun purkautua.
    Korjaus lataus ongelmiin: Fh020AA tai uudempi:SH847
  30.  
  31. #30
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Omasta Vifferistä paloi staattori Tikkurilan liikennevaloihin viime vuonna. Oli Motonetin volttimittari kiinni sulakeboksissa jo, niin näin heti mitä tapahtui. Sain juuri ja juuri ajettua sen himaan. Kuumana kävi valoissa kun flektille ei ollut enää virtaa. Parinkympin volttimittari on ihan ehdoton olla Viffereissä, näkee latauksen loppumisen tai ylijännitteen muodostumisen heti. Viffereissä on tärkeää pitää moottoriöljyn määrä jatkuvasti ylämerkissä tai vähän yli, ainoa jäähdytys minkä staattori saa on sata-asteisen öljyn roiskevoitelu kampuralta. Jos öljy on puolivälissä tai alle, niin staattori ei saa juuri mitään jäähdytystä. Toinen tärkeä on huolehtia siitä että kone käy niin viileänä kuin mahdollista, eli jäähdytys toimii optimaalisella teholla. Se vaikuttaa suoraan staattoriin.
    Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.