Onko millaisia kokemuksia rengaspaineen seuranta laitteista ?
Tässä Storimilla oleva sarja https://www.storm-motor.fi/yleisosat...tajarjestelma/
Ajattelin lähinnä kun lähtee pitemmälle reissulle että voisi tarkkailla niitä.
Tuollaiset renkaan sisään asennettavat anturit voisi ihan hyvin toimiakin, toimiihan ne autoissakin. Toki pariston kestoikä on vain 5v luokkaa, voiko niitä vaihtaa ja rengastyöthän siinä joutuu uusiksi tekemään jos/kun noita paristoja/antureita vaihtamaan joutuu.
Sen sijaan nuo pelkästään venttiiliin hatuiksi asennettavat halpikset jättäisin hyllyyn. Siinä venttiilin varren mekaaninen kuormitus kasvaa ja pahimmassa tapauksessa saattaa koko venttiili jopa katketa, niin se on se rengas tyhjä justiinsa. Toki tuo itse anturin (muovinen) nuppikin saattaa vaikka haljeta ja taas samalla tavalla suuren suhinan kera rengashan on tyhjä per heti. Tuollaiset halpis-anturit muodostavat siis melkoisen turvallisuusriskin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Miun auton kesä- ja talvirenkaissa on 8 vuotta vanhat lähettimet ja edelleen toimii alkuperäisillä virtalähteillä.
Tilasin Amazonista keväällä venttiilin päähän kiinnitettävät anturit. Mukana tuli vastaanotin/näyttö. Hintaa taisi olla noin 35e. Olin jopa vähän yllättynyt siitä, että näin halvalla sai ihan toimivan laitteen. Rengaspainenäytössä on korkeintaan 0.1 bar ero verrattuna kompressorin painemittariin. Laite myös hälyttää 1-2 sekunnin sisällä, kun rengaspaine laskee. Tuo vastaanotin/näyttö pimeni kesällä, sisältä löytyi yksi irronnut johto, sen takaisin juottamalla toimii taas. Laite oli koko kesän käytössä, ja kokemukset tosiaan pääosin positiiviset, tuota korjaustarvetta lukuun ottamatta.
Periaatteessa tässä tosiaan on se riski, että jos anturi menee jotenkin rikki, niin rengas tyhjenee. Venttiilin varren katkeamiseen en oikein jaksa uskoa, tuo anturi painaa kuitenkin vain muutaman gramman. Mutta voihan se rengas tai venttiili mennä muutenkin rikki, niinkuin ihan mikä tahansa muukin osa, joten en oikein jaksa uskoa, että nämä olisivat kovin merkittävä turvallisuusriski.
Itsellä muutaman vuoden kokemus Garminin venttiilihatun tilalle tulleesta sensorista, joka lähetti tiedot naviin. Toimiva konsepti, esim. renkaassa ollut reikä joka tyhjensi hitaasti tuli ilmi. Navin vaihdon myötä ollut vastaava fobon tuote nyt käytössä, joka yhteydessä vuorostaan kännykkään. Helppo tarkastaa rengaspaineet ja hälyt pitäisi toimia jos pitää puhelimen sovelluksen päällä. Noita vehkeitä pitänyt aina metallisten venttiilin kanssa.
Lähetetty minun Power Armor 18 laitteesta Tapatalkilla
NokitanMun 1200RT on linjasta puskettu ulos Tammikuussa 2010 . Ja oletan, että alkuperäiset anturit on edelleen, koska ostin sen vain muutaman vuoden vanhana ja n. 26tkm ajettuna.
Nyt jo kilometrejäkin muistaakseni 159tkm ja edelleenkin rengaspaineet näkyneet pätkimättä ja patterit kestäneet.
Screenshot 2023-10-23 at 23.52.07 - Edited.jpg
Rengaspainehan muuttuu esim. maaston korkeuserojen aikana ja ympäröivän ilman lämpötilan suhteen. Itelle tuli kauhukuva ittestä mieleen seuraamassa muuttuvia rengaspaineitaMutta tokihan se on totta, että voihan se paljastaa vuodon renkaassa, jos on joku pieni vuoto, isomman vuodon huomaa ilman sensoriakin
![]()
Jaa...
Miten tuo kulmaventtiili poistaa tarpeen tarkkailla rengaspaineita? Oman kokemukseni mukaan paikoissa, joihin noita venttiileitä on keskittynyt paljon, kytätään paineita oikein tarkallakin silmällä ja taajaan.
1835
Mulla oli rengaspaineseuranta KTM1190R:ssä. Siitä oli kyllä mukava seurata painetta erilaisissa ajo-olosuhteissa. Eniten paineeseen vaikutti kumiin kohdistuva rasitus ja sen kautta renkaan lämpiäminen. Mielestäni painenäytöstä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Jos paine hyytyy vähin erin niin tietää ryhtyä toimenpiteisiin ennenkuin kumi on täysin tyhjä. Saattaa säästää matkan katkeamiselta tai vannevauriolta jos on polkuja pöllyttämässä. Tietysti jos kumiin tulee iso halkeama niin siinä ei valvonnat auta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Auton renkaassa oli sorvin lastu kesällä. Rengas tyhjeni hyvin hitaasti. Pyörintävahti kertoi kuitenkin hyvissä ajoin, että kyseinen rengas on tyhjempi kuin muut. Saippuaveden kanssa löytyi vika, ja paikkasin kamelinpaskalla.
Hieman myöhemmin lähikaupan parkkipaikalla autoin naista, jonka autosta oli matalaprofiilinen kumi tyhjä. Renkaassa oli ruuvi, mutta kuski oli ajanut jo sen verran paljon tyhjällä kumilla, että oli mennyt runko rikki.
Ok, enpä tiennytkään että niissä tuommoinenkin ominaisuus on. Hyvä lisähän tuo on, että pitää sen verran ilmaa että pääsee kotiin köröttelemään, vaikka toki sielun hajoaminen lennosta on melko lailla harvinainen tapahtuma.
Rakenteeltaan toki kestävämpi ja muotonsa puolesta helpottaa vielä paineen tarkastamista. Mutta tuon asennuksenkin voi helpommin ryssiä kuin kumiventtiilin asennuksen, eli tarkkuutta vaativat asentaessa.
Tarve paineen tarkkailuun tuntuisi johtuvan eri syistä kuin maantieajossa, eli ei ihan suoraan johtune venttiileistä tuo tarkkailu. Mutta kyllä nuo ratarenkaatkin tyhjenevät pikku hiljaa siinä missä katurenkaatkin, eli ei tuo venttiili vielä ihan autuutta tuo.Niin. Onhkohan se tarve näissä paikoissa verrannollinen normaalin maantie ajon kanssa?
1835
Mä laitoin ihan hupimielessä ja kokeilun ilosta kesällä tuollaisen aliexpressin halvimman kiinalaisen. Hämmästyttävää kyllä, se toimi saapuessaan just niinkuin luvattiin ja toimii edelleenkin. Anturit painaa ihan ykkösgrammoja, tuskin rasittaa gessunopeuksissa venttiilinvarsia kohtuuttomasti. Ainakin vielä ovat pysyneet kyydissä.
Sadekelien jälkeen näyttö on kyllä sisäpuolelta sen verran huurteessa, etten ny ihan vuosien käyttöikää tuolle arvais, ihan kiva jos vielä keväällä heräis henkiinRengaspainemittarilla verraten osuu 0,1 bar sisään, riittää mulle tarkkuudeksi. Reilun parinkympin hinnalla ei järin korkealta putoa vaikka tuo ei kauaa kestäisikään.
https://pt.aliexpress.com/item/1005002804781787.html
Honda CX 500 ->
Honda ST1100 ->
BMW R 1200 GS
Tuossa minun H2 SX Kawassa alkaa näytöllä vilkkumaan punainen hälyvalo. kun rengaspaineet ei ole kohdallaan. Ei se jää huomaamatta. Tämä siis tehtaan asentama varuste. Jälkiasenteisissa tarvikkeissa lopputulema voi olla ihan mitä vain.Onkohan niissä näytöissä joku systeemi, joka ilmoittaa jollain merkkiäänellä tai vilkkuvalolla tjms. kun tällainen paineen muutos on käynnissä?
-- Brake later and open the gas earlier --