Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Pitäisi päästä ajelemaan pyörällä, mutta kun ei toimi kunnolla niin ajonautinnosta jää puolet pois. Oireilee seuraavasti: Polttoaineen kulutus on noussut, kiihdyttäessä hieman takkuaa, kun kone kuumenee niin tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi ja pahinta on kun kuuman koneen sammuttaa niin ei lähde enää käyntiin. Kylmänä kyllä toimii hienosti. Akku on kunnossa ja laturikin toimii. Voisikohan vika olla sytytys puolissa. Mittailin ensiö puolen vastukset ja näyttivät olevan kunnossa toisio puolella kaksi puolaa näytti 0 ohmia. Antaa kuitenkin tulpille kipinää. En kauheasti ymmärrä noista sähkö hommista. Pitäisikö vaan suosiolla tilata uudet puolat vai voisiko vikaa olla vielä jossain muuallakin?
    Jani Kokkinen
  2. #2
    Moni oireista viittaisi liian rikkaaseen seokseen.

    Voi johtua tukossa olevasta ilmanputsarista tai sitten polttoainepuolen ongelmasta.
  3. #3
    Veikkaan kaasarien tai ruiskun synkkausta ja venttiilien säätöä.
    Jaa...
  4. #4
    ^Huono synkkaus ei aiheuta yhtäkään kerrotuista oireista.
  5. #5
    Puolien mittaus yleismittarilla ei anna kovin luotettavaa tulosta koska resistanssi on niin pieni. Katkos kyllä paljastuu. Pienten resistanssien mittaamiseen tarvittaisiin nelijohtomittari, siinä toisella parilla syötetään mittausvirta ja toisella mitataan jännite. Arvelen että ensimmäisenä ei kannattaisi alkaa (kalliiden) osien vaihtoon vaan tutkia noita edellä mainittuja asioita ensin. Ilmanputsari nyt ensimmäisenä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  6. #6
    Kuumanan käynnistymättömyys on kokolailla klassinen liian pienten venttiilinvälysten ongelma. Ei kyllä välttämättä istu muihin oireisiin.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  7. #7
    Lainaa JaniKr kirjoitti Katso viesti
    Pitäisi päästä ajelemaan pyörällä, mutta kun ei toimi kunnolla niin ajonautinnosta jää puolet pois. Oireilee seuraavasti: Polttoaineen kulutus on noussut, kiihdyttäessä hieman takkuaa, kun kone kuumenee niin tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi ja pahinta on kun kuuman koneen sammuttaa niin ei lähde enää käyntiin. Kylmänä kyllä toimii hienosti. Akku on kunnossa ja laturikin toimii. Voisikohan vika olla sytytys puolissa. Mittailin ensiö puolen vastukset ja näyttivät olevan kunnossa toisio puolella kaksi puolaa näytti 0 ohmia. Antaa kuitenkin tulpille kipinää. En kauheasti ymmärrä noista sähkö hommista. Pitäisikö vaan suosiolla tilata uudet puolat vai voisiko vikaa olla vielä jossain muuallakin?
    Toisiokäämi ei voi olla 0 ohmia, silloin se on oikosulussa. Ensiökäämi on 0-1 ohmia ja toisio kilo-ohmeja vähintäänkin.
  8. #8
    Lainaa Joojoo kirjoitti Katso viesti
    Toisiokäämi ei voi olla 0 ohmia, silloin se on oikosulussa. Ensiökäämi on 0-1 ohmia ja toisio kilo-ohmeja vähintäänkin.
    Sikäli mikäli kuin ei ole tehty mittavirhettä. Mulla muistaakseni vanha manuaalisella alueella oleva yleismittari näytto 0L jos mentiin vastusalueella yli -> erehdyksen mahdollisuuksia on jos ei tunne laitettaan. Kipinäähän se kumminkin pukkasi.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  9. #9
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Kuumanan käynnistymättömyys on kokolailla klassinen liian pienten venttiilinvälysten ongelma.
    No kyllä juurikin toisinpäin...

    Alumiinikansi lämpölaajenee 2x sen mitä teräsvena jolloin moottorin lämpöjen noustessa venttiilivälys kasvaa.
    Jossain patarautakansilla olevissa museovehkeissä sitten tietenkään ei...
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  10. #10
    Ruisku vai kaasaripeli? Vuosimalli?
    Onko tossa vehkeessä mitään antureita jotka antaessaan väärää arvoa saa seoksen menemään liian rikkaalle?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  11. #11
    Alumiinikansi lämpölaajenee 2x sen mitä teräsvena jolloin moottorin lämpöjen noustessa venttiilivälys kasvaa. Jossain patarautakansilla olevissa museovehkeissä sitten tietenkään ei...
    Kokemus osoittaa toista. Ei ole yksi eikä kaksi pyörää, joista kuumakäynnistysongelma on korjattu kantavat venttiilit säätämällä. Homman juju on se, että erityisesti pakoventtiilit lämpenevät huomattavasti enemmän mitä alumiinikansi. Kansihan on jäähdytetty, venttiilit ei.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  12. #12
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Kokemus osoittaa toista. Ei ole yksi eikä kaksi pyörää, joista kuumakäynnistysongelma on korjattu kantavat venttiilit säätämällä. Homman juju on se, että erityisesti pakoventtiilit lämpenevät huomattavasti enemmän mitä alumiinikansi. Kansihan on jäähdytetty, venttiilit ei.
    Kuumana kun yrittää käynnistää niin se ei edes starttaa, ihan kun akku olisi tyhjä vaikka ei ole.
    Jani Kokkinen
  13. #13
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ruisku vai kaasaripeli? Vuosimalli?
    Onko tossa vehkeessä mitään antureita jotka antaessaan väärää arvoa saa seoksen menemään liian rikkaalle?
    Neljä kaasaria synkattu 2 viikoa sitten vm 2000
    Jani Kokkinen
  14. #14
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Puolien mittaus yleismittarilla ei anna kovin luotettavaa tulosta koska resistanssi on niin pieni. Katkos kyllä paljastuu. Pienten resistanssien mittaamiseen tarvittaisiin nelijohtomittari, siinä toisella parilla syötetään mittausvirta ja toisella mitataan jännite. Arvelen että ensimmäisenä ei kannattaisi alkaa (kalliiden) osien vaihtoon vaan tutkia noita edellä mainittuja asioita ensin. Ilmanputsari nyt ensimmäisenä.
    Neljä puolaa yhteensä joista kaksi antoi ihan huoltokirjan mukaiset arvot ensiö ja toisio puolelta.
    Jani Kokkinen
  15. #15
    Kuumakäynnistyksen yhteydessä - naksahtaako startin rele?
  16. #16
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Kokemus osoittaa toista. Ei ole yksi eikä kaksi pyörää, joista kuumakäynnistysongelma on korjattu kantavat venttiilit säätämällä. Homman juju on se, että erityisesti pakoventtiilit lämpenevät huomattavasti enemmän mitä alumiinikansi. Kansihan on jäähdytetty, venttiilit ei.
    Kyllä, näin juu varsinkin silloin kun kone käy ja on kovassa kuormassa. Ja siis vain pakoventtiilin osalta. Imuvenat sitten jäähtyy käydessäkin varsin tehokkaasti ilma-bensa seoksella.

    Mutta siinä käynnistystilanteessa peli varmaan on jo pienen hetken seissyt ja lämpötilaerot on isommalti tasaantuneet. Vaikka siis lämmin / kuuma kone onkin.

    Ja käytännnössä ne kantavat pakoventtiilit tuppaa palamaan nopeasti, kantavat imut sitten kestää paremmin ton välyksen kasvun (ja bensajäähdytyksen) ansiosta.
    Ja oireilevat just niin että keväällä / syksyllä ulkona / kylmässä ollut peli ei käynnisty vaikka startilla pyörii hyvin mutta sitten lämpimään tuotuna käynnistyy heti.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  17. #17
    Lainaa JaniKr kirjoitti Katso viesti
    Kuumana kun yrittää käynnistää niin se ei edes starttaa, ihan kun akku olisi tyhjä vaikka ei ole.
    Paljonko oli latausjännite pyörän ollessa käynnissä?
    Jaa...
  18. #18
    Entäs puolipuristuksen toimivuus, jos tuossa pyörässä sellainen on?
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  19. #19
    Lainaa JaniKr kirjoitti Katso viesti
    Kuumana kun yrittää käynnistää niin se ei edes starttaa, ihan kun akku olisi tyhjä vaikka ei ole.
    Eli siis startti ei pyöritä moottoria ollenkaan? Silloin vikaa pitää kyllä etsiä sähköpuolelta startin virtapiiristä tai itse starttimoottorista. Mikeyx oli kysymyksessään asian ytimessä, naksahtaako starttirele silloin kun pyörä ei yrityksestä huolimatta yritä käynnistyä?
  20. #20
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Eli siis startti ei pyöritä moottoria ollenkaan?
    No kyllä tuossa taisi jossain olla maininta, että kylmänä toimii hyvin. Siksi aloinkin miettimään, että onko lautaus mitattu? Oli maininta, että akku on ok, mutta onko se mitattu? Lähinnä tuli mieleen, että jos akku veteleekin viimeisiään eli jaksaa vielä kylmänä pyöräyttää, mutta ei ota ajaessa enää kunnolla virtaa vastaan, niin ei sitten jaksa enää muutaman kympin jälkeen lähteä käyntiin. Tämä oli ajatus.
    Jaa...
  21. #21
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    No kyllä tuossa taisi jossain olla maininta, että kylmänä toimii hyvin. Siksi aloinkin miettimään, että onko lautaus mitattu? Oli maininta, että akku on ok, mutta onko se mitattu? Lähinnä tuli mieleen, että jos akku veteleekin viimeisiään eli jaksaa vielä kylmänä pyöräyttää, mutta ei ota ajaessa enää kunnolla virtaa vastaan, niin ei sitten jaksa enää muutaman kympin jälkeen lähteä käyntiin. Tämä oli ajatus.
    Tämä! Harvinaisen usein akku osoittautuu syylliseksi ongelmiin. Tai sen kaapelit, etenkin maakaapeli. Hapettunut liitos saattaa toimia varsin epämääräisesti.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  22. #22
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    No kyllä tuossa taisi jossain olla maininta, että kylmänä toimii hyvin. Siksi aloinkin miettimään, että onko lautaus mitattu? Oli maininta, että akku on ok, mutta onko se mitattu? Lähinnä tuli mieleen, että jos akku veteleekin viimeisiään eli jaksaa vielä kylmänä pyöräyttää, mutta ei ota ajaessa enää kunnolla virtaa vastaan, niin ei sitten jaksa enää muutaman kympin jälkeen lähteä käyntiin. Tämä oli ajatus.
    Mä taas hain sitä, että vaikka akku olisi ehjä ja pyörä starttaisi kylmänä ihan ok, niin esimerkiksi viallinen starttimoottori voi kieltäytyä kuumana pyörittämästä konetta. Samoin joku sopivasti hapettunut maakaapelin liitos tms voisi kuumeta ajon aikana niin, että se ei enää läpäise starttaamiseen tarvittavaa virtaa ennen kuin jäähdyttyään.

    Lisäksi halusin tarkertua siihen, että joskus käytiin pitkä keskustelu kun ”pyörä ei starttaa”, ja lopulta paljastui, että pyörä starttaa (=pyörittää moottoria) erittäinkin hyvin, mutta ei vaan käynnisty. Ne kun ovat kaksi täysin eri asiaa.
  23.  
  24. #23
    Niin, termeillä on merkitystä.
    Starttaa, mutta ei kännisty.
    Ei kännisty.
    Miten noihin lähdet...?