Päätin sitten kokeilla. Tilasin 128 lenkkisen kun 124:ää ei heti saa. Eiköhän sen lyhennettyä saa.
Mielenkiintoista nähdä toimiiko tuo. Reginasta ei mulle ole muodostunut ihan huippulaadukasta mielikuvaa, DIDiä olen suosinut. Laitan raporttia kun kokemuksia tulee.
SF 1098S
MTS V4S Sport
^Avoin ketju jäähtyy ilmavirrassa tehokkaasti, joten arvelen ettei lämpiäminen ole ongelma, vaikka tehohäviö olisi vähän suurempikin. Ketjun tehohäviöhän kasvaa kuormituksen myötä myös jos pyörän ilmanvastus kasvaa, eikä normiketjuissakaan sitä noteerata mitenkään.
Mutta mites melu? Onko rallatusta tai peräti kitinää?
SF 1098S
MTS V4S Sport
+-250€ näyttää olevan Louisilla 525 ketju, eli tuplat DID ZVMX verrattuna.
Pinnoitehan noissa on siis vain ulkoisissa osissa ja sisuskaluiltaan on ihan tavallinen x-rengasketju. Näin vanhana skeptikkona pakko arvioida, että ei kestä yhtään pidempää kuin normaalikaan ketju, mutta kestää saman huolsi tai ei. Omat kokemukset Reginasta ovat niin huonoja, että en osaa kyllä povata tuolle edes normi DIDn kestoikää. Omasta kokemuksesta Reginasta kypsyy juurikin sisuskalut, eikä nuo päälliholkit.
Tällä kertaa aidosti haluaisin olla väärässä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Samat (inhorealistiset) odotukset täällä. En tottapuhuen usko että toimivat, mutta siitä huolimatta päätin tilata koska rasvan ja siihen takertuneen kuran pesu pyörän takaosista ja laukuista ei todellakaan ole mun suosikkiharrastus. Kuten ei myöskään mähnäisen spraypurkin kuljettelu matkatavaroiden joukossa. Jos se vaikka sittenkin toimisi... Jos vitja on loppu silloin kuin eturataskin, haen uuden ketjulukon, eturattaan ja virittelen ton 4000km ajetun orkkisketjun takaisin ensi kesäksi. Reginat saa siinä tapauksessa jatkossa jäädä mun puolesta hyllyyn.
Mutta jos kestäis vaikka 25000km, riittäis se mulle. Onhan noissa keppivehkeissäkin kuulemma ties mitä remppoja noin 50000 välein.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 12.07.2021 klo 11:31.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ducatiin vaihdoin vastikään ketjun ja eturattaan. 29000km oli ajettu. Ketju vähän huono alusta asti, ilmeisesti saanut painepesuria. Eturatas suht loppu. Takarattaassa ei ihmetyksekseni ollut minkäänlaista kulumisen merkkiä, niin nuukuuksissani jätin entisen. Nuo Ducatin takarattaat ovat "hiukan" kalliimpia kuin muihin pyöriin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tämän takia myös kiinnostaisi ko. ketjut ja jos toimivat oikeasti sekä kestävät ilman rasvausta edes suurinpiirtein saman mitä normi DID, niin laiskana voisin kyllä ihan hyvillä mielin maksaa vaikka sen tuplahinnan normiketjuun nähden sikäli, kun sillä säästyy ketjun rasvaukselta sekä rasvajämien poistolta.
Nyt ei tosin viitsi ihan kokeilunhalusta alkaa ostelemaan, kun ei ole vielä varsinaisesti tarvetta ketjujen vaihdolle ja mopokin saattanee mennä vaihtoon lähitulevaisuudessa, joten tässä on hyvää aikaa odotella käyttökokemuksia ja sitä, että tuleeko muilta valmistajilta jotain vastaavaa.
Paskaa on kuten Regina yleensäkin. Ei kestä ilman voitelua ja muuta huoltoa. Reginakin sen verran tullut takaisinpäin, että suosittaa normaalia, puhdistusta, voitelua ja kireyden säätöä. Sen jälkeen saattaa kestää melkein kuten muutkin ketjut.
https://www.revzilla.com/common-trea...ut-to-the-test
Eli sisuskalut kuluvat kuten muissakin Reginoissa ihan samalla tavalla. Ulkopinnan pinnoituksella ei ole mitään käytännön merkitystä. Voitelemattomat tiivisteet antautuvat ja tapit kuluvat.
Viimeksi muokannut: B12; 14.11.2021 klo 21:16.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Reginat on pyöriny nyt hiukan vajaat 5000km. Rasvaa en ole tarjonnu, mut kyllä ton verran kestää mikä tahansa o-rengasketju. Tuon linkin puhdistus- ja rasvausohjetta ei ole osunut kohdalle, ehkä talveksi kannattaa sutia hiukan ölppää.
Juhannukseen mennessä tulee todnäk 10-11k täyteen joten sitten on omakohtaista kokemusta.
Onhan se kiva jos on huoltovapaa ketju jota pitää huoltaa normaaliin tapaan.
Oiler-paketti venaa hyllyssä. Saattaa hyvinkin tulla käyttöön. Pitänee talven aikana katella paikka ja piuhat, satulanalus on meinaan täysi.
SF 1098S
MTS V4S Sport
No jos ne nyt täysin huoltamatta kesti 20tkm, niin on se kuitenkin lähtökohtaisesti oleellisesti enemmän kuin mitä tavallinen o- tai x-rengasketju kestää kuivana ajoa. Nuo tiivistevauriot voisivat ehkä olla vältettävissä hyvinkin jollain satunnaisella teflonspaylla tms, jolloin ketju ja pyörä edelleen pysyisi puhtaana. Toki vaikutus ketjun kokonaiselinkaareen tuskin olisi kauhean iso. Harmi kun eturattaan kuntoa ei kommentoitu jutussa mitenkään.
Tuossahan on Reginalla mennyt vähän pieleen koko ajatus miksi ketjua huolletaan ja miksi sitä pitää huoltaa. Kuten aiemmin mainittu, noissa ketjuissa ei ole alunperinkään ongelmana ulkoholkin kuluminen vaan tapin. Tappia ei nyt ole pinnoitettu, vaikka se olisi se tärkein.
Sisältä ketju on ihan normaali tiivistetty perusketju. Jos noita edestakaisin hinkkaavia tiivisterenkaita ei pidä kosteana, kitka kasvaa, lämpö nousee ja tiivisterenkaat kuluvat ja menevät rikki. Sitten tehdasrasva pääsee ulos ja ketjusta tulee normaali tiivistämätön ketju, jolle voitelu olisi entistäkin tärkeämpää. Ketjulle kävi ihan kuten Reginalle käy, eli osa tapeista kuluu eri tahtiin ja ketju alkaa pomppia ja roklottaa kun jostakin kohdasta ei enää istu hampaille. Tuossakin testissä kaveri laittoi huoltovapaan jälkeen halvan normiketjun ja samojen mailien jälkeen oli vielä ihan hyvässä kunnossa.
Ketjuvaha tekee vähän saman, eli muuttuu kuivaksi tönköksi, joka ei voitele tiivisteitä kunnolla. Muutenhan se on oikein hyvä ulkoholkeille ja rattaille, mutta ei ole hyvä tiivisteille. Öljyllä voitelemalla ketjun kestoikä kasvaa huimasti.
Eli huoltovapaata ketjua ei oikeasti ole. Bemari ja Reginakin ovat huomanneet sen. On se siinä määrin huoltovapaa, että ei varmaankaan tarvitse pyörän huoltovälillä rasvailla, jos huollossa sitten laittaa aina uuden. Sehän on vain yksi rivi lisää huoltolaskuun.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tässähän se pelkistyy X, O, ZYX mitä näitä nyt onkaan, ketjujen heikkous. Voitelu ei pelaa siellä missä sen pitäisi. Näiden tiivisterenkaiden sisällä oleva rasva häviää kohtalaisen lyhyessä ajassa, joko palaa pois tai vain muuten vain häviää. Jos materiaalit tappia ja holkki, ovat huonoja, niin homma on selvä. Ketjut jäykistyy ja linkit monessa tapauksessa jumittuvat niin etteivät ne liiku. O -rengas ketjujen voitelu on hammaskosketuksen voitelua, hyvä sekin. Muutenkin O- regasketjut ovat "jäykkäliikkeisiä".
Monessa tapauksessa voisivat hyvät tavalliset ketjut olla hyvä ratkaisu. Vaatii toki enemmän huolta ja huolenpitoa. Mutta nyt on käynyt niin ettei tavallisia laadukkaita ketjuja ole tarjolla, poislukien 520 ketjut. Noita 520 tavallisia ketjuja käyttävät crossi, jäärata ja enskamiehetkin, moottorin kaikki tehot pitää saada takapyörälle.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Samaa tässä tuumailen. Ehkä joku teflonrasvaruiskautus tiivisteisiin voisi ollakin hyvä. Eturattaan kulumiselle vahva ennakko-odotus on että se kuluu normaaliin tahtiin. Reginan laadusta ei ole omakohtaista kokemusta, en ole tullut katsoneeksi mitkä duksuissa on uutena (edellisen multin orkkisketju kesti 39000km oilerin kanssa), kyllä jotkut pitää reginaa hyvänäkin.
Pro-oiler annostelee öljyn takarattaan kylkeen josta se päätyy lähinnä rullille, o-renkaisiin aika satunnaisesti. Ne näyttää ajoittain aika kuivilta. Tiä sitten missä siitä lisävoitelusta olis suurin hyöty.
Itse olisin tyytyväinen jos ketju kestää vaikka 25000 eikä tarvi putsailla ketjua eikä pyörää, sietäisin kyllä teflon-ruiskautustyönkin o-renkaille silloin tällöin.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Ketju jäähtyy, jos sivulevyt ovat suht puhtaat eivätkä paksun, vanhan mustan ketjuvaseliinin peitossa. Mikä on käytetyissä pyörissä lähes sääntö. Rullat kehittävät lämpöä, sivulevyt ovat se miten se lämmön tulisi haihtua. Omista putsaan aina oston jälkeen teräsharjalla sivulevyt siitä millejä paksusta, vuosia vanhasta vaseliinista.
O-renkaat saa äkkiä rikki, jos voitelee jollain synteettisellä. O-renkaiden kumilaatu ei kestä estereitä yhtään.
Semmoinen halpa kiinantruutta ja sillä 80W-90 aina välillä ketjulle on aika hyvä. Takavannehan siinä on aina hirveässä kunnossa, mutta kaikella on hintansa. Mm. Honda suosittelee ketjunvoiteluun 80W-90 öljyä. Tarkkana sitten tuoteselosteen kanssa, ettei tule ostettua synteettistä.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Itse voitelen työstökoneen jäykällä johdeöljyllä. Tuo 80-90 vaihteistöoljy vastaa n 30W yksiastemoottoriöljyä ja ISO 220 johdeöljy 50W, eli on huomattavasti jäykempää. Ei oikeastaan roisku, kunhan laittaa riittävän vähän.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Olisiko tälle tiedolle jotain lähdettä?O-renkaat saa äkkiä rikki, jos voitelee jollain synteettisellä. O-renkaiden kumilaatu ei kestä estereitä yhtään.
-- Brake later and open the gas earlier --
^Lähde kannattaa sitten pistää etiäpäin melkeinpä kaikille ketjuöljyjen valmistajille, koska nämä tekevät synteettisiä tuotteita ketjujemme pään menoksi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tässä ketjussa olevassa Tiivistekeskuksen linkissä kerrottiin niin, mutta linkki ei enää toimi jostain syystä.
Toisessakin kommentissa tosin viitataan, ettei nitriilikumi sovi estereiden kanssa.
http://www.moottoripyora.org/keskust...6-nitriilikumi
Tässä linkissä mainitaan, että esterit turvottavat nitriilikumia:
https://www.ravelast.com/konserni/tu...eerit/nbr.html
Hinnasta ei ollut kyse, mutta raakaöljy voisi kyllä toimiakin. On taatusti luonnontavaraa.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Moottorit ja muut ovat täynnä nitriilikumisia o-renkaita ja esteripohjainen synteettinenhän on se jumalöljy. Onko immeisiltä hapanneet tiivisteet moottoreista?.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kyselin tuota lähdettä siksi, kun olen voidellut ketjuja synteettisellä vaihteistoöljyllä jo monta vuotta. Mitään epänormaalia ketjujen kulumaa en ole havainnut. Keväällä lähti pyörä vaihtoon, jonka ketjuilla oli ajettu >32tkm ja ne oli vielä ihan kunnossa. Näiden vitjojen tarkka kilometrimäärä ei ole tiedossa, koska pyörässä ne oli sen ostaessani. Voitelu tehty synteettisellä Castrol SAF-XO 75W-90 GL5. Vastoin parempaa tietoa, ajattelin käyttää tuon purkin loppuun nykyisten pyörien ketjuissa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Mulle aivan se ja sama, voidelkaa vaikka margariinilla mutta niin noissa linkeissä luki.
Raakaöljyssä taitaa olla niitä haitallisia kevyempiä jakeita, ja delvaccikin taitaa olla ainakin osasynteettistä?
Pahin noin yleisesti lienee kuitenkin jos käytetään vuosia sprayvaseliinia eikä ketjua putsata. Sitten sen pinnassa on sellaiset 5mm sellaista kumimaista mustaa töhkää. Ei varmasti jäähdy kovin hyvin.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Jos RVS olisi yhtään halvempaa, niin voitelisi uuden ketjun öljy+RVS-seoksella ja kokeilisi onko RVS myyntipuheidensa veroista. Senhän pitäisi pinnoittaa metallikohdat, joissa kehittyy lämpöä, eli rullat ja rattaiden pinnat. Sisäosille sillä ei tietenkään ole mitään vaikutusta.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Tarina kertoo, että RVS ja vastaavat ovat tavallista talkkia. Siitä on tehty tutkimuksiakin.
https://www.sciencedirect.com/scienc...69433213005874
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Keraamia keraamia!
Saviruukkukin on keraamia![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.