BMWltä uusi huoltovapaa ketju https://www.press.bmwgroup.com/globa...ndurance-chain
![]()
JOS... toimii niin eiköhän noita tulee saataville muiltakin. Saisi maksaakin jonkin verran, ei tarttisi pestä takavannetta niin usein. Mielenkiintoista seurata kuis käy. Tulee vaan mieleen kun o-rengas ketjut tuli markkinoille niin alkuun niitäkin mainostettiin että ei tarvitse voidella - tunnetuin seurauksin.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Varmin tapa lopettaa ketjun voitelu on siirtyä keppivetoisiin. Ei oikein tuohon jaksa uskoa. Mutta ne jotka elää niin näkee.
FJR -17
Tuskin BMW on mullistavaa innovaatiota tehnyt, eli ketjua, jota ei tarvii voidella.
Jos olisi, niin joku teollisuusfirma olisi ostanut panentit pois kuleksimasta.
Kehitys kehittyy ja hyvä niin. Yhdestäkään katupyörästä en muuten ole saanut ketjuja ajettua loppuun ja malliin kerran kesässä jos sinne jotain liukkaria muistaa laittaa. Kulumattomia renkaita odotellessa... tosin eipä niitäkään ole tarvinnut joka vuosi vaihtaa ja silloinkin toisen pyörän kanssa keskenään.
---
Hiukan epäilen noiden toimivuutta.
OT:na Hain eilen merkkiliikkeestä 1300GT:n huoltovapaan perän remontista.Nyt mietin,laitanko pyörään kiinni,vai vitriiniin näytille.
Meinaan,tonnista sai kahvirahat takaisin.
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
Luitteko uutisen? Kyseessä x-rengasketju jossa jonkinlainen timanttipinnoitus. Eli ei tuossa nyt kovin suuresta innovaatiosta ole kyse, mutta voi olla ihan toimiva vähän ajeleville ja laiskoille ketjunrasvaajille.
"Mieluummin soralla."
GS 1200 vm -09 & XT660R vm -07
Noh, jos jo nykyisillä ajaa sen 40000, niin ei tuon timanttipinnoitteen tarvitse kuin tuplata käyttöikä, niin aletaan olla likellä bemarin perän remonttikilometrejä
Nykyiset X-renkaallisethan tuhoutuu juurikin tuon tapin kulumisen takia, ja x-rengas ei enää saakaan pidettyä paskoja ulkona. Huomaa myös siitä, kun ketju alkaa venyä. Venymättömäksikin tätä uutuutta mainostetaan.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ihan sama, enimmäkseen tourinkia Bussilla 72tkm todella laiskalla voitelulla ja ne rattaat, eipä paljon kartaania kaipaa![]()
haistakaa vittu, viva ukraina!
O ja X-renkaat pitää voiteet siellä ketjun nivelessä. Tuo rulla taas pyörii sen nivelen päällä kun ketju taittuu rattaalle ja pois. Sinne väliin me sitä öljyä haluamme ketjua voidellessa. Jos oikein artikkelin ymmärsin, juurikin siellä välissä on nyt tuo DLC-pinnoitus. Jos se toimii, alkaisi öljyämisestä olla hyötyä vasta kun ketju on jos saattohoitovaiheessa. Ihan mielenkiintoinen kehitelmä.
Takaratas varmaan kestää mailman tappiin asti, mutta eturatas kuluu, ja kannattaa minusta vaihtaa normiketjuillakin tarpeeksi usein, niin istuu paremmin ketjuun kuin kulunut.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tuo pinnoitettu uutuusketju on n. 150€ lisäoptio uuteen pyörään. Varaosahinta on monta sataa siitä päätellen, eli vähintään tupla tai enemmän perinteiseen ketjuun verrattuna.
Speed Triplen alkuperäinen DID oli ihan hyvässä kunnossa kun möin sen jotain 54tkm ajettuna. Eturattaan vaihdoin 40tkm kohdalla, vaikka ei kovin huono edes ollut. En enää ajele sateella kuin vahingossa. Sillä on iso vaikutus. Takarenkaita meni 12kpl muistaakseni.
Tuohan se on kuinka rattaat kestävät voitelematta ja vaihtaako bemarin huolto aina koko paketin jos eturatas alkaa olla kulunut. Vaikea sanoa, kuinka mullistava keksintö tuo loppujen lopuksi on.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Hyvä kuitenkin että joku yrittää tehdä jotain uutta ketjurintamalla.
Viimeinen uudistus taisi olla 10v sitten kun o rengas muuttui x renkaaksi.
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
adv:llä oli alla näkyvä kuva aiheesta
ja spekuloitu että timanttipinnoite paitsi kovempi (kestävämpi), niin myös liukaampi. Tämä tarkoittaisi että myös rattaiden kuluminen vähentyisi? Lisäksi pienempi tehonhukka. eikös esim. luksuksemmissa etuhaarukkaputkissa käytetä vastaavaa?
kommenttiosiossa myös "tiesivät" kertoa ketjun hinnan olevan luokkaa 450 dollaria...
![]()
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Kyllähän tuo oletettavasti on jonkin verran pitkäikäisempi kuin pinnoittamaton ketju, mutta onko normijampalle hintansa väärti? Villi veikkaus on, että kestää hoitamatta saman kuin hyvä normiketju hoidettuna. Rattaiden kuluminen tuskin paljoakaan vähenee, sillä rattaat kuluttaa välissä pyörivä kivipöly.
Sopii sellaiselle, joka ei kertakaikkiaan voi sietää ketjun rasvailua. Huollossa sitten laittavat uuden setin 600€ hintaan jossakin 50tkm paikkeilla.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tavoitteena Reginalla ollut huoltovapaa ketju. Kestoiästä ja kilometreistä ei mainintaa? Riippuu ajo-olosuhteista niin paljon. Kun nyt edes pääsisivät samaan kuin Did ja RK jo nyt. Parhaillakaan Reginoilla ei päässyt kuin 25tkm ahkerasta voitelusta huolimatta.
Reginoista sama 25tkm kokemus. Kuluivat epätasaisesti ja sitten alkoivat ne rutinat ja kireät kohdat ketjussa, kun hammasvälit alkoivat heitellä ja ketju kiivetä hampaiden päälle
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Motorcyclenews kertoi hinnan olevan 100 puntaa. Mikähän se sitten oikeasti täällä mahtaa olla. Mielenkiintoinen uutuus, ainakin teoriassa.
Tavallinen DID kestää pro-oilerilla ainakin 80tkm. Pyörän myydessä ei vielä olleet yhtään kuluneet.
Nyt uudessa pyörässä ajettu pro-oilerilla ketjuilla noin 15tkm.
Paljonko nuo "ikuiset" ketjut kestää ? aika näyttää. Tärkeää olisi myös tietää noiden kitkasta vs perinteiset,
sehän saattaisi olla jopa myyntivaltti, vähentää kulutusta.
Nuo ketjuthan tarvii vastinpariksi pinnoitetut rattaat, jolloin kestävyys lisääntyy entisestään.
Nyt "kulumaton" ketjuratas-paketti vain 899€...![]()
Se on Englannissa 100 punnan hintainen lisävarusteruksi uutta pyörää tilatessa. Ts satanen optiosta normiketjun päälle. Suomessa veroineen ja suomilisällä vähintään sen 150€, luultavasti hiukan ylikin. 150-200 väliin.
Normiketju maksaa bemarille ehkä 30-50€ ja marmorilla myyntihinta 200€, joten tämä uutuusketju maksaa varaosatiskillä 400-500€. Rattaat päälle ja ollaan siellä 600-700 hinnassa merkkihuollossa alle laitettuna.
Tiedä tuleeko tuota miten myyntiin, mutta nyt ilmeisesti bemarin speciaali tällä hetkellä. Regina on käyttänyt kasan holkkeja pinnoituksessa bemaria varten.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Motorradonlinen mukaan Regina tuo tämän voiteluvapaan ketjun yleisesti saataville tammikuussa 2021.
http://www.motorradonline.de/news/re...gsfreie-kette/
Mielenkiintoista kuulla onko tuo parempi. Mahtaako rullan päällipuolen pinnoituksesta olla hyötyä, tähän mennessä mun ketjut on menny hylkyyn siksi että tapit (ja/tai vastaavat holkit) ovat kuluneet epätasaisesti niin että kireys vaihtelee ketjun pyöriessä. Yleensä löytyy myös muutama jäykähkö lenkki. Eturattaan pinnoitus voisi olla myös hyvä, ainakin se kuluu ensimmäisenä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Onpas ketjussa hiljaista... enkä netistäkään ole löytänyt käyttökokemuksia. Ajattelin sitten kokeilla itse kun tossa multissa on kerran 525-ketju, mutta Louis lupaa 124-lenkkistä vasta viikolla 35.
Eikö kukaan ole kokeillut? Tjaa, ehkä pitäis bimmer-foorumeita vielä tsekkailla...
SF 1098S
MTS V4S Sport
No mulla on kyseinen M-enduranceketju Bemarin S1000r:ssä. Toki kilsoja on vasta 4000, mutta so far so good. Muutaman kerran olen pölyt poistanut puhdistusvaahdolla, mutta muuta huoltoa en ole tehnyt enkä tee. Kiristystarvetta ei ole ollut. Ajo on ollut aika moninaista sisältäen yhden ratapäivän.
Onhan se outoa, kun enää ei pidä lämmintä ketjua rasvata ajon jälkeen. Samoin kummallista on, kun enää ei pyörän takapää ja varsinkaan takavanne vaadi ketjurasvan putsausta
. Oikeastaan em rituaaleja vähän jopa kaipaa...
Osaatko, Aaretti sanoa, kuinka lämpöisenä ketju pyörii? Jos se ei pahemmin kuumene, niin sehän lupailisi hyvää.
Moto Morini 9 1/2
Kawasaki zx12r (lunariin x2)
Kawasaki ZRX 1100 (löytyy vielä tallista)
Honda cbx 650 Nighthawk
kai jos tuo on pinnoitettu käytännössä teollisuus timantilla, niin sehän on ilmeisesti hiekkaa kovempaa, eli kai se pölykään ei sitten sitä paljoa syö. mutta kai ne rattaat sitten kuluu kuitenkin, ellei nekin ole pinnoitettu
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050