Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Niin vaihdoin viikonloppuna mopoon Fedoron palat ja ilmasin jarrut, kaikki näytti/tuntui ajossa hyvältä, erittäin hyvä pito jarruissa.
    No tänään vähän jarruttelin kovemmista vauhdeista ja pikkuhiljaa jarruteho alkoi hiipumaan... *
    Siinä sitten ihmettelemään ja huomasin, että jarrunestettä näytti tulevan ilmausruuvin kierteitä pitkin, ei siis ruuvin reiästä.. *
    Oon mopojen jarruja ennenkin ilmannut eikä koskaan aikaisemmin ole tällasta tapahtunut... *
    Missä vika, auttaisko uudet ilmausruuvit? *
    "Suddenly, everything else, looks like prey, Hayabusa"
  2. #2
    Ei sitä kyllä pitäisi ruuvi kiinni kierrettynä kierteistä hiipiä.

    Ilmausvaihessa tuosta kyllä usein menee ilmaa jarruihin, minkä saa estettyä kierteisiin kietaistuilla teflonteipeillä.

    Mutta tosiaan jos olet ilmaruuvit kiristänyt oikeaan momenttiin niin millään teippivirityksillä en vikaa lähtisi korjaamaan. Onko ilmausruuvin jengat korkanneet puristimen puolelta eli onko tuota väännelty pitkällä avaimella tai muuten isolla voimalla?

    Millaisia määriä nestettä tulee? Jos vain pikkutippa niin tuo voi olla ilmailun jäljiltä ja hiipuminen johtui sitten pieleen menneestä ilmauksesta. Jos enempi nesteitä ja nipan kireys oikea niin sitten en oikein muuta osaa arvuuttaa kuin puristimesta korkannutta jengaa -> uusi puristin (tai rohkeammilla irtokierre - ite en kyllä omaan mopooni mitään helicoileja haluaisi lähellekään jarruja). Tuskin itse teräksisen nipan kierre ennen alumiinista jarrusatulaa antautuu eli epäilen vahvasti uusien nippojen auttavan asiaa mitenkään.



  3. #3
    Sellasella lyhkäsellä lenkkiavaimella kiristin, en hampaat irvessä
    Tosiaan sitä tulee vaan pikkutippa, eli kai mä sitten oon sössiny sen ilmauksen jotenkin... *
    "Suddenly, everything else, looks like prey, Hayabusa"
  4. #4
    Kokeilitko vielä uudelleen kiristää? Ettei vaan olisi jäänyt jostakin syystä hieman löysälle? Jarruneste osaa kyllä tulla paineen alla suhteellisen pienestä raosta ulos.
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  5. #5
    Ilmauksessa täytyy muistaa se, että kun on pumpannut hetken ja sitten jättää paineen päälle ja kun aukaisee ilmausruuvin niin kahva ei saa mennä pohjaan asti. Eli tarkoitus on se, että kun ilmaruuvi väännetään kiinni pitäisi pysytä vielä jättämään paineen sylinteriin. Jos ilmaruuvia pitää niin kauan auki, että kahva menee pohjaan, katoaa paine sylinteristä ja silloin saattaa ilmaa mennä takaisin järjestelmään ilmaruuvin kautta.
    Eihän se järvikään soutamisesta kulu!
  6. #6
    Hyödynnänpä tätä vanhaa topicia.

    Tein CBR 954RR:n etujarruille huoltoa (uudet tiivisteet, satuloiden ja mäntien puhdistus jne.). Mallikohtaisessa korjaussarjassa tuli mukana myös uudet ilmausnipat, jotka vaihdoin samalla.

    Jarrunesteiden lisäämisen jälkeen ilmaamisesta ei tullut mitään, koska uusia ilmausnippoja ei tuntunut saavan suljettua tiiviiksi. Tutkailin vanhoja ilmausruuveja ja huomasin, että ruuvien päässä olevat kartiot olivat hieman lysyssä, eli ilmeisesti joskus kiristetty reilusti liian tiukkaan.

    Vaihdoin kokeeksi vanhat ilmausruuvit takaisin ja nyt ilmaaminen vaikutti onnistuvan normaalisti. Huomasin kuitenkin, että nämä vanhat vaurioituneet ilmausruuvit piti kiristää jälleen suositeltua tiukemmalle, jotta alkoivat pitää kunnolla.

    Ilmeisesti ilmausreiän pohjassa oleva kartion kuoppa on nyt sen muotoinen, että uudet, ehjät ilmausruuvit eivät siihen tiivisty. Onko tähän mitään korjauskeinoa, vai ovatko jarrusatulat nyt roskiskamaa?
    Honda CBR 954 RR '02
  7. #7
    laita ne vanhat paikoilleen jos kerran pitää, miksi ne nipat pitäisi vaihtaa
    R1250RT -20
    aiemmat
    R1200RT -14
    r1200rt -12
    1200 bandit
    650 aprilia pegaso
    yamaha rd 350
    yamaha rd 125
  8. #8
    Lainaa mh jkl kirjoitti Katso viesti
    laita ne vanhat paikoilleen jos kerran pitää, miksi ne nipat pitäisi vaihtaa
    Vanhat jouduinkin laittamaan paikalleen, mutta sain pitämään nekin vain kiristämällä reilusti liikaa. Seuraavan kerran ilmatessa on siis odotettavissa vähintäänkin samaa ongelmaa.
    Honda CBR 954 RR '02
  9. #9
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Winegum kirjoitti Katso viesti
    Vanhat jouduinkin laittamaan paikalleen, mutta sain pitämään nekin vain kiristämällä reilusti liikaa. Seuraavan kerran ilmatessa on siis odotettavissa vähintäänkin samaa ongelmaa.
    Ebaysta varalle satulat ja marmorilta tai ebaysta myös tiivisteet. Nyt hyvää aikaa kunnostaa pari.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  10.  
  11. #10
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Ebaysta varalle satulat ja marmorilta tai ebaysta myös tiivisteet. Nyt hyvää aikaa kunnostaa pari.
    Näin se on varmaan tehtävä ja täytyy toivoa, ettei tule samaan tapaan runnottuja yksilöitä.
    Honda CBR 954 RR '02