Veikkaanpa, että se Brnon "haamukoppaus" oli ns. ensimmäinen herätys Marquezille että nyt menee jo millin liian pitkälle. Mutta sitte ku Marquez sisäisti sen max leanin ns. "omaksi tavaramerkikseen" ni voisin kuvitella että se alitajuntaisesti ajaa ns. polveaan vasten, eli sillä on se pidossa about koko ajan mutkassa. Näin ollen siitä puuttuu se "säkärefleksi" lähes kokonaan ku se polvi on työnnössä jo valmiiksi.
Tää on vähä sama homma ku pro pelaamisessa ns. "frame perfect" kikat... aluksi se tuntuu täysin mahdottomalta saada aikaan 1/30s tai jopa 1/60s reaktio tehtyä ns. rutiinilla. Mutta sitte ku siihen on olemassa eri tekniikoita pohjustaa kyseinen temppu, esim. "visual cue" tai "audio cue" ni se temppu muuttuu kummasti helpommaksi, itseasiassa lähes itsestäänselvyydeksi (itse tämän tekniikan myös useammassa tapauksessa oppineena).
Uskaltaisin sanoa että Marquezilla on se "polvityöntö" se hänen "cue" jolla se eliminoi reaktioviiveen siitä tempusta. Eikös hänellä ole jo kyynärsuojatkin rakennettu tuota temppua "varten", eli se ei ole hänelle enää temppu vaan ajotekniikka.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
^
^
Eli se on reenannut sitä?
Kisan loput 5-6 kierrosta oli kyllä kovaa ajoa, mutta kierrokset sitä ennen oli taas sitä ajelua. Tää auttoi Rossiakin, että pysyi mukana.
Varmaan on vaikee kehittää 300 heppaseen yhdellä pyörällä vetävään laitteeseen kestävää ja pitävää kisakumia.
Qatarin kisa oli varmasti Dovin tie mestaruuteen kalenterissa hänen kisa, ja ei ollut viimeisessä mutkassa luovuttamassa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tapahtumia ja tarinoita oli kisassa niin paljon, että miten olisi kysely aiheesta, ketä harmittaa eniten:
1) Sitä, jonka ekassa MotoGP-kisassa pyörä stumppaa lähtöruudukkoon
2) Sitä, jonka ekassa MotoGP-kisassa makaroni(vaihde)laatikko pettää ja päätyy kairaamaan hiekkalaatikkoa
3) Sitä, jonka istuin kuoriutuu kärkikolmikossa ajellessa eikä hanuri pysy enää penkillä
4) Sitä, joka vaihtoi tälle kaudelle eri merkin tehdastiimiin mutta ei pääse kuin juuri ja juuri pisteen syrjään kiinni vaikka johti edellisvuonna samaa kisaa
5) Sitä, joka saa toisen kuskin jalkatapista ahteriin kuin Rautiainen konsanaan "up in the ass of Cal" ja puujalan kisan ajaksi
6) Sitä, joka on kisaan lähdettäessä joka paikka sen verran sökönä että kisa menee ajeluksi
7) Sitä, jonka leuka on leikkauksen jäljiltä kuin Ridge Forresterilla, ja kaatuu jäähdyttelykierroksella keimaillessaan
8) Sitä, jonka tehdaspaikka vaihtui testikuskin rooliin, mutta pääsee onneksi bonuksena ajelemaan ylijäämäosista kasatulla ruoskalla villin kortin kisoja sijoilla ynnä muut
9) Sitä, joka on paalupaikalla ja jälleen kerran ihan fiiliksissä että nyt on pullat hyvin uunissa, mutta hiipuu kisassa
10) Sitä, joka sanoo että uudessa pyörässä on yhä sama ongelma kuin 3 vuotta vanhassa pyörässä
11) Sitä, joka nousi tehdastiimin kuljettajaksi mutta ei vielä kyennyt tallikaverinsa kanssa samalle tasolle
Kisan jälkeisen ilmeen perusteella sanoisin 11) sillä Petruxin naama näytti varikkopilttuussa siltä kuin hän olisi sijoittanut koko suvun eläkesäästöt Sunny Car Centeriin, toisaalta kaikkien naamoja ei näytetty. Onnistujien joukkoon voinee laskea koko top nelosen, ja mielestäni Mir & Nakagami vakuuttivat sijoilla 8-9 odotukset huomioiden. Normaaliin voi laskea sijat 10-12 jossa Morbidelli oli Espargaro-voileivän välissä.
Huolestuttavaa kauden mielenkiinnon kannalta on se, että piti olla Marquezille ikävä rata, mutta tuloksena oli silti kakkossija. Nähdäänkö Argentiinassa sekunti per kierros kaulaa muihin? Toivottavasti ei, sillä on näissä Tour de France-kisoissa enemmän viihdettä. Himmailun varjopuoli on tosin se, että ärsytti katsoa kuinka Dovi määräsi itselleen sopivaa tasamarssia, ja kun joku (Rins) meinasi alkaa pyristelemään, Dovi näytti suoralla että onhan se ihan kiva että fillarisi taipuu mutkiin, mutta pysy nyt vaan perässä. Toki Qatarin rata antoi tähän mahdollisuuden, ja jatkossa tilanne voi olla tasaisempi.
Honda, KTM, Suzuki ja Aprilia tekivät muuten protestin kisan jälkeen Ducatin takarengasilmanohjainlusikkahaarukkahäkkyrästä... Ei mennyt läpi mutta vetoomustuomioistuimessa käsitellään vielä, mistä on kyse. Luulen, että diskausta ei enää tule, mutta odotettavissa on linjausta siitä, saako sellaisia enää jatkossa käyttää.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Pikkasen erillaisia kisoja kuin muutama vuosi sitten bridgestonen reinkailla joilla pystyi alusta asti pitämää vauhtia loppuun asti. Michelinit ei vaan kestä syöttää koko kisaa vaijeri pinkeänä. Tapahtumia riittää se on katsojalle mukavaa mut sanoisin et renkaana bridgestonet ois parempia![]()
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Joo, en oikein tiennyt mitä Rossista sanoa synkeää tulevaisuuskuvaa lukuunottamatta - kisan tulos oli loistava verraten siihen miten viikonloppu muuten meni ja Yamahoista nopein, mutta tästä huolimatta oli aika alavireistä ukon kommentointi kisan jälkeen - vapaasti kääntäen "Qatar on Yamahalle hyvä mesta ja ongelmat vähäisempiä kun asfaltti on täällä erilaista, joten ei lupaa hyvää loppukaudelle, samat ongelmat jatkuvat". Haastattelujen mukaan eturengasongelmat olivat syynä surkeaan perjantaihin ja lauantaihin, sunnuntaina sitten kärsimystä tuotti takarengas.
Yamahan toimintaa katsoessa tulee eräänlainen bon voyage-fiilis, Vinales puhkuu intoa, ajaa hyvän aika-ajon ja hiipuu kisoissa, Rossi ajaa keskinkertaista huonomman aika-ajon ja pelastaa sunnuntaina mitä voi, sitten kumpikin hiillostaa Yamahaa siitä että homma ei toimi. Odottelen innolla Vinalesin kommentteja että mikä nyt tuli, kun (ties monettako kertaa) tiimi on panostanut siihen, että kisan alussa ei tiputa kauas ja nyt ongelmat on ratkaistu plus uusi varikkotiimi on ihan loistava ja kaikki toimii. Ei se siltä telkkarin välityksellä näyttänyt!
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Moninkertaiselle mestarille viides sija ei ole onnistuminen.
Ellei sitten aleta antaa Rossille tasoitusta, kuten golfissa. Tehdään rinnakkainen pistetaulukko, jossa Rossi saa pisteitä sijoituksen mukaan: 25/25/25/20/16/13 jne.
Nyt oli 16 pojon kisa.
Rossin puolesta jännitän, mutta siitä hetkestä lähtien, kun tulee GP-starttiin fiilistelemään, niin voi pakata nahkapukunsa.
Vielä ei ainakaan vaikuta siltä, koska tuuletukset eivät olleet kummoisia kisan jälkeen.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Ei siellä ole mitään erillistä eläkeläissarjaa tai ikähyvitystä!
Huipputehdastiimien kuljettajat onnistuvat vain ja ainoastaan voittaessaan.
Tällä hetkellä noihin tiimeihin kuuluvat: Honda, Ducati, Suzuki & Yamaha.
Kotarille riittää pari podiumia alkuun, mitta sitten sielläkin aletaan haikailla voittojen perään. Aprilian tiimin tarkoitus on vain ajaa firma konkurssiin, taas.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No nyt tulee tekstiä Vinalesin suusta:
"The reason Viñales gave were his normal racing lines couldn’t be used in the midst of an eight-rider fight. ... 'But with more riders battling, you have to close the line, you have to be with the other riders, so you have to ride completely differently. Going deeper with the brakes, with more lean angle on the brakes so I stress a lot the front and then I have to open full throttle very early, and I start to make the bike struggle.'
'It's what I mean, for one lap we can go very fast, because I can just go around the track and make a lot of speed, and I trust the bike, and I trust the front, and I can do it. But now it's time to improve the braking area.'"
Lyhyesti käännettynä: Miehelle on siis nyt selvinnyt se, että kanssakilpailijat estävät täydellisen linjan ajamisen, kun ovat tiellä. Voihan maailman ihmeitä, joita nuori mies joutuu polullaan kohtaamaan, mutta onneksi tämän asian havaitsemiseen riitti kaksi kautta MotoGP-luokkaa.
Toinenkin polku kai olisi: Muistaakseni männä vuosina eräs Yamahakuski ratkaisi tämän ongelman johtamalla merkittävän osan voittamistaan kisoista alusta loppuun kellontarkalla rytmillä kierroksia nakuttaen. Mutta tämä oli loppukevennykseksi tarkoitettu huomio.
Lainaus crash.netin haastattelusta. Niih, ja muokkauksena: Motogp.comin mukaan Lorenzo oli kovin pipi ja kytkin luisti neljä ekaa kierrosta ja kympin sakkiin olisi kuulemma ajanut ilman tätä ongelmaa. Niillä tärskyillä kyllä uskon kipeyden, mutta tuo kytkinjuttu on kyllä hemmetin vaikea uskoa. Alkoi sitten yhtäkkiä kytkin pitämään? Oliko käyttänyt Delvaccia?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tai sitten duksun inssit ovat tehneet nopean pyörän ja sanoneet kuskille että opettele ajamaan.
Ja yamahalla tehty se virhe että on kuunneltu neitien kitinää ja yritetty paikata neitien osaamattomuutta tekniikan puolella (eli käytännössä tehty pyörästä hitaampi), jolloin lopputuloksena on hitaampi paketti kuin duksun paketti.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Haha... aika mutupaskaa!
Tai ei ihan. Ducatilla on nopea pyörä, ja tarpeeksi kun Jorge kitisi, niin saatiin sitäkin muutettua... hänelle nopeammaksi.
Edit: Tälle kaudelle Honda koitti kuunnella Markun kitinää siitä, että voisi käyttää muutakin kuin kovaa etusta. Ei Honda-san sanonut Markulle, että opettele ajamaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Yamahan moka, jos noita ulkomaan lähteitä on uskominen, oli se että otettiin sellainen 3v-asenne "teen itse, ei tarvi auttaa" noihin elektroniikkapuolen hommiin kun muut plokkas kaikki Marelli-osaajat riveihinsä mitä löysivät.
Voihan se olla että pyöräkään ei ole sirkuksen paras ja nopein.
Quartararo näytti kyllä hyvää vauhtia, tosin vaikea arvioida mitä se vauhti olisi ollut jos ei olisi joutunut heti alussa takamatkalle.
Onko mikään pyörä nopea/nopein ennen kuin joku sillä ajanut nopeasti/nopeiten ?
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Mites Moto2 ja 3, kiinostaako ne ketään?
Fenatilla ei kasetti pettänyt, kohtuusuoritus.
Moto2 hyvä kisa, vähän uutta verta kärkikahinoissa (Remy "Waynen poika" Gardner)
Tulee varmaan kauden mittaan yllärituloksia kun pyörä on kaikille teameille uusi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Oliko se Markku joka sitä valitti? Mielestäni Crutchlow oli äänessä eniten (no mistäpä asiasta ei olisi) vaikka nyt valittaakin että se etunen oli paras puoli koko fillarissa. Jotenkin mulle on tullut sellainen fiilis että Honda-san ei menestyksestä riippumatta halua olla yhden pilotin lahjakkuuden varassa joten jotakin tarttis tehdä - ja jotakin on myös yritetty tehdä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Näissä oli ihan hyvät pointit ja koosteet tapahtumista:
https://motomatters.com/results/2019..._result_a.html
https://www.motorsportmagazine.com/n...1M6DIM,258O6,1