Eikös PoS kannustanut opettelemaan täysjarrutuksia ilman että ABS aktivoituu ?
Totesit itse, että siinä onkin harjoittelemista jos ja kun se paniikki........
Elikäpä, jos ja kun on ABS:t, niin kannattaa silti harjoitella tiukkoja jarrutuksia siten, ettei ala "raksuttaa".
Homma on juuri näin ja niin yksinkertainen kun se sanotaan.
Mikä on homman juju ? Tuntuma, tuntuma ja tuntuma. Pinnan ja pidon arviointi, "lukeminen".... ja tähän
oppiminen on yksi niitä kaksipyöräisellä selviytymisen peruspilareita. Sama millä pinnoilla liikutaan.
ABS toimii loistavana "laskuvarjona" haettaessa ja harjoiteltaessa sen pidon rajan hakemista.... eikö vaan?
Mihin ja miksi tarvitset tämän harjoittelussa "autenttisia jännäkakkatilanteita" ?
Ilman ABS vehkeitä liikuttaessa tuo tärkeän rajan hakeminen on helvetin paljon haastavampaa ja
riskialttiimpaa. Silloin asiaa on lähestyttävä kärsivällisyydellä.... ja pienin askelin.
Tuntuma, tuntuma ja tuntuma..... Mikä ihme tuon perusasian tärkeyden ymmärtämisessä.....
noin yleisemmin.... on niin vitun vaikeaa?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
virheet:
1. kissojen takia ei jarruteta
2. Eturengas vaihdetaan jos se on 5v vanha
3. Eturengas vaihdetaan jos siinä on 1mm pintaa
4. Lukkojarrutusta harjoitellaan kunnes jarrun päästö on refleksi.
5. Jos etujarrussa havaitaan kulmikkuutta, niin se korjataan ennenkuin ajetaan lisää.
6. Pyörällä ajetaan vain +10 ylemmissä lämpötiloissa, mielellään +20
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
7. virhe. Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, eli tässä tapauksessa "jouduin kissan vuoksi tekemään hallitun kaadon".
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kyllä tarvii vihata eläimiä paljon jos ei kissan takia jarruta.
Horo Elää !
Joo-o.Mä en tarvinnu eres etujarrua.Vattummaises vesisatehes ettiin hotellia ja käännin sarvet linkkuhun ku luulin hotellin oikialla nähänehin.Sattuu vaan olemahan ratikkakisko alla ja vauhtia kolokytä tunnis.Hitsin vitsi ku reflekist pelas ja ehiriin puristaa täysillä kahavaa ku lähärin kaatumahan,peukalo ei pitele liki yhyreksänkytäkiloosta mätisäkkiä ku se korkkas.Hyvää säkää oli notta vatutti niin lujaa notta nostin eka pyörän pystyhyn ja sitte kurkkasin peukalua.Totesin notta äkkiä hanska takaasi kätehen viä ku sopii.Hotelli ku löyty lopuuksi niin sielä tehtihin aka kans arvio notta palijoko sillon särkylääkkeehiä selekää varte,ja kuinka niitä tasatahan.Peukalo ilmimastointiteipillä kiinni muihin sormihin,Assenihin kisat kattomahan ja kotia.Lekuri sanoo notta kuukauren pitää vartua ennen ku se peukku rauhoottuu ja pystyy leikkaamahan.
Kaikkia pystyy ennakoomahan,ku vaan tietääs mitolis tulolla.Tuola Brittien rupisella saarella ajelles ku ei pelaa irea notta kytkin pohojahan jarrua kehiin ja oikialle reunahan turvahan.Silloon on kakskaistaasella rekan noukas huonolla säkällä.
Akan vanhalla pyörällä
Tarvittaessa joo. Viime vuosina ei ole tullut ihmeemmin kouluteltua, mutta eiköhän se vielä lähde. Eipä siinä muuta kummallista ole kuin että riittävästi toistoja, joissa eturengas lukkiutuu tai sortaa, niin oppii hoksaamaan, miltä se tuntuu. Jossain vaiheessa optimaalinen jarrutus rupeaa tulemaan selkäytimestä, myös äkkitilanteessa. Kouluttajavetoisuudesta on oikeasti se hyöty, että saa välittömän palautteen suorituksestaan ja voi saman tien korjata tekemistään. Itsekseen voi pahimmassa tapauksessa treenata koko ajan väärin, kun jotakin jää oivaltamatta.
Jos jengi ei olisi osannut jarruttaa ennen ABS-jarruja, niin nehän olisi olleet koko ajan kumollaan. Toisaalta ABS-jarrujen vaikutus näkyi tuossa reilu 10 vuotta sitten, kun autokoulupyöriin niitä alkoi ilmestymään, eikä asiaa osattu huomioida riittävällä vakavuudella. Kun oli opittu jarruttamaan lukkiutumattomilla ja kortin saamisen jälkeen hypättiin sen vm. 95 CBR600:n puikkoihin, olikin se ekassa hätäjarrussa turvallaan.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tulipa mieleen omien kokemusten perusteella, että ei kannata liian sokeasti luottaa maagisiin kirjaimiin...ABS.
On ABS:eja ja ABS:eja. Kaipa se malli-ikä on määräävä tekijä ja uudet vehkeet varmaan toimii kaikilla hyvin? Luulisi.
Oma edellinen pyörä oli ABS:illinen vm. 2004. Nyt 2013. Ero ABS toiminnassa on TODELLA iso. Eli kannattaa tosiaankin kokeilla/harjoitella omalla vehkeellä, miten ABS toimii eri lailla pitävillä pinnoilla. Itse olen noilla kahdella (2004/2013) vehkeellä useat kerrat harjoitellut radalla jarrutuksia "maksimitehoilla". Kun uudemmalla voi kohtuu rauhassa pitää painetta, vaati vanhempi vehje kyllä melkoisesti enemmän kuskin "säätöä" hallittuun jarruun. Yllättävimpiä hetkiä tuli itse asiassa erittäin hyvällä pidolla...oletettavasti ABS toiminta oli liian hidasta tietyissä tilanteissa.
Meitä on kahdenlaisia kuskeja.
Toiset ajaa. Toiset osaavat ajaa.
Ensimmäinen laji voi selviytyä liikenteestä ilman kolaria koko ajouransa aikana. Sitä kutsutaan tuuriksi.
Toinen laji voi jopa kaatua välillä, mutta ei toista virhettään.
Ducati Diavel
Varmaan tässäkin yritettiin sanoa jotain kirjoittajan mielestä tähdellistä, en vaan ymmärtänyt enkä jaksa alkaa googlettaa moista mongerrusta suomeksi. Täähän on vähän kun se yksi jeesusratsastaja lumihangesta: varmaan jotain asiaa mutta kun ei vaan jaksa yrittää tulkkaa...
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
On se hyvä, että joku "täyspäinenkin", heittää tiskiin ihan ajamisien aapisen perusasioita
Tuolla aiemmin joku töräytti, että harjoittelee vaikka siten, että runtaa ensin kunnolla ja sitten keventelee.
Voidaan tietysti kysyä.... Miksi näin päin?
Löytyisikö "rajan lähestymisessä" toisesta suunnasta enemmän ns. hyödyllisiä elementtejä???
Ihan vaan sellaisen 55v:n aikana kaksipyöräisten etujarrujen kanssa ties missä ja millaisilla värkeillä huolella ryönäämisen pohjalta on jo aika kauan ollut sellainen tunne.... että löytyy.... ja useita.
Onhan hommassa kuin hommassa jo lähtökohtaisesti jotain pahasti pielessä, jos asioita lähestytään siten,
että tuppi nurin, lämä tiskiin jne. ja sitte katsotaan kuinka käy.... ja mihin saakka mahdolliset
apupyörät auttaa.
On vaan sellainen vahva tunne..... ja paljon erilaisia kokemuksia.... että asioiden lähestymissuunta
ratkaisee aika paljon.
Vähän kuin siinä perinteisestä tyvestä latvaan.... ja kumpi pää edellä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Miksi? mitä olen autolla moisia jarrutellut, niin abseilla pysähtyy lyhyempään kuin jos lähtee kikkailemaan ettei ne menisi päälle. Se raja kun riippuu monesta tekijästä ja sen hakemiseen menee aikaa, etenkin jos ajattelee että jarruttaa vain sen verran ettei se absi mene päälle. Silloin jarruttaa vähemmän ja jarrutusmatka kasvaa. Selitä mitä hyötyä moisesta on ja missä tilanteessa.
"Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
Riippuen abseista saa sen raksuttamaan ennen kuin putket ovat kokonaan alhaalla ja renkaassa maksimipito. Sitten se naksuu, eikä rengas ikinä kunnolla pureudu asfaltin pintaan. Kannattaa kokeilla, että kuinka äkäisellä vs. progressiivisemmalla jarrujen aloituksella jarrutusmatka muuttuu. Noissa systeemeissä on varmasti eroja, koska verrattain uutta tekniikkaa, ja kehitystä on paljon ihan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Sitten on vielä karvalakki absit vs. paremmat raceabsit, mutka-absit jne.
Ei oo abseja mulla, mutta kun tuollaisen Gen1 1290 Duken kanssa verrattiin jarrutusmatkoja, niin ei kummoista suoritusta tarvittu, että Fiat pysähtyi aikaisemmin, versus raivopäinen veto kahvasta absien kanssa.
En muista vauhtia, mutta oli joko 80 tai 100. Alla keväinen viileä maantieasfaltti. Taidettiin Duken kohdalla kokeilla takajarrulla ja ilman.
Siltikin Duken absit ovat ihan pätevä turvavaruste. Idea on, että kuski hieman hahmottaa, miten jarrut toimivat.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
^
Ei toi varmaan oo miksikään muuttunut.
Kannattaa silti testata abseilla, että mikä toimii. Voi vahingossa jäädä jotain selkärankaan.
Märällä tai muuten liukkaalla asfaltilla en todellakaan pyssää laitettani samalla tehokkuudella kuin absillista, koska ei ole niin hyvä tuntuma. Jos asfaltti on kuiva, niin sitten tuskin jään. Jos ollaan mutkassa veikkaan, että mutka-abs vie meikäläistä taas kuin litran mittaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ensiksi pikaista paranemista ja selkä suorana kohti uusia vastoinkäymisiä.
Heti pisti silmään tuo mitä kerroit eturenkaasta, viisi vuotta vanha kumi millin kuviolla on kaikkea muuta, kuin turvallinen. Kumi, tai mitä ne renkaat nykyään onkin, kovettuu ajan myötä, kun pehmentimet haihtuvat. Lisäksi kilometrit kovettavat niitä myös, tässä milli pintaa, joten kilometrejä on myös takana jo jonkin verran. Kannattaa oikeasti vaihtaa niitä renkaita useammin, ei ne niin kalliita ole.
Pikku kolhut kuuluu lajin luonteeseen, mullekki aamupäivällä porattiin solisluuhun pari piikkiä, kun Tiikeri päätti puolitoista viikkoa sitten heittää kuskin selästään ja laskeutuminen meni tällä kertaa vähän pieleen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
No, abs on automaattinen jarrupaineen rajoitin. Sanoohan sen järkikin, ettei jarruvoimaa leikkaamalla kovin paljon parempia tuloksia tule. Tietenkin kauppias muuta väittää.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.