Tervehdys.
Hommasin pojalle jo ennen männä talvea otsikon mukaisen kevarin odottamaan kevättä ja kuskin ajokorttia. Muuten pyörä oli ihan siistissä ja toimivassa kunnossa ja mittarin mukaan noin 26tkm rullattu, mutta kytkin irroitti aika ylhäältä (siis kytkinkahva melko ylhäällä). Kaupat tuli silti ja vasta nyt ollaan tutkailtu asiaa tarkemmin. Kytkinvaijeri oli mielestäni ihan sopivalla tiukkuudella. Silti kytkin rupesi jo irrottamaan lähes heti kun kahvan lyhyt vapaaliike loppui, eli kahvan kokonaisliike oli vain milleissä. Kuitenkaan kytkin ei tuntunut luistavan ajossa.
Ajattelin, että kytkimen massalevyt ovat lopussa ja kävin hakemassa niitä uuden setin kera uuden kytkinkopan tiivisteen. Avasin koneen eilen ja katselin että joku on aikaisemmin ainakin yrittänyt vaihtaa kytkintä, sillä kytkimen akselissa olevaa kiinnitysmutteria oli rankaistu ruuvimeisselillä ja vasaralla. Lisäksi kiinnitin huomiota siihen, että kytkimen etuosa oli tummanpuhuvissa sävyissä, ilmeisesti lämmennyt kovasti jossain vaiheessa.
Rälläköin hylsystä avaimen tuohon kiinnitysmutteriin ja sain kytkimen auki. Tummia sävyjä oli myös painelevyn(?) takapuolella. Edellinen yrittäjä oli ilmeisesti saanut kytkimen jo kertaalleen vaihdettua, koska itse levyt näyttivät likimain yhtä hyville kuin uudet pakasta vedetyt. Myös välilevyt olivat jokseenkin virheettömän näköiset, liekkö nekin kertaalleen vaihdettu.
Eli yhteenvetona, tuo ennestään hyväkuntoisten massalevyjen vaihto uusiin ei tuonut mainittavaa muutosta kytkimen käyttäytymiseen. Saako tuota kytkimen irroituspistettä jotenkin säädettyä, vai onkohan tuolla jokin kytkimeen liittyvä osa ottanut itseensä? Vaijerin säädöllä tuohon ei pysty mainittavasti vaikuttamaan, koska kahva vain muuttuu lörpäksi jos vaijeria löysää.
Vaikuttavatko kytkimen jouset mitenkään asiaan? Mittailin jousien pituudeksi irroitettuina noin 33mm. Ohessa vielä kuva, tosin siitä ei taida ilmetä paljoa muuta kuin nuo tummat värisävyt.
Kun kerroit, että joku on jo aiemmin pajoittanut kytkintä niin herää toki kysymys, että onkohan siellä kaikki palikat tallessa? Eihän siinä toki montaakaan liikkuvaa osaa ole mutta tämmöinen tuli mieleen. Vika kun tuppaa olemaan siellä missä on viimeksi korjattu..
Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005
Fazerin sininen FZ6-S
Sinänsä tuossa vanhemmassa mallissa oli vähän tuonkaltainen kytkin mitä kuvailit meilläkin, eipä tullut mitään tehtyä kun piti vaikka liikkeelleähdöt kuulemma vaikeita olikin kun ei luistatusmatkaa paljoa ollut. Kerran avasin tuon posken, ei näyttänyt meillä lämmenneeltä eikä availlultakaan, tullessta taisi mittarissa olla 25000 ja mennessä reippaat 40000 Uusikoppaisessa tuo kytkintuntuma on muuten ihan erilainen
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Mitä kytkimen räjäytyskuvia katselin ja youtubesta kytkinlevyjen vaihtovideoita, niin todennäköisesti kaikki osat olisivat tallessa.
Kytkinpaketti oli ainakin sisällöltään täsmälleen vastaava kuin tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=x8nn-oNsjsM vaikkakin ko. pyörän katteet taitavat kuulua uudemmalle mallille. Videossa mainitaan myös jousien vaihtorajaksi 38,3mm mikä on aika kaukana mitatusta 33 millistä.
Samoin paketti vastasi oheista räjäytyskuvaa jonka pitäisi täsmätä vuosimalliin. Ainut mitä en muista, että oliko kytkinpaketin takana oleva prikka paikallaan (kuvassa osa 16). Tosin jos se puuttuisi niin liekkö kytkin asettuisi kunnolla paikalleen. Pyörä on vielä tallissa ilman nesteitä niin olisihan tuo vielä nopea aukaista ja tarkistaa.
Edit: Olihan tuossa räjäytyskuvassa vielä kaksi jotain rengasta kytkinlevyjen etupuolella, mutta niille ei ole mitään osanumeroa. Tuollaisia ei siis ollut omassa kytkimessä, eikä tuossa videollakaan.
Viimeksi muokannut: sulake; 26.05.2017 klo 13:48. Syy: Lisätieto
Kun nyt miettii tarkemmin tuota rakennetta, niin kytkinpaketin irroittaminen ja tarttuminen tapahtuu osien 3 ja 8 välisissä romuissa. Näin ollen tuo kytkinkorin takana oleva prikka ei mun järkeilyllä vaikuta kuin sen rummun omaan päittäisvälykseen. Kun eikös tuo kytkinlevyjen sisään menevä rumpu ole kuitenkin kiinteästi akselin päässä niin ettei sen syvyys suhteessa akseliin voi muuttua?
Tuolla edelläolevalla matematiikalla irroitus- ja tarttumakohdan määrittää kytkinpakan paksuus, painelaakerin ja sen käyttötapin kuluneisuus, sekä kytkinkopassa olevan käyttövivun mahdollinen kuluma tai taipuminen.
Jousten vaihto voisi parantaa tuntumaa hieman, sillä todennäköisesti ne ovat kuoleentuneet silloin kun kytkin on "poltettu". Mutta ei tuo jousten tilanne sinänsä vaikuta tuohon luistatusvaran määrään, vaan sivuvaikutuksena uusien jousien tuoma kahvan jäykstyminen helpottanee luiston säätelyä.
Edit. Noita numeroimattomia lisärenkaita jäin miettimään. Jos ne "kantaisivat" tuota ensimmäistä välilevyä, ja sen seurauksena ensimmäinen kytkinlevy ei purisikaan "koko voimallaan", niin tuo rakenne voisi ehkä pidentää ja pehmentää kytkimen liikettä. Hondakauppaan kyselemään, tietäväkö niistä mitään?
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Monissa pyörissä on tuommoinen systeemi, tarkoitus on estää kytkimen haukkaamista liikkeelle lähdössä. Silloin myös alimman kitkalevyn sisähalkaisija on suurempi ja ainakin yamahoissa pohjimmainen levypari on lukittu paikalleen ohuella lukituslangalla. Noi osat ovat alusprikka ja jousilevy, yleensä ne tulee sillain että jousilevy painaa ensimmäistä välilevyä.
Omasta R1:stä poistin tuon systeemin kun kerran hajosi moottori irronneen lukituslangan rikkoessa kitkalevyn. Kytkinlevyn palaset sitten tukkivat imusihdin ja kietokangen alapäänlaakerit leikkas kiinni. Mitään mainittavaa eroa en havainnut kun korvasin tuon alimman levyparin ja metallirinkulat tavallisella levyparilla.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha