Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Nyt kun kesä pikku hiljaa alkaa häämöttää oven takana (vaikkakin tällä hetkellä ulkona sataa lunta ;) ) niin mietinnässä on kesälle sellaisia "lähiSuomi tutuksi" retkiä . Viime syyskuulle kortin saatuani ehdin tehdä muutamia lyhyitä päiväretkiä (n. 100 km yhteen suuntaan) ja totesin niiden jälkeen, että jonkinlaiset laukut pyörässä olisivat erittäin pop-juttu. Tulevana kesänä ajotuntuman saamisen jälkeen pisin retki tulee olemaan n. 300 km ja lyhyempiä retkiä sen ympärille on tarkoitus sijoitella, mikäli aika, raha tms. jne. sen sallivat.

    Olen ostanut moottoripyörälleni (Kawa er-5, -97) Krauserin sivulaukkutelineen (K-wing -kiinnitys), jota ei vielä ole ehditty asentaa. Joo, olisin halunnut sellaisen telineen, jossa takalaukku, mutta näillä nyt mennään. Katselin Krauserin sivulaukkuja ja aika hintaviahan nuo . Kuitenkin jos meinaa jotain pientä satulan takaosaan virittää, on kiinnitysmahdollisuudet orvot ilman mitään telinesarjaa pyörän ympärillä, joten jo tästä mietiskelin, että telinesarja varmasti ajaa tarkoituksensa.

    Olenkin kuitenkin nyt (sivulaukkujen hintojen tarkastelemisen jälkeen) alkanut pohtimaan, että olisivatko satulalaukut sittenkin se järkevämpi ostokohde. Kun olisihan se moottoripyöräkin kauniimpi ilman mitään sivulaukkutelinesysteemiä sivuihin kiinnitettynä. Ilmeisesti satulalaukut on kuitenkin suunniteltu niin, että pysyvät hyvin kiinni pelkästään pyörän takaosan ympäri kiinnitettynä?

    Lähinnä tärkeintä tässä kuitenkin olisi se, että kun matkatavaroita mukaan otan, ne pysyisivät turvallisesti ensinnäkin kiinni ja pyörän ajo-ominaisuudet pysyisivät tasaisina (tietty laukut pakataan tasaisesti kummallekin puolelle painonsa puolesta). Toisaalta mietin myös, että koska ratakokeilukin kiinnostaa oman ajotaidon lisäämisen takia, niin olisiko sivulaukkutelineestä siellä haittaa (tarkoitushan ei olisi painella täysiä vaan oppia ajolinjoja jne.) eli jos sen asentaisin ja radalle haluaisin, pitäisikö sivulaukkuteline ennen rata-ajoa purkaa?

    Eli kokemuksia/suosituksia satulalaukuista (jotka eivät tarvitse mitään laukkutelinettä kiinnittyäkseen) vs. Krauserin omista sivulaukuista. Sivulaukkuteline asennukseen vai pärjääkö ilman? Plussia, miinuksia, mielipiteitä, ideoita?
    "Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä"
    "Tyhmäkin maasta ponnistaa jos tajuaa kysyä"
  2. #2
    Jos yksin ajelee eikä oo niin nuukaa ja haluaa halvalla päästä, niin hankkii merimiessäkin ja kiinnittää sen takapenkkiin joustavalla verkolla.. Helppo purkaa ja kulkee mukana vaikka penkin alla silloin kun ei tarvi.

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/38224...ag--kuivasakki
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/38612...rkko-6-koukkua
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  3. #3
    Lainaa tuomaz-z1000 kirjoitti Katso viesti
    Jos yksin ajelee eikä oo niin nuukaa ja haluaa halvalla päästä, niin hankkii merimiessäkin ja kiinnittää sen takapenkkiin joustavalla verkolla.. Helppo purkaa ja kulkee mukana vaikka penkin alla silloin kun ei tarvi.

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/38224...ag--kuivasakki
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/38612...rkko-6-koukkua
    Ei muuten pysy tavaraverkolla kunnon ajossa täyteen pakattu säkki.
    Kunnon tavarahihnalla säkin saa köytettyä tukevasti takapenkille. Eikös er5:ssäkin ollut takana kauhukahva, joka entisestään helpottaa tavaransidontaa.
    Kuva002_20160719_184137_Richtone(HDR).jpg
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  4. #4
    Jos takapenkki on ns. vapaa, suosittelen etsimään Sw-Motechin Cargobag'iä, loistava ratkaisu.
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
  5. #5
    Edellä hyviä vinkkejä. Tavararulla tms. on hyvä valinta. Itselläni oli jossain pyörässä pehmeät sivulaukut mallia Biltema, kyllä niilläkin pärjäsi vaikka surkea esitys olikin.

    Yksi mikä pitäisi ottaa huomioon on se että jääkö pyörä reissujen aikana tavaroineen pitkiksi ajoiksi valvomatta, tällöin kovat, kalliit ja rumat sivulaukut puolustaa hyvin paikkaansa.
    .
  6. #6
    Kiitos vinkeistä tähän mennessä ! Kauhakahva pyörästäni puuttuu ja käytettynä sitä ei ainakaan syksyllä löytynyt (pitänee varmaan katsella ebaystä tms.). Osaako kukaan vastata tuohon ratakysymykseen eli voiko sivutelineellä radalla ajaa?
    Viimeksi muokannut: coconut84; 20.02.2017 klo 13:27.
    "Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä"
    "Tyhmäkin maasta ponnistaa jos tajuaa kysyä"
  7. #7
    Lainaa coconut84 kirjoitti Katso viesti
    Nyt kun kesä pikku hiljaa alkaa häämöttää oven takana (vaikkakin tällä hetkellä ulkona sataa lunta ;) ) niin mietinnässä on kesälle sellaisia "lähiSuomi tutuksi" retkiä . Viime syyskuulle kortin saatuani ehdin tehdä muutamia lyhyitä päiväretkiä (n. 100 km yhteen suuntaan) ja totesin niiden jälkeen, että jonkinlaiset laukut pyörässä olisivat erittäin pop-juttu. Tulevana kesänä ajotuntuman saamisen jälkeen pisin retki tulee olemaan n. 300 km ja lyhyempiä retkiä sen ympärille on tarkoitus sijoitella, mikäli aika, raha tms. jne. sen sallivat.

    Olen ostanut moottoripyörälleni (Kawa er-5, -97) Krauserin sivulaukkutelineen (K-wing -kiinnitys), jota ei vielä ole ehditty asentaa. Joo, olisin halunnut sellaisen telineen, jossa takalaukku, mutta näillä nyt mennään. Katselin Krauserin sivulaukkuja ja aika hintaviahan nuo . Kuitenkin jos meinaa jotain pientä satulan takaosaan virittää, on kiinnitysmahdollisuudet orvot ilman mitään telinesarjaa pyörän ympärillä, joten jo tästä mietiskelin, että telinesarja varmasti ajaa tarkoituksensa.

    Olenkin kuitenkin nyt (sivulaukkujen hintojen tarkastelemisen jälkeen) alkanut pohtimaan, että olisivatko satulalaukut sittenkin se järkevämpi ostokohde. Kun olisihan se moottoripyöräkin kauniimpi ilman mitään sivulaukkutelinesysteemiä sivuihin kiinnitettynä. Ilmeisesti satulalaukut on kuitenkin suunniteltu niin, että pysyvät hyvin kiinni pelkästään pyörän takaosan ympäri kiinnitettynä?

    Lähinnä tärkeintä tässä kuitenkin olisi se, että kun matkatavaroita mukaan otan, ne pysyisivät turvallisesti ensinnäkin kiinni ja pyörän ajo-ominaisuudet pysyisivät tasaisina (tietty laukut pakataan tasaisesti kummallekin puolelle painonsa puolesta). Toisaalta mietin myös, että koska ratakokeilukin kiinnostaa oman ajotaidon lisäämisen takia, niin olisiko sivulaukkutelineestä siellä haittaa (tarkoitushan ei olisi painella täysiä vaan oppia ajolinjoja jne.) eli jos sen asentaisin ja radalle haluaisin, pitäisikö sivulaukkuteline ennen rata-ajoa purkaa?

    Eli kokemuksia/suosituksia satulalaukuista (jotka eivät tarvitse mitään laukkutelinettä kiinnittyäkseen) vs. Krauserin omista sivulaukuista. Sivulaukkuteline asennukseen vai pärjääkö ilman? Plussia, miinuksia, mielipiteitä, ideoita?
    Tukeehan nuo telineet esim. halpoja pehmeitä laukkuja aika hyvin.
    Noita "kasseja" saa ehjänä ja käytettyinä jo ihan pilkkahintaankin.
    Täyttävät tähän verraten tehtävänsä kiitettävästi.

    Jos "telineiden" pötköttely pyörän kyljessä ahdistaa, eikö nuo irtoa nopeasti ja pienellä vaivalla
    hieman tieämminkin jos haluaa??? Kai jonkun 4-6 pulttia surauttaa ihan "ohimennen" ilman sen kummempaa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  8. #8
    Lainaa TLi kirjoitti Katso viesti
    Edellä hyviä vinkkejä. Tavararulla tms. on hyvä valinta. Itselläni oli jossain pyörässä pehmeät sivulaukut mallia Biltema, kyllä niilläkin pärjäsi vaikka surkea esitys olikin.

    Yksi mikä pitäisi ottaa huomioon on se että jääkö pyörä reissujen aikana tavaroineen pitkiksi ajoiksi valvomatta, tällöin kovat, kalliit ja rumat sivulaukut puolustaa hyvin paikkaansa.

    Itselläni on tuommoinen, hommasin joskus pehmeiden laukkujen kanssa reissaamiseen Pacsafe verkko tuolla saa vaikka ajokamat "säkitettyä" pyörään kiinni. Tosin empä ole vielä muuta kuin kokeillut.
    Suzuki VZ 800 Marauder ja BMW R1150R
  9. #9
    Lainaa coconut84 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos vinkeistä tähän mennessä ! Kauhakahva pyörästäni puuttuu ja käytettynä sitä ei ainakaan syksyllä löytynyt (pitänee varmaan katsella ebaystä tms.). Osaako kukaan vastata tuohon ratakysymykseen eli voiko sivutelineellä radalla ajaa?
    Eipä noista sivutelineistä rataharjoottelussa ole haittaa, ellei niistä sojota keppejä, joilla voi itsensä lävistää pannutellessa.

    Sw motechin cargo bag osoittautui suunnilleen yhtä helpoksi/hankalaksi kuin merimiessäkkikin viime kesän reissulla.
    Kova "kiinteä" perälaukku oli nopein ja jofama ja sw motech cargo bagit yhtä hitaat asentaa kuin oma merimiessäkkinikin. Cargo bagien päällyskankaat kastuivat, mutta tavarat pysyivät vedenpitävissä sisäpusseissa kuivina. Merimiessäkki (ortlieb) ei ime itseensä yhtään vettä.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  10. #10
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    Ei muuten pysy tavaraverkolla kunnon ajossa täyteen pakattu säkki.
    Kunnon tavarahihnalla säkin saa köytettyä tukevasti takapenkille. Eikös er5:ssäkin ollut takana kauhukahva, joka entisestään helpottaa tavaransidontaa.
    Kuva002_20160719_184137_Richtone(HDR).jpg

    Pitänee varmaankin paikkansa, varsinkin pussukan painon kasvaessa.. Verkon mukana tulevat koukut on kyl vähän huonot, mä heitin ne mäkeen, käytän pelkkää verkkoa ja köytän sen kiinni pyörään tommosilla:
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/46111...lohaalla-2-kpl
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  11. #11
    Lainaa tuomaz-z1000 kirjoitti Katso viesti
    Pitänee varmaankin paikkansa, varsinkin pussukan painon kasvaessa.. Verkon mukana tulevat koukut on kyl vähän huonot, mä heitin ne mäkeen, käytän pelkkää verkkoa ja köytän sen kiinni pyörään tommosilla:
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/46111...lohaalla-2-kpl
    Saman tien vaan räikällä kiristettävä kuormaliina. Halpa, hyvä ja monipuolinen.
    Kevyemmälle rojulle riittää pikalukolliset ja jollekin sadetakille tai lyhyelle matkalle vaikka ruokaostoksia varten se joustava tavaraverkko.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  12. #12
    ROK straps niin eivät irtoa päistä ja saa säädettyä kireyden ja kuminauhaosuus pitää löysät pois:
    https://www.louis.de/artikel/rokstra...-25mm/10002000
  13. #13
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    300 kilsan lenkkiä varten ei tarvi muuta kuin povitaskun, mutta tietty termosta ja eväsleipiä varten kannattaa ostaa näppäränkokoinen tankkilaukku. Varsinkin kun on pystyssä ajettava mopo. Itte ostin Louis.eu:sta tankkilaukun jossa isompi ja pienempi osio päällekkäin ja niitä voi käyttää erikseen. Jompikumpi on kuuden vuoden ajoissa ollut ainakin 75% kaikista ajoista mukana joko tankilla tai takapenkille kiinitettynä. Tämä vaan toimii. Sitten reissukamoja varten ostin viidelläkympillä vesitiiiviin richa h2o tavararullan minkä saa olkalaukuksikin periaatteessa, toimii hyvin kun saa sivulta auki pengottavaksi, koko säätyytarpeen mukaan eikä yksittäiset reissutavarat hölsky pitkin laukkua. http://m.motonet.fi/fi/tuote/3831798...reppu-40-musta Sivulaukut (kovat) on minusta kolisevia ja kömpelöitä, pehmeät taas omallalaillaan hankalat kun ei ole merkkikohtaiset, mutta pakko kakspäällä käyttää niitä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  14. #14
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    Saman tien vaan räikällä kiristettävä kuormaliina. Halpa, hyvä ja monipuolinen.
    Kevyemmälle rojulle riittää pikalukolliset ja jollekin sadetakille tai lyhyelle matkalle vaikka ruokaostoksia varten se joustava tavaraverkko.
    Näillä mennään:
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...an-2000021335/

    http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-j...ina/p/3008627/
    Ei kiinnosta pätkääkään
  15. #15
    Vedenpitävä reppu on myös oiva vaihtoehto.
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
  16. #16
    Räikkäliina tavararullan tms. kiinnittämiseen? Oliskohan vähän overkill? Mulla ainakin on kamat aina pysyneet matkassa pikalukollisillakin liinoilla (menevät hitosti pienempään tilaankin käyttämättöminä...); ekat 10 vuotta aina välillä nyin niitä mukamas kireämmälle, sittemmin olen oppinut uskomaan että ei ne löysty.

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  17. #17
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Sivutelineet ei pitäisi haitata rataharjoittelussa.
    Mitä laukkuihin tulee niin aloitin itse kovilla laukuilla 41 sivulla ja 50 takan. Mutta nyt oon siirtynyt pehmeisiin laikkuihin ja taas kerran kun ostaa hyvät niin säästää rahaa kun ei tarvitse ostaa toisia.
    Kriegan laukuilla mennään ja todennäköisesti erittäin pitkään. Eikä ole niin väliksi vaikka kulkupeli vaihtuisi sopii heittämällä seuraavaankin.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  18. #18
    Onhan sitä tullut kaikenmoista satulalaukkua, rullaa, säkkiä ja reppua kokeiltua. Mielestäni kuitenkin kunnolliset sivu- ja perälaukut vedenpitävillä sisäkasseilla on paras ratkaisu. Tankkilaukkuun sellaiset tavarat, joita kaipaa lyhyellä pysähdyksellä.

    Ei niitä kovia laukkujakaan sisältöineen kannata jättää varkaille alttiiseen paikkaan, lukot ei rosvoja pitele. Jos tyhjinä jättää kiinni pyörään, niin lukot kannattaa jättää auki. Ei katkea matkanteko ainakaan turhaan hajotettujen laukkujen vuoksi.
    Jos pyörän tyyppi ja kustannuspuoli ei ole este, niin kovat laukut ilman muuta.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  19.  
  20. #19
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Onhan sitä tullut kaikenmoista satulalaukkua, rullaa, säkkiä ja reppua kokeiltua. Mielestäni kuitenkin kunnolliset sivu- ja perälaukut vedenpitävillä sisäkasseilla on paras ratkaisu. Tankkilaukkuun sellaiset tavarat, joita kaipaa lyhyellä pysähdyksellä.

    Ei niitä kovia laukkujakaan sisältöineen kannata jättää varkaille alttiiseen paikkaan, lukot ei rosvoja pitele. Jos tyhjinä jättää kiinni pyörään, niin lukot kannattaa jättää auki. Ei katkea matkanteko ainakaan turhaan hajotettujen laukkujen vuoksi.
    Jos pyörän tyyppi ja kustannuspuoli ei ole este, niin kovat laukut ilman muuta.
    Tuohonhan se tahtoo lopulta päätyä kun kaikki on kokeiltu.

    Tuossa kohtaa on sitten jo erilaista vermettä nurkissa sen verran, että
    voi käyttää kulloiseenkiin tarpeeseen erilaisia ratkaisuja.

    Reissujen tyyli, pituus ja näiden myötä ne erilaiset tarpeetkin vaihtelee kovin.

    Oikeastaan "parasta" ratkaisua ei ole olemassakaan.
    On vaan erilaisia mutta toimivia.... tai ei toimivia.

    Kaikille ratkaisuille löytyy kuitenkin yksi yhteinen, tärkeä nimittäjä.

    Se, että kamat oikeasti säilyy kuivana monsuuninkin iskiessä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY