Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joo, menee vähän auto-osastolle, mutta eikö se nyt ole niin että tuollaisen vanhemman vm -95 auton vetokoukun saa korjata eu-lainsäädännön puuttumatta asiaan? Koukun runko on hyvää rautaa ja kuula ok, mutta se vaakasuuntainen välirauta rungon ja kuulan välissä on mätä. Kunnon rautaa lisää ja saumaa, niin on parempi kuin uutena?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  2. #2
    En ota lainsäädäntöön kantaa, mutta kun tekee tehdastekoisen näköistä jälkeä, ei sitä kukaan huomaa. Kannattaa tehdä samalla yhtä lujaa jälkeä.
  3. #3
    On se asiallisesti korjattu varmasti parempi ja turvallisempi kuin mätä alkuperäinen...
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  4. #4
    Itsellänikin on jo kahdesta autosta ruostunut vetokoukku poikki. Toinen näistä autoista oli menossa peltoautoendurancekisoihin joten potkin loputkin koukusta pois. Kisoihin en tällä kinnerillä kuitenkaan päässyt koska jo harjoituksissa tipahti venttiilin seeti palotilaan ja meni kone jumiin.
    Toiseen autoon hitsasin koukun uusiksi ja katsastuksessa oikein kyselin että tarkastetaanko vetokoukkuja ikinä kun pääsevät ruostumaan poikki. En muista vastausta mutta tuntui ettei ihan hirveätä kiinnostusta koukkuja kohtaan ole. Autoni on vuodelta '90.
    Viimeksi muokannut: micco; 03.10.2016 klo 16:15.
  5. #5
    Katsastajan käsikirjasta:

    Vetolaitteen rakenteen muuttaminen, rei'ittäminen ja hitsaaminen on kielletty. Vaurioitunut vetolaitteen osa on korvattava uudella tai milloin se ei ole mahdollista, vetolaite kokonaisuudessaan vaihdettava. Tarvittaessa saa vetolaitetta korjata valmistajan toimesta noudattaen laitteen piirustuksissa esitettyjä työtapoja ja käyttäen piirustusten mukaisia osia sekä raaka-aineita.

    Lisäksi vielä linkki tuohon käsikirjaan: http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...tajankasikirja Versio20.pdf sivulta 155 eteenpäin voi lukea vetolaitteista.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 03.10.2016 klo 18:00.
  6. #6
  7. #7
    Linkki kirjaan rikki, mutta google löytää.

    http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajon...okat#hinattava sanoo perävaunujen luokista:

    1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia
    2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia

    Ja em. katsastajan käsikirja sanoo jotta

    Omavalmisteiset vetolaitteet (O1- ja O2-luokan vetoon käytettävät)
    -
    mikäli auton valmistaja ei ole ilmoittanut veto
    kytkimen kiinnityspisteitä tai niitä ei muusta
    perustellusta syystä voida käyttää, saadaan as
    ennus tehdä tukeviksi osoitettuihin kantaviin
    rakenneosiin. Tällöin asennuksessa on käytettävä
    riittäviä jäykisteitä ja noudatettava ARK:n
    mitoitusohjetta Ha 3963/74 17.02.1986.
    -
    Huom!
    1.1.2005 tai sen jälkeen EY-tyyppihyvä
    ksyttyyn M1-luokan autoon asennettavan
    vetolaitteen tulee olla em. normien mukaan hyväksytty.
    -
    työn laatuun kiinnitettävä erityistä huomiota. Voidaan edellyttää valmistajan vakuutus ja
    vetolaitteeseen kiinnitetty valmistajan kilp
    i, josta ilmenee suurin sallittu perävaunupaino.

    Eli kokonaisuudessaan 2005 ja vanhempiin saa pykälien mukaan rakentaa itse vetokoukun. Mutta yleisesti ottaen vetolaitteita ei saa hitsata. Paitsi valmistajan toimesta. Revi tuosta nyt sitten
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  8. #8
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Valmistajaa ei tuosta koukusta mielestäni pysty näkemään (ehkä enää?) mutta rakenteeltaan täsmälleen tuollainen ja avoin putkirakenne on tuollalailla mädäntynyt. Vaakapalkki on ok ja vaakapalkin päistä auton kylkien sisään menevät raudat kans lujat.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ehkä tuon hitsaaminen kuntoon vois olla kuitenkin vaihtoehto. Isäukko kun on nuoruudessaan ollu hitsaaja, niin se varmaan osaa vetää relevantit saumat. Toisaalta uus koukku motonetissä 140€, toisaalta mitään ihan täysin akuuttia tarvettakaan ei ole, mutta huomisesta ei tiedä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Tässä joku vuosi sitten katsastaja napautti reiän -97 Transportterin koukun runkoon, ja käski korjata.
    Otin sen sitten irti ja annoin kaverille jolla on puhallusvehkeet, että siivoaa sitä hiukan.
    Takaisin tuodessaan totes ettei uskaltanut kovin paljoa antaa sille raetta eikä kovin läheltä, ei olis jäänyt kun nuppi, mutta saa tuosta vielä mitat.
    Tein sitten mallin mukaan uuden, vanhasta jäi vaan se nuppi. Runko-osa oli aivan harsoa.
    Katsastaja tutki tekeleen ja totes että nyt on hyvä, kestää taas seuraavat 15 vuotta.

    Hiukan kyllä kylmäs kun olin kolmisen kuukautta ennen tuota katsastusta hakenut trailerilla auton 300 km:n päästä. Kuusmetrinen traileri ja kyydissä 406 pösö, painoa kokussa 1800kg.
    R1200GS
    AVJ#49 -15, -16, -17, -18
  11. #11
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Linkki kirjaan rikki, mutta google löytää.

    http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajon...okat#hinattava sanoo perävaunujen luokista:

    1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia
    2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia

    Ja em. katsastajan käsikirja sanoo jotta

    Omavalmisteiset vetolaitteet (O1- ja O2-luokan vetoon käytettävät)
    -
    mikäli auton valmistaja ei ole ilmoittanut veto
    kytkimen kiinnityspisteitä tai niitä ei muusta
    perustellusta syystä voida käyttää, saadaan as
    ennus tehdä tukeviksi osoitettuihin kantaviin
    rakenneosiin. Tällöin asennuksessa on käytettävä
    riittäviä jäykisteitä ja noudatettava ARK:n
    mitoitusohjetta Ha 3963/74 17.02.1986.
    -
    Huom!
    1.1.2005 tai sen jälkeen EY-tyyppihyvä
    ksyttyyn M1-luokan autoon asennettavan
    vetolaitteen tulee olla em. normien mukaan hyväksytty.
    -
    työn laatuun kiinnitettävä erityistä huomiota. Voidaan edellyttää valmistajan vakuutus ja
    vetolaitteeseen kiinnitetty valmistajan kilp
    i, josta ilmenee suurin sallittu perävaunupaino.

    Eli kokonaisuudessaan 2005 ja vanhempiin saa pykälien mukaan rakentaa itse vetokoukun. Mutta yleisesti ottaen vetolaitteita ei saa hitsata. Paitsi valmistajan toimesta. Revi tuosta nyt sitten

    Taisi olla juuri 2005 vai oliko jo aiemmin, tätä en enää tarkasti muista, kun vetokoukkujen muutoskatastusvelvoitteesta luovuttiin, so. vetopainot ovat valmiina rekisteriotteessa, sen jälkeen ei itsevalmistettuja vetokoukkuja ole hyväksytty vaan koukun pitää olla tehdasvalmisteinen ja automalliin tarkoitettu. Lisäksi tällaisessa koukussa pitäisi aina olla tyyppikilpi josta selviää koukulle tehtaan lupaamat veropainot. Nämä voivat olla alemmatkin kuin auton valmistajan lupaamat ja silloin vetokoukku on määräävä. Käytännössähän vähänkin vanhemmissa koukuissa tyyppikilpi on kadonnut tai muuten lukukelvottomassa kunnossa. Tähänhän ei tien päällä juuri puututa vaikka mahdollisuus siihen olisi.

    Silloin kun näitä omavalmisteita sai vielä tehdä niin käytännössä niille ei koskaan muutoskatsastuksessa annettu täysiä vetopainoja.

    Edit.

    Jos joku ajattelee tekevänsä niin että katsastuksessa selittää että itse kasaan parsittu tehdasvalmisteinen vetokoukku onkin omavalmiste niin on hyvä katsoa että rekisteriotteesta löytyy muutoskatsastusmaininta ja tieto siitä että koukku on omavalmiste...
    Viimeksi muokannut: Patukka; 04.10.2016 klo 13:05.
  12. #12
    Luuleeko joku reppana tosiaan, että kaikissa myös maastossa käytettävissä nelikoissa on jokin "laillinen ja tehdastekoinen koukku" itte en elä tuon kanssa missään haavemailmassa, vaan enämpi ja vähempi ne on muuteltuja ja itte tehtyjä.

    Tahtoo toi omakin mettäräppänä jäädä koukusta kiinni, joten tarvii muutella se "jenkkimallin" koukulle ja sama reikä käy sitten myös vinssille irtopedillä eli tommonen. 229-45110.jpg
    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  13. #13

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Kuuluu samaan sarjaan kuin sähkötyöt. Eli saa tehdä, jos tietää mitä on tekemässä, osaa tehdä, eikä turhia huutele eteenpäin.
    Sen verran monta "ammamiehen" (tuntomerkit: vetää röökiä, sylkee, lempinimi nelikirjaiminen ja kaikelle on oma ammatermi) korjausta olen nähnyt, että luotan enemmän omaan askartelutaitoon.
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    Sen verran monta "ammamiehen" (tuntomerkit: vetää röökiä, sylkee, lempinimi nelikirjaiminen ja kaikelle on oma ammatermi) korjausta olen nähnyt, että luotan enemmän omaan askartelutaitoon.
    Sulta unohtu tosta listasta rekkamiehen hymy ja se, että nuo tekee yleensä töitä mieluummin kossu kuin rahapalkalla.
    Superbike #7
  15.  
  16. #15
    Just ton Kovilin takia käyttänyt Bosalin taottua koukkual. Ei mätäne.
    FJR -17