Jokapäiväisiä pikku fixejä hiukan isompi päivitys tyrkyllä 40/400:een
Version 16.102
Koko: 323 Mt
Versio: v16.102
Tämän kohteen lataaminen ja asentaminen voi kestää kauan Internet-yhteyden nopeuden mukaan.
Uutta:
Ratkaistu ongelma: navigointi ei käynnisty
Olemme saaneet palautetta, jonka mukaan joissakin laitteissa navigointi ei ole käynnistynyt Aja-painikkeen painamisen jälkeen. Asenna tämä ohjelmistopäivitys, niin ongelma korjautuu. Pahoittelemme ongelmasta aiheutunutta vaivaa.
Ratkaistu ongelma: nopeuskameravaroitukset eivät näy kunnolla
Olemme saaneet palautetta, jonka mukaan joissakin laitteissa nopeuskameravaroitukset ovat lakanneet näkymästä ajamisen aikana. Asenna tämä ohjelmistopäivitys, niin ongelma korjautuu. Pahoittelemme ongelmasta aiheutunutta vaivaa.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Hmm, nyt vkl-reissun tehneenä oireet ei ihan viittaakaan tähän. Nimittäin yleensä päivän alussa navi (ja lataus) toimii mainiosti, mutta jossain välissä päivän aikana lataus vähitellen loppuu ja navia on jopa vaikea saada lataamaan (telineestä irroitus ja takaisin laitto, telineen puristaminen navia "lähemmäs", navin asennon muuttaminen telineessä... jne jne), Ruiskutin tänään sitten CRC:tä niihin nastoihin ja senäytti vaikuttavan heti! Eli alkoi lataamaan, eikä katkaisuut kertaakaan välillä Turku - Hki.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Tää viimeisin päivitys ei suostu millään asentumaan!
Päivityksen asentaminen naville etenee n. 15-23% asti jonka jälkeen naviin tulee teksti "Pidä laite kytkettynä, päivityksen tekemistä jatketaan hetken kuluttua."
Tähän päivitys jämähtää. Ja jatkuu taas kun navin irroittaa ja laittaa kiinni. Mutta ei etenee juurikaan pidemmälle kunnes taas jämähtää.
Edit: Asentui se lopulta, mutta irroitin navin piuhasta varmaan 6-7 kertaa jotta sain päivityksen jatkumaan.
Viimeksi muokannut: Go-Za; 02.06.2016 klo 19:49.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Tomtomin softapuoli on kyllä luvattoman epävarmaa, mukaanlukien kartat. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu kun kartatkaan päivittää.
Tällä kertaa autonavissa viimeisimmän päivityksen jälkeen reititykselle tapahtui jotain outoa. Tilanteessa jossa on kaksi vaihtoehtoista noin 30km mittaista suunnilleen yhtä nopeaa reittiä, ennen kehoitus u-käännökseen poistui nopeasti ja navi ymmärsi kuskin valinneen sen toisen reitin. Nyt u-käännösjankutusta saa kuunnella 12km ennen kuin valittu reitti "kelpaa".
Erehdyin kanssa sattuneesta syystä vaihtamaan Rider 5:sen tuohon 410:iin.
Vanha käyttis nii pal paree et ny harmittaa...
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Vihje: Olettekos huomanneet että painamalla pitkään jotain kuvaketta valikossa pääsee muokkaamaan kuvakkeiden järjestystä!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Vähän houkuitti vaihtaa uuteen, kun on niin hieno..
Pysyn siis Rider 5:ssä, se kun toimii ja päivittyy ilman mitään ongelmia.
TEAM CAMPARI
BMW R1250 GS Adventure
EST,LT,LV,SWE,DEN,PL,GER,AUT,ITA,CRO,SUI,LU,SLO,SV K,HUN,SRB,BIH,RO,UA,MNE,FRA,NL,BE,
http://ekoteko76.blogspot.fi
Eka kunnon reissu (pari viikkoo juuroopassa) takana tomtom -avusteisesti, yritän tähän kerätä kokemukset & vinkit laitteesta.
Mopon setupista johtuen asennus meni niin että laite tuli melko vaakaan, siis näyttö kohden taivasta. Ilmeisesti tästä johtuen pienelläkin kallistuksella laite vaihteli epämääräisesti tilaansa vaaka- ja pystymoodin välillä (siis jos näytön suuntaa ei ole lukittu). Pystymoodi tuntui itselle paremmalta, sen lukitseminen onnistuu kun laitetta pitää pystyssä silloin kun pistää "lukitse näytön suunta" -option päälle. Toinen huomio asennosta johtuen tuli sateella ajaessa, vesipisarat sai aikaan virhepainalluksia näytön kautta. Mitään ei siis mennyt rikki ja reitin puheohjeistus jatkui normaalisti, mutta jotta kosketusnäyttö pelaisi taas piti sitä pyyhkiä. Kolmas asia pystyasennosta liittyy kohteen hakemiseen, siitä lisää myöhemmin.
Käynnistyminen sammuksista on kiistämättä hidasta. Mitään tarvetta kokonaan sammuttaa ei kuitenkaan ole. Akku riittää pitämään laitteen lepotilassa yön yli, vaikka illalla huonessa hieman näpräiskin reitin kanssa. Lepotilasta herää hetkessä.
Perustehtävästä tomppa selviyityi moitteetta. Kertaakaan ei tullut tilannetta etteikö laite olisi tiennyt missä ollaan. Pari kertaa ohjeisti hieman hassusti sivukujien kautta, kun mielestään oli nopeampi reitti kuin pääkatua pitkin, oletettu ajansäästö oli varmasttikin sekunteja. Kerran tuli vastaa bensis joka lopetettu ja mutkatien pätkä jossa prätkällä ajo kielletty, nämä karttapohjan ongelmia. Kuten myös että hotellin käyntiosoite sijaitsee kävelykadulla...
Puheohjaus erinomainen mutta kaikkein sekavimmissa risteyksissä (https://www.google.fi/maps/@50.3613791,7.5885013,17.54z) kannattaa mennä näytön mukaan. Hieman ärsyttävä tapa ohjeistaa tyyliin "käänny oikealle ja sen jälkeen oikealle". Kun siinä vaiheessa kun se sanoo, niin ei vielä tiedä onko "sen jälkeen" melkolailla heti vai 800 m päässä. Jos serpentiinitien mutkan kärjestä lähtee joku polku, niin hieman tarpeettomasti ohjaa "käänny vasemmalle" päätien mukaan. Taas vastaavasti jos pääkatu mutkitteli kylän läpi niin joskus jäi "kaarra vasemmalle" tyylistä ohjetta kaipaamaan. Mutta kaikenkaikkiaan siis loistavaa toimintaa tompalta ja vapauttaa kuljettajan jatkuvasta suunnistamisen vaivasta.
Näytön oikean laidan infopaneeli myös hyödyllinen, siitä väijyy onko huoltista tai levähdyspaikkaa tulossa miten lähellä. Tosin esim. motaria ajaessa näyttää vain huoltikset joilla suora ramppiyhteys. Mutta jos vaikuttaa että menee liian pitkälle niin "huoltoasema" -toiminto on näppärä. Kun ajaa reittiä niin se osaa automatic pistää haun optioksi "reitin varrelta". Lisätiedoista kaivaa myös aseman merkin jos sillä on merkitystä. Ehdottoman hyvä toiminto, nimimerkillä toimintasäde 200 km.
Valitettavasti yleinen haku, jota tarvitaan esim. hotellin hakemiseksi, ei ole yhtä näppärä. Tai nyt kun himassa testailee niin vaakasuunnassa vaikuttaa olevan OK. Mutta mulla siis oli lukittuna näyttö pystysuuntaan. Kun hakukenttään rupeaa kirjoittamaan "hotelli", niin tomppa rupeaa jo parin ekan kirjaimen jälkeen rajaamaan hakua. Ongelman ydin on että tässä vaiheessa optiona on vielä "osoite" ja "läheltä" ja eikä niitä voi vaihtaa kun pystysuuntaisen näytön näppis peittää, niin tuloksena tulee että ei löydy. Reissussa sain toimii niin että ekaksi kirjoitti kaupungin mistä hakee, jonka tomppa sijoitti aluerajaukseen, jonka jälkeen hotellia kirjoittaessa jotenkin ehti nopeesti vaihtaa valinnan "osoite" "kiinnostavaksi paikaksi". Tosin nyt kun tätä taas kotona räplää, niin ehkä oikea ratkaisu olisi ollut, että kun menee Haku-toimintoon, niin ei heti rupea kirjoittamaan, vaan rauhassa odottaa että hidas prosessori saa näytälle tuotua toiminnot alueen rajaamiseksi että osoite/kiinnostava paikka -valintaan.
Valmiin reitin modaamisesta. Jos esimerkiksi on tehnyt Tyrellä hienon mutkapätkäreitin mutta syystä X on sen alun skipannut ja mennyt motaria. Niin luonnollisesti TOMTOM haluaisi ajattaa reitin alkuun. Myös "aja reitille" -toiminto ei vie lähimpään kohtaan reitillä vaan reitin alkuun. "Ohita seuraava pysähdys" -toiminto jeesaa vain jos tosiaan kävi reitin aloituspisteessä ennenkuin meni motarille. Se, mitä pitää tehdä, on että karttanäkymässä näpäyttää halutun "pysähdyksen" kohdalta ja ottaa valinnan "aloita reitti tästä". Nyt tomppa unohtaa reitin aloituksen ja aiemmat pysähdykset.
Itelle kävi niin että yksi pätkä jouduttiin ajamaan päinvastaiseen suuntaan kuin oli suunniteltu. Tässä auttaa "järjestä pysähdykset uudelleen -toiminto. Siinä saat nakuttaa pysähdykset haluamaasi järjestykseen. Kaikki pysähdykset pitää kuitenkin valita. Ylimääräiset pysähdykset saa myöhemmin nakutettua pois karttanäkymässä. Huom:, maalipistettä et voi poistaa.
Hiemankaan isomman reitin tyhjästä tekeminen on kyllä tuskaa. Aiemmin mainitut haun takkuilu, laitteen yleinen hitaus ja että karttanäkymän zoomauksessa ei kuitenkaan näy kätevästi juuri niitä teitä joilla pitäisi ajaa. Tein niin, että suunnittelin reittiä puhelimella (Here -sovelluksessa saa ladattua kartat puhelimen muistiin niin ei mee dataasiirtoa) ja sit hain strategiset pysähdykset riderilla (ts. halutun tien kohdalta karttanäkymästä näppäämällä). Ehkä myös Tyren puffaama uusi MyRoute -appsi vois olla hyvä tähän. Tai Tompan oma MyRoute? Tai ihan perinteinen paperikartta.
Tompan lisäksi käytössä Sena ja iPhone. Toimivat hyvin yhteen; kun rider halus antaa ohjeita niin se vaimensi puhelimesta raikaavan soitannan ja kun ohje oli annettu niin musa jatku taas. Silloin tällöin tomppa ilmoitteli ruudulla häiriöstä kuulokeyhteyteen. Käsittääkseni se tuli aina sen jälkeen kun oli pysähtynyt, sammuttanu mopon niin että tomppa menee lepotilaan, mutta senaa ei oltu sammutettu (tai puhelimen bt:tä otettu pois) ja sen jälkeen taas liikkeelle. Tähän kaksi ratkaisua; mopon sammutuksen jälkeen täppää tompan ruudulta ettei mennäkään lepotilaan (mulla siis virtojen katkaisu katkaisee virran myös telineestä) tai että Senan käynnistää uudelleen jolloin hakee yhteydet alusta uudestaan.
Puhelujen kaa oli ongelmia. Puhelun soittoääni kuului korvaan ja riderin näytöllä näkyi kuka soittaa. Hyväksymällä puhelun näytöltä en kuitenkaan kuullut mitään ja soittaja oli kuullut pelkkää riivintää. Pitää tutkia mutta epäilen syyksi että puhelin oli bluetoothilla yhteydessä sekä Senaan että Tomppaan eikä tilanne ollut enää hallinnassa (tai sit puhelu olis pitäny hyväksyä Senasta). Otin Tompan ja puhelimen välisen yhteyden pois, kun aiemmin todennut että puhelut pelkän Senan kautta toimii. Oikeestaan ainoo hyötyhän puhelimen ja Tompan yhdistämisestähän olis että olis teoreettiset mahikset välttää ruuhkat jos tomppa sais reaaliakaista dataa mutta datayhteyttä ei ainakaan vielä voi pitää ulkomailla päällä.
Tyrestä reitit saa suoraan tompaan ilman resurssienhallinnan käyttöä kun
- käynnisttää tompan / liittää tietokoneeseen => ruudulla teksti "hallitse laitteita..."
- näpäyttää "tuo reitit".
- nyt ruudulla lukee "tuo resurssienhallinnan kautta". mutta tätä ei pidä uskoa
- tyre käyntiin, tee haluamasi reitti
- tyren valikoista kohta "copy to tomtom"
- tyre kysyy formaattia (waypoint ja/tai track)
- tyre ilmoittaa että valmista. tämän jälkee tompassa painat että valmis
- sit tompassa jostain syystä vielä erikseen valitaan tuotava reitti ja sitten on valmista
Waypoint on siis reittipisteiden (tomtom-kielessä "pysähdysten") listaus. Tiedostoformaatti .itn. Tunnistaa riderissa siitä että reitin nimen vieressä yhtenäinen nuoli. Huom!!! Tyre / Google laskevat pisteiden välisen reitin mahdollisesti eri tavalla kuin TomTom (esim. Viikkarin terminaalista lähtien jos eka piste on Linköpingissä niin ajattavat alun Tukholman läpi hieman eri tavalla). Eli jos haluaa olla ehdottoman tarkka reitistä niin reittipisteiden määrää lisättävä.
Track on sitten se tarkka reitti (just niinkun tyren näytöllä) mutta kasvaneen tiedostoon kustannuksella. En ole kokeillut miten pelittää. Tiedostoformaatti .gpx. Tompassa tunnistaa siitä että omat reitit listauksessa reitin nimen vieressä pistekatkoviivalla tehty symboli. Jostain syystä jos Tyrestä Tompaan siirrettäessä valitsee molemmat sekä waypoint että track niin track jää siirtymättä.
Reitin tekemisestä Tyrellä.
- ole tarkka että täppä osuu oikelle tielle. Jos osuukin esim. 20 m päätieltä sivuun lähtevälle tielle niin ajaessa tulee yrimääräinen ketunlenkki
- motareilla tarkkana että täppä on oikeaan suuntaan menevällä kaistalla
- täppiä ei keskelle risteystä vaan vähä ennen / jälkeen
- jos haluu varmistaa että tietty tie tulee ajettua niin täpät sekä alkuun että loppuun, ehkä keskellekkin jos kyseessä pitkä tie jonka kanssa samansuuntainen nopeampi tie.
mulla siis tompassa oletusreittityyppinä nopein reitti, ja se että mutkapätkille osutaan on hoidetty tyren reittisuunnittelulla.
onglmia muiden tompan valintojen kaa
- mutkainen reitti: ajattaa jokaisen aitan nurkan takaa
- lyhyin reitti; täältä voi tulla vastaan mitä vaan. sopinee endurolla päiväseikkailuun muttei jos on katupyörällä pidemällä reisulla
- ympäristöystävällinen reitti; pitäis joskus testata
- vältä moottoriteitä; muuten ok, mutta joskus lyhyen motaripätkän salliminen sujuvoittas paljo
Tompaan kannattaa viedä POI-listaus omista pakko käydä -kohteista mitä matkan ajelle suunniteltu. Jos käy niin ettei suunniteltua unelmareittiä pysty (ehdi) noudattaa, niin valmiiden pisteiden avulla pystyy tekee helposti yksinkertaistetun reitin.
Yhteenvetona siis: Tyrellä valmiiksi tehdyt reitit GPS:ssä muuttaa mopomatkailun luonteen. Ajaessa stressitömämpää ja toisaalta jos on suunnitellut kunnolla niin ei missaa mitään tärkeää. Tilaa suunnitelmien muutokselle yms joustavuudelle toki jätettävä.
Ei vertailukohtaa Garminiin tai Tom5:een mutta pystyn hyvin elämään ride400:n omityisuuksien / puutteiden kaa, nyt kun ne on tiedostanut
Mutta epäilempä että kun luurit rupee olee vesitiivitä ja softat vielä kehittyvät niin erillislaitteen tarve tulee kyseenalaiseksi.
Viimeksi muokannut: TIJ; 23.07.2016 klo 18:34.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Itsekin ajelin juuri 7700km Euroopassa eikä voi juuri pahaa sanaa sanoa 400:sta (tai 410:stä, molemmat oli mukana). Paras yllätys oli Eppenbrunnin itä-puolella Saksassa kun navi ajatti pikkutietä jota esim. googlemapsin mielestä ei saa ajaa! Se oli oikein hauska tie!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Mulla tilttas tt400 norjan reissulla. Ekaks vaihdettiin latausteline takuuna ja sen jälkeen itse navi. Siirryin sitten zumo 590lm:ään. Täytyy todeta, että en koskaan tottunu tt400:n piilotettuihin toimintoihin. Edellisen tt:n käyttis oli mukavampi vaikka ehkä vanhanaikaisempi. Samoin 590:n käyttis on selvästi informatiivisempi. No, makuasioitahan nää on.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Kertokaapas te kaiken tietävät. Onko tämä Tomppa 400 "uusin versio näistä MP-naveista ?
Vai onko "parempia" tarjolla ?
Tähän asti menty tyylikkäästi Tomtom 730Go merkkisellä AUTONAVILLA. on ollut kovissakin vesisateissa päästämättä sitä sinistä toimintasavua pois sisuksistaan.
Mutta asiaan nyt kiinnostaisi hommata Oikea MP-navi Kannattaako laittaa puolikkaan reissun bensiinirahat naviin?
Ajatuksena ollut tuo TTR400 versio, Gikantissa 339€ tyrkyllä.
Mopossa valmiina jo RAM pallukalle paikka.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Nyt se olis hankittuna... Karttojen lataus max 30min... eikä häiriöitä.
Nyt sen sielun elämään tutustumaan.
Muoksis....
No juu se siitä sielun elämästä.
EI ne kartat sitten menny ihan putkeen niin kuin hätäpäissäni kuvittelin, ei ollut kone rekisteröinyt ilmaisia päivityksiä ja kartta joka koneessa oli olikin tehtaalla laitettu lähes vuoden vanha versio (960.7101).....
Sähköpostiyhteys tukeen ja parinpäivän päästä vastaus,
###
Kiitämme yhteydenotostanne TomTom asiakaspalveluun. Autan teitä mielelläni ongelman ratkaisemisessa.
Tapauksenne viitenumero on xxxxxx-xxxxxx.
Kerroitte viestissänne, että uudelle Rider 400 -navigaattorillenne valitettavasti ei ole tullut tarjolle uusinta karttaa, vaan nykyisen kartan versio on v960.7101.
Pahoitteluni ilmenneestä ongelmasta ja sen teille aiheuttamasta vaivasta.
Olen nyt tarkistanut rekisteröidyn navigaattorin tilanteen, ja vaikuttaisi siltä että navigaattorin elinikäiset kartat valitettavasti eivät olleet aktivoituneet automaattisesti rekisteröinnin yhteydessä. Normaalisti palvelun tulisi aktivoitua automaattisesti, jotta voisitte ladata uusimmat kartat. Pahoitteluni ongelmasta!
Olen nyt aktivoinut navigaattorillenne elinikäiset Euroopan karttapäivitykset, joten uuden karttaversion tulisi jälleen olla ladattavissa MyDrive Connect -ohjelman avulla.
Pahoitteluni vielä tapauksen aiheuttamasta vaivasta ja haitasta.
Mikäli teillä on lisäkysymyksiä, minä tai joku kollegoistani autamme mielellämme.
###
Viestistä päätellen kovin "pahoillaan olivat"
Sellanen se, nyt kuitenkin ajantasaiset kartat koneessa.![]()
Viimeksi muokannut: Pandemia; 23.08.2016 klo 22:55.
...mikäköhän perkele taas vaivaa päivitysten lataamista, Eurooppaa jnejne..."odotetaan laitetta,odotetaan laitetta..." eikä auta vaikka irrottaa ja yhdistää uusiks, käynnistää koneen uudelleen...huoh.
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Tompan palvelin on sekoillut jo totaalisesti parin viikon ajan.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Tomppa testattu Euroopan turneella. 18päivää ja tomppa tiesi paremmin kuin itse mihin mennään, ei moitittavaa.
Kerrankin erittäin hyvä ostos, maalaisena ei taida Euroopassa pärjätä ilman navia. Tosin jotkut menee paperikartalla, mutta on se vaan navi nykyaikaa.![]()
Gigantin Outletissa Hämeenlinnassa myynnissä Tomtom Rider 400 esittelykappale hintaan 260,- maininnalla "ilmainen toimitus".
Outletin löydät http://www.gigantti.fi/cms/gigantti-...gantti-outlet/ ja tuonne kun laittaa paikkakunnaksi Hämeenlinna, niin Tomppa löytyy myytävien tuotteiden luettelosta. Voi olla muissakin myymälöissä, mutta tuotehaulla ei saa esille vaan ainoastaan paikkakuntahaku toimii.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
http://www.gigantti.fi/product/puhel...ttoripyora-gps
Tomtom rider (400) - 5.2.2017 asti 249€
Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
https://kokkonen.zone
Oisaiskohan joku jeesata?
Tomppa tuli hommatua, My Drive Connect asennettu,
Tompassa 32gp muistikortti alustettuna.
Avaan My Drive Connectin laitan Tompan usbilla kiinni yhdistyy ja laitteen tiedoissa My Drive Conectissa näkyy laitteen muisti sekä muistikortti.
Täppään Tompassa tuo reitit niin mdc ilmoittaa ei yhdistetty sen jälkeen pc löytää kyllä tompan mutta ei muistikorttia, valitsen Tompasta valmis niin yhdistyy My Drive Connectiin ja samalla Tomppa katoaa kokonaan resurssienhallinnasta.
Ongelma ratkaistu!
Tompassa tehty muistikortin alustus ei riittänyt,
piti alustaa konella niin alkoi pelittää.
Taitaa olla navin hankinta edessä kun vanha rider5 ei oikein pelaa enään. Paskamaisesti kuluu navin päästä telineen kiinnitys eikä lataa. Nyt siis kiinnostaa millainen tämä 400 versio on. Plussa ja miinukset? Onko tässäkin typerä kiinnitys telineeseen jne.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Eli tavallaan toimii loistavasti. Navista en halua ääniä kypärään ja puhelimen kytken suoraan senaan. Ajaessa en soittele ja vastaan kyllä jos vastaan. Toi on kyllä sitten taas paha jos päivittäminen on tuskaa.. Mitenkäs muuten ton telineen ja lataamisen kanssa? Toi Rider 5 oli kyllä halvatun hyvä tomtomiksi. En vaan haluaisi laitella pikkuruiseen Dukeen mitään tupsyt laturia että saisi usbilla latailtua. Uusi telinekkään ei auttaisi kun se ite navi on päässyt niin pahaksi. Kait se on sitten Garmineja katteltava vaan.. vai mitä tässä teksi![]()
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!