Kyllä se minullekin uusi tieto on...no mutta yhtä kaikki, ilmaa siellä systeemissä tuntuu olevan. Joskus ilmaaminen voi olla vaikeaa, johtuen monista eri seikoista, letkujen mutkista, banjopulttien rakenteesta.
Mutta teeppä tämä allaoleva homma, niin jarruista poistuu ilma.
1. Irroita jarrupuristin tai puristimet pois etuiskareista
2. Etsi sopiva paikka jonne voit ripustaa puristimet, autotallin katto tai olohuoneen kattokruunu.
3. Asettelet puristimet niin että ilmausruuvit ovat ylimmäisinä. Rautalangalla teet jokun hienon virityksen. Tämä on tärkeä vaihe.
4. Annat olla jarrupalat paikoillaan, asetat jarrupalojen väliin jonkin sopivan kappaleen, lenkkiavaimen varren tms, joka sopii palojen väliin. Täällä mallataan jarrulevyä. Siis molempiin erikseen, jos on kaksi satulaa.
5. Puristelet jarrukahvaa niin että paine tuntuu, tärkeää on kuitenkin saada palat vastaamaan edes hiukan tähän kuviteltuun jarruvevyyn. Jos palautuvat ei haittaa. Aukaise ilmausruuvit ja jarrunestesäiliä, ei välttämätöntä.
6. Nyt kun olet virityksen tehnyt, poistu kohteesta ainakin vuorokaudeksi, anna fysikanlakien tehdä työtä
7. Jos tuntuu että prosessia pitää kiirehtiä, käy silloin tällöin naputtelemassa vaikka lenkkiavaimella ylöspäin riipuksissa olevaa jarruletkua.
8. Vuorokauden odoteltuasi, koittaa valo.
9. Painat kahvaa varovasti ja poistat ilmat eli ilmaat oikeaoppisesti, molemmille erikseen. Tunnet voiman ja valon kun jarrukahvassa alkaa tuntumaan vastapainetta. Teet tätä niin kauan että ilmat poistuu
10 Tässä hommassa tarvitaan kolme kättä, ellei ole välikättä pyydä joku hyväuskoinen apuriksi.
Yritäppä noilla ohjeilla.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Mun tube kanava:
SSA Motors Finland
Instagram:
ssamotorsfinland
En jaksa alkaa vänkäämään, mutta yksi jarrujärjestelmä, joka aina sai ilmaa itseensä, korjaantui lopulta satulat huoltamalla. Ja satulat olivat kuivat. Niinkuin kaikki muukin. Ennen satuloita tsekattiin pääsylkkä ja vaihdettiin banjoprikat.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
en lukenut tarinaa tarkkaan läpi, mutta hyvän neuvon sain kerran eräältä mopokorjaajalta: sido jarrukahva pohjaan nippusiteellä, siten että nestekanava on auki nestesäiliöstä letkulinjaan. anna olla yön yli näin. yön aikana ilmakuplat pääsevät nousemaan ylöspäin. aamulla sitten koputtelet viimeset kuplat nestesäiliön lähellä olevista banjoista nestesäiliöön.. kokeilkaa.
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Neuvo itsessään voi olla toimivakin, mutta se on saletti, että letkulinjasta nestesäiliöön ei ole yhteyttä silloin kun kahva on painettuna. Eihän se jarru voi toimia lainkaan, jos neste pääsisi vapaasti satulalta säiliöön jarrua painaessa, kun silloin järjestelmään ei muodostuisi painetta lainkaan.
Käsittääkseni puristuksessa olemisen vaikutus perustuu siihen, että pienehkö ilmakupla pääsee liukenemaan jarrunesteeseen. Pohjimmiltaan kyse on samasta asiasta kuin mikä aiheuttaa sukeltajantaudinkin, kun typpi liukenee kudoksiin. Samasta syystä keino ei välttämättä anna pysyvää apua, kun ilmakupla voi muodostua uudelleen paineen poistuessa (vrt vaikka limupullon avaus). Mutta hyvällä onnella se uudelleen muodostuva kupla ei jää sinne hankalaan banjoon tms, vaan syntyy paikkaan josta se ilmautuu ulos perinteisin keinoin.
Olen ollut siinä luulossa että jarrun pumppaaminen/paine saa ne pienet ilmakuplat sitoutumaan jarrunesteeseen. Tämä saa taas aikaan sen että jarru tuntuu olevan hetken ok, seuraavana päivänä taas sama vika. Vähän samalla tapaa kun limupullosta tulee kuplia kun korkin avaa. Joku enemmän opiskellut varmaan osaa kertoa onko näin?
edit. Aha joku toinenkin oli jo miettinyt samaa
K8-1000
Joo noin minäkin sen olen miettinyt, mutta menetelmän idea on juuri tuo, että ne kuplat ei välttämättä muodostu samaan paikkaan kuin missä ne oli ennen liukenemistaan, varsinkin jos paineen annetaan vaikuttaa riittävän kauan. Esim satulasta liuennut kupla voi muodostua hyvällä onnella pääsylinteriin, josta se pääsee pois. Ja tuo ilmiö taas perustuu siihen, että aikaa myöten nesteen kemiallinen koostumus pyrkii tasaantumaan koko piirin laajuudelle.
Mä oon tehnyt nää sillain että sieltä nipasta ruiskulla työntää nestettä toiseen suuntaan ja siihen päälle vielä muutamat pumppaukset, on toiminut joka kerta.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Elämä on onneksi mutkikasta
Johan minä sanoin: Ei sinne voi ilmaa mennä...muuten vain joutuu ilmaamaan jatkuvasti. Ei se ilmaa ole mitä sieltä tulee ulos kun nipan avaa. Eli mitään ongelmaa ei ole, koska kaikki on kunnossa.
P.S. Yhtään niin huonokuntoista jarrua en ole nähnyt, että nestettä olisi ainakaan näkyvästi ulos vuotanut. Aika monta pää- / työsylkkää tosin olen korjannut ne tiivisteet vaihtamalla.
Superbike #7
Ilman tunkeutuminen jarrusysteemiin on maanvaiva tonnisissa Aprilioissa, joissa takajarrun pääsylinteri ja letkut ovat pakoputken lähellä.
Mekanismi lienee sellainen, että ajossa kuumentunut jarruneste jäähtyessään supistuu ja tämä alipaine imaisee pienen määrän ilmaa tiivisteen ohi. Tiivisteethän on suunniteltu siten, että ne puristuvat paineen vaikutuksesta aina vain tiukemmin vastinpintaansa vasten ja estävät nestevuodon. Nyt kuitenkin nesteen jäähtyessä paine-ero onkin toisin päin eikä tiiviste pidä.
Insinööri minäkin![]()
Kuinka moni tekee jarrunestettä vaihtaessaan niin, että laittaa sen ensiksi lääkeruiskuun, mutta ei ime ruiskua täyteen, vaan heittää ruiskun ylösalaisin, peittää sormella ruiskun pään ja imee ruiskun sisälle alipaineen, jonka jälkeen nesteeseen imeytyneet ilmakuplat laajenevat ja nousevat pintaan? Sieltä pullossa olevasta jarrunesteestä saa nimittäin aika paljon ilmaa pois tällä menetelmällä.
Ohjausiskarinkin ilmasin sillä tavalla, että laitoin täytetyn ohjausiskarin ruuvipenkkiin kiinni ilmausnippa ylös ja lämmitin koko iskarin kuumailmapuhaltimella kauttaaltaan varsin lämpimäksi. Tällöin ilmakuplat laajenivat ja iskarista sai vielä aika paljon otettua ilmaa ulos tuolla tavalla. Nippaa ei kannata laittaa kiinni ennen kuin iskari ja öljy ovat jäähtyneet, jotta ei tule ongelmia öljyn lämpölaajenemisen/-supistumisen kanssa.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Ei se ilma sinne jarrunesteeseen kyllä liukene. Tuo puristuksen vaikutus perustuu mielestäni siihen että se linjassa oleva ilmakupla/kuplat puristuvat pienemmäksi ja silloin ne sitten sieltä ajan kanssa nousevat herkemmin ylös. Se ilman poistuminen tapahtuu nimenomaan sitten pääsylkän kautta kun paine poistetaan ja yhteys on taas auki.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Kylläpä tuolla ratahommissa kummasti on ilmaa jarruissa vaikka olis edellisenä päivänä ilmannut. Ei paljon, jos ei oo ongelmia, mutta jonki verran. 5 päivää kun ajaa rataa niin on ihan salettiin jo kuplatolkulla. Veikkaan että tuo paineen ja lämpötilojen heilahtelu kyllä tekevät tehtävänsä välillä alipaineeksi muodostuen.
Vaihdoin ite satulat uusilla tiivisteillä viimeisille ratapäiville niin en juuri ihmeemmin ilmaa sitten bongannut, mutta eipä sitä vanhoistakaan satuloista visuaalisesti näkynyt, vaikka tuo neste juuri mihinkään katoa, jos sillä jonku paikan kastelee.
^Ja tuo ilman kerääntymisongelma on lähinnä Suzukien ja Hondien ongelma. Niihin kun on asennettu tehtaalla jotkut jarrun irvikuvat ihan viime vuosiin asti.
Superbike #7
Jaa että alipaineella imis ilmaa jarrujärjestelmään. Mistähän sinne niin kova alipaine ilmestyis? Jos sitä nestettä ei jarutettaessa vuoda mistään ulos niin ei sinne ilmaakaan mistään imeydy. Eri asia sitten jos jarruneste käy niin lämpösenä että se kiehuu niin silloin ilmakuplia muodostuu.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Lämpötilan muutoksista ja niistä lukuisista tiivistepinnoista imee säiliön sijaan. Miksi se erityisen kova alipaine olis, ei sen litrakaupalla sitä ilmaa tarvi imeä kun kahva alkaa jo pehmetä. Ei kai tää nyt niin monimutkainen asia oo, käytännössähän homma näkyy melkein joka kesäviikonloppu.
Kuplakeijuhan se on mieltynyt määrättyihin komponentteihin ja käväisee
öisin viehkeästi pulpauttamassa pienet kuplat.
Onhan se vaan käytännössä moneen kertaan ja monissa yhteyksissä todettu, ettei
jonkut osakombinaatiot tavalla tai toisella pelitä kun syntyy ns. ääriolosuhteita.
Kaljakassien noutamiset marketista voivat silti sujua ilman huomattavia ongelmia.
On aika yhdentekevää, millaisesta "motorsportista puhutaan, mutta kun aletaan
pyörittää vehkeitä "rajoilla", alkaa "jyvät erottua akanoista" ja tapahtumaan
asioita joita toiset kuvailevat mystisiksi.
Eikä tarvitse puhua vain jarruista/jarrukomponenteista.
Äärimmäiset, suuret lämpötilat vaihteluineen, näistä johtuvat erilaiset "muutokset" ja
"välilliset vaikutukset" eivät tietenkään ole mitään mystiikkaa.
Ovatpahan vaan usein hyvin vaikeita hahmottaa, kohdentaa ja saada niihin "otetta".
Ratkaisut (toimivat sellaiset) löytyvät yleensä teknisen tietämyksen, käytännön kokemuksen ja
siihen liittyvän "Siperia-akatemian" yhdistymisen ja yhteistyön kautta.
Maailma on täynnä "klassikko- esimerkkejä".
Heitetään vaikka yhtenä legendaarinen perinnepläjäys.... ja niin yksinkertainen kuin
1600 "Tohatsun" kannen lieväkin ylikiristys ralli/ratahommissa.
Yllättävän paljon "ropleemia" poiki aikanaan noinkin pieni juttu, jolla ei pimppakurvailussa
korttelin ympäri kaupankuntoisella vehkeellä ollut tuon taivaallista merkitystä.
Aika usein paras, toimivin ja halvinkin ratkaisu on niinkin yksinkertainen kuin kuunnella asian kanssa
eri tavoin painineita.... ja heittää vaan heti "alkuerissä" vesilintua vermeillä joihin kokemuksen mukaan
liittyy ongelmaa.... ja nöyrästi ruuvata tilalle toimivaksi todettua komponenttia/kokonaisuutta.
Voihan sitä sitten innon ja kunnianhimon mukaan selvitellä "miksi joku ei sitten toimi"..... ongelmitta ja
kuitenkin toimii joissain puitteissa sen verran, ettei siitä kehkeydy käytännön ongelmaa.
Ei noita monen Suikankaan jarrupalikoita ihan vähällä käytännön kokemuksien tai yritysten puutteen
takia metsään heitellä..... Jos jostain, niin siitä voi olla aika varma.
Harvalla harrastajalla on sponssit tai oma pinkka siinä kunnossa, että palikoiden menemään heittely
toimii ihan vaan kondiksen kohotuksen tai ylläpidon muotona.
Ihmeen usein muuten löytää itsensä sen edestä.... että mikään ei ole rikki..... mut se ei vittu vaan toimi![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Siellä pääsylkässä pitäs olla pikkuinen reikä auki kun jarru on vapaana, että lämpölaajenemiset pääsee virtaamaan jarrunestesäiliöön missä se kuminen haitarikumilortto antaa periksi taas jarrunesteen pinnan tasojen vaihtelua silmällä pitäen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ajan mittaan kun Aprilialla ajelee, niin takajarru menettää täysin tehonsa eikä palaudu ennen kuin jarrun taas ilmaa. Jos ongelma olisi veden höyrystyminen, niin häipymä ei vaivaisi myös kylmää jarrua. Ja ilmatessa sieltä tulee kuplaa ulos eli ilmaa se itseensä horii (höyrystynyt vesi lauhtuisi takaisin nesteeksi).