Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Löytyskös täältä separi gurua. Itellä on hanskat hukassa. Pyörä ei suostu käymään kun 3 pytyllä vaikka hyvä kipinä uusiin tulppiin tulee ja bensa virtaa kaasareissa. Sitten oudoin ongelma, kaasarien yläpuolella oleva "air vent hose", joka menee rungon sisäpuolella emäputken takana olevaan "pair system valveen", josta taas menee letku ilmanputsarikotelon vasempaan etulaitaan rupesi työntämää bensaa juuri tästä kyseisestä letkusta ilmanputsari kotelon sisälle oikein kunnolla koneen käydessä. (käytin konetta tippapullosta polttoainepumppu irti) Ei ole ikinä tämmöistä aijemmin tehnyt, ollu mulla nyt 4 vuotta. Putsarikotelun kannen ollessa auki ja koneen käydessä kolmella kaasarien luistit tärisee ylös alas kiivaaseen tahtiin ja käynti on mitä on. Kaasarit olen purkanut ja puhdistanut, osat kaikki ehjiä, luistien kalvot ehjät.
  2. #2
    Äkkiseltään vaikuttaisi siltä että ko kaasutin tulvii.
    Normaalistihan se lykkäisi bensaa ulos ylivuotoreijästä mutta se saattaa olla tukossa.
    Koho/neulaventtiili/neulaventtiilinkara yhdistelmä kannattaa tarkistaa, myös se karan tiiveys kaasuttimen runkoon, siellä on monesti tiivisteenä tosi pieni o-rengas ja ne tuppaavat hapertumaan. Itse neulaventtiili saattaa siis pitää mutta karan ja rungon välistä vuotaa.
    Vaikuttaa myös niiden muiden kaasarien toimintaan tuo kolmella käyminen joten kun se yksi saadaan kuntoon niin muut saattavat rauhoittua.
    Toki kannattaa nekin tarkistaa ja tarvittaessa puhdistaa.
    Älä korjaa ehjää....
  3. #3
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kaasari tosiaan tulvii "munkin mielestä". Vaikkanoin nuori laite onkin... Tai no 15 vuotta... Hmm mihin aika oikein menee... Onko bensassa ollut talviseisonnassa stabilointiainetta, onko ollut alkoholipitoista E95 bensaa?

    Itse lähtisin siis joko koputtelemaan kohokammiota ja jos ei auta, niinkaasarit vaan irti ja ehkä kaikkiin korjaussarjat ja ultraäänipesu (jossain firmassa), sitten taas huoletonta menoa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #4
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Kaasari tosiaan tulvii "munkin mielestä". Vaikkanoin nuori laite onkin... Tai no 15 vuotta... Hmm mihin aika oikein menee... Onko bensassa ollut talviseisonnassa stabilointiainetta, onko ollut alkoholipitoista E95 bensaa?

    Itse lähtisin siis joko koputtelemaan kohokammiota ja jos ei auta, niinkaasarit vaan irti ja ehkä kaikkiin korjaussarjat ja ultraäänipesu (jossain firmassa), sitten taas huoletonta menoa.
    Tuon bensan "hapettuman" tai mitä se nyt on jouduin alunperin avaamaan kaasarit ja putsaamaan kaasuttimen puhdistusaineilla ja paineilmalla. Mielestäni kaikkin reijät ja suuttimet on nyt auki. mutta pitää vielä tarkistaa. Kohot liikkuivat hyvin ja neulaventtiilit vaikuttivat ihan hyviltä ainakin kasausvaiheessa.
  5. #5
    Samat oireet oli tonnisessa Cebarissa loppukesästä viime vuonna. Otin kaasarit irti ja kaasarien pohjat. Kääntelin kaasaripakettia käsissäni ja huomasin ykköspytyn kohon liikkuvan eri tahtiin kuin muut. Vaihdoin neulaventtiilin ja korjasin vuotaneen bensahanan, jonka jälkeen alkoi taas käydä normaalisti.

    Tuolloin joku täällä mainitsi, että nimenomaan ykköspytyn kaasari todennäköisin vikapaikka, koska pyörä jalalla kallellaan vasemmalle. Tiedä sitten johtuiko tuosta.

    Ja sitten tarkistahan kuinka paljon on valuttanut bensaa öljytilaan. Itsellä oli öljyn pinta reippaasti yli ylärajan ja haisi bensalle ihan kunnolla joten vaihdoin öljyt ja suodattimen. Uuden öljyn ja suodattimen vaihdon tein varmuuden vuoksi muutaman sadan kilometrin kuluttua.

    Edit: Ilmanputsari oli myös aivan märkä bensasta ja vaihtoonhan tuokin meni kun olin ensin kaatanut kotelosta bensat pois.
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  6. #6
    Tollasia on löytynyt yhden talven seisonnan jälkeen.
    Nuo on kylläkin perämoottorin kaasarit, ylimmäinen on puhtain ja alimmainen likaisin, alimpaanhan se noissa sotku kerääntyy.
    Älä korjaa ehjää....
  7. #7
    Lainaa -perttu- kirjoitti Katso viesti
    Samat oireet oli tonnisessa Cebarissa loppukesästä viime vuonna. Otin kaasarit irti ja kaasarien pohjat. Kääntelin kaasaripakettia käsissäni ja huomasin ykköspytyn kohon liikkuvan eri tahtiin kuin muut. Vaihdoin neulaventtiilin ja korjasin vuotaneen bensahanan, jonka jälkeen alkoi taas käydä normaalisti.

    Tuolloin joku täällä mainitsi, että nimenomaan ykköspytyn kaasari todennäköisin vikapaikka, koska pyörä jalalla kallellaan vasemmalle. Tiedä sitten johtuiko tuosta.

    Ja sitten tarkistahan kuinka paljon on valuttanut bensaa öljytilaan. Itsellä oli öljyn pinta reippaasti yli ylärajan ja haisi bensalle ihan kunnolla joten vaihdoin öljyt ja suodattimen. Uuden öljyn ja suodattimen vaihdon tein varmuuden vuoksi muutaman sadan kilometrin kuluttua.
    Mielenkiintoista. Pitääpä tuokin tarkistaa. Mulla oli kohokammion pohjilla vaalean vihreä ohut "pinnoite".
  8. #8
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pasifsc kirjoitti Katso viesti
    Sitten oudoin ongelma, kaasarien yläpuolella oleva "air vent hose", joka menee rungon sisäpuolella emäputken takana olevaan "pair system valveen", josta taas menee letku ilmanputsarikotelon vasempaan etulaitaan rupesi työntämää bensaa juuri tästä kyseisestä letkusta ilmanputsari kotelon sisälle oikein kunnolla koneen käydessä.
    Katso onko kone täynnä bensaa.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  9. #9
    Tuollaisella peukkupumpulla tulee testattua neulaventtiilit, kaasari käteen nurinpäin ja be liitännästä painetta sisään.
    Älä korjaa ehjää....
  10. #10
    Vielä kun muistelen menneitä, niin pytyissäkin oli ihan reippaasti bensaa. Sainkin neronleimauksen eli tulpat irrallaan keksin pyöräyttää konetta startilla...niinhän mopoaikoinakin Tunturin pytty kuivattiin eli tulppa irrallaan poljettiin niin pirusti... joo älkää muut pyöräytelkö ainakaan rööki suussa. Oli varmaan neliön kokoinen bensaläikkä tallin katossa
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  11. #11
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Toi oli erinomaisen oikea toimenpide, koska muuten tuloksena on vääntynyt kiertokanki.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  12. #12
    Totta tuokin, mutta kai siihen joku muukin konsti olisi ollut
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  13.  
  14. #13
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ei taida olla, mutta tietty jos mäntä on tulvivassa sylinterissä pakotahdissa tai työtahdissa niin pakoputkeen ne kai ruikkaa. Mutta muuten ei pääse litkut ulos muuta kuin tulpanrei'istä tai männänrenkaiden ohi öljyihin. Niin tai jäähän se bensa kai venttiilin toisellepuolelle työtahdin aikana. Imutahdin alakuolokohta varmaan pahin pytyn täyttyä, kun venat menee kiinni ja puristustahti alkaa...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)