Ei lähde fysiikkaa eikä vastaohjausta, mutta kuva huggerista, jossa oli sentin rako nappikseen (K60 Scout). Sitten pienille hiekkateille ja pari pientä hyppyä jossain surkeen suunnalla.. Nykyisin sileä rengas tilalla, ja uusi huggeri hankinnassa..
rikki.jpg
Husqvarna 701LR
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Panee sen huggerin paikoilleen sen kiinnityskohdista ja ajelee kesällä menemään normaalisti..?
Niin minä tein ja vielä hengissä. Myös huggeri. Ja ne renkaat. En alkanut uunissa kokeilemaan paljonko rengas laajenee.
Toki voisihan sen joskus ottaa saunaan mukaan, niin ei tarvitse ainakaan yksin siellä istua, voitaisiin suunnitella seuraavan kesän yhteisiä reissuja.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tuostahan se vasta älämölö alkaa tiedepiireissä.
....Kun ei ole selvillä, onko määrittämisessä käytetty kaivovettä, merivettä, lapsivettä, Längelmävettä.....
päästä vuotanutta kusivettä.... Kölninvettä.....
Eihän sellaisella tarkkuudella, että kun karhu asustaa pääosin metsässä, se myös useimmiten
paskoo sinne, tee "hepan peppaa".....
Senkin selvittämiseen, mitä sillä "hepan pepalla" tekee, tarvitaan heti jo väikkäri ja hattu.
Tulikin tässä mieleen tälläinen tuoreemman polven slogani.... "Mitä jäbä duunaa?"
Ei voi tietää.... kun ei jäbä oikein tiedä itsekään.
Mut joo.... näillä mennään.... ja kiihtyvällä tahdilla..... asiassa kuin asiassa nykyisin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jos kaikki...... siis ihan kaikki......kirjoittais ........ niinkuin...... sinä..
tämä sivusto..... olis kiinni....kuin...... kuolleen silmä...
Mulla on.... tuttava joka kertoo kusevansa....niinkuin sinä....
kirjoitat.... .
toinen frendi............. taas... kävelee.....samalla tavalla....
on näet..... ryypännyt....
liikaa...ja on katkokävelijä....... eikä senkään jutuissa...... ole paljon ....... tolkkua....
![]()
Viimeksi muokannut: rellonen; 31.12.2015 klo 16:18.
Renkaan kehän laajeneminen ajossa riippuu renkaan runkorakenteesta, käytetystä rengaspaineesta, rengaskoosta, ajonopeudesta yms yms.
Yksinkertaistettuna: tuskin löytyy sellaista laskinta tai kaavaa jolla sen millin osien tarkkuudella etukäteen voi laskea. Parasta testata käytännössä: Jos ottaa kiinni siirrä kauemmas. That's it![]()
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Betonirakenteissa jänneterästen teräslaatu on tyypillisesti 1630/1860. Luvuista alempi on ns. 0.1% raja-arvo eli jos 1000 mm pitkään teräslankaan vedetään jännitys 1630 N/m2 (Newtonia neliömillimetrille), sen pituus venyy 1008 mm:iin ja päästettäessä jännitys nollaan, on langan jäännöspituus 0.1% suurempi kuin lähtötilanteessa eli 1001 mm. Renkaiden nopeusluokat määritettäneen niin, että teräslankojen vetojännitys rajoitetaan johonkin arvoon, joka on selkeästi tuon 1630 arvon alapuolella.wanico kirjoitti
Maksimivenymä on siis 0.8% eli 8 promillea, jolloin renkaan 2000 mm kehän pituus kasvaa 16 mm. Tämä vastaa sitä, että renkaan halkaisija kasvaa 5 mm ja säde 2,5 mm. Todellisuudessa halkaisijan muutos on varmaan pienempi.
Laskin samalla mitä kitaran kielelle käy. Ohuimman kielen halkaisija on .012 tuumaa eli 0,3 mm. Pituus on 635 mm, jolloin aallonpituus on 1270 mm. 1-viivaisen E-sävelen taajuus on 329,6 Hz, josta saadaan kielen vetovoimaksi 96,7 N. Tuolla voimalla venymä on 6,8 promillea ja teräksen jännitys 1368 N/mm2. Liikuttaneen samoissa suuruusluokissa kuin moottoripyörän renkaissa...
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Kyllä se pallo venyy ja paukkuu. Keskeiskiihtyvyys on v^2/R, eli lentokentällä kun vetää 100 m/s ja renkaan säde on 0.3 metriä, saadaan kunnioitettavat 33 333 m/s^2 eli 3400G.
Keijolla on vahva tunne, että 1-2 cm voisi paisua. Tietysti asia saadaan lopullisesti selville kun lainaatte kesäksi mp:n joka kulkee tuon verran, go-pro-kameran ja runsaasti bensarahaa ja rengassatseja.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kun pysytään renkaan nopeusluokan alle olevissa nopeuksissa, kuten Suomen radoilla, pysyy teräs todennäköisesti kimmoisella alueella. Kun jännitys lähenee murtolujuutta ja muodonmuutos on plastinen voi teräksen venymä olla helposti vaikka 100 promillea ennen kuin lanka katkeaa.
Minkälaisilla renkailla ajetaan 100 m/s?
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
Keskustelu on nyt keskittynyt lähinnä tuohon vaijerin venyttämiseen, joka ei renkaan kyseessä ollessa ole kuin pieni osa kokonaisuutta. Yleensä tosin vaijeria käytetään vain tukemaan renkaan reunanauhaa ja nykyaikaisesessa renkaassa varsinainen runko muodostuu teräsvyöstä. Teräsvyön kaverina voi olla muista materiaaleista valmistettuja vöitä. Vöiden rakenteella voidaan vaikuttaa renkaan rungon ominaisuuksiin. Tuossa Dunlopin ratakumin rakenteen periaatekuva: http://www.motorcycle-usa.com/photog...ail.jpg?378220
Kehän laajenemisessa renkaan kuormittamattomalla puolella täytyy ottaa huomioon ainakin seuraavat asiat:
1) Rengas ei ole ajossa pyöreä vaan litistyy maata vasten -> säde kuormittamattomalla puolella kasvaa
2) Renkaan muodonmuutos kuormituksessa riippuu renkaalle kohdistuvasta voimasta. Voima renkaalla on suorassa suhteessa pyörän + kuskin massaan, suorassa suhteessa kiihtyvyyteen sekä nopeuden neliöön.
3) Kumin murtovenymä lienee luokkaa 500-600% -> renkaan kulutuspintakumi venyy keskipakoisvoiman takia.
4) Kumin vetolujuus on alle 20MPa, eli alle 20N/mm^2. -> pienikin voima aiheuttaa suhteessa ison muodonmuutoksen.
5) Teräsvyön rakenteesta riippuu minkä verran vyö voi joustaa pituussunnassa.
6) Keskeiskiihtyvyyden aiheuttamat voimat kasvavat nopeuden neliössä a=v^2/r -> pieni nopeuden kasvu kasvatta voimia suhteessa paljon enemmän. Esim. 150km/h -> 210km/h karkeasti tuplaa keskeiskiihtyvyyden aiheuttamat voimat ja 150km/h->300km/h nelinkertaistaa voimat.
7) Rengas ei välttämättä pysy pyöreänä vaan se värähtelee aaltomaisesti jos heräte sattuu renkaan ominaistaajuudelle. Tämä värähtely vaikuttaa jonkin verran renkaan säteeseen paikallisesti.
Tämä on vain pintaraapaisu eri muuttujiin ja kokonaisuus on niin monimutkainen, ettei itselläni riitä mielenkiinto siihen sen enempää paneutua vaan mieluummin nojaan empiriiseen kokemukseen, jonka mukaan rengas ottaa svingiin kiinni kovissa nopeuksissa jos välys on alle 10mm. Näin ainakin Motoparkissa, jossa nopeus max. ~260km/h ja renkaana joku ratarengas.
Superbike #7
tuossa mainitaan aiheesta...
https://www.facebook.com/Teamforcema...type=3&theater
baotian 50
Kevennetään vähän
Mulla on katupyrässä renkaan ja huggerin välys alle sentin. No problems, top speed ajettuna ehkä 170km/h
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Entä jos käytetään normaalia paineilmaa, eikä typpeä niinkuin kunnon ratailijat?
Terv. FT![]()
Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)
CB900F Hornet, '02 (ex)
CB500, '97 (ex)
CBF500, '04 (ex)
TFM on ajanu viimevuodet Conti raceattack (comp/ kuvio) renkailla. Softia, saatto olla myös mediumia pinossa.
Tasapainotettu alle 5g, laakeripukilla, jos oon ollu vaihtamassa
Toki ovat ajaneet välillä muitakin, mm mez racetech, ja erilaisia slicksejä mitä sattu olemaan tarjolla.
Varsinaiset rengasongelmat mitä on ollu koneesta ulkoistuneen öljyn tms aiheuttamia.
Edit: huggeria ei noilla oo ja välykset swingiin on sen verran isot ettei osumista oo tiedossa.
Omassa on välystä huggerin reunaan ollu 1-1.5senttiä eikä kosketuksia oo tullu niin että näkys, tosin mahtanu kovin merkittävästi yli 200 ajaakaan, racetechiä, pp 2ct, pp3, bstone s20, ja joku pirellin sporttikumikin oli välilä.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Toivotaan, että pukki toi sinulle paksumman nahan, ettei ensi vuodesta tule raskas.
Minäkin lupaan olla lukematta ja puuttumatta jatkossa sinun sammakoihin vielä vähemmän kuin tänä vuonna.
Anteeks menneestä:
https://www.youtube.com/watch?v=eAFRWQgwet0
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
http://www.vm-vaijeri.fi/_media_6028...en_rakenne.pdf
Tuolla sivulla neljä on jotain vaijerien venymisestä...
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Viihdettähän tämäkin ketju on tähän vuodenaikaan ollut
jo nopeasti alkupostausten jälkeen.
Sen verran noista "kirjallisista ilmaisuista" ihan ylipäänsä
arjen tasolla ja hieman vakavammissakin puitteissa.
Lukekaapa joskun jonkun lääkäristä saamaa reseptiä.
Ei taida olla ihan latinan suhteen suurimmat ongelmat käsissä.
Tuossa kuitenkin kulminoituu moni asia, johon suhtaudutaan
intohimoisen pedanttisesti täällä palstoillakin.
Juu... Siinä se arvoisa ja kunnioituksella kohdeltava Herra TOHTORI
vetää mitä mielikuvituksellisempaa kippuraa kuponkiin.
Koulutusta ja sen mukana yleisen käsityksen vielä sivistystäkin
pitäisi löytymän.
Potilaan kannalta ehkä hyvinkin ratkaisevia, terveyteen, jopa henkeen
liittyviä asioita pitää sitten jonkun jossain koittaa tulkita aivan uskomattomista
räpellyksistä.
Näinhän se pääosin on mennyt ennen tietotekniikan tupaanmarssia.
Yhtä kaikki.... Kaikenlainen kommunikointi on siinä suhteessa hauska laji,
että toiset keskittyy enemmän viestiin, toisille kaiken ratkaiseva asia
on "muotoseikat".
Onhan toki erilaisia toimintoja eri puitteissa, joissa täsmällisyys ja
"sovitun formaatin" mukainen toiminta on ihan ehdoton edellytys.
Lentoliikenteeseen liittyvät asiat varmaan aukeaa monelle perusesimerkkinä.
Jostain syystä monet, kirjallisessa viitekehyksessä "pilkunnussijat" selviävät
suht hyvin esim liikenteessä.... vaikka siellä sitä säveltäjää ja erilaista
muuta kuormittavaa häiriötekijää riittää.
Kumma kun noissa puitteissa fokus on painottunut "olennaiseen".
Toisaalta.... Joku menee jätskikiskalle, jossa tyttöllä on myynnissä vain
vaniljatuutteja.... ja asia lukee lapussa luukun vieressä.
Herra menee luukulle ja toteaa huolimattomasti.....
"Nyt tekis niin mieli".... ja saman tien tulee luukusta nyrkkiä tauluun.
Hieman toisin taas.....
Ei tahtonut nuorimies ensimmäistä kertaa Mikkeliläisellä kioskilla asioituaan
millään ymmärtää.... ei edes lämmin Cokis kädessään.... että kioskitytön
toteamus kysymykseen kylmästä Colasta....
"Woe Woe.... Miul ei oo antoo ku lämmintä kolloo".....
Niin, kaveri vaan intti autoon palattuaan, että jätkät hei....
Jäädään nyt vaan tänne illaks.....
"SE LUPAS JO MULLE!.
Eikäkön Parempaa Tulevaa Vuotta 2016 kaikille....
Vain mitenkä noi isot kirjaimet.....
Tajuukohan kukaan tuostakaan yhtään mitään![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Muotoseikat on kyllä ihan jees, mutta jos niistä tulee itsetarkoitus, viestintä menettää pointin. Ainakin omasta mielestä viestinnän tarkoitus on saada vastapuoli ymmärtämään oman viestin ja näkemyksen. Jos muotoseikkojen takia tekstistä tulee niin raskasta, että lukija jättää viestin lukematta tai ei saa ymmärrä mitä ajetaan takaa, viestintä on epäonnistunut . Pitkästä aikaa itellä tuli luettua viestisi, kun se näytti selkeältä eikä vain puolittaisilta lauseilta ja muotoseikoilta. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Kyllä sitä naisissakin useasti arvostaa muotoseikkoja, mutta lopulta tärkeämpää se ydin.![]()
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tämä aihe ei ole likimainkaan loppuun käsitelty. Bill Stermerin "Harley Davidson Motorcycles"-niminen opus toteaa, että renkaan säde kasvaa huippunopeuksissa jopa 3%. Paljonkohan sitten normaalissa moottoripyörässä - varmaan hiukan enemmän.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.