Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 47:een 47:sta
  1. #31
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Mitä tapahuu öljylle kertomassasi 70- asteen lämmössä? ei mitään. Jäähdyttyään kosteus tiivistyy koneen sisäpinnoille noilla lämmöillä. Kuten sanoin aiemmin, en tiedä onko tuolla kosteudella mitään sen suurempaa merkitystä mihinkään. Ei siitä luultavammin ainakaan hyötyä ole.

    Esittämääsi kahtakymmentä kylmästarttia ja vajaalämpöiseksi käyttämistä talven aikana en itse tekisi missään tapauksessa.

    Mutta, kuten totesit, kukin tavallaan.
    Ok. Jos lämpötila on ulkona -5 astetta ja koneen lämpötila noin +60 astetta. Eli lämpötila ero 65 astetta. Ilman suhteellinen kosteus n. 90% -5 asteessa. Kun lämpö nousee 65astetta mitä tapahtuu kosteus prosentille se pienenee

    Laita kattilaan talvella öljyä ja kansi päälle lämmitä 65astetta lämpimämmäksi kuin ulkoilma. Kun kattila on taas jäähtynyt katso sisään mikäli sieltä löytyy vettä öljyn seasta tarjoon sulle kaljat. Jos siellä ei ole vettä tarjoot mulle kaljat eiks je
    Elämä on onneksi mutkikasta
  2. #32
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Ok. Jos lämpötila on ulkona -5 astetta ja koneen lämpötila noin +60 astetta. Eli lämpötila ero 65 astetta. Ilman suhteellinen kosteus n. 90% -5 asteessa. Kun lämpö nousee 65astetta mitä tapahtuu kosteus prosentille se pienenee

    Laita kattilaan talvella öljyä ja kansi päälle lämmitä 65astetta lämpimämmäksi kuin ulkoilma. Kun kattila on taas jäähtynyt katso sisään mikäli sieltä löytyy vettä öljyn seasta tarjoon sulle kaljat. Jos siellä ei ole vettä tarjoot mulle kaljat eiks je

    Ei kait tuohon mitään kattilaleikkejä tarvita.

    Vilkaise kevään topikeja tälläkin palstalla, niin näet kuinka yleistä on alilämpöisen moottorin kostuminen, ja sitä kautta öljyn "maitoontuminen".

    Olen ihan varma että ensi keväänä saa lukea samasta asiasta uusia kysymyksiä ja kummasteluja.
  3. #33
    Lainaa xjrrrrräyh kirjoitti Katso viesti
    Talvi tulossa kun ot herkässä mutta mulla on autossa jota kerran pari vuodessa jaksan juuri ja juuri käynnistellä, ainakin kymmenen vuotta vanhat bensat ja kun muistaa yhteen kohtaan (ihan samanlainen neulaventtiili ku mp:n kaasarissa mutta vaaka-asennossa) kopauttaa hiukan, se lähtee kyllä. No sehän voi olla ns old-school-bensiiniä niiltä ajoilta kun se ei vielä haihtunut toimettomaksi - mutta ruohonleikkurissa on vain vuoden-pari vanhaa ja ihme kyllä lähtee, laakista (jos kalvo ehjä ja oikein ryypyttelee)...

    Eli asiantynkää, jos kaasari tulvii niin kopauttaa vasaralla tms. josko tärähdys lopettaisi tulvan...
    Ennenvanhaan oli bensakin erilaista. 30 vuotta sitten saattoi bensalla pestä osat ja sitten kädet. Hajukaan ei ollut paha
    Ennen diesel haisi pahalle, nyt bensa. Ja kun pieni tippa roiskahtaa niin iho on punaisena samantien.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  4. #34
    Oisko jotain pientä bensa allergiaa
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  5. #35
    bensan haisemisesta vielä. Itsellä Z750 -08. Reilun ajolenkin jälkeen pyörä käy pari minuuttia pihalla ja talliin ajaessa haisee vähän bensalta. Näkyviä helposti havaittavia vuotoja ei näy. Ja seuraavalla päivällä tallissa ei enää haise. Taitaa kuulua asiaan vai mitä viisaammat on mieltä
  6. #36
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Lähde?

    Mikä on pieni ja mikä on iso? Miksi moottoripyörässä on lataussäädin?


    Minulla on mp-akkulaturi joka lataa max. 800mA virralla akkua = pieni virta. Minulla on myös toinen akkulaturi joka lataa max. 4A:n virralla akkua. Onko tämä sitten se iso virta? Räjähtääkö akku jos lataan sitä 4A:n laturilla?

    Mietitäänpäs miksi kaikissa latureissa virta ilmoitetaan maksimina.. Siksi että ne rajoittavat virtaa jännitteen suhteessa ja eivät myöskään nosta jännitettä yli säädetyn maksimin. Ohmin lain voi kerrata ken jaksaa. Sotketaanko tähän vielä akun mekaninen ja kemiallinen rakenne sekä sisäinen vastus?


    Jos itsekin myöntää ettei mistään mitään tiedä, niin pitäisikö harkita josko jättäisi postaamatta kokonaan?



    - T -
    Jos vaikka tästä linkistä lukaiset perinteiselle lyijyakulle sopivasta latausvirrasta. Siitä selviää myös, mitä liian suuri latausvirta tekee akulle. http://www.autotarvike.fi/akkuasiaa.html

    Jos lataat pientä akkua perinteisellä 4 A "älyttömällä" laturilla, niin saat tuhottua akun todella helposti. Joku 4 Ah akku alkaa kiehua lähes saman tien ja 10 Ah akkukin nopeasti. Unohdat vuorokaudeksi, niin johan tekee akulle kipeää. Vaikka latausvirta pieneneekin akun täyttyessä, niin ne jäävät lataamaan akkua ~1 A virralla loputtomiin. Jos akun unohtaa tällaiseen laturiin, tarkoittaa se akun satavarmaa tuhoutumista ja mitä pienempi akku, sitä nopeammin. Niin, kyllä se osaa räjähtääkin. Tosin ylikuumeneminen ja siitä johtuvat kuoren muotomuutokset ovat ehkä todennäköisempiä.

    En tiedä mitä oikein termein ilmaistuna tapahtuu pyörää lähes tyhjäksi päässeellä akulla käynnistettäessä. Kuitenkin olen enemmän kuin varma, että akku kärsii tällaisesta ja ehkä tuhoutuukin. Ilmeisesti ajoneuvon oma laturi ei osaa rajoittaa virtaa ja puskee tyhjään akkuun sähköä todella isoilla lukemilla. Ehkä niin isoilla ampeereilla, kuin akku vaan pysyy vastaaottamaan? Joku autosähkömies osaisi varmaan selittää paremmin.
    Miten vaan, mutta juuri tämän vuoksi tarkistan lataustilan aina seisonta-ajan jälkeen ja lataan tarvittaessa. Näinhän tuon akkufirman linkissäkin kehotetaan toimimaan: Mikäli lepojännite on alle 12,4V, elektrolyytin ominaispainot vaihtelevat kennoittain enemmän kuin 0,05 g/cm3 +25C° lämpötilassa, taikka elektrolyytin omainaispaino yleisesti on alle 1,22 g/cm3, +25C° lämpötilassa, on akku varattava ennen käyttöönottoa

    Jos olen väärässä, niin ehkä joku oikaisee ja kertoo miksi näin voi käydä: Pari vuotta vanha pyörä, jonka akkua ei oltu ladattu millään laturilla koskaan. Miten tällaisen pyörän akku voi olla ylikuumentunut niin rajusti, että kuoret ovat muuttaneet muotoaan? Eikä muuten ole ainoa tapaus, jolle näin on käynyt.
    Viimeksi muokannut: J@ck; 09.11.2015 klo 19:24.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  7. #37
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    En tiedä mitä oikein termein ilmaistuna tapahtuu pyörää lähes tyhjäksi päässeellä akulla käynnistettäessä. Kuitenkin olen enemmän kuin varma, että akku kärsii tällaisesta ja ehkä tuhoutuukin. Ilmeisesti ajoneuvon oma laturi ei osaa rajoittaa virtaa ja puskee tyhjään akkuun sähköä todella isoilla lukemilla. Ehkä niin isoilla ampeereilla, kuin akku vaan pysyy vastaaottamaan? Joku autosähkömies osaisi varmaan selittää paremmin.
    Jos itsekin luit tuon linkkisi loppuun asti, niin ajoneuvon sähkölaitteiden perustarkistuksen kohdalla mainitaan, että moottorin käynnistyksen jälkeen 20A latausvirta on normaalia, eikä puhuta mitään liian suuresta latausvirrasta. (Tuossahan on kyse siitä, että akku ottaa takaisin käynnistykseen kuluneen virran.)

    Mitä tuohon ohjeeseen muuten tulee, niin se näyttää olevan yhden akkumaahantuojan näkemys siitä, miten jälleenmyyjän tulisi käsitellä akkuja ennen myyntiä. Sen tarkoitus ei varsinaisesti ole ohjeistaa jo ajoneuvoon asennetun akun käyttöä. Toki kyseisen ohjeen noudattaminen ei ainakaan vahingoita akkua (paitsi että agm-akkuihinhan ei nestettä saa lisätä), mutta ei tuo varsinaisesti mikään raamatullinen ainoa totuuskaan ole.

    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Jos olen väärässä, niin ehkä joku oikaisee ja kertoo miksi näin voi käydä: Pari vuotta vanha pyörä, jonka akkua ei oltu ladattu millään laturilla koskaan. Miten tällaisen pyörän akku voi olla ylikuumentunut niin rajusti, että kuoret ovat muuttaneet muotoaan? Eikä muuten ole ainoa tapaus, jolle näin on käynyt.
    Millä perusteella kuoren muodonmuutoksen on todettu johtuneen nimenomaan ylikuumenemisesta? Ja onko akku kuitenkin ollut toimintakuntoinen? Vai voisiko kyse olla akun valmistusvirheestä tai sisäisestä rakenteellisesta viasta tai suunnitteluvirheestä joka on pullistanut kuorta? Vikaantunut akku voi luonnollisesti kuumentua hyvinkin paljon, jos pyörän laturin teho käytetään sisäisesti osittain oikosulussa olevan vioittuneen akun "lataamiseen".
  8. #38
    Oma dieselini antaa tyhjäkäynnillä virtaa jopa 80A, josta suuri osa menee muihin kulutuskohteisiin kuin akun uudelleen varaamiseen (80Ax14,4V = 1150 W). Laturi ja akku ovat kyketty rinnan, joten laturin virta ei kulje akkuun tai akun läpi vaan akku ottaa tarvitsemansa akussa tapahtuvan kemiallisen reaktion nopeuden mukaisesti.

    Varsin moni uskoo, että akku varastoi sähköä. Näin asia ei ole vaan akussa varastoidaan kemiallista energiaa, joka akkua purettaessa toki saadaan sähköenergiana ulos.
  9. #39
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Jos itsekin luit tuon linkkisi loppuun asti, niin ajoneuvon sähkölaitteiden perustarkistuksen kohdalla mainitaan, että moottorin käynnistyksen jälkeen 20A latausvirta on normaalia, eikä puhuta mitään liian suuresta latausvirrasta. (Tuossahan on kyse siitä, että akku ottaa takaisin käynnistykseen kuluneen virran.)

    Meinaankin sitä, että lähes tyhjä akku ei kestä isoa latausvirtaa, tai sitten vajaa akku ottaa liian kauan sitä isoa virtaa. Täydellä akulla näin ei käy ja mielestäni juuri siksi vajaa akku kehotataankin lataamaan ennen käyttöä.

    Mitä tuohon ohjeeseen muuten tulee, niin se näyttää olevan yhden akkumaahantuojan näkemys siitä, miten jälleenmyyjän tulisi käsitellä akkuja ennen myyntiä. Sen tarkoitus ei varsinaisesti ole ohjeistaa jo ajoneuvoon asennetun akun käyttöä. Toki kyseisen ohjeen noudattaminen ei ainakaan vahingoita akkua (paitsi että agm-akkuihinhan ei nestettä saa lisätä), mutta ei tuo varsinaisesti mikään raamatullinen ainoa totuuskaan ole.

    Ihan sama ohje pätee kuluttajallekin, ei mitään eoa. Vai näkemys.. No mikä vaan akkuammattilainen näkee samoin ja jopa joku maallikkokin.


    Millä perusteella kuoren muodonmuutoksen on todettu johtuneen nimenomaan ylikuumenemisesta? Ja onko akku kuitenkin ollut toimintakuntoinen? Vai voisiko kyse olla akun valmistusvirheestä tai sisäisestä rakenteellisesta viasta tai suunnitteluvirheestä joka on pullistanut kuorta? Vikaantunut akku voi luonnollisesti kuumentua hyvinkin paljon, jos pyörän laturin teho käytetään sisäisesti osittain oikosulussa olevan vioittuneen akun "lataamiseen".
    Mikä muu kuin kuumuus vääntelisi akun kuoria? Ne muotoa muuttaneet akut mitä minä olen nähnyt eivät enää ole olleet toimintakuntoisia. Myös tavallisella 4 A laturilla saa pikku akun muuttamaan muotoaan ja jopa helposti. Miksei kyseessä voisi olla akussa olleva vikakin, joka aiheuttaisi oikosulun. Varmasti voi sanoa vain irtolaturilla liian isolla virralla ja liian pitkällä latausajalla pilatuista akuista.
    Et ole koskaan nähnyt laturilla sulatettuja akkuja? Harmi, kun ei löydy enää kuvaa omasta sähköfillarin akustosta, joka unohtui laturiin n. kuukaudeksi. Ohjekirjan mukaan tämän "automaatti" laturin saa jättää lataamaan ja lataus kateaa automaattisesti, mutta totuus oli toinen.
    Ai niin, kyseessä on siis halpisfillari, jossa 3 kpl perinteisiä lyijyakkuja. On muuten kohtuupainava sähköfillari, mutta ihan käyttökelpoinen silti.

    Jopas nuo lainaukset meni hassusti. No, en osaa korjatakaan..
    Viimeksi muokannut: J@ck; 10.11.2015 klo 23:23.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  10. #40
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Mikä muu kuin kuumuus vääntelisi akun kuoria?
    Paine.. Eikä liity aina kuumuuteen.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  11. #41
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Mikä muu kuin kuumuus vääntelisi akun kuoria?
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Paine.. Eikä liity aina kuumuuteen.
    Ei, jäätyny akku pullistuu myös...
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  12. #42
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Mikä muu kuin kuumuus vääntelisi akun kuoria? Ne muotoa muuttaneet akut mitä minä olen nähnyt eivät enää ole olleet toimintakuntoisia. Myös tavallisella 4 A laturilla saa pikku akun muuttamaan muotoaan ja jopa helposti. Miksei kyseessä voisi olla akussa olleva vikakin, joka aiheuttaisi oikosulun. Varmasti voi sanoa vain irtolaturilla liian isolla virralla ja liian pitkällä latausajalla pilatuista akuista.
    Nyt aletaan päästä asian ytimeen, eli pelkkä latausvirta ei automaattisesti tuhoa tai ylikuumenna akkua, vaan tuho tapahtuu vasta sitten, kun energia ei voi enää sitoutua akkuun kemiallisesti vaan alkaa muuttua lämmöksi. Karkealla pyöristyksellä 4A latausvirta tarkoittaa noin 60W tehoa, joten on selvää että sillä saa akun sulatettua jos latausta jatkaa liian kauan. Mielleyhtymää voi hakea siitä kuinka kuumaksi 60W hehkulamppu tulee...

    Et ole koskaan nähnyt laturilla sulatettuja akkuja? Harmi, kun ei löydy enää kuvaa omasta sähköfillarin akustosta, joka unohtui laturiin n. kuukaudeksi.
    Täytyy sanoa että enpä ole. Itsellä ja tuttavapiirillä on ollut terve kunnioitus akkulatureita kohtaan, joten vahinkoja ei ole käynyt. Edes uutta älylaturia en mielellään jätä pyörään kiinni ylläpitotilaan, kun tietää kuinka luotettavaa tuo nykyelektroniikka on...
  13. #43
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Ei kait tuohon mitään kattilaleikkejä tarvita.

    Vilkaise kevään topikeja tälläkin palstalla, niin näet kuinka yleistä on alilämpöisen moottorin kostuminen, ja sitä kautta öljyn "maitoontuminen".

    Olen ihan varma että ensi keväänä saa lukea samasta asiasta uusia kysymyksiä ja kummasteluja.
    Eli perustietämys on sillä tasolla että et erota mitä eroa on paikallaan käyvällä moottorilla ja sillä että sillä ajetaan tuolla viimassa/vesisateessa.

    Tosiaan kannattaa tutustua fysiikkaan ilmakosteus erilämpötiloissa.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  14. #44
    ^eikun kylmäkäynnisyelemään vaan. Hyvä siitä tulee.

    Et tarvitse kuin ilmaa jonka vesipitioisuus on pyöreä nolla, ja moottorin käyttämisen kahdenkymmenen talvistarttauksesi kanssa niin kuumaksi ympäriinsä, että kosteus ei kulmissa viihdy. Saattaa olla haasteellinen tilanne, mukin tavallaan.
    Viimeksi muokannut: vma; 11.11.2015 klo 09:03.
  15. #45
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Kunon purkaus on ok, mutta
    En minäkään mistään mitään tiedä, miksi ihmeessä pitää kirjoitella neuvoja, jotka ovat ihan täyttä potaskaa.. Potaska on tosin kaliumkarbonaatista yleisesti käytetty nimitys, mutta suomeksi sanottuna se tarkoittaa samaa kuin epätosi. Epätosi puolestaan tarkoittaa samaa kuin valhe, tai perätön puhe. Että sillain.
    Ei sitte liian vakavasti....

    Mihinkäs "niin totta kuin osaa" sijoittuu... muunnellusta totuudesta puhumattakaan?

    Tosi- epätosi... oikein väärin....

    Epätosi-valhe-perätön puhe..... mitenkäs "tuottamus"... tai tarkoituksellinen harhauttaminen
    suhtautuu tosi-epätosi / valhe.... tai tuo "perätön puhe" ?

    Onko vastoin "parempaa tietoa" puhuminen valehtelemista?..... vai vain sitä, että kyseessä on epätosi.
    Onko perätön puhe enemmän vastoin parempaa tietoa.... epätotta..... vai onko se suoraan valehtelua.....
    tarkoitus harhauttaa.... olla tarkoituksella puhumatta totta?

    Aukeaako wikissä tai vanhan lehtorin absoluuttisessa kieliopissa ja sanaselityksissä
    se, että useimmat ilmaisut saavat todellisen merkityksensä vain siinä kontekstissa missä....
    ja miten ne tuodaan esiin????

    Pilkunnussijoiden ja tieteentekijöiden yhteisöt elää omaa elämäänsä, omassa
    rinnakkaistodellisuudessaan.... ja heidän ponnistelujensa tulokset ovat juuri niin arvokkaita
    kun niitä joku jossain käytännön tasolla hyödyntää.

    AI kui?

    No tästä on aasinsiltaa lyhyempi matka siihen todellisuuteen, että
    nykyisin "prosessi" ja järjestelmien palveleminen ylittää tärkeydessään
    tavoitteet, päämäärät ja niihin pääsemiseen "jäävän tekemisen".

    ....Järki käteen ja ostoksille

    Jos ne aivot sieltä kopasta saa omin voimin ulos muutoin kuin
    "roiskaisemalla ne seinälle"..... että ihan käteen.... niin
    taitaa silti jäädä kaupat tekemättä.

    Että mistä olikaan kyse?
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  16. #46
    Peruslaturissa on muuntaja ja tasuri. Jännitteen huippuarvo on neliöjuuri 2 * tehollisarvo. 14V sinin huippuarvo on yli 19V. Se selittää miksi sellaista ei kannata pikkuakkuun kytkeä. Älylaturi antaa tasaisempaa jännitettä eikä se nouse vaikka akku tulee täyteen. Silloin ei myöskään hajoteta elektrolyyttiä vedyksi ja hapeksi ("keittäminen").
    Ei kylläkään liity mitenkään tohon alkuperäiseen aiheeseen eli bensanhajuun.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  17.  
  18. #47
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Peruslaturissa on muuntaja ja tasuri. Jännitteen huippuarvo on neliöjuuri 2 * tehollisarvo. 14V sinin huippuarvo on yli 19V. Se selittää miksi sellaista ei kannata pikkuakkuun kytkeä. Älylaturi antaa tasaisempaa jännitettä eikä se nouse vaikka akku tulee täyteen. Silloin ei myöskään hajoteta elektrolyyttiä vedyksi ja hapeksi ("keittäminen").
    Ei kylläkään liity mitenkään tohon alkuperäiseen aiheeseen eli bensanhajuun.
    Hajuista puheen ollen

    Tapahtui lähes 20 vuotta sitten.. Kaverini oli reissussa, eikä vaimonsa onnistunut tavoittamaan häntä. Rouva soitti sitten minulle ja kauhuissaan kertoi, että heidän asunnossa haisee aivan hirvittävälle mädäntyneelle kananmunalle. Viemäriä arvailin, mutta en osunut oikeaan. Enpä oikein muutakaan keksinyt ja kehotinkin soittamaan huoltomiehelle.
    Melkoisen etsinnän jälkeen hajun aiheuttaja oli sitten paljastunut. Isäntä itse oli laittanut mp:n akun laltaukseen vanhanajan pikku laturiin.. Etteivät olisi olleet tiellä, niin potkaissut sitten akun ja latureineen sängyn alle. Sinnehän ne unohtuivat ja akkukeittämöhän siitä seurasi. Oli huoltomies mutissut jotenkin siihen malliin, että kaiken olin kuvitellut nähneeni, mutta näköjään aina oppii jotain uutta
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12