Laturista mitattu jokaisesta johtimesta jännite, joka vaihteli välillä 18-25V, kun kierrokset olivat noin puolessa.
Lataussäätimen jälkeen latausjännite nousi 13.4V ilman valoja, mutta putosi välittömästi ajovalolla 12V tasolle ja pitkällä sen alle. Kierroksia nostettaessa valot päällä lataus ei kasvanut merkittävästi.
Mistä löytyy mitta-arvot tai tieto miten tästä jatkaa? Molempia, laturia ja säädintä ei viitsi vaihtaa laturin hintaiseen pyörään.
Oppija.
Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
Melko varmasti laturivika koska jännite on liian pieni, siis jos mittasit piuhat irti ja ilman kuormaa. Sieltä pitäis kohtuu kierroksilla tulla reilusti enemmän tyypillisesti yli 60V mutta pienessäkin laturissa yli 40V.
Mittasitko vastuksia?
Käämien väliset pitäis olla suunnilleen samat (+- 5-10% tjsp) ja maahan nähden pitäis olla ääretön vastus.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Kiitos. En mitannut vastusta napojen välillä. Teen seuraavalla valoisalla.
Oppija.
Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
Laturivika joo, paitsi että mistäs kohtaa noi mitattiin? Johtosarjan liittimet voi olla paskana ja luoda varsin muikean jännitehäviön laturin ja mittauspisteen välille.
Riippuu kyl kans laturista ja regusta, mulla uus aftermarket -laturi pukkasi varsin "alhaisen" jännitteen vaihtovirtaa joka vaiheen välille, mutta kyllä sieltä sittenkin vaan tuli (ja tulee) 14,0-14,5 volttia tasavirtaa tasasuuntaajan läpi akun navoille asti.
Sähkömiehet valistakoot, mutta eiks tossa periaatteessa riittäis, että laturilta tulee max jotain 20V vaihtovirtaa? Nimittäin jos motossa on jokin yksinkertainen tasasuuntaaja, joka hyödyntää jokaisesta vaiheesta about sen ylimmän kolmasosan vuorollaan, niin sehän on silloin jatkuvana jännitteenä aina jotain 14-20V välillä. Vai toimiiko ac/dc -muunto toi yhtään noin? Toki on impedanssit sun muut teknisemmät jutut vielä, joita en tähän hätään muista enkä ottanut huomioon tässä.![]()
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Muutenhan periaatteessa joku 12VAC riittäsi hyvin mutta silloin laturin sisäisen resistanssin pitäisi olla aika lähellä nollaa eikä saisi muuttua kierrosten mukaan. Kyseessä on kuitenkin kestomagneettigeneraattori niin jännite riippuu kierroksista. Pienillä kierroksilla ei riittäsi lataus ( pitää muistaa johtohäviöt yms kun kuormaa on joku 20A). Isoilla kierroksilla ( +3000rpm) sitten alkaa jännitettä olemaan kohtuullisesti ja regulaattori muuttaa ylimääräisen tehon lämmöksi ( myös käämitys on osana kuormavirtapiiriä silloin).
Sitten kun magnetointia saa säädettyä niin hukkatehoa ei tule mutta se taasen monimutkaistaa rakennetta ja ei ole kovinkaan yleinen moottoripyörissä.
Aaivan. Mittasin vaihtojännitteen laturin liittimistä. Jännitearvot erosivat 25%, joka on varsin paljon. Tasajännite tasaajan jälkeen nousi 14V:iin, ilman kulutusta, mutta kulutuksen kanssa putosi alle 12V.
Ongelma on ostaako laturin vai säätäjän, kun ei tiedä kummassa vika.
Ja kun joku tietäisi missä vehkeessä ova vastaavat, voisi löytyä käytetyt.
Oppija.
Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
Kyllä toi vihjaa vahvasti, että yksi laturin käämeistä on osin oikosessa.
Kaikkien kolmen johdon välillä (1-2, 2-3, 3-1) pitäis tulla tasan sama vaihtojännite, koska jokaista johtoa on käämitty saman verran ja yhtä monta kierrosta. Tuo ulostulon tasajännite oireilee tuossa tapauksessa myöskin noin, eli jännite nousee periaatteessa melkein riittäväksi, mutta ei kuitenkaan ihan, kun ainakin yksi vaihe on vajaa, ja tuo 12V riittää purkamaan sitten hiljalleen akkua. Yleensä silloin voi ajaa, kunhan vain saa käyntiin ja sullahan on luksusvarustelu, kun voit ladata akkuakin, kunhan laitat vaan valot pois
Säätäjästä kannattaa mitata ohjearvot varmuuden vuoksi ja jos perstaskua pakottaa, niin osta huviksesi uusi regu uuden staattorin kanssa, mutta noi laturin vaihtojännite-erot viittaa siihen, että ainakin laturi on mennyt.
Kantsii asentaa kiinteä jännitemittari ja liittää se akun napoihin, kun saat latauksen toimimaan, niin huomaat heti, jos jatkossa oireilee.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Tämä kannattaa lukea ajatuksella että kirjoittaja on Honda-kuljettaja.Kantsii asentaa kiinteä jännitemittari ja liittää se akun napoihin, kun saat latauksen toimimaan, niin huomaat heti, jos jatkossa oireilee.
KTM 690SM
Kiitos Hondamiehelle.
Olisiko jolla kulla kyseiseen nopoon sopiva säädin, jotta voisin testata myös säätimen toiminnalla asian.
Tuon laturin irrottaminen kun on paljon hankalampaa.
Voisin joko ostaa tai lainata, jos sopiva toimiva löytyisi.![]()
Oppija.
Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.