Tietääkö kukaan,
miten vm.2006 Hornettiin asennetaan madallussarja?
Tällainen on myynnissä ainakin Stormilla, mutta ei vielä tietoa millainen se on.
Siis onkohan vaikeakin homma?
Kyseleepi lyhyenläntä naisihminen.
Kiitokset etukäteen!
Jos keskiseisontatuki löytyy niin melkoisen helppo operaatio tiedossa, kannattaa tietysti kysyä kaveria mukaan vaihtohommaan jos vähääkään epäilyttää.
Koiranluiden vaihdosta on varmaankin kyse, kuvassa tummat yhdistävät osat toisiinsa pulteilla.
koiranluut.JPG
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Jos taas on samanlainen kuin cbf malleissa, niin koiranluita ei ole. Jousi menee takaa vaihtoon ja siihen tarvitaan jousenpuristustyökalut eikä autoon tarkoitetut välttämättä sovellu jousen pienen halkaisijan vuoksi.
Fzr 600,cbr900,cbr954,cbr1000,ktm990,
Xt 1200......vfr1200, xt1200
Keskiseisontatukea ei tuossa mallissa ole, eikä tietääkseni koiranluitakaan. Taitaa siis olla joku tuollainen jousen vaihto. Toivottavasti ei tarvitse puolta pyörää purkaa. Pitänee kysyä jostain pajalta.
Varmaan seisontajalkaakin joutuu sitten lyhentämään.
Kiitos vastauksista, varmaan alkuviikosta jo viisaampi asian suhteen.
Kun saa tehtyä niin pistä kokemuksia siitä. Paljonko laskee ja paljonko tulee hintaa. Minkä mittaiselle se madalletaan ja paljonko se auttoi.
Meillä on juuri sama homma hakusessa eli pitäisi madaltaa pyörä 155 senttiselle. Pyörää ei ole vielä hankittu, mutta hornet on yksi vaihtoehto Yamahan FZ6N:n lisäksi.
Kasvua ei enää tule varmasti vertikaalisessa suunnassa joten pyörää joutuu modaamaan. Customit on pois laskuista, sellainen on jo, samoin erkat ei emäntää sytytä.
Mä olen saanut madaltaa emännälle kolme viimeisintä CBF Hondaa. Siitä hyvä että penkki on alkuperäisesti jo säädettävissä. Taakse tulee progressiivinen jousi joka on siis alkuun löysempi kuin orkkis, ja pyörän oma paino saa perän painumaan alemmas. Etuputkia sitten vastaava määrä ylös. Tallaa joutuu tosiaan lyhentämään ja siinäkin tarvitaan hitsauskonetta. Jos talla on ontto niin itse olen laittanut sisään umpitangosta tuen sauman kohdalle. Uudemmassa CBF:ssä on umpitanko.
Asennuksessa mulla on roikkunut pyörä liinoilla katosta että jousen irroitus onnistuu. Takarengas piti irroittaa että jousipaketti mahtuu pois paikoiltaan. itse jousen vaihto tapahtuu työpöydällä tai lattialla, siihen täytyy jonkunlaista tietämystä suositella, ettei vaan käy mitään vahinkoa kun jousi on puristettuna.
Jos jousi on vapaanakin alkuperäistä lyhyempi, täytyy varmistaa että lukitusrengas tms. varmasti lukittuu ettei sokka pääse missään tilanteessa irti. Sen jousen lyhyyden voi saada esijännityksen säädöllä pois, mutta sitten se säätö on käytetty. Minä sorvautin jousen alle sopivan shimmilevyn että sain liian lyhyen jousen sopivaksi ja esijännitys säätö jäi käyttöön.
Tuo alkuperäinen pankki on aika paksu, että siitäkin voi varmasti verhoomossa vuolla pois.
Kyllä siinä kaikkinensa ihan hyvin aikaa saa kulumaan, tallakin täytyy hioa ja maalata siistiksi.
Fzr 600,cbr900,cbr954,cbr1000,ktm990,
Xt 1200......vfr1200, xt1200
2005 vuosimallin Hornetin kävin juuri koeajolla. Kyllä se aika räyhäpeliltä tuntuu kun on tottunut raskaaseen custom tyyppiseen pyörään (VF750C). Hornetissa ei ole tehoa kuin kymmenkunta heppaa enemmän, mutta se vie kevyttä pyörää ihan toisella tavalla kuin noin 90 heppaa vie magnaa.
Nyt kun vertasin Yamahaan niin vähän kallistuisin taas Hondan suuntaan, kytkin, vaihteisto yms. toimii kuin sveitsiläinen kello. Jammussa oli selvästi nihkeämpi, mutta ei sekään läheskään käyttökelvoton ole. Kaikkeen varmaan tottuu.
Pitää käydä testaamassa Hornetin ruiskuversiota, katsotaan miten sitten vaaka kallistuu. Tiukkaa on yrittää päättää kumpi olis emännälle parempi, taitaa kumpikin olla hyviä valintoja. Kannattaako tuota pohtia sen enempää kuin että kummasta löytyy käytettynä mieleisemmän näköinen ja sopivalla hinnalla.
http://www.moottoripyora.org/keskust...600-n-madallus
Ohop ei ole kyllä pahan hintanen toi Stormin myymä...
Viimeksi muokannut: messerschmitt; 25.08.2015 klo 00:13.
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Jep, kiitoksia. Tämä auttoi taas eteen päin. Kummankin saa maadallettua suurin piirtein saman verran ja se maksaa myös suurin piirten saman verran. Ei auta tuokaan valinnan tekemisessä.
Nyt on sen verran lyhyt kuski ettei noista halpissarjoista ole riittävästi apua vaan pätäkkää pitää latoa vähän enemmän tiskiin ja hakea sitä viittä senttiä. Näiden linkkien perusteella se näyttää realistiselta, kyllä noista emännälle pyörä syntyy.![]()
En taida sittenkään tarvita sitä madallusta (pituutta 166 cm). Tässä kun on jo viikko mennyt harjotellessa, niin tuntuu pyörä pysyvän jo paremmin varpaiden välissä.
Pistetäänpä tännekin puolelle kun kyselin täälläkin.
Eli ei tällä kertaa tullut Hornettia taloon vaan päädyttiin Yamahan FZ6N:ään. Syynä ei ollut sen kummempaa kuin että saatiin hyvä vaihtotarjous, Honda oli loppuun asti kisassa muuten mukana enkä usko että tuo jammu on sen parempi tai huonompi. Meille vaan merkkas valmis madallussarja ja myyjäliikkeen hyvä tarjous entisestä. Ei tarvinnut väkisin myydä yksityiselle entistä ensin.
Mutta itse asiaa eli tuo on mitä suurimmalla todennäköisyydella tehtaan sarjalla madallettu eli noin 45 milliä. Myös keulaputkia on tuotu jonkin verran kolmion läpi, nähtävästi niin että ohjauskulma säilyy ja pyörä laskee tasaisesti perästä ja keulasta. Seisontajalkaa on jouduttu lyhentämään.
Tuo riitti että 155 senttinen pystyy juuri ja juuri tuolla ajamaan, päkiät ei yllä maahan, ainostaan varpaat. Penkki on kuitenkin vielä alkuperäinen, siitä otetaan sentti, pari pois ja kavennetaan kunhan ensin löytyy Oulun seudulta osaava tekijä hommalle. Sen jälkeen tuo on jo sopiva kun on jo ennestään tottunut moottoripyörää käsittelemään.
Toivoa siis on noinkin lyhyellä saada alleen tehokas pyörä. Ei ehkä ihan ekana kuitenkaan kannata näin hankalalla aloittaa, mutta kun ensin pyörän perushallinta on hanskassa niin mikä ettei.
Sitten kun opettelee etukäteen katsomaan mihin pyörän ajaa ja miten päin niin kyllä lyhyelläkin homma onnistuu. Viimeisenä keinona on sitten pyytää rohkeasti apua jos pyörän ajaa vahingossa pois pääsemättömään paikaan. Vaimolla onnistui siirtää pyörää nousemalla pois päältä ja työntämällä vierestä. Tässä pitää vaan olla tarkkana ettei päästä kallistumaan pyörää toiselle kyljelle. Etujarrun ja haarukan kanssa pumppaamalla saa vähän tehostettua liikettä jos rengas on montussa tai pitää ylämäkeen siirtää.
Lyhyelläkin on siis toivoa kun tiedostaa ja hyväksyy muutaman jutun.
Uskoisin että Hondaan homma onnistuu samalla kaavalla. Se maksaa, mutta ei mahda mitään, niin se maksaa jammuunkin.
ps. Jos joku lippalakki Esa Corollan karvanoppien takaa irvistelee kun apua pyytää niin se on pelkkää kateutta sitten. Niistä ei kannata välittää.
Asiaa vielä selvitelty, kun onnistuin kaatamaan pyöräni näin aloittelijana :-(.
Penkin madalluksessa voisi saada kaksi senttiä pois vaihtamalla vaahtomuovin geeliin. Se ei riitä.
Itse mittasin, että madallusta pitäisi saada 4-5 cm, ennen kuin kantapäät ylettyisivät maahan molemmilta puolilta yhtä aikaa. Toinen vaihtoehto, madallussarjan (iskarin haarukkaosa) vaihto (lupaa 3,5 cm), ei olekaan pikkujuttu. Mistään pajalta en saanut varmistusta siihen, että osan pystyy ihan varmuudella vaihtamaan, ainakin se kuulemma voi olla tosi jumissa. Joku puhui jopa iskarin purkamisesta(?). Siihen lisäksi etuhaarukan laskeminen ja mahdollinen seisontatuen lyhennys. Tässä on naisihminen ihan hoomoilasena, mitä uskataa lähteä tekemään ja millä olisi riittävä vaikutus korkeuteen. Muutenhan pyörä on vallan hyvä ajaa, mutta nopeissa pysähdyksissä riskinsä. Ohessa kuva madalluspalikasta ja iskarista.
Onko toi palikka tarkoitettu korvaamaan jompikumpi pää tuosta iskarista ?
Jos näin on, niin eikös tuon saman asian aja, jos poraa uudet rei'ät nykyiseen kiinnikkeeseen ja katkaisee ylimääräiset pois ?
Ja kyllä noilla pyörillä pärjää, vaikka ei molemmin puolin kantapäät maahan osuisikaan.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Iskarissahan se on kiinni. Jos olis pelit ja vehkeet, mutta helpommin sanottu kuin tehty.
Aika huteraksi sitä itsensä tuntee, jos joutuu varpaiden välissä pitämään pyörää epätasaisella pinnalla näin naisihmisenä; ei tartte olla kuin kuoppa asfaltissa jalan alla ja tasapaino katoaa.
08DSC02729.jpg
Tommonen kuva löytyi internetin syövereistä, eli kyllä jokun pajan se pitäisi helposti pystyä vaihtamaan.
Osan alla näkyy mutteri, siitä kiinni ja vääntää tuota osaa auki ja vaihtaa uuden tilalle, ei tarvitse sen kummemmin iskaria availla.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Ei kait tuota jousta tarvi purkaa - vaan tuon palikan avulla pidennetään iskaria joka vastaa samaa kuin koiranluiden pidennys, eli käytännössä laskee perää tai jotain..
29653-300-avon-fat-swing-arm-haya_shockspacer.jpg
ZH2 2020
Kiitos avusta, täytyy taas kysellä pajoilta.
Mistähän sen tietää, paljonko etupäätä täytyy laskea?
Noh,
Pyydä vaikka kaveria pitää pyörää pystyssä, mittaa takaa vaikka akselista katteen alalaitaan ennen osan vaihtoa ja sen jälkeen. Tosin tuossahan sanotaan että madaltaa 3,5 cm.
Ja edestä sama homma, akselista mitta vaikka sinne lampun alaosaan ennen vaihtoa ja sitten tiputtelet keulaa sen 3,5 cm ja tarkistat että akselin/lampun väli muuttui sen 3,5.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Äkkiseltään sanoisin että jää 35mm laskematta keula. Ainakin pumppuja laskemalla.
http://www.bikez.com/pictures/honda/...0-%20Honda.jpg
KTM 690SM
Olisko näissäkin keuloissa jousien jatkeena sellainen iskarin sisällä esijännitystä määrittelevä holkki/putkenpätkä. Siitä kun nappaa palajn pois niin tippuu keula ilman jousen vaihtoa. Jaa mutta ei sitä jousta taida kannattaa sinne ihan vapaasti päästä hölskymäänEli asiasta huomio jos jousta lyhentää niin esijännitys spaceria pitää pidentää.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)