Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Tuossä äsken kun starttasin kuului sellainen luistava sähköinen ääni 1-2 sekuntia jonka jälkeen pyörä starttasi käyntiin. Sammutin pyörän ja teki sen saman Ajoin 2,5 km ja kokeilin taas, mutta nyt starttasi normaalisti Onko jollekin käynyt samoin ja mikähän tuohon syynä?
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  2. #2
    "Luistava sähköinen ääni"

    Ikää ja kilometrejä on sen verran takana, että kannattaa käyttää startti irti ja putsata/rasvata niitä hammaspyörän ympärillä olevia osia, jos ei ole kertaakaan tehty.
    Ohjeet vaikkapa tuolta: http://www.bmwst.com/faq/docs/starter.pdf

    Hammaspyörää ja bendixiä (se hammaspyörän takana oleva laakerin näköinen) ei tarvitse välttämättä irroittaa, niin ei tarvi puljata noiden sokkien kanssa.
    Ja en tiedä vaikuttaako tuohon ääneen. Tyypillisesti tuo startin jumiutuminen aiheuttaa rääkäisyn starttaamisen lopuksi.

    Nimim. vastaavan putsauksen juuri tehnyt
  3. #3
    Lisää ohjeita täällä
  4. #4
    Kiitos noista ohjeista Tämä ääni kuuluu kun painaa starttia - sen pari sekuntia - ja sitten startti pyörittää. Mutta tuo putsaushan saattaa auttaa tuohonkin asiaan
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  5. #5
    Lainaa Kipa kirjoitti Katso viesti
    Kiitos noista ohjeista Tämä ääni kuuluu kun painaa starttia - sen pari sekuntia - ja sitten startti pyörittää. Mutta tuo putsaushan saattaa auttaa tuohonkin asiaan
    Ja jos ei auta niin osta uusi startti Ebaystä
    Siinä saattaa olla Bendix hajalla ja sitä ei saa kuntoon eikä varaosana löydy.
    Joissakin Citikoissa ja Peugeoteissa on sama startti, mutta ne pyörivät eri suuntaan, joten niiden halvalla myytävät Bendixit ei käy.
    Itse purin ja kasasin oman startin moneen kertaan pari vuotta sitten, mutta lopulta piti ostaa uusi startti, kun se Bendix oikeesti luisti.

    Tuolta esimerkiksi saa toimivan startin edullisesti.
    Tuollaisen minäkin ostin pari vuotta sitten ja toimii erinomaisesti.
    Startti Gessuun

    Onko muuten akku kunnossa? Sekin tai sitten liitännät voivat aiheuttaa moisia ongelmia.

    Pekka
  6. #6
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Ja jos ei auta niin osta uusi startti Ebaystä
    Siinä saattaa olla Bendix hajalla ja sitä ei saa kuntoon eikä varaosana löydy.
    Joissakin Citikoissa ja Peugeoteissa on sama startti, mutta ne pyörivät eri suuntaan, joten niiden halvalla myytävät Bendixit ei käy.
    Itse purin ja kasasin oman startin moneen kertaan pari vuotta sitten, mutta lopulta piti ostaa uusi startti, kun se Bendix oikeesti luisti.


    Onko muuten akku kunnossa? Sekin tai sitten liitännät voivat aiheuttaa moisia ongelmia.

    Pekka
    Akun vaihdoin keväällä...tuli muuten itselläkin mieleen noiden akun napojen tarkistus, kun vaan nyt ehtii..
    Ei muuten paha hinta uudelle startille
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  7. #7
    Heh

    Allekirjoituksessasi oli teksti
    ex. BMW R 1100 GS (paras)

    Mistä moinen kommentti?

    Pekka
  8. #8
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Heh

    Allekirjoituksessasi oli teksti
    ex. BMW R 1100 GS (paras)

    Mistä moinen kommentti?

    Pekka
    Vaihdoin AT:n sopivalla välirahalla yksityiseltä R1100GS:ään. Se oli saksan tuontia ja tuunattu GSA:ksi Jostakin syystä elokuussa -11 vaihdoin sen mutta toukokuussa -12 löysin Treen YamahaCenteristä nykyisen, "muihin vaihdetaan mutta bemariin päädytään" pitää osaltani paikkansa. Eli jos olisin jättänyt tuon syrjään hyppäämisen tekemättä olisin säästänyt PALJON rahaa. Niin kuin Pekka tiedät GS on luja ja helppo huoltaa, joten luulen että tästä asiasta ei kättä aleta vääntämään
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  9. #9
    Lainaa Kipa kirjoitti Katso viesti
    Vaihdoin AT:n sopivalla välirahalla yksityiseltä R1100GS:ään. Se oli saksan tuontia ja tuunattu GSA:ksi Jostakin syystä elokuussa -11 vaihdoin sen mutta toukokuussa -12 löysin Treen YamahaCenteristä nykyisen, "muihin vaihdetaan mutta bemariin päädytään" pitää osaltani paikkansa. Eli jos olisin jättänyt tuon syrjään hyppäämisen tekemättä olisin säästänyt PALJON rahaa. Niin kuin Pekka tiedät GS on luja ja helppo huoltaa, joten luulen että tästä asiasta ei kättä aleta vääntämään
    No niinpä.
    Mä ostin oman R1100GS pyöräni syksyllä 2004. eikä ole tarvinnut vaihtaa.
    Maksoin silloin siitä 7.900 euroa. 40.000 km ajettu.
    Olen ajanut sillä yhteensä 130.000 km ja aina vain tuntuu yhtä hyvältä.

    Pekka
  10. #10
    Viikonloppuna erehdyin päästämään ajelukaverin pesemään painepesurilla Gessuani (ei ollut tarkoitus antaa, mutta en ehtinyt väliin). Tästä oli seurauksena, että startti ei pyöritä nyt. Kuuluu vain kova pärryytys/nakutus. Kuulostaa siltä kuin solenoidi hakkaisi. Kun en tässä muutamaan päivään ehdi alkaa ropaamaan niin herättelenpä akateemista keskustelua aiheesta. Eli mistä tuo vika voisi tarkalleen ottaen johtua? Tiedän, että akku ei ole kaikkein parhaimmassa hapessa.
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  11. #11
    Lainaa Vilmart kirjoitti Katso viesti
    Viikonloppuna erehdyin päästämään ajelukaverin pesemään painepesurilla Gessuani (ei ollut tarkoitus antaa, mutta en ehtinyt väliin). Tästä oli seurauksena, että startti ei pyöritä nyt. Kuuluu vain kova pärryytys/nakutus. Kuulostaa siltä kuin solenoidi hakkaisi. Kun en tässä muutamaan päivään ehdi alkaa ropaamaan niin herättelenpä akateemista keskustelua aiheesta. Eli mistä tuo vika voisi tarkalleen ottaen johtua? Tiedän, että akku ei ole kaikkein parhaimmassa hapessa.
    Se akku on ihan loppu. Tuo johtuu siitä. Ei tuo homma pesemisestä johdu. Vaihda se akku oitis AGM akkuun Heavisidestä. Malli on SLA 12-22 ja sen saat tuolta. Heaviside Oy
    Kerro Heavisiden Mauri Tuusalle terveisiä minulta, saat ehkä muutaman euron alennusta. Eikä se Maurin AGM akku maksa muutenkaan kuin jotain 80.- euroa.
    Mauri lähettää linja-autolla akkuja mihin vaan.

    Itse vaihdoin Maurilta 6 vuotta sitten ostamani SLA 12-22 akun uuteen tänä vuonna. Siitä lähti kyllä vielä hyvin käynnistysvirtaa, mutta kapasiteetti oli hävinnyt jonnekin. Unohdin valot päälle parkkipaikalla ja akku tyhjeni aika pikaisesti, joten vaihtoon meni sen takia.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 29.07.2015 klo 03:58.
    Pekka
  12. #12
    Mistä näitä vanhoja viestiketjuja löytyy?
    Nyt mulla on vuonna 2004 ostamani R1100GS pyörän mittarissa 205.900 km ja meno jatkuu.
    Hienosti pelaa uudella akullakin.
    Pekka
  13. #13
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Se akku on ihan loppu. Tuo johtuu siitä. Ei tuo homma pesemisestä johdu.
    Erikoista tuossa on, että päivän aikana käynnistyi kyllä nikottelematta joka kerta. Kotona (mäkistartilla pääsin kotiin) latasin akun, mutta sama pärinä. Jos pyörä on seissyt tallissa pidemmän aikaa niin silloin on kyllä akku osoittanut voimattomuutta, mutta äänimaailma silloin ollut naks-wouuu eli ei ole jaksanut kunnolla yrittääkään. Akun päivitys on toki paikallaan, nuo oireet vain vähän hämmentävät.
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  14. #14
    Lainaa Vilmart kirjoitti Katso viesti
    Erikoista tuossa on, että päivän aikana käynnistyi kyllä nikottelematta joka kerta. Kotona (mäkistartilla pääsin kotiin) latasin akun, mutta sama pärinä. Jos pyörä on seissyt tallissa pidemmän aikaa niin silloin on kyllä akku osoittanut voimattomuutta, mutta äänimaailma silloin ollut naks-wouuu eli ei ole jaksanut kunnolla yrittääkään. Akun päivitys on toki paikallaan, nuo oireet vain vähän hämmentävät.
    Toi nyt on ihan päivänselvää. Akusta on kapasiteetti loppu ja akku on väsynyt.
    Ajossa latautuu sen verran, että seuraava käynnistys vielä onnistuu. Mutta kun seisoo niin kapasiteetti häviää.
    Pekka
  15. #15
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Toi nyt on ihan päivänselvää. Akusta on kapasiteetti loppu ja akku on väsynyt.
    Ajossa latautuu sen verran, että seuraava käynnistys vielä onnistuu. Mutta kun seisoo niin kapasiteetti häviää.
    Maurilta on uusi akku haettu. Kun ehtisi vaan taiteilemaan paikoilleen. Täytynee jotain fyllinkiä laittaa väliin, kun on hiukan pienempi kuin vanha akku ja siis väljä akkukehikkoon...

    Edit
    Mutta olihan tästä ihmettelystä se riemu, että tuli starttimoottori purettua ja puhdistettua. Aina pitää joku syy löytää, että saa purkaa osia ;-)

    Edit2
    Akku taiteiltu paikoilleen. Vähän piti kumilistaa laitella tueksi ja dremelöidä miinusjohdon kenkää, että mahtui kiinni, mutta voi tätä pienen ihmisen riemua, kun mopo taas käynnistyy :-)
    Viimeksi muokannut: Vilmart; 07.08.2015 klo 21:01.
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  16.  
  17. #16
    Lainaa Vilmart kirjoitti Katso viesti
    Maurilta on uusi akku haettu.
    Akku taiteiltu paikoilleen. Vähän piti kumilistaa laitella tueksi ja dremelöidä miinusjohdon kenkää, että mahtui kiinni, mutta voi tätä pienen ihmisen riemua, kun mopo taas käynnistyy :-)
    Ilo se on pienikin ilo pienelle ihmiselle.
    Mulla toi Maurin akku kesti 6 vuotta ja sitten kapasiteetti oli jo vähän kateissa.
    Starttasi hyvin aina, mutta kun unohdin valot päälle EVOn ajoreissun jälkeen, niin 15 minuutissa oli akku tyhjä.
    Seuraavana päivänä hain uuden AGM akun Maurilta Heavisidestä.
    Pekka