Lähtökohtaisesti, jos ostan uuden tuotteen, odotan siltä tiettyä laatua. Takuuviat korjaa tuotteen edustaja /valmistaja. Muutenhan ei lastentaudit ja tyyppiviat kirjaudu minnekään. Asiakas saa samaa shittiä vuodesta toiseen. Toki Kottarainen on aina mielletty rakennussarjaksi ja enemmän henkilökohtaiseksi laitteeksi kuin japsit. Jos on hienoja ominaisuuksia paljon, niin muutama vähemmänkin hieno mahtuu joukkoon.
Silti, Tykkään ja hankkisin vieläkin nykytietämyksellä![]()
Mielestäni ei ole suuri vaiva käyttää T-avainta mikä on siinä pyörän työkalupussissa (korjaus sarja) ja kiristää niitä hieman "löysällä" olevia torks ruuveja varovaisesti ja tihkuminen pysähtyy aika varmasti siihen . Ainakin mun pyörässä kävi niin. Paras tietysti olisi jos käyttää momentti avainta mutta sen pitää olla hyvälaatuinen avain sitten. Kolmea ruuvia olen omastani alkuaikoina joutunut hieman kiristämään ja eikä muita rakennussarjaan viittaavia hommia ole tullut eteen.
Ultrafast KTM machine .
Ei sitä uutta pyörää ekana tuu mieleen alkaa ruuvaamaan. Kyllä tällä vuosituhannella luulis jo öljyjen pysyvän sisuksissa oletuksena. Tietenkin kiristin kaikki kannat, mutta eipä se auttanut.. Ja löytyi muitakin vuotokohtia, kuulemma laitetaan huollossa uudet tiivisteet, toivottovasti takuuseen, ettei ole ominaisuus:-) Täytyy hommata se killeri, yllättäin myyjäliikkeellä sitäkään ei ole tallessa.
Miten ne takapyörän välys ongelmat ratkaistiin, vai onko vieläkään ratkaistu?
<p>Suzukilla vuodesta 1993</p>
Kovemmat kiristysmomentit , kylmänä välystä ei nyt tunnu. Ei vielä tietoa onko korjaantunut. Seuraava murhe ?https://www.youtube.com/watch?v=zNTjZs_yMHI Enemmän aiheesta http://104.154.64.130/viewtopic.php?...0b1f767e27cc5a
Viimeksi muokannut: vepe; 26.04.2015 klo 21:52.
You Only Live Twice
Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
Alihankkija laittanut öljynsuodattimeen hippasen liian tiivistä paperi suodatusta. Ei mikään uusi asia , aina välillä alihankkija tuntuu lähettävän tuollaisia suodattimia eikä ainakaan kuivana pysty erottamaan onko suodattimessa jotain vialla. Akseli asiaan ei ole kuulemma mitään korjausta olemassa muuta kuin momentin kiristys mutta toisaalta ei haittaa menoakaan mitenkään eli ei aiheuta huolta suurempaa .
Ultrafast KTM machine .
Mulla on laitettu ennen talvisäilöä uusi taka-akseli ja uudet kiristysmomentit. Tällä hetkellä OK. Katotaan kesähelteet radalla vielä.
Katoin kanssa ton filtteriongelman Superduke.netistä. Pitääkin kysyä huollosta, onko tullut viallisia eteen? Seuraava filtteri ei välttämättä ole orkkis mun pyörässä.
Ei kai näissä mitään "uutta auringon alla".
Pomminvarmaa bulkkikamaa on tarjolla......
ja niihin saa "jotain hibistä" armottomalla pimppaamisella.
Sitten on tuotteita/valmistajia, jotka tarjoavat "pimppaa hyllyltä"......
mutta homma toimii tavallaan "savolaiselta pohjalta"......
eli kuluttajan on oltava valmis hyväksymään se, että joutuu jalostamaan.....
öhhhhh..... tuotteen, "valmiiksi".
Tämä asia tahtoo olla hukassa..... ja sitten alkaa aina helvetillinen
spekulointi sekundäärisillä aspekteilla.
Loppupeleissä kuluttaja tekee aina valinnan......
Jalostaako "pimpatun tuotteen" valmiiksi....
vai ostaako "valmiin tuotteen"....
jonka joutuu pimppaamaan saadakseen ne hibikset.
Näillä on aina menty, näillä mennään.... ja tullaan menemään.
Tai sitten ladotaan 50-100 kiloegeä tiskiin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ja niille, jotka ei jaksa kuunnella jenkin vinkumista niin vika näytetään kohdassa 1:00-1:10.
Vanhassa Superdukessa öljyfiltteri meni vähän tuon näköiseksi jos vedet ja öljyt pääsi sekaisin (vesipumpun akselin/stefan takia). Tosin ei se sillonkaan tuolla tavalla romahtanut. Eihän nää isoja juttuja ole, mutta kyllähän KTM:n laatu on tainnu pikkasen tippua siitä mitä se parhaillaan oli.
Superbike #7
No ei se nyt pikkujuttu ole, jos kone on kaputt. Laittavatko sitten uuden moottorin takuuseen vai saako entisestä kalua. Kolisemaanhan se oli jo tuolla ruvennut.
Bone tuossa viittasi valmistajiin, mutta ei kai sillä nyt erityistä merkitystä ole. Todella isoilla (japsi) taloilla on enemmän resursseja tuotekehitykseen ja testaukseen ja luulisi että pahimmat pommit saadaan torpattua. Pienemmillä valmistajilla tuotteet ovat sitten enemmän "persoonallisia" hyvässä ja pahassa. Kaveri osti ensimmäisen LC4-koneisen adventuren joskus 90-luvulla ja oli siinäkin kaikkea kivaa riesaa. Jo sitä ennen kaksitahtareiden Motoplat "virtapäät" olivat erityisen surullisenkuuluisia. 2500mk/laaki ja kesti pyhättömän viikon tai sitten ei.
Markkinoiden hienoimmasta päästä Kotari on aina ollut ainakin minun silmääni, mutta kaikenlaista laatujuttua on kyllä saanut koko ajan kuulla sieltä täältä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Niinpä. Huonolla tuurilla noissa tapauksissa vedetty vaikka ratapäiv(i)ä ekan huollon jälkeen ja kone käy ilman kunnollista voitelua.
Onkohan tuollaisen viallisen filtterin voinut huomata paketista otettaessa ennen asennusta? Olisiko tarkkasilmäinen huoltaja voinut sen huomata ennen asennusta...
Eipä sitä ainakaan silmämääräisesti voi oikein nähdä. Taitaa mittaristoon syttyä vikavalo jos paineet ei ole kohdillaan koneessa eikä silloin kannata ajoa jatkaa. Jokunen vuosi sitten kun hain silloiseen kotariini öljysuodatinta stormilta niin sanoivat että joku erä oli vedetty pois myynnistä saman ongelman vuoksi pyörä taisi olla 690 SM. Suodattimen valmistajaa en muista mutta ns.luotettava merkki oli kyseessä.
Ultrafast KTM machine .
Periaatteessa öljynpaineen merkkivalon pitäisi kyllä kertoa onko voitelu koneessa riittävää vai ei. Toki öljypumppua tuo tukossa olevaa suodatinta vasten pumppaaminen rasittaa ja aiheuttaa pahimmillaan kavitointia, mutta niin pitkään kun suodattimen läpi menee riittävä määrä tavaraa paineen ylhäällä pitämiseksi, ei moottorivaurion riskiä pitäisi olla olemassa. Tuo tietenkin riippuu sitten siitä, että millä paineella öljynpaineen merkkivalo sammuu. Toki sitten tuollaisen suodattimen suodatuskyky ei liene ihan paras mahdollinen.
Superbike #7
Eikös näissä (suodattimissa?) ole kuitenkin joku ohivirtausventtiili sen varalta että paine nousee liikaa tukkeutumisen vuoksi. Jostain muistelisin lukeneeni, tais olla joku öljynsuodatintesti jossain.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Öljypumpuissa on varoventtiili. Mutta paineanturi on voitelulinjassa filtterin jälkeen. Joten kylläpä valo pitäisi vilkkua jos paine on liian alhainen.
Kotareissa mitä mulla on ollut, toi eka öljynvaihto on hiuksia nostattava. Proppu ei meinaa tulla reiästä ulos kun on niin täynnä metallinmujua. Crossipyöriä mulla on ollu uutena pitkälle yli 10kpl, eikä vastaavaa rautamäärää muista merkeistä tule ulos. Sanotaan että Kotarin viidennessä öljynvaihdossa rautaa on sama määrä kuin muissa ekassa.
Mutta ihan samalla tapaa ne on silti kestäneet. Sanoisin että jenkkivideon kalina lienee vainoharhaisuutta kun tyyppi on säikähtänyt filtterin ulkonäköä.
Peltifiltteri voi olla kasassa kanssa, mutta eipä sitä kukaan huomaa pois ottaessa.
Tietysti tuon filtterin pituus voi altistaa sitä tuollaiseen painumiseen.
Peltifiltteri on myös hermoille siitä parempi, että koska lastut on piilossa, niin et näe niitä öljynvaihdossa. Kotarin mallissa kaikki on näkyvissä.
Itse kyllä painan meisselillä takaiskuventtiilin kumia ja valutan suodattimen menopuolelta öljyä pihalle vain katsoakseni paljonko sitä on siellä. Triumph on ollut kaikista puhtain pyörä sen puolesta, esim 954 rr oli aina hilua, samoin suzukeissa yms.
Tuon jenkinkin hermot olisi nipussa, kun olisi vienyt sen huoltoon, ne olisivat pitäneet turpansa kiinni ja äijä olisi ajanut onnellisena auringonlaskuun. ignorance is bliss.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
"Korvaako tuo BMW kaikki kulut kun on aikamoista rallia tuo kotiin kutsuminen . Siis kaiken menetetyn ajan kun sitä joutuu näköjään kuljettelemaan työaikanakin alvariinsa korjaamolle . Huh huh sentäs... " Ja vuotaa-hymiö perään... Kun vaihtaa tuon kirjainyhdistelmän...niin myös samat perälaakerivitsit toimii, ja...missä onkaan vuotaa-hymiö?
Viimeksi muokannut: hidas57; 27.04.2015 klo 20:20.
Samasta paikasta omastanikin oli vuotoa mutta selvitin kiristämällä kiinnitys ruuveja olisiko niitä ollut kolmesta neljään siinä. Se momentti on vain aika hentoinen ja on vaara että kiristää liikaa ja silloin kierteet kärsii lohkossa. Epäilen että tehtaalla kun kokoavat niin on hieman liian kevyellä momentilla osa moottoreiden lohko ruuveista kiristetty. Tiivisteessä ei luultavasti ole mitään vialla vain momentissa . Itse ehkä korjaisin asian niin että laittaisin lohkoihin tapit kierteillä ja mutterit kiristämään eikä mitään torks ruuveja .
Ultrafast KTM machine .
Jep. Eipä juuri kirjainyhdistelmällä ole väliä kun laatupalikoita pultataan puolivalmisteisiin.
Onneksi on Ducati niin löytyy edes jostain eurosta tyyliä.
Supermoto
You Only Live Twice
Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
No, suurempaa ei todellakaan kannata ruveta tekemään itse näinhän se on mutta muutaman ruuvin kiristämistä ei voi katsoa korjaamiseksi varsinkin kun ne oli suht kevyesti kiristetty ja öljyä sieltä tihkui ja kyllä reklamoin asiasta huoltoon. En kyllä aivan pikkuasioiden takia viitsi juosta huollossa pyörää näyttämässä vähän väliä. Tietysti jos ruuvit olisi olleet kireällä ja öljyä olisi tihkunut niin sitten. Mielestäni huollon pitäisi tarkistaa että moottorin lohkojen ruuvit on oikeassa momentissa luovutushuollossa ja myös tonnin ensihuollossa mutta en tiedä tekevätkö sitä.
Ultrafast KTM machine .
Moi!Kieltämäti harmillisia tuollaiset öljy vuodot...Itselläni 375km ajettu yksilö...,ja juuri käytin pyörää hieman lämpimäksi,ei ainakaan isompia öljyvuotoja..mutta sen verta minuakin alkoi asia kiinnostamaan,että täytyyhän asiaa seurata....t.kimmo
Joissakin pyörissä nuo sivukopat ovat ikuinen riesa. Suzukilla tuli muovisia sivukoppia joskus ja eivät tahtoneet pitää. Ruuveja liian harvassa ja koppa vääntyi jos kiristi.
Jos Kotarissa on pahvitiiviste, koppa irti, putsaus ja ohuelti tasotiivistemömmöä pintoihin ja takuulla pitää. Locktitella on oivallista mustaa muovipohjaista. Numeroa en tähän hätään muista.
Trumppaa tykkään kehua ja siinä on sivukopissa ruuveja todella tiheässä. Vähän kuin (kokeneen) koneinsinöörin suunnittelema moottori. Muutenkin lähes kaikki on tehty korjattavaksi ja ylimitoitettu (paitsi ehkä starttikytkin mikä tyyppivikana). Noh, eka yksilöni meni takuuseen koko pyörä, koska vuoti öljyä kannen välistä ja eivät saaneet korjattua. Maailmalla oli muutama yksilö silloin vuonna 05, missä sama homma. Juurisyy edelleen mysteerio.
Toki uudessa pyörässä jokin öljyn tihkuminen vituttaa, mutta jos homma korjaantuu minuutin työllä ruuveja kiristämällä, ei se ole hirmuisen hässäköinnin arvoista mielestäni. Varaa aika korjaamolle, ota vapaata töistä, aja parhaimmillaan satoja kilometrejä sinne, odottele, aja takaisin kaatosateessa, totea että vuotaa edelleen jne.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kovasti on harkinnassa olisiko tässä seuraava pyörä. Harmillisesti tällä hetkellä ei Motokeitaalla ole koeajoon tarjolla pyörää.
Kyllä ne pultit muistakin pyöristä tippuu. Kaverilla Panigale niin ensi huolto kesti kaksi päivää kun jokaikinen pultti käytiin läpi ja lukitteen kanssa uuteen momenttiin![]()