Muuten asiallinen kirjoitus toimitukselta, mutta seuraava jäi kummeksuttamaan...
En ymmärrä, miksi yksinkertaisesta asiasta tehdään niin vaikeaa. Hommanhan pitäisi mennä näin: Kilpailuun osallistutaan omalla vastuulla. Myös kilpailua seuraavat ihmiset ovat liikkeellä omalla vastuulla, onhan kyse moottoriurheilusta, jossa aina voi sattua jotakin. Sekä kuskit että katsojat voivat halutessaan vakuuttaa itsensä, mutta pakko ei ole.
... siis jatkossa vaikka Ahvenistolla pitäisi pääsylipun lunastamisen lisäksi käydä "IFin" kojulla ottamassa katsojavakuutus siltä varalta, että jonkun kisapeli karkaa katsomoon![]()
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Niinpä ja tässä toinen juttu http://www.kouvolansanomat.fi/Online...015518677666/4 joka ehkä hiukan valottaa sitä miksi vakuutusyhtiöillä on iso hinku rajata kilpailut - kuljettajien osalta - liikennevakuutuksen korvauspiiristä.
Nuo jutussa mainitut kisat taisivat kestää neljä päivää....... Korjaan, kuusi päivää.
Viimeksi muokannut: Patukka; 23.02.2015 klo 22:41.
Olihan se hyvä vetää tuo
2013 FIM International Six Days Enduro
noin niin kuin perusteluna tuohon Kouvolan Sanomien juttuun.
Ihan kuin tuolla Haminassa ajeltaisiin joka vuosi ko. kisoja.
Pekka
Kisa oli 8-13.8 2011.
Olin paikalla.Kilpailukeskus ja varikko sijaitsevat Kotkan kantasatamassa ja kilpailureitti kulkee Haminan, Kotkan, Miehikkälän ja Virojoen kuntien alueilla.
Koko tapahtuma kestää kaksi viikkoa. Tähän mennessä kilpailuun on ilmottautunut joukkueita 31:stä eri maasta, kaukaisimmat Argentiinasta ja Chilestä. Kaikkiaan kilpailussa ajaa 400-500:n kuljettajaa. Tapahtumaan odotetaan jopa 30 tuhatta kävijää.
SMOTO ottanut kantaa.....
http://www.smoto.fi/?p=2703
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
SMOTO:n sivuolta pongattu
Eduskunnan hyväksymän lakiuudistuksen mukaan liikennekäytöstäpoisto ja liikennekäyttöönotto laajenevat koskemaan kaikkia ajoneuvoja marraskuusta 2015 alkaen. Siitä alkaen kaksipyöräiset ja muut ajoneuvot voi tarpeen vaatiessa ottaa pois liikenteestä, kuten autot tällä hetkellä. Moottoripyöristä, mopoista tai muista ajoneuvoista ei enää tarvitse palauttaa kilpiä. Menettely yksinkertaistaa moottoripyörien liikennekäytöstä poistoa.
Lakiuudistuksen tarkoituksena on myös lisätä mahdollisuuksia sähköiseen asiointiin. Mm. rekisteri-ilmoitusten tekemiseen ei enää tarvita rekisteröintitodistuksen ilmoitusosaa eli II osaa, vaan rekisteri-ilmoituksen voi tehdä myös käyttämällä Trafista saatavaa ajoneuvokohtaista koodia eli varmennetta. Esim. autojen liikennekäytöstä poisto onnistuu nykyisin Trafin nettisivujen kautta ja maksaa 4 €. Eli sähköinen asiointi Trafin kautta on merkittävästi edullisempaa kuin katsastustoimipaikkojen kautta.
Muutokset tulevat voimaan ajokaudelle 2016. Vakuutusyhtiöt eivät vielä tällä hetkellä osaa kertoa säilyttävätkö ne nykyiset seisonta-aikailmoitukset vai poistuvatko ne. Vakuutusyhtiöt mahdollisesti siirtyvät käyttämään moottoripyörillekin pelkästään Trafin järjestelmien kautta tapahtuvaa liikennekäytöstä poistoa autojen tapaan. Liikennekäytöstäpoisto ja -käyttöönotto ovat maksullisia ilmoituksia, mutta sähköisen ilmoitusmenettelyn kautta kuitenkin kohtuuhintaisia (nykyisin 4 €). Hankalaksi koettu liikennekäytöstä poisto helpottuu nyt merkittävästi ja se saattaa aiheuttaa muutoksia myös vakuutuksiin.
Tarkottaako tämä sitä, että seisonta-aikavakuutukset on kohta historiaa ja jokaiselle pyörälle pitää olla oma, ympärivuotinen vakuutus! ! !
Sitä sitten poistellaan liikennekäytöstä, kun ei ajeta.
Tämähän voi vihjata myös sitä, että iso osa prätkistä on talvisin liikennekäytöstä poistettu, jolloin vakuutusyhtiös ei saa tuloja, joka taas tarkoittaa sitä, että vakuutusyhtiö tarkastaa vuosimaksuja...
Onko jatkossa mahdollisuus siirtää bonukset aina siihen pyörään millä ajetaan vai onko niin, että yhdessä pyörässä on kerätty bonus ja loput alkaa keräämään sitä ajon sen mukaan, mitä niillä ajetaan.
Jos pyörä on kolme siikkoa / vuosi liikenteessä, niin kovin kummoista boonusta ei ehdi kertyä, eli maksat aina raskaimman mukaan. Toli kolme viikkoa ei ole påitkä aija, joten sitä kautta ei hirmu kallista, mutta silti.
Tämmöisiä kysymyksiä tuli mieleen monen pyörän omistajana...
Motoristeja helpottaa tulevaisuudessa myös se, että marraskuusta 2015 alkaen rekisteröintitodistuksen teknistä osaa, eli I osaa, ei enää tarvitse pitää mukana kotimaan liikenteessä.
Miksi vain motoristeja? Entäs autoilijat! ! !
http://www.smoto.fi/?p=2717
Viimeksi muokannut: lario; 03.03.2015 klo 12:16.
Autossa se rekisteröintitodistus nyt kulkee hanskalokerossa sen enemmittä ongelmitta
jonkun huoltokirjan tai muun välissä, ellei ihan sitä varten suunnitelussa lokerossa.
Prätkillä tuosta nyt on jotain iloakin, ei tarvi survoa sitä sinne jonnekkin povariin.
Tosin eipä oo tullu sakkoja ku on pokkana vaan valehellu että jäi toisen takin povariin,
vaikka se todellisuudessa on kotona kansiossa. Tuumasivat viimeksikin että " otahan mukaan".
Rekisteröintitodistuksen lopputulema: mikään ei muutu nykytilanteeseen verrattuna. Voisivat käyttää aikansa johkin järkevämpiin päätöksiin..
Amerikkaa
Autoissa ainakin voi nykyään siirtää bonukset aina siihen joka liikenteessä
T7
Tuota noin, vähän epäilyttää että vakuutusyhtiöiden maksupalautukset liikennekäytöstäpoiston ajaksi tulevat menemään siinä suhteessa mikä on jokaisen kuukauden prosentuaalinen - ajokauden ulkopuolella pienenpi - osuus koko vuoden vakuutusmaksusta. Tämä ainakin vaikuttaisi loogiselta menettelyltä.
Sehän tarkoittaa että vaikka tekee liikenteestä poiston talvikaudeksi ei vakuutusmaksupalautus ole siltä ajalta kuin kymppejä. Tähän hätään en löytänyt kuin Folksamin esitteen jossa käytäntö on kuvattu. Heillä ei talvikaudesta tulisi kovinkaan paljon palautusta, https://www.folksam.fi/sites/default...ripyorille.pdf.
Ei kai toi sitä tarkoita, maksaminen on vaan porrastettu tossa, ja eikös tää juttu tarkoita että menee vakuutusyhtiöllä systeemi kokonaan uusiksi..... kyllä se varmaan samalla avala menee kuin autoissa, ja sen mukaan maksat mitä ajat. Vakuutusmaksut vaan nousevat![]()
T7
Sitten vaan joka Jannulla talvienska tms. Kun vakuutukset on lähes ilmaiset![]()
Folksamin esimerkissä on asia kuvattu juuri näin, maksetaan enemmän niiltä kuukausilta jolloin - todennäköisesti - ajetaan enemmän. Heillä myös laskujen summat ovat suuremmat ajokauden aikana. Tämä toimii myös toisinpäin, jos joiltain kuukausilta ei peritä maksua, tai se on vähäinen, ei synny myöskään palautettavaa maksua, ainakaan paljon, jos ko. kulkineelle tehdään liikennekäytöstäpoisto.
Asia on paljon selkeämpi autojen kohdalla koska niissä jokainen vakuutettu kuukausi on saman hintainen ja vakuutusmaksupalautus liikenteestä poiston ajalta on aina 1/365 osa vuoden vakuutusmaksusta niiltä päiviltä jolloin liikennekäytöstäpoisto on voimassa.
Moottoripyörissä tuskin - olisi vakuutetun kannalta hyvä asia jos toimittaisiin - tullaan toimimaan näin suoraviivaisesti koska vuoden eri kuukaudet on vakuutussopimuksessa hinnoiteltu eri tavalla.
Tämähän on taas pelkkää spekulaatiota koska minkäänlaista tiedotetta tulevista käytännöistä ei ole annettu mutta edellä esittämäni vain tuntuu loogiselta.
Jotenkin musta tuntuu että liikennekäytöstä poistoja tulee nyt lisääntvissä määrin koska paljon ajamattomia pyörriä. Tästä sitten se että vakuutusmaksut nousee, kun maksajia on vähemmän. Nää on kummia nää vakuutusten jakautuminen. If:ssäkin ajokausi on kallliimpi kuin talvikaudella, mutta laskut on yhtä suuria pitkin vuotta. (Siis jos haluaamonta laskua vuodessa ja tasaerin.)
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Hyvä asia . Mitä v....a tässä itketään ennenkuin homma on valmis?
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
What? Eikös tuo maksusysteemi ole ollut sähkölaskuissa kautta aikain just noin ja sitten on sumplittu niiden mittarilukema kk kohdalla tasauslaskuja jos kulutus olikin eri kuin oli oletettu. Ja nyt ns. uusinta uutta on tuo "reaaliaikainen" laskutus. Itselläkin 50% menee kulloisenkin pörssihinnan mukaan (sähkön mittaus per tunti) ja toinen 50% kiinteällä sopparilla, 2-aika tariffi (yö- ja päiväsähkö) ja lasku joka kk. On muuten tuossa laskussa jo rivi poikineen tuollaisella sopparilla, ja vielä sähkön siirrot siihen päälle![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?