Tervehdys.Suzuki bandit 1250-07 on ketjuja ja rattaita vailla.Motonetistä löytys DID valmistetta oleva paketti jossa ketju on päättymätön,siis vissiin ilman lukkoa oleva ja sitten joku toinen merkki jossa ketju on katkaistava versio.Molemmille paketeille hintaa 179 ekee.Nyt tuo ketju askarruttaa, onko päättymätön parempi vaihtoehto ja minkälaista haastetta esiintyy vaihtaa nuo itse.Normityökalut löytyy tallista mut onko jotain erikoista vastassa,että onko parempi viedä paikalliseen mopo pajaan jossa koko lystillä hintaa 325 ekee?
Katkaisu/niittaustyökalu on aika tarpeellinen työkalu, niitä on monenhintaisia kuten laatuisiakin. Varmaan motonetistä löytyy niitäkin. Tietty yhtä kertaa varten ei välttämättä ole mielekästä ostaa työkalua. Ei kai pajalla tuosta kauheasti pyydetä, eikä tahriinnu omat kädet... Mutta ohan se rahakin likaista
Tuossa pari vaihtoehtoa
http://www.motonet.fi/fi/tuote/80302...tjunkatkaisija
http://www.motonet.fi/fi/tuote/80303...iittaustyokalu
CB K R
Mun mielestä päättymätön on selkeä ja siisti ratkaisu. Huono puoli siinä on, että pitää olla mahdollisuus irroittaa takahaarukka, se ei ole ongelmallista varmaan uudemmissakaan pyörissä(?), jos pyörässä vaan on keskiseisontatuki, tai sitten omistaa sopivan huoltopukin tyyliin ABBA superbikestand+sovite jalkatappikiinnikeistä nostamiseen, tai joku vastaava pukki. Pyörän voi saada tunkattuakin perä ylös tai nostettua katosta liinoilla tms. Samalla tulee rasvattua haarukan laakerit tai vaihdettua jos on välystä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tota nyt sitte tyhmä kysymys,eli pitääkö tuo päättymätön ketju katkaista et sen saa asennettua vai mihin sitä ketjunkatkaisijaa tarvii.Tiedän kuulostaa hölmöltä kyssäriltä mut en oo ennen noitten ketjujen kans pelannu.
Ei tarvii, eihän se ole enää päättymätön, jos sen katkaisee![]()
Lähinnä tollasella työkalulla on helppo katkaista vanha (päättymätön?) ketju, mutta katkeaa se kuulemma rälläkälläkin.
Päättymättömän asennus menee juuri, kuten Shyhander tuossa kertoi, eli pitää irrottaa takahaarukka.
Niittaustyökalua voi käyttää niitattavien ketjujen asennuksessa(niittilukko), mutta moni tuntuu naputtelevan semmoisen vain jollain tuurnalla. Sitten on myös jousilukolla yhdistettäviä ketjuja, joihin vain vaikkapa kärkipihdeillä, painetaan jousilukko paikalleen. Tällaisten ketjujen asennuksessa ei tarvitse irroittaa takahaarukkaa.
Korjailkaapa joku, jos aivan puuta heinää tuli horistua.
Lahjomaton myyttinen sankarihahmo
YZF-R6R -06
&
FZ6-S -05
Varmaan onnistunee Banditissa ketjua katkaisematta vaihto kun ottaa takahaarukan pois mutta ei taida ihan kaikissa pyörissä onnistua haarukan rakenteen takia? Eikös niittaamalla pääsis helpommalla ja tulee kuitenkin kestävä ratkaisu, onhan orkkiksetkin niitattuja. Ei taida sitä ainutta oikeaa tälläkään kertaa löytyä
EDIT: Se ABBA:n pukki näyttää nerokkaan yksinkertaiselta keksinnöltä!
CB K R
No nyt alkaa selvenee tää asia,tostahan taitaa selvitä ihan ite,etenkin kun aikaa on koko talvi.Onkos tuo lukollinen versio heikompi kuin päättymätön ketju?
Tuskin on monestakaan Banskusta (kuten useimmista muistakaan katupyöristä) swingiä avattu, putsattu
ja rasvattu asianmukaisesti?
Olishan tuossa samalla motiivia moiseen, ihan tarpeelliseen huoltotyöhön, jos ei suin surminkaan halua
ketjujen niittauksen kanssa askarrella.
Samaan hikeen hoituisi takapään linkustotkin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Hyvin niitattu on hyvä ratkaisu.
Hyvin niitattu siis tarkoittaa taidolla (tai tuurilla) oikeaan kireyteen niitattua. Mulla on nimttäin jonkun muuun niittaama melkein uusi ketju katkennut tuon niitatun lenkin akselista, siis se lenkin tappi poikki. Alkoi tappi tulla ketjusta ulos ja naputtamaan sen verran että tajusin pysäyttää, ja eikun hinurilla mopo telakalle. Muistaakseni RM Heinolla sanoivat että tappi oli ihan liikaa lyöty lyttyyn.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ei tosiaan ole noinkaan yksinkertainen juttu ihan niin yksinkertainen käytännön tasolla, vaikka olis
hyvät vehkeetkin.
Se eri ketjujen niittaaminen "oikeaan tiukkuuteen" saaminen on viime kädessä kuitenkin
tekijänsä käsissä ja vaatii, jos ei hirveätä kokemusta, niin huolellisuutta ja johdonmukaisuutta.
Tolkuttomasti tuolla pyörii loppupeleissä "väärin" niitattuja ketjuja, olipa ne sitten niitattu
kuinka tukevan marmoritiskin takana takansa... tai jossain kaatumassa olevan lautahökkelin
perukoilla... ihan omin pikku kätösin.
Olemattoman vähän tarvitsee jäädä liian löysäksi, tai mennä liian tiukaksi, niin lopputulos
tulee väistämättä esiin kilometrien myötä.
Kuivana ajetuissa ketjuissa vieläpä todella nopeasti.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No vähä jäin miettimään et miten sen kuittauksen saa varmalla hyväksi,eli taidan päätyä päättymättömään ketjuun.Mitä muuta kantsii vaihtaa samalla kun takahaarukan irrottaa.Ne pyörän laakerit menis ainakin samalla,pyörällä ajettu kohta 50000km nyt menis kaikki samalla.Millanen laakerointi siinä takahaarukassa on,onko kotikonstein vaihettavissa?
Niittaat vaan valmistajan mukaiseen toleranssiin kuten esim. valmistajan sivulla on ohjeistettu, niin onnistuu...
katso esimerkki tästä
Huomattavasti helpompi työnä kuin swingin irroitus..Toki swingin huolto tulisi irroituksen mukana samalla, mikä on plussaa..
Suzuki Hayabusa
Turha sitä takahaarukan irrotusta on pelätä. Ei oo mikään iso homma, ainakaan tuossa omassa vanhemman mallin Bandiitissa. Kesällä vaihdoin päättymättömät ketjut takahaarukan irroittaen.
Ja tuolta tilasin edukkaasti ketju-rataspakettia: http://www.leovince-hamburg.de/index...=25_47_310_496
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Ei niittamisessa mitään vaikeutta ole. Lukko vaan yhtä leveäksi kuin viereiset lenkit ja niitin päät sillain lyttyyn että huomaa selkeästi.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Jos päädyt päättymättömään, tutki ensin mahtuuko ketju menemään eturattaalle ratasta irroittamatta. Mulla ei mahdu. Ei siinä muuten mitään, mutta se eturattaan pultti on helpompi löystyttää sillon kun on takapyörä vielä kiinni.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Mä lisään tuskaa.
Useimmiten eturattaan pulttia on mahdoton irroittaa jos takanakki (ja ratas) on jo irroitettu.
Tästä lähdetään.
Vaihteistoa vastaan et voi eturatasta hakata...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
No näillä ohjeilla lähden projektia toteuttamaan ja laitan sinne päättymättömän ketjun,tulee sitten tarkastettua takahaarukka samalla.Kiitos asiantuntijoille hyvistä ohjeista.
Palataanpas vielä aiheeseen,läksin tänään kyselemään muutamasta mopo kaupasta tarjousta ketjuratas paketista ja yllätys yllätys,molemmista liikkeistä sanottiin ettei semmosta päättymätöntä ketjua saa mistään,kaikki ovat kuulemma niitattavia tai lukolla ja enimmäkseen niitattavia.Nyt täytyy uteliaisuuttani käydä kattomassa motonetin paketti jota myytiin päättymättömänä.Paketin hinnat mopokaupoissa vaihteli 197-280 eken välillä.
Voihan sitä sanoa, en hirveesti luota kaupanmyyjiin nykyään, koska pääsääsntöisesti eivät tiedä hevon peetä siitä mitä myyvät, toki tietävät mitä niiden pitäisi myydä – se kun näkyy siitä tietokoneesta.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onhan toi näinkin. Tosin, tarvikemyyjät pitää varastossa sitä mitä kysytään, ja 99% taitaa asennuksen "helppouden" takia valita katkaistun ketjun. EvilBayssä myynnissä kaikki kolme vaihtoehtoa, yhteninen, niitti- ja jousilukollinen. 70-luvun alussa Bensow myi orkkisketjuna jo GT380:een yhtenäistä, joka nikotutti, kun joutui haarukan purkamaan. Tänä päivänä ei (hinnan takia) taida kukaan enää maahantuojalta ketjua hakea?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
No nyt täytyy rohkaistua ja alkaa etsimään sitä ketjun niittaus härveliä ja tutustua sen toimintaan,kun itse oon päättäny tuon homman hoitaa,jos ja kun näyttää siltä että poikkinainen ketju sieltä tulee.
Mä ostin niittaustyökalun tossa kesällä. Ku noudattaa ohjeita ja miettii mitä tekee ja miksi tekee, ni se kyllä onnistuu ihan ensikertalaiseltakin.
Yleisimpiä virheitä lienee niitattavan lenkin lytistäminen liian lyttyyn. Tönärillä kattoo, et se on parin millin kymmenyksen tarkkuudella saman levynen ku muutki lenkit. Siitä tais joku tuola ylempänä jo mainita... Sit sitä ketjun mukana tulevaa rasvaa ei voi laittaa liikaa sinne niitattavan lenkin tappien ympärille. Siinä saa jopa käyttää luovuutta, että sitä saa sinne menemään mahdollisimman paljon.
Jos epäilet, että jotain meni pieleen, ni tilaa uus ketjulukko. Se on halvempi vaihtaa heti, ku pistää aivan ennenaikaisesti koko paketti taas vaihtoon.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
http://www.youtube.com/watch?v=isWYsAnZ4jQ
Ensikertalaisena tuon rohkaisemana tartuin työhön. Vaikeinta oli eturattaan irroittaminen, vanhan ketjun katkaisu rautasahalla, uusi ketju paikoilleen ja niittaus olivat helppoja rasteja.
Tuohan on vain yksi työkalumalli, ja siitäkin se halvempi versio alkoi antamaan periksi kun laitoin omani. Lopullisesti se antautui kun Pitkiss oli niittamassa omiaan. Onneksi se vaihdettiin uuteen. Kannattaa joko lainata tai sitten sijoittaa itse kunnolliseen työkaluun, joka kestää...
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Mein paikallisesta motonetista oli se [EDIT:] halvempi väliaikaisesti loppu, joten jouduin ostamaan aidon D.I.D:in. Kiva kuulla, että vahingossa meni ihan oikein tällä kertaa
Eturattaan irrotukseen on sellai niksi, että tunkee harjanvarren tai jonku ketjun ja takarattaan väliin. Saa sen toki pistää eturattaankin väliin, mutta siellä takana se ei oo tiellä sen pultin kanssa touhutessa. Sama toimii toki eturattaan pulttia kiristäessäkin, mutta jokainen ihan omalla vastuulla...
Viimeksi muokannut: kum1ankka; 11.11.2014 klo 00:02. Syy: Loppu ei ollut kalliimpi, vaan halvempi työkalu
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Motonetin ketjuratas paketti tuli kesällä laitettua ja motonetin niittaus työkalulla asennettu. Toimi ainakin minulla hyvin kun tutustui ohjeeseen, että palikat on oikeassa asennossa oikeassa työvaiheessa. Tuossa videossa näkyvät pisteet työkalussa, niillä on merkitystä![]()
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
Jep, helppo hommahan tuo on, käytin tätä sillä hoidetaan myös muksujen mopot.
Mun mielestä tuossa biltsun vehkeessä on hyvää tuo kiinteä varsi (vastaavan video), vakaampi käyttää kuin heilua ylimääräisen kiintarin kanssa.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99